handdator

Visa fullständig version : Rengöra skitiga fälgar



MEHall
2012-04-17, 20:13
Hur tusan kan man undvika att skiten sätter sig hårt fast på fälgen? Bakfälgen på min Honda blir rätt skitig för att jag smörjer kedjan ganska rejält. :confused:




:cool:

räven
2012-04-17, 20:46
Hur tusan kan man undvika att skiten sätter sig hårt fast på fälgen? Bakfälgen på min Honda blir rätt skitig för att jag smörjer kedjan ganska rejält. :confused:




:cool:

Kardan

Pfaff
2012-04-17, 20:54
Smörja snålt? :rolleyes:

MEHall
2012-04-17, 21:43
Kardan på en Honda CB 650? :confused:
Skulle nog kunna smörja mindre, men det hejdar ju inte att smuts fastnar och sätter sig hårt fast på fälgen.
Det jag menade var att hur kan man förhindra att smutsen sätter sig så hårt fast efter det att man har tvättat rent den.

Dragstar
2012-04-17, 21:44
Vaxa fälgen.

AT-gubben
2012-04-17, 22:22
Hur tusan kan man undvika att skiten sätter sig hårt fast på fälgen? Bakfälgen på min Honda blir rätt skitig för att jag smörjer kedjan ganska rejält. :confused:
:cool:



Mitt seriösa råd blir: Använd miljövänligt avfettningsmedel och diskborste så får du den olja och fett från fälgen. Om du sen vaxar fälgen så blir den lite, men bara lite lättare att få ren sen. Går inte skiten bort av det så blir det att ta till skarpare saker, typ autosol eller stålull = inte kul. (Kanske en skitig fälg är att föredra i det läget?)

Jan-Olov
2012-04-18, 06:21
Man kan tvätta fälgarna som vanligt och strunta att dom är lite skitiga, maskinen skall brukas inte putsas på.

räven
2012-04-18, 12:57
Man kan tvätta fälgarna som vanligt och strunta att dom är lite skitiga, maskinen skall brukas inte putsas på.

Haha, vi är ju lite olika vad vi har hojen till

Olle Å
2012-04-18, 14:23
Egentligen är det ju fel att en kedja skall vara helt öppen. Vet att det fanns en hoj för ganska länge sedan som hette Adler, tror jag. Den hade helt inkapslad kedja för att den skulle hålla längre. Klart att den gjorde för varken grus eller damm kom ju år den.:)
En del smörjer ju aldrig kedjan just för att det blir så skitigt.:eek:

Figurehead
2012-04-18, 17:46
Det går ju att teflonbehandla billack, borde det inte funka att behandla fälgarna också?

Ove
2012-04-18, 18:14
Hur tusan kan man undvika att skiten sätter sig hårt fast på fälgen? Bakfälgen på min Honda blir rätt skitig för att jag smörjer kedjan ganska rejält. :confused:
:cool:

:hmmmm2: Tänker runt lite så det här kanske verkar lite OT, men...:

När jag en gång i forntiden jobbade med lingrävmaskiner som var fulla med grafitfett så lärde jag mig att om jag verkligen ville bli ren så började jag med att lösa grafitfettet med vanligt smörjfett. Sen kunde jag gå över till att använda rengöring som tog bort fettet. Fungerade perfekt! Använde jag rengöringsmedel direkt så var jag svart om händerna i flera dagar.

Samma metod använder jag när jag målar. Kommer jag ihåg så smörjar jag händer och armar före annars går det lätt att ta bort färgen med matolja om den inte torkat in för hårt -funkar även på penseln. ;) På min plastkanot använde jag parafinolja för att få den blank och som skydd mot lort.

