handdator

Visa fullständig version : Smörjning av wire.



Ogre
2007-09-13, 21:12
Jag tänkte att jag också skulle bidra med ett enkelt bidrag.
Om man skall smörja en wire, gas, koppling eller dylikt, tag då loss wiren(med hölje) tag en fryspåse, fyll den med olja, tag sedan och trä påsen över wirehöljet och wiren, spänn sedan ett buntband över påsen och dra åt över påse och wirehölje. Häng sedan upp påsen så att oljan kan rinna genom wirehöljet.
Klart! (i morgon).

pewa
2007-09-14, 15:53
Sånna här tips uppskattas, enkla men effektiva!

turbo
2007-09-17, 21:49
detta ska jag testa på crossen i vinter! tack :)

TcAnders
2007-10-09, 21:31
Annars finns det en wiresmörjare att köpa för runt 60:-

Man skruvar på den längst ut på ena änden så den täcker över höljet och sluter tätt, sen tar man 5-56 och sprutar i ett hål, smörjmedlet rinner längs wiren, heeela vägen och den blir som ny..=) 8)

// Anders

pewa
2007-10-10, 13:52
Tror aldrig jag smort vajrarna på crossen, förutom i ändarna.
Hur ofta gör ni det?

TcAnders
2007-10-10, 18:44
Eftersom att jag har hydraulkoppling numera så gör jag inte det, men när jag körde Yamaha så var det kanske var 5:e timme eller liknande som jag smorde kopplingswiren..
Det blir en JÄVLA skillnad skulle jag vilja säga, men man måste vara säker på att wiren är fräsch i övrigt, annars är det knappt nån skillnad..

Jag röstar på att du ska smörja den, du kommer säkerligen känna en stor skillnad..

// Anders

turbo
2007-10-11, 20:44
jag brukar smörja nån gång per säsong, men då kör jag inte så mycket heller och sällan på bana

TcAnders
2007-10-14, 15:00
Turbo: Det låter som du tröttnat på att smörja.. Ta och köp min hojj istället så slipper du smörja nånsin igen.. :P

// Anders