handdator

Visa fullständig version : triumph explorer vs honda crosstourer



engström67
2012-04-01, 20:39
varit ute och provkört nya tiger 1200 och honda crosstourer 1200 idag:)Det var kul.Dom gick fint båda två.Men jag fick ingen aha upplevelse:eek: jag trodde tigern skulle vara vassare med 137hk på papperet men jag tyckte inte det faktiskt.men nu är det ju bara vad jag tycker.Mer än nöjd med den jag har så någe byte blir det inte.Men tigern såg väldigt bra ut,men kändes lite liten ,låg av någon anledning.Båda hojarna kändes väldigt lätta och smidiga,hondan kändes faktiskt lite vassare än tigern.Men 2 väldigt fina hojar.

lasrberglund
2012-04-01, 21:46
Ska bli kul och se ett jämförelsetest mellan hondan, triumphen och bmw 1200gs. Läste att det var på gång

engström67
2012-04-01, 22:52
Tror att Bmw,n tar hem det vad gäller offroadegenskaper,men sedan ger jag inte mycket för dom där testen utan alla har ju sina favoriter:)

Tiger of
2012-05-13, 20:38
Tror att Bmw,n tar hem det vad gäller offroadegenskaper,men sedan ger jag inte mycket för dom där testen utan alla har ju sina favoriter:)

Ja, du hade rätt.
Bike's duell Explorer, GS, var det ungefär så, som det brukar
BMW var bra på allt, men Explorer är den första som kan riktig
utmana BMW:n.
PS. Jag har en Explorer, och det känns bra, för mig-
Super Teneren hade väl tagit ca 20% av GS försäljning.

lasrberglund
2012-05-13, 21:23
läste mc-nytt test mellan explorern, Gs1200 och super teneren. Favoriten på allt-i-allo blev yamahan.

räven
2012-05-13, 21:50
läste mc-nytt test mellan explorern, Gs1200 och super teneren. Favoriten på allt-i-allo blev yamahan.

Läste att dom byggt om framändan på teneren 2012

engström67
2012-05-13, 22:21
Läste att dom byggt om framändan på teneren 2012

Var läste du det,och vad har dom gjort?

räven
2012-05-13, 23:10
Var läste du det,och vad har dom gjort?

Vet ej,tänkte jag skulle prova å se

engström67
2012-05-14, 07:00
Vet ej,tänkte jag skulle prova å se

Ha ha okej,förstår hur du menar:) (tror jag) nä jag tycker den är perfekt som den är,tycker det känns naturligt med en hoj som fjädrar upp och ned till skillnad mot telelevel:D

räven
2012-05-14, 09:20
Ha ha okej,förstår hur du menar:) (tror jag) nä jag tycker den är perfekt som den är,tycker det känns naturligt med en hoj som fjädrar upp och ned till skillnad mot telelevel:D

Mmmm,vanans makt är stor

engström67
2012-05-14, 11:02
Mmmm,vanans makt är stor

Jo det är väl så:)

Tiger of
2012-05-16, 20:01
Men om man kör i skogen med en hoj som har delar i motor som sticker ut, då skulle man kunna "fjädra upp" framdelen, att man inte fastnar mellan stubbar:cool:

V Saarela
2012-05-17, 14:36
Intressant iaktagelse det där med effkten Engström!

Det jag reagerade på Explorern, var att i jämförelse med Yamman, Hondan och BMW:n så sitter man på hojen, såsom en on/offroad hoj är tänkt....tycker jag iallafall. På Explorern sätter man sig i hojen, dvs precis som vilken streethoj som helst.

Kikar man på bilder där det sitter passagerare så ser man ju tydligt vad jag menar, så var ju också Tiger 1050.an också.

engström67
2012-05-17, 21:09
Intressant iaktagelse det där med effkten Engström!

Det jag reagerade på Explorern, var att i jämförelse med Yamman, Hondan och BMW:n så sitter man på hojen, såsom en on/offroad hoj är tänkt....tycker jag iallafall. På Explorern sätter man sig i hojen, dvs precis som vilken streethoj som helst.

Kikar man på bilder där det sitter passagerare så ser man ju tydligt vad jag menar, så var ju också Tiger 1050.an också.

Jag håller med dig:)

Tiger of
2012-05-18, 00:09
Jag håller med dig:)
Kanske det, men är de någon nackdel för en hoj som är tänkt för att det mesta att köras på väg?

Molgan
2012-05-18, 01:05
Kanske det, men är de någon nackdel för en hoj som är tänkt för att det mesta att köras på väg?
Inte direkt, står man och ser snopen ut i enduroslingan på en stortiger måste man nog erkänna för sig själv att man gjort ett ogenomtänkt val av hoj. =)

engström67
2012-05-18, 05:43
Inte direkt, står man och ser snopen ut i enduroslingan på en stortiger måste man nog erkänna för sig själv att man gjort ett ogenomtänkt val av hoj. =)

Helt rätt,dom här stora maskinerna är inte gjorda för skogskörning,men det finns ju dom som påstår det.men dom kommer aldrig köpa någon.Det är bara testförare och dom som har stor plånbok och åker jorden runt.Det är en hoj som hänger med touringhojarna fast med skön upprätt körställning,skön fjädring,och inte drar sig för lite normal grusväg.Jag köpte då knappast min för skogskörning då det finns mycket lättare och bättre maskiner för ändamålet:)

engström67
2012-05-18, 05:50
Kanske det, men är de någon nackdel för en hoj som är tänkt för att det mesta att köras på väg?

Absolut inte,det är ju en skön hoj,man vet ju aldrig,kanske blir en sådan nästa gång:)

Gurrag
2012-05-19, 07:25
Jag tror att det är känslan av att att inte vara begränsad som gör att man väljer en stor "offroad" hoj. Även fast det inte går bra att åka ut bland buskarna med dem så tar de sig fram hjälpligt. Igår hamnade jag på ett skogsmaskinsspår och det gick utmärkt att köra ett par meter på detta för att hitta ett lämpligt ställe att vända. Hasplåten slog i så de rungade om det, fast på en sån robust hoj är det inte något större problem.

Tillämpligt skulle jag tro att man mest använder de begränsade offroadförmågorna till att ta sig in i skogen några meter till tältplats, fikaplats med mera.

Tiger of
2012-05-19, 09:57
Jag tror att det är känslan av att att inte vara begränsad som gör att man väljer en stor "offroad" hoj. Även fast det inte går bra att åka ut bland buskarna med dem så tar de sig fram hjälpligt. Igår hamnade jag på ett skogsmaskinsspår och det gick utmärkt att köra ett par meter på detta för att hitta ett lämpligt ställe att vända. Hasplåten slog i så de rungade om det, fast på en sån robust hoj är det inte något större problem.

Tillämpligt skulle jag tro att man mest använder de begränsade offroadförmågorna till att ta sig in i skogen några meter till tältplats, fikaplats med mera.

Ungefär så som jag resonerade, när jag valde Explorer.
Hade tidigare Tiger 1050, och hade tänkt att byta till nyare dito,
men Explorer kom emellan:cool:

V Saarela
2012-05-19, 11:04
Säkert fina körhojar både 1050 och Explorern.

Vad jag menade var att. En viktig tjusning med on-/offroad hojar tycker jag är att man sitter som förare högt på hojen, ser typ över bilar och man ser också vyer på ett helt annat sätt än på en sk streethoj med lägre sits.

Tiger of
2012-05-19, 17:40
Säkert fina körhojar både 1050 och Explorern.

Vad jag menade var att. En viktig tjusning med on-/offroad hojar tycker jag är att man sitter som förare högt på hojen, ser typ över bilar och man ser också vyer på ett helt annat sätt än på en sk streethoj med lägre sits.

Jag är så kort (175cm) att mig räcker det gott och väl, :cool:
Fast när jag provsatt flera "äventyrshojar" märkte jag inte så stor skillnad mellan olika märken.
Vissa såg högre ut vad dom är

Tiger of
2012-05-22, 11:56
Enligt specifikationer skiljer det sig 10 mm mellan det lägsta läget,
alltså GS:n är 10 mm högre, men man borde se dom bredvid varandra
att kunna jämföra;)
Eller provsitta.

classe8
2012-05-26, 23:01
Denna typ av hoj har aldrig tilltalat mig då jag tycker dom ser tråkiga o lite menlösa ut. Trots detta hade jag planer på att testa både explorern och crosstourern men då den lokala Honda handlaren inte verkade intresserad av att sälja något trots att jag besökte butiken två gånger fick jag ändra min plan.
Provade därför en Yamaha i stället men tyckte tigern kändes lite rappare och Triumphs motor gick verkligen fint men personligen tycker jag motorns karaktär med lite annan modifiering skulle passa bättre i en vanlig tourer eller sporttourer. Direkt när jag körde iväg med Yamahan kände jag att det är ju så här en sån här maskin skall kännas. Provturen fortsatte med lite rondell körnig även det kändes bra sedan bar de ut på motorvägen och fortfarande inga negativa upplevelser, nu kände jag mig tvungen att ta ut den på lite grusväg. jag började med att köra med antispinnen inkopplad sedan byta jag till mellan läget och upptäckte att mycket bättre än så här kan det inte bli.
Jag ångrar ändå lite att jag valde att prova Yamahan eftersom jag snart är ägare till en hoj som ser lite tråkig och menlös ut (den är dock allt annat). Vad hände???

engström67
2012-05-27, 19:46
Denna typ av hoj har aldrig tilltalat mig då jag tycker dom ser tråkiga o lite menlösa ut. Trots detta hade jag planer på att testa både explorern och crosstourern men då den lokala Honda handlaren inte verkade intresserad av att sälja något trots att jag besökte butiken två gånger fick jag ändra min plan.
Provade därför en Yamaha i stället men tyckte tigern kändes lite rappare och Triumphs motor gick verkligen fint men personligen tycker jag motorns karaktär med lite annan modifiering skulle passa bättre i en vanlig tourer eller sporttourer. Direkt när jag körde iväg med Yamahan kände jag att det är ju så här en sån här maskin skall kännas. Provturen fortsatte med lite rondell körnig även det kändes bra sedan bar de ut på motorvägen och fortfarande inga negativa upplevelser, nu kände jag mig tvungen att ta ut den på lite grusväg. jag började med att köra med antispinnen inkopplad sedan byta jag till mellan läget och upptäckte att mycket bättre än så här kan det inte bli.
Jag ångrar ändå lite att jag valde att prova Yamahan eftersom jag snart är ägare till en hoj som ser lite tråkig och menlös ut (den är dock allt annat). Vad hände???

Äh du förstod vad som är det rätta,det var det som hände:):):) får du sedan bort strypningarna som yamahan har så blir den mycket rappare:) knalla in hos yamaha center i Helsingborg och prata med Glenn så får du höra:))

Gurrag
2012-05-27, 20:51
Vågar man lita på 19 tum fram istället för 21 ifall man far fram på mjuka och eller dåliga grusvägar? jag har inte så mycket erfarenhet av att köra med 19 fram på den typen av underlag. hur upplever ni som kör 19 eller mindre på grus?

engström67
2012-05-27, 22:13
Vågar man lita på 19 tum fram istället för 21 ifall man far fram på mjuka och eller dåliga grusvägar? jag har inte så mycket erfarenhet av att köra med 19 fram på den typen av underlag. hur upplever ni som kör 19 eller mindre på grus?

Kan ju inte vara så stor skillnad,men skulle jag köpa en hoj för att andvända för gruskörning,så skulle jag köpa en Ktm ellert nått,som är avsedd för ändamålet:)

räven
2012-05-28, 11:55
Kan ju inte vara så stor skillnad,men skulle jag köpa en hoj för att andvända för gruskörning,så skulle jag köpa en Ktm ellert nått,som är avsedd för ändamålet:)

En hoj för många ändamål blir naturligtvis en komprimiss

classe8
2012-05-31, 13:26
Äh du förstod vad som är det rätta,det var det som hände:):):) får du sedan bort strypningarna som yamahan har så blir den mycket rappare:) knalla in hos yamaha center i Helsingborg och prata med Glenn så får du höra:))
Ja jag hoppas verkligen att det blir rätt. :)
Strypningar är av ondo (ECU unleashed)

engström67
2012-05-31, 14:37
Ja jag hoppas verkligen att det blir rätt. :)
Strypningar är av ondo (ECU unleashed)

Har kört 2000mil med min nu och är mer än nöjd:)sedan kan jag rekomendera Leo vince sbk slipon för det rätta ljudet:)

Tiger of
2012-06-02, 00:01
Ingen som har Crosstourer?

Jag har kört med Explorern ca 1500 km, och det känns bättre och bättre.
En riktig fin "kompromis-hoj" med tanke på att jag håller mig mest på vägar, och av dessa är de mesta asfalterade