handdator

Visa fullständig version : verkstäder och service



honda500
2012-04-01, 13:31
Hej,

Tror ni att en anledning till att hojarägare idag tvingas utföra dyra servicar är att handlarna har gått ihop och sagt kommer det in någon som vill byta in sin hoj och inte har gjort sin service så drar vi automatiskt av 10 000 kr och på sätt tvingar vi hoj ägare att serva sina hojar hos oss? Kan det ha varit så det har gått till må ni tro?


Personligen skulle jag gärna vilja se att smc införde ett register precis som brö-systemet där folk som är mcmekaniker eller hobbymekaniker anger sina kontaktuppgifter så att när ens hojs garanti har gått ut så kan man vända sig till dem istället för en auktoriserad verkstad och på sätt vända trenden.

Mvh

honda500

Olle Å
2012-04-01, 13:39
Hej,

Tror ni att en anledning till att hojarägare idag tvingas utföra dyra servicar är att handlarna har gått ihop och sagt kommer det in någon som vill byta in sin hoj och inte har gjort sin service så drar vi automatiskt av 10 000 kr och på sätt tvingar vi hoj ägare att serva sina hojar hos oss? Kan det ha varit så det har gått till må ni tro?


Personligen skulle jag gärna vilja se att smc införde ett register precis som brö-systemet där folk som är mcmekaniker eller hobbymekaniker anger sina kontaktuppgifter så att när ens hojs garanti har gått ut så kan man vända sig till dem istället för en auktoriserad verkstad och på sätt vända trenden.

Mvh

honda500

Håller med dig i sak. men det jäkliga är ju trots allt de onödigt höga priserna på sevice. Vad jag förstått så tas det ut priser som inte motsvarar arbetsinsatsen på den. Varför skall jag som får hojen servad, betala för annan verksamhet som inte går runt.:mad::mad:

honda500
2012-04-01, 13:57
är vi tillräckligt många som skriver om detta till smc så kanske de inför ett sådant system.

RobbeS
2012-04-01, 16:23
Eller så kan SMC utvidga sin verksamhet till service och mek kurser för medlemmarna. Att Serva en mc är ju inte speciellt svårt bara man vet hur man gör. Verktyg som gott och väl duger till service köper man på biltema för halva priset mot vad EN service kostar. Tror dock inte att SMC vågar genomföra detta då organisationen är alltför beroende av marknaden.

Olle Å
2012-04-01, 17:02
Hej,

Tror ni att en anledning till att hojarägare idag tvingas utföra dyra servicar är att handlarna har gått ihop och sagt kommer det in någon som vill byta in sin hoj och inte har gjort sin service så drar vi automatiskt av 10 000 kr och på sätt tvingar vi hoj ägare att serva sina hojar hos oss? Kan det ha varit så det har gått till må ni tro?


Personligen skulle jag gärna vilja se att smc införde ett register precis som brö-systemet där folk som är mcmekaniker eller hobbymekaniker anger sina kontaktuppgifter så att när ens hojs garanti har gått ut så kan man vända sig till dem istället för en auktoriserad verkstad och på sätt vända trenden.

Mvh

honda500
Borde vara ganska enkelt att testa när det gäller beg. priser. En hoj utan ifylld servicebok borde då vara ca 10000 billigare. Men jag tror icke att det kommer köparen tillgodo i allafall.:eek::eek:

Ankan1
2012-04-01, 17:32
Sedan finns det ju dom som gör service själv minst lika bra som lokala mc handlare.Och hur ska dessa få någon servicebok ifylld.Verkar inte hojen må så bra trots dessa stämplar så väljer jag hellre den finare varianten utan servicebok.

klaus
2012-04-01, 20:25
man kan ju byta hojen innan man gör service, om man måste ta den till handlaren :)
Att jag aldrig låtit nån annan skruva på min hoj har inte påverkat alls på mina garantier, tvärtom tycker jag att jag nästan fått bättre garanti såhär.
Vill ni inte betala dyrt så är ni välkomna att höra av er, just nu har jag bara 6 hojar kvar att göra service på och en som står i kö

Duke
2012-04-01, 21:41
Att jag aldrig låtit nån annan skruva på min hoj har inte påverkat alls på mina garantier, tvärtom tycker jag att jag nästan fått bättre garanti såhär.

Är väl krav på att servicen sker enligt anvisningar, är utförd hos auktoriserad verkstad samt att man inte får bygga om/ändra så att motorn och elektroniken avviker från originalutförandet för att få behålla garantin? Så har det varit för alla hojar som jag har ägt i varje fall.

engström67
2012-04-02, 06:33
Har man en ny hoj så måste man ju serva hojen hos auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla,och det är ju riktigt. Hade jag en hoj som garantin gått ut på så skulle jag då självklart serva den själv.Verkar som det skiljer rätt mycket på priserna med i landet.Har då aldrig upplevt som särskilt dyrt,1500-2000kr med oljor och filter och dom vanliga punkterna hos en auktoriserad verkstad.Men det är väl när man kommer upp till 4000mila servicen som innehåller ventilspel bla som det blir lite dyrare beroende på hoj.Tycker Duke har rätt i det han säger,är väl inte mycket att hänga läpp för Honda 500.Men sedan är vi ju alla olika.Blir ju alltid olika diskutioner på forum,finns ju alltid någon som vet mer än andra,har då aldrig upplevt något som skulle vara stötande eller besvärligt,det är väl inget att bry sig om isåfall.:)

engström67
2012-04-02, 06:44
Håller med dig i sak. men det jäkliga är ju trots allt de onödigt höga priserna på sevice. Vad jag förstått så tas det ut priser som inte motsvarar arbetsinsatsen på den. Varför skall jag som får hojen servad, betala för annan verksamhet som inte går runt.:mad::mad:

Kan tänka mig att det finns oseriösa företag som har problem och tar mer än det ska kosta.Och dom kan man ju undvika.Men inget jag märkt hos seriös handlare.

Pfaff
2012-04-02, 21:25
Jag har inte lagd en krona på verkstad sedan garantin gick ut på min hoj. Dessbättre är den oerhörd servicevänlig, och med införskaffandet av ett diagnosprogram med tillhörande interface för USD 200 för 6 år sedan blev lyckan fullständig.
Servicen kostar alltså i princip olja och däck. Och ett par timmars arbete i vårsolen, vilket inte är att förakta. Och jag är nästan pålitlig! :D

LowTech
2012-04-03, 08:32
Servicen kostar alltså i princip olja och däck. Och ett par timmars arbete i vårsolen, vilket inte är att förakta. Och jag är nästan pålitlig! :D
Som jag brukar säga.
När man lämnar in för service på verkstad VET jag att de fuskar, nånstans, men inte VAR.
När jag gör det själv vet jag att OM jag fuskar, så vet jag iaf VAR...

Bighoj
2012-04-03, 08:48
Jag gav kring 5000 spänn för min senaste service hos verkstad.Dom byta stift,olja och filter.Jag tycker det är lite väl saftigt men gjorde det för att garantin skulle gälla.Nu servar jag själv dvs grundservice.Eftersom jag inte är säker på och har kunskap i hur man kollar ventiler och mer avancerande saker så lär jag få lämnat in och få gjort detta på verkstad.
Vi har planer på att köpa en 2012 nästa år så då blir det till att mata märkesverkstan med pengar igen,men dom stackarna ska ju också överleva.

engström67
2012-04-03, 09:28
Jag gav kring 5000 spänn för min senaste service hos verkstad.Dom byta stift,olja och filter.Jag tycker det är lite väl saftigt men gjorde det för att garantin skulle gälla.Nu servar jag själv dvs grundservice.Eftersom jag inte är säker på och har kunskap i hur man kollar ventiler och mer avancerande saker så lär jag få lämnat in och få gjort detta på verkstad.
Vi har planer på att köpa en 2012 nästa år så då blir det till att mata märkesverkstan med pengar igen,men dom stackarna ska ju också överleva.

Det är ju klart dom ska leva med:)Men har man en handlare som man gillar och man har blivit stamkund så är det aldrig tal om rövarpriser heller.Det är väl klart om jag skulle boka in min hoj för service hos märkesverkstad,helst i storstad där man är okänd,då är det andra priser.Man kan ju alltid höra iförväg vad dom vill ha,sedan om man kommer över tex olja till bättre pris någon annanstans då kan man ju ta med den och tjäna någon krona.:)

Pfaff
2012-04-03, 13:47
....*snip* så då blir det till att mata märkesverkstan med pengar igen,men dom stackarna ska ju också överleva.

Jag håller faktiskt inte med dig, om det visar sig att dom inte är pålitliga, inte gör vad dom ska och överdebiterar, så som många sk märkesverksstäder alldeles tydligt gör. Då förtjäner dom inte heller förtroende, och skall bort!
Tillverkaren anger hur lång tid en grundservice skall ta, stort sett varje standardmoment är tidsatt, och en rimlig debitering skall utgå från detta. Standard grundservice ska inte ta mer än någon timme, kanske två, för de flesta märken. Måste halva hojen demonteras innan grundservice kan utföras, tar det givetvis längre tid, men de flesta kan nog i någon mån bilda sig en uppfattning om hur mycket arbete en grundservice bör ta, utifrån manual och servicehandbok. Eller tidssättningen för servicen, som säkert kan hittas på nätet.
Tyska Motorrad (inte den ännu tamare svenska varianten) hade för något år sedan en verkstadstest på just grundservice på ett par-tre-fyra märken. Det var ingen uppmuntrande läsning, och jag är ganska säker på att avvikelserna i kära gamla Sverige inte är varken sämre eller bättre.

Bighoj
2012-04-03, 14:12
Jag håller faktiskt inte med dig, om det visar sig att dom inte är pålitliga, inte gör vad dom ska och överdebiterar, så som många sk märkesverksstäder alldeles tydligt gör. Då förtjäner dom inte heller förtroende, och skall bort!
Tillverkaren anger hur lång tid en grundservice skall ta, stort sett varje standardmoment är tidsatt, och en rimlig debitering skall utgå från detta. Standard grundservice ska inte ta mer än någon timme, kanske två, för de flesta märken. Måste halva hojen demonteras innan grundservice kan utföras, tar det givetvis längre tid, men de flesta kan nog i någon mån bilda sig en uppfattning om hur mycket arbete en grundservice bör ta, utifrån manual och servicehandbok. Eller tidssättningen för servicen, som säkert kan hittas på nätet.
Tyska Motorrad (inte den ännu tamare svenska varianten) hade för något år sedan en verkstadstest på just grundservice på ett par-tre-fyra märken. Det var ingen uppmuntrande läsning, och jag är ganska säker på att avvikelserna i kära gamla Sverige inte är varken sämre eller bättre.

Förstår hur du menar,men att dom har sina egna uträkningar på vad servicen ska kosta betyder inte att den är värt dom pengarna.Jag menar som så att verkstäderna och tillverkarna kan sätta exakt vilka priser dom vill på servicearbetet och gör man inte servicen och betalar och ser glad ut,Ja då gäller inte garantin.
Kan tillägga att servicen tog klart under en timme.Dom skruva utav oljepluggen och lät oljan rinna ut under tiden han bytade stiften och plötsligt var jag 5000 spänn fattigare.

klaus
2012-04-03, 15:15
vad är det som ingår i eran berömda garanti, har någon av er någonsin behövt använda detta? Vad är det som försvinner i eran garanti om man gör oljebytet själv. Skulle inte pengarna som man sparar lätt täcka upp det eventuella garantiproblemet.
Jag hade alla mina fabriksgarantier kvar trots att jag servade själv. Har fått ny bränslepump (2.500:-) och kylare (10.000:-) på garantin, men om man tittar på eran priser så hade jag gått kunnat köpa dom själv och gå med vinst ändå. Har man garantifel på hojen så brukar det ju dyka upp ganska snabbt.

Mats Liifv
2012-04-03, 15:42
vad är det som ingår i eran berömda garanti, har någon av er någonsin behövt använda detta? Vad är det som försvinner i eran garanti om man gör oljebytet själv. Skulle inte pengarna som man sparar lätt täcka upp det eventuella garantiproblemet.
Jag hade alla mina fabriksgarantier kvar trots att jag servade själv. Har fått ny bränslepump (2.500:-) och kylare (10.000:-) på garantin, men om man tittar på eran priser så hade jag gått kunnat köpa dom själv och gå med vinst ändå. Har man garantifel på hojen så brukar det ju dyka upp ganska snabbt.Går helt på Klaus linje i den här frågan. Det jag inte kan/vill göra själv låter jag Klaus hjälpa mig med. Mer specifika arbeten somkräver specialkunskaper låter jag verkstaden utföra. Svårt att fuska om det är en specifik åtgärd som ska göras. Har man bara kvitton och noteringar om vad man gjort så brukar det aldrig vara något problem vid vidareförsäljning heller.

Bighoj
2012-04-03, 17:08
Håller helt och hållet med.Det är som att kasta pengarna i sjön.Hädanefter gör jag allt jag kan själv enl servicebok och det jag inte reder ut lejer jag bort.På så vis vet man vad som blir gjort samtidigt som man spar en liten slant.Kollade olje/filter byte intervallen och den är på min hoj varje 1200 mil men jag har bytat redan efter var 700 mil ca.Jag för dokumentation över vad jag fått gjort och tror inte det sänker värdet att jag servat själv,tvärtom.

Olle Å
2012-04-03, 17:42
Tror det heter köplagen eller liknande, som ger konsumenten trygghet vid ett köp oavsett det gäller ett fordon eller något annat.
Jag fick ett par skor som sulorna gått sönder på och en arbetsjacka vars blixtlås pajat, utbytta.
Skulle vilja veta vad en domstol säger om exvis ett motorras skett och hojen blivit servad av någon annan motorkunnig person än den egna märkesverkstaden. Vad jag fattat så skall garanti gälla bara inte köparen varit vårdslös eller försumlig.:eek:
Kan någon tala om vad som gäller.:confused:
Verkar som hela garantigrejen är till för att märket vill skydda sina egna intressen och plånböcker.
Undrar om någon säljare törs bestrida detta.:mad:
Att underbjuda vid ett byte när kunden inte har servicbok, för att serdan göra service och ändå ta ut fullt pris, vad sägds om det?????:mad:

V Saarela
2012-04-04, 00:50
Tror det heter köplagen eller liknande, som ger konsumenten trygghet vid ett köp oavsett det gäller ett fordon eller något annat.
Jag fick ett par skor som sulorna gått sönder på och en arbetsjacka vars blixtlås pajat, utbytta.
Skulle vilja veta vad en domstol säger om exvis ett motorras skett och hojen blivit servad av någon annan motorkunnig person än den egna märkesverkstaden. Vad jag fattat så skall garanti gälla bara inte köparen varit vårdslös eller försumlig.:eek:
Kan någon tala om vad som gäller.:confused:
Verkar som hela garantigrejen är till för att märket vill skydda sina egna intressen och plånböcker.
Undrar om någon säljare törs bestrida detta.:mad:
Att underbjuda vid ett byte när kunden inte har servicbok, för att serdan göra service och ändå ta ut fullt pris, vad sägds om det?????:mad:

Det ska utföras fackmannamässigt. Räcker förmodligen inte med att säga att man kan skruva. Du kan i princip köpa en ny Honda och utföra servicen hos Suzuki. Dock är det då bara den tvååriga garantin som är styrd av konsumentköplagen. Resterande 3 åren är en frivillig garanti. Innebär att man tappar den om man utför den nån annanstans.

Klart att en hoj som inte har dokumenterad service är mindre värd. Köper man tex en ny hoj så utför man sina servicar hos den auktoriserade. När garantin är slut så är det ju vanligt att man gör servicarna själv. Normalt är då att man byter oljor, stift och andra lättare jobb och lämnar in till en verkstad för svårare arbeten såsom ventilkoll. Noterar man alla egna jobb man gjort kombinerat med tex ventilkoll hos verkstad så finns inte den firman som gör avdrag på inbytet.

engström67
2012-04-04, 08:15
Det ska utföras fackmannamässigt. Räcker förmodligen inte med att säga att man kan skruva. Du kan i princip köpa en ny Honda och utföra servicen hos Suzuki. Dock är det då bara den tvååriga garantin som är styrd av konsumentköplagen. Resterande 3 åren är en frivillig garanti. Innebär att man tappar den om man utför den nån annanstans.

Klart att en hoj som inte har dokumenterad service är mindre värd. Köper man tex en ny hoj så utför man sina servicar hos den auktoriserade. När garantin är slut så är det ju vanligt att man gör servicarna själv. Normalt är då att man byter oljor, stift och andra lättare jobb och lämnar in till en verkstad för svårare arbeten såsom ventilkoll. Noterar man alla egna jobb man gjort kombinerat med tex ventilkoll hos verkstad så finns inte den firman som gör avdrag på inbytet.

Jag tänker precis som dig.Men sedan tror jag det skiljer mycket på verkstäderna.Skall dom vara nitiska så ska man ju aldrig få byta,typ avgassytem,kanske montera dimljus,xeonkonvertera osv.Har då aldrig haft något problem med sådant,men jag vet handlare som skulle neka mig att röra en skruv själv:mad:

Sepe
2012-04-06, 15:25
Man kanske skulle ha service kurser där man kan lära sig utföra service själv efter att garantitiden har utgått? Vi har ju massor av mc klubbar här i Sverige som hade kunnat t.o.m söka bidrag för material och verktyg.

Pfaff
2012-04-06, 16:58
Tror det heter köplagen eller liknande, som ger konsumenten trygghet vid ett köp oavsett det gäller ett fordon eller något annat.
Jag fick ett par skor som sulorna gått sönder på och en arbetsjacka vars blixtlås pajat, utbytta.
Skulle vilja veta vad en domstol säger om exvis ett motorras skett och hojen blivit servad av någon annan motorkunnig person än den egna märkesverkstaden. Vad jag fattat så skall garanti gälla bara inte köparen varit vårdslös eller försumlig.:eek:
Kan någon tala om vad som gäller.:confused:
Verkar som hela garantigrejen är till för att märket vill skydda sina egna intressen och plånböcker.
Undrar om någon säljare törs bestrida detta.:mad:
Att underbjuda vid ett byte när kunden inte har servicbok, för att serdan göra service och ändå ta ut fullt pris, vad sägds om det?????:mad:

Konsumentköplagen. Och den gäller faktiskt i tre år. Gäller även fordon. Fel uppkommen inom 6 månader från nyförvärv är ALLTID ursprungsfel, dessutom.
Kan vara bra att läsa på lite, här i en begriplig form:
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/Lagar/Dokument/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf

V Saarela
2012-04-07, 07:18
Jag tänker precis som dig.Men sedan tror jag det skiljer mycket på verkstäderna.Skall dom vara nitiska så ska man ju aldrig få byta,typ avgassytem,kanske montera dimljus,xeonkonvertera osv.Har då aldrig haft något problem med sådant,men jag vet handlare som skulle neka mig att röra en skruv själv:mad:

Tror det är mer en HarrySprakarfenomen. Ringer man generalagenten så får man ju inte byta något eftersom det avviker från helfordonsgodkännandet. Sen är det ju lite konstigt att dom i sin tur har tex avgassystem i sitt sortiment :confused: :)
Ett vettigt företag som vill behålla sina kunder på lång sikt säljer grejjor och låter sina kunder montera själv om dom vill. Dom ringer heller inte till generalagenten sen och skvallrar vid nån reklamation att det sitter lite eftermarknadsprylar på den.





Man kanske skulle ha service kurser där man kan lära sig utföra service själv efter att garantitiden har utgått? Vi har ju massor av mc klubbar här i Sverige som hade kunnat t.o.m söka bidrag för material och verktyg.

Medlemmar i mc-klubb sköter sån sins emellan, dvs man hjälper varann. Bästa sättet är att gå via SMC(jo, många distrikt anordnar mek-kurser).
Vet inte vad kostnaden är men det ska ju vara till självkostnadspris som deltagaren betalar, kanske då en ca 150-200:- per och i det ingår förmodligen fika och mat.

Kurserna ska ju inte handla om mer än tex byte olja, filter, kontroll kedja, spänna kedja, byte luftfilter, tändstift, bromsbelägg på din hoj.
Ofta har smc-folk kontakter så dom får för denna dag låna gratis en verkstadslokal och har man inte möjlighet att ta själv med sig verktyg så är det ju inga avancerade verktyg som behövs....hylsnycklar, några ringnycklar, skruvmejslar, insexnycklar, tändstiftnyckel.....och givetvis ska man ha med sig sin instruktionsbok.


Jo, här får ni en snabbkurs i byte av belägg bak. Verkstan tar nog bara en tusing för jobbet+belägg :rolleyes: :)
http://youtu.be/9NlqoOmY7Zw

Olle Å
2012-04-07, 11:27
Tror det är mer en HarrySprakarfenomen. Ringer man generalagenten så får man ju inte byta något eftersom det avviker från helfordonsgodkännandet. Sen är det ju lite konstigt att dom i sin tur har tex avgassystem i sitt sortiment :confused: :)
Ett vettigt företag som vill behålla sina kunder på lång sikt säljer grejjor och låter sina kunder montera själv om dom vill. Dom ringer heller inte till generalagenten sen och skvallrar vid nån reklamation att det sitter lite eftermarknadsprylar på den.






Medlemmar i mc-klubb sköter sån sins emellan, dvs man hjälper varann. Bästa sättet är att gå via SMC(jo, många distrikt anordnar mek-kurser).
Vet inte vad kostnaden är men det ska ju vara till självkostnadspris som deltagaren betalar, kanske då en ca 150-200:- per och i det ingår förmodligen fika och mat.

Kurserna ska ju inte handla om mer än tex byte olja, filter, kontroll kedja, spänna kedja, byte luftfilter, tändstift, bromsbelägg på din hoj.
Ofta har smc-folk kontakter så dom får för denna dag låna gratis en verkstadslokal och har man inte möjlighet att ta själv med sig verktyg så är det ju inga avancerade verktyg som behövs....hylsnycklar, några ringnycklar, skruvmejslar, insexnycklar, tändstiftnyckel.....och givetvis ska man ha med sig sin instruktionsbok.


Jo, här får ni en snabbkurs i byte av belägg bak. Verkstan tar nog bara en tusing för jobbet+belägg :rolleyes: :)
http://youtu.be/9NlqoOmY7Zw

DET ÄR JU JUST DETTA SOM JAG HAT TJATAT OM HELA TIDEN. VERKST'ÄDERNA SKOR SIG PÅ DE SOM INTE KAN OCH DEBITERAR EN JÄKLA MASSA PENGAR . ANSER FAKTISKT ATT EN DEL PRISSÄTTNINGAR SOM UTFÖRS ÄR RENA STÖLDEN.:mad::mad::mad::mad:

engström67
2012-04-07, 16:31
DET ÄR JU JUST DETTA SOM JAG HAT TJATAT OM HELA TIDEN. VERKST'ÄDERNA SKOR SIG PÅ DE SOM INTE KAN OCH DEBITERAR EN JÄKLA MASSA PENGAR . ANSER FAKTISKT ATT EN DEL PRISSÄTTNINGAR SOM UTFÖRS ÄR RENA STÖLDEN.:mad::mad::mad::mad:

HÅLLER MED DIG DÄRFÖR SÅ VÄLJER MAN DEN VERKSTAD SOM ÄR BILLIGAST,GLAD PÅSK:):):):)

Ove
2012-04-07, 16:38
DET ÄR JU JUST DETTA SOM JAG HAT TJATAT OM HELA TIDEN. VERKST'ÄDERNA SKOR SIG PÅ DE SOM INTE KAN OCH DEBITERAR EN JÄKLA MASSA PENGAR . ANSER FAKTISKT ATT EN DEL PRISSÄTTNINGAR SOM UTFÖRS ÄR RENA STÖLDEN.:mad::mad::mad:


HÅLLER MED DIG DÄRFÖR SÅ VÄLJER MAN DEN VERKSTAD SOM ÄR BILLIGAST,GLAD PÅSK:):):)

:eek: Väldigt vad ni skriker pojkar! :D

:cheers: Glad Påsk på er! :eating:

V Saarela
2012-04-07, 18:37
:eek: Väldigt vad ni skriker pojkar! :D

:cheers: Glad Påsk på er! :eating:

VAAAH?!? :)

V Saarela
2012-04-08, 06:59
DET ÄR JU JUST DETTA SOM JAG HAT TJATAT OM HELA TIDEN. VERKST'ÄDERNA SKOR SIG PÅ DE SOM INTE KAN OCH DEBITERAR EN JÄKLA MASSA PENGAR . ANSER FAKTISKT ATT EN DEL PRISSÄTTNINGAR SOM UTFÖRS ÄR RENA STÖLDEN.:mad::mad::mad::mad:


Själv tycker jag att timdebiteringen på mc-verkstäder är rimliga, åtminstone jämfört med bilsidan. Det är ju inte så att en timdebitering går rakt ner i fickan, utan det finns ju lite kostnader också.
Kan tänka mig att det är tufft att driva en mc-verkstad med anställda. Full fart sommartid och under lågsäsong så blir det lätt att perioder av året så är mekken bara rena kostnaden.

Finns givetvis jobb som tar kortare tid än själva debiteringen, liksom det finns jobb som tidsmässigt tar längre än debiteringen.

En märkesverkstad har ju också självklart helt andra krav(=kostnader) jämfört med en märkesobunden verkstad. Mekarna ska konstant utbildas för märket, krävs lite mer specialverktyg, felsökningsdatorer etc etc. En fristående verkstad har istället oftast då färdigutbildad folk och lär sig i princip genom att mekka.

Till en märkesverkstad lämnar man ju hojen oftast bara så länge man är i garantitiden. När den är slut, så söker man ju givetvis andra vägar. Många servar själv och kanske t o m gör det bättre/noggrannare än verkstan, sen finns det dom som tror att service är bara byte olja och filter, that´s it. Dom som inte mekkar själv söker då upp dom fristående verkstäderna med lägre timdebitering.

Pfaff
2012-04-08, 08:51
Tråden utgick väl ifrån rimligheten av en debitering om 5000 för en grundservice, innefattande oljebyte, tändstift o allmän översyn?
Prissättningen är fri, och har man inte avtalat om annat innan servicen utförs, är det till att bita i det sura äpplet. Det innebär inte att man får vad man betalar för.

Beträffande tillgång till servicemanualer, datorstödda diagnoser mm, är de tillgängliga för vilken verkstad som helst, enligt EU-direktiv, vilka som bekant är att jämställas med svensk lag. Alltså är det vidöppet för konkurrens även inom mc-verkstädernas smala sektor. Utnyttja det, om du inte kan göra jobbet själv! Det finns faktiskt fria seriösa mekar som både kan och vill, till rimliga priser, det gäller bara att hitta dom. Hör efter med kamrater, klubbar mfl om du inte känner någon själv.

V Saarela
2012-04-08, 09:11
Tråden utgick väl ifrån rimligheten av en debitering om 5000 för en grundservice, innefattande oljebyte, tändstift o allmän översyn?
Prissättningen är fri, och har man inte avtalat om annat innan servicen utförs, är det till att bita i det sura äpplet. Det innebär inte att man får vad man betalar för.

Beträffande tillgång till servicemanualer, datorstödda diagnoser mm, är de tillgängliga för vilken verkstad som helst, enligt EU-direktiv, vilka som bekant är att jämställas med svensk lag. Alltså är det vidöppet för konkurrens även inom mc-verkstädernas smala sektor. Utnyttja det, om du inte kan göra jobbet själv! Det finns faktiskt fria seriösa mekar som både kan och vill, till rimliga priser, det gäller bara att hitta dom. Hör efter med kamrater, klubbar mfl om du inte känner någon själv.

Nu var ju kanske trådens grund ang avdrag för inbyte om man inte har servicebok...

Du tänker då på Bighojs grundservice på wingen. Finns nog ingen grundservice på den hojen(...och nån annan heller)som kostar dom pengarna. Storservice vid 2400 mil så byter man då nämnda grejjorna med olja, filter, 6 st stift och lite annat lullull. Såsom dom flesta Hondor med shims så kollas då också ventilerna. Kostnaden för hela jobbet, inklusive ventilkåpspackningar på båda sidor hamnar väl på ca 5-6000:- hos en normaldebiterande Hondaverkstad.

Om man nu pröjsat 5000:- för en basservice så har man nog blivit ganska blåst?

Greven
2012-04-27, 07:03
Tråden utgick väl ifrån rimligheten av en debitering om 5000 för en grundservice, innefattande oljebyte, tändstift o allmän översyn?
Prissättningen är fri, och har man inte avtalat om annat innan servicen utförs, är det till att bita i det sura äpplet. Det innebär inte att man får vad man betalar för.

Beträffande tillgång till servicemanualer, datorstödda diagnoser mm, är de tillgängliga för vilken verkstad som helst, enligt EU-direktiv, vilka som bekant är att jämställas med svensk lag. Alltså är det vidöppet för konkurrens även inom mc-verkstädernas smala sektor. Utnyttja det, om du inte kan göra jobbet själv! Det finns faktiskt fria seriösa mekar som både kan och vill, till rimliga priser, det gäller bara att hitta dom. Hör efter med kamrater, klubbar mfl om du inte känner någon själv.

Kan nog vara så att vilken verkstad som helst får köpa in dom här grejerna men BMW, honda och alla har mer krav på sina auktoriserade verkstäder än bara det, oftast ska dom kunna kränga hojar också, sen så är avtalen ofta så att i mindre städer (inte sthlm, gbg) så vill och får handlarna ensamrätt till det märket.
Och sälja hojjar blir man inte fet på, det är verkstad och tillbehör som ger vinsten.

Pfaff
2012-04-27, 09:56
Kan nog vara så att vilken verkstad som helst får köpa in dom här grejerna men BMW, honda och alla har mer krav på sina auktoriserade verkstäder än bara det, oftast ska dom kunna kränga hojar också, sen så är avtalen ofta så att i mindre städer (inte sthlm, gbg) så vill och får handlarna ensamrätt till det märket.
Och sälja hojjar blir man inte fet på, det är verkstad och tillbehör som ger vinsten.

Ja.
Och?

Det råder fri konkurrens, prissättningen är fri och konsumenten talar med fötterna.
Om han vill.
Inte ens mtorcykelteknik är direkt avancerad rymdteknologi.;)

Kimmo
2012-04-27, 11:09
Jösses är det så dyrt att lämna in hojen för service!!!
Har då sparat in en hel förmögenhet på att servat hojen själv.
Har nu under april bytt framfjädrarna, alla bromsbelägg, topplocks packningarna,
olja i motor, kardan och bromsar, kollat ventiler, luftfilter, oljefilter, tändstift samt
styrlager.
Saken tillhör att jag inte är den mest tekniskt kunnige på hojar.
Har dock gjort det mesta själv. Fick hjälpa av farsgubben vid byte av styrlagret.
Så kan jag då kan alla.
Hade jag en helt ny hoj så skulle jag serva den på verkstad under garanti tiden men
efter det så skulle jag serva själv så långt det går.

V Saarela
2012-04-27, 16:47