Åter till ditt problem: Lorten i bakfälgen är alltså damm och oljestänk som bitit fast rejält och fått egenskaper som grafitfettet. Kanske går att lösa med annat fett innan avfettning? Kanske just parafinolja för den är inte agggressiv mot gummi. Smörja fälgen för att lorten inte ska fastna är nog ingen bra idè för framhjulet drar upp en massa damm. ( Kanske kan monteras bort? :rolleyes:)

Pfaff
2012-04-18, 21:59
Egentligen är det ju fel att en kedja skall vara helt öppen. Vet att det fanns en hoj för ganska länge sedan som hette Adler, tror jag. Den hade helt inkapslad kedja för att den skulle hålla längre. Klart att den gjorde för varken grus eller damm kom ju år den.:)
En del smörjer ju aldrig kedjan just för att det blir så skitigt.:eek:


Maico Taifun, tänkar du på.

http://www.vintagebike.co.uk/wp-content/uploads/gallery/maico/1957-maico-taifun-2-1.jpg


Fast nu har ju stackarn en Honda... :D

Jag har med framgång lackerad fälgar - både bil- och MC - med vanlig klarlack. Helst innan de tas i bruk, men det går ju att rengöra i botten med en grovrengöringstrissa, fast då tarvas även en omgång fälgfärg före klarlackeringen.
Insidan av alu-bilfälgar brukar bara ha ett lager vanlig färg; klarlackar man innan bruk är dom mycket lättare att hålla rena sedan. Borde även funka på olje-nedstänkta MC-fälgar.
Tur man har kardan... :D

MEHall
2012-04-18, 22:14
Tackar för dom förslagen! ;) Vaxa eller teflonbehandla är bra idéer, ska lägga det på minnet. :rock:






:cool:

Peo
2012-04-18, 22:44
WD-40 eller 5-56 funkar nog fint.

Olle Å
2012-04-19, 09:01
Bromserengörningsspray borde funka eftersom det tar bort både fett och smuts från bromsar och belägg. Om man sedan sprayar på vax eller silkon så blir det mera lättskött.:):)

Pfaff
2012-04-19, 20:40
Bromserengörningsspray borde funka eftersom det tar bort både fett och smuts från bromsar och belägg. Om man sedan sprayar på vax eller silkon så blir det mera lättskött.:):)


Funkar skitbra! Tar även bort gammal lack.... :D

Ove
2012-04-19, 21:38
:hmmmm2: Om jag får hojen avspolad så ska jag göra ett test med olivolja. Dels är det miljövänligt och sen vet jag att det funkar att ta bort kåda, färg, sot, olja och en del annan lort från händerna. Först gnugga och borsta med oljan och sen diskmedel och vatten. ;)

MEHall
2012-04-19, 21:50
Låter ju helbra alltihop. ;) Bromsrengöringsspray? Det var något nytt för mig. :o





:cool:

Olle Å
2012-04-20, 09:51
Maico Taifun, tänkar du på.

http://www.vintagebike.co.uk/wp-content/uploads/gallery/maico/1957-maico-taifun-2-1.jpg


Fast nu har ju stackarn en Honda... :D

Jag har med framgång lackerad fälgar - både bil- och MC - med vanlig klarlack. Helst innan de tas i bruk, men det går ju att rengöra i botten med en grovrengöringstrissa, fast då tarvas även en omgång fälgfärg före klarlackeringen.
Insidan av alu-bilfälgar brukar bara ha ett lager vanlig färg; klarlackar man innan bruk är dom mycket lättare att hålla rena sedan. Borde även funka på olje-nedstänkta MC-fälgar.
Tur man har kardan... :D

Nej, jag tänkte på Adler. Modellen heter MB 200/250 Two-Stroke.:hello::hello:

Pfaff
2012-04-20, 10:21
Nej, jag tänkte på Adler. Modellen heter MB 200/250 Two-Stroke.:hello::hello:

Javisst...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/06/Adler_MB_200_1954.jpg

Maico använde kedjeskyddet som ena benet i baksvängen.

MEHall
2012-04-20, 20:32
Lösa fett med fett. Låter vettigt faktiskt, ska lägga det på minnet. ;)





:cool: