handdator

Visa fullständig version : Tomtom Rider Pro Europe



Guzzi-Leif
2012-04-08, 19:26
För några veckor sedan köpte jag min första mc-GPS; en Tomtom Rider Pro Europe direkt från tillverkarens hemsida (http://www.tomtom.com/sv_se/products/bike-navigation/rider-pro-europe/index.jsp). Med i satsen var GPS, mc-fäste för styret samt Scala Solo headset. Kostnaden med frakt blev 3 633,57:- vilket är ett OK pris enligt alla prisjämförelser jag stött på.
Grundläggande nackdel med produkten är begränsat minne och att minneskort ej kan monteras samt att det inte följer med kraftförsörjningsplatta (kan köpas till för cirka 500:- ).

Det positiva är att monteringen i hjälm (headset) och på styret (GPS-manicken) funkar väldigt bra samt att hörbarheten är fin åtminstone i rimliga hastigheter. Man hamnar rätt också....

De modifieringar jag gjort, är att ta bort allt onödigt (konstiga språk o.s.v.) i GPS'n samt installera Tripmaster (http://www.webazar.org/tomtom/tripmaster.php?lang=uk), detta för att ännu bättre kunna logga min åkning och plocka fram alla data efteråt.

Nöjd? För en gångs skull YES!!!

PS: Rider har inte inbyggd högtalare varför den är av begränsad nytta i bilen. DS

MEHall
2012-04-08, 23:09
Kom bara ihåg att en gps inte är 100% pålitlig. Ett exempel som jag själv upplevt: Behövde fylla på bensin och tittade på min Tomtom var det fanns en mack, körde förbi en mataffär med tillhörande obemannad mack och åkte dit där gpsen sa att det skulle finnas en mack. Men ingen mack där gpsen sa, troligtvis var det macken jag passerat den menade. :rolleyes:
Felplacerade ikoner i gpsen kan ju förekomma tyvärr. :(




:cool:

RobbeS
2012-04-08, 23:21
PS: Rider har inte inbyggd högtalare varför den är av begränsad nytta i bilen. DS

Det finns ett fäste man kan köpa till med sugkopp som man fäster i vindrutan. I det fästet finns det högtalare. Jag har själv ett sådant till min Raider 2 och det funkar fint i bilen.

Pfaff
2012-04-08, 23:28
Om du fick med bilfästet - det finns så många varianter av TomTom-förpackningar - kan du visst använda den i bilen; högtalaren sitter i fästet...

Och sedan den bästa av alla inställningar, endast för TomTom och endast i Rider II: inställningen "find the most curvy roads", eller vad en nu heter på svenska.
Håller dig undan motorvägar, såklart (den inställningen finns också, som på alla GPS:ar), men fram för allt, hittar verkligen de mest kurviga motorcykelvägar! http://wildguzzi.com/forum/Smileys/default/thumb.gif

En annan sak som man verkligen uppskattar är, att den är så ljusstark att bilden syns i alla lägen - utom möjligen när solen slår rakt på.

Jag köpte o provade ut min TomTom i Tyskland förra året - och den ger valuta för pengarna!
Och du kommer att skaffa MC-fästet med tiden. :D

(Det går faktiskt att mata mackapären med den medföljande 12-volt adaptern, men du förlorar IP-klassningen. Luckan till mini-usb'n i botten sitter med ett hopskjutbart stift, som ett klockarmband, så den kan avlägsnas utan större besvär. Och återmonteras.)

Guzzi-Leif
2012-04-09, 00:15
Tack för alla kloka o goda tillägg - värdefullt för mig som nybörjare!
Och yes; detta med val av kurviga vägar var ett viktigt urvalskriterium.

MC-fäste var med men utan kraftdel. Får alltså ladda ganska ofta (laddkabeln kan dras ur 230-pluppen och i stället pluggas in i min ciggtändaranslutning för Smart-Fånen) och det kommer jag förstås att tröttna på...

engström67
2012-04-09, 17:17
Det var alltså inget mc,fäste med som laddar det var lite dåligt när gps,n är framtagen för mc.Men annars funkar ju Tom Tom bra säger dom som har den.Kör själv med en garmin zumo 550 funkar bra den med.

Bighoj
2012-04-09, 17:59
Ja,det var ju dåligt att inte ha som standard att skicka med mc-fäste.Köpte en garmin 660 i höstas och där följde med mc-fäste med ström i fästet via mc:n.Är inte TomTom bättre vid blandad körning och garmin bättre vid asfaltkörning,eller är jag ute på sjön och seglar ?
Läste någonstans att TomTom har riktigt skarp skärpa i solljus.Får se i sommar hur Garmin funkar i solljus.

Pfaff
2012-04-09, 18:57
Ja,det var ju dåligt att inte ha som standard att skicka med mc-fäste.Köpte en garmin 660 i höstas och där följde med mc-fäste med ström i fästet via mc:n.Är inte TomTom bättre vid blandad körning och garmin bättre vid asfaltkörning,eller är jag ute på sjön och seglar ?
Läste någonstans att TomTom har riktigt skarp skärpa i solljus.Får se i sommar hur Garmin funkar i solljus.


Ja, fäste följer med, men tyvärr inte med inbyggd strömförsörjning..
Fast det är ju en världslig sak. Och går alltså att komma runt om man har en vanlig 12 V USB-plugg, fastän man förlorar klassningen då. För min del gick det bra mellan Nürnberg och Hamburg, då det började bli vått och Polo fick tillhandahålla den saknade hållaren med strömförsörjning :D
Själv kör jag bara på grus för att öva balans och håller mig ifrån eländet på långtur. Och "kurvigaste vägarna"-funktionen kan också begränsas med avseende på underlag, så det här med Garmin vs TomTom är säkert ännu en myt. Jag valde TomTom för att den är av Europeisk ursprung (proudly made in PRC) medan garmin är av USAmrikansk ursprung (proudly made in PRC). TomToms kartor är dock holländska. Var amrisarna får sina ifrån har jag ingen aning. Rymden, antagligen. :D

RobbeS
2012-04-09, 19:04
Ja, fäste följer med, men tyvärr inte med inbyggd strömförsörjning..
Fast det är ju en världslig sak. Och går alltså att komma runt om man har en vanlig 12 V USB-plugg, fastän man förlorar klassningen då. För min del gick det bra mellan Nürnberg och Hamburg, då det började bli vått och Polo fick tillhandahålla den saknade hållaren med strömförsörjning :D
Själv kör jag bara på grus för att öva balans och håller mig ifrån eländet på långtur. Och "kurvigaste vägarna"-funktionen kan också begränsas med avseende på underlag, så det här med Garmin vs TomTom är säkert ännu en myt. Jag valde TomTom för att den är av Europeisk ursprung (proudly made in PRC) medan garmin är av USAmrikansk ursprung (proudly made in PRC). TomToms kartor är dock holländska. Var amrisarna får sina ifrån har jag ingen aning. Rymden, antagligen. :D

Finns visst ett bolag, minns inte vad det heter, som tillverkar kartor. Både Garmin och Tomtom köper sen av detta bolag som gör dom kompatibla till resp märke. Så i princip är det samma kartor i både Tomtom och Garmin.

Guzzi-Leif
2012-04-09, 19:08
Och som sagt var: Kraftplattan finns för en femhundring så det är inget stort bekymmer. Laddningen håller enligt uppgift 5-6 timmar så om jag lägger apparaten under sadeln och pluggar in den i tändaruttaget under ett längre fika- eller lunchstopp kommer den nog att klara en dags åkning.

Pfaff
2012-04-26, 15:29
Urban rider för 2.600:- inkl strömförsörjningshållare

http://www.louis.de/_305dd1ab99699717e89c17e13c28ceec9c/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=650&wgr=911&list_total=1&anzeige=3&page=0&artnr_gr=10001590

Observera dock att endast jkartor för centrala Europa följer med i denna modell. Tror att uppdatering kan köpas från TomToms hemsida.

Fores
2012-12-29, 23:02
gammal tråd men jag undrar om med följande blåtandheadsett är i stereo?

Fores
2012-12-31, 15:43
gammal tråd men jag undrar om med följande blåtandheadsett är i stereo?

Bump :cool:

RobbeS
2012-12-31, 18:26
gammal tråd men jag undrar om med följande blåtandheadsett är i stereo?

Mycket möjligt. Har själv en Rider 2 med Bluetooth. Nu spelar det ju inte så stor roll om det är Stereo eller inte. Ska man ha bra ljud är det okomprimerad musik från en bra spelare genom kabel till ett par bra lurar som gäller. Jag har en Iphone med spotify premium som jag kör musik via bluetooth till mitt intercom headset med. Det låter skit rent utsagt och jag orkar lyssna max 10 minuter. Så att tro att man får bra ljud i ett intercom är att tro lite för mycket. Om det är musik med bra kvalité som är viktigast för dig så köp en bra spelare, t.ex en iPhone, sen skaffar du ett par bra lurar som kopplas med sladd till spelaren men räkna då med prisklass plus 1500. Sen spelar det ingen roll hur bra spelare och lurar du har om du kör komprimerad musik som t.ex Spotify. Om nu hela musiklinjen är tiptop så spelar det ändå ingen roll om hjälmen bullrar så där kommer ändå en ytterligare stor kostnad.
Så gott och gott, att lyssna på musik i bra kvalité går men då är det inte med Bluetooth via GPS eller intercom.

Fores
2012-12-31, 22:28
oki men jag undrar fortfarande om det är två högtalare, har sett på nätet att det finns båda varianter.
jag har både ifön och galaxy s2 att spela med nu med lurar men vill ha det trådlöst till hjälmen.
kvaliteten behöver inte vara perfekt, vill ju höra lite motorljud oxå ;)

RobbeS
2013-01-01, 00:07
oki men jag undrar fortfarande om det är två högtalare, har sett på nätet att det finns båda varianter.
jag har både ifön och galaxy s2 att spela med nu med lurar men vill ha det trådlöst till hjälmen.
kvaliteten behöver inte vara perfekt, vill ju höra lite motorljud oxå ;)

Jepp det är två högtalare. Det fick jag i alla fall med till min Raider. Scala är fabrikatet och då inte den mer avancerade som man kan samtala mellan flera mc med (intercom). Den som följde med hade bara som funktion att vidarebefordra köransvisning från GPS:en samt handsfree funktion och musiklyssning. Provade aldrig musiklyssningsfunktionen men det ska gå att via bluetooth överföra ljud från spelare till GPS:en och sen till lurarna..
Gott nytt år:)

Fores
2013-01-01, 04:45
oki tack för svaret, beställer mig gpsn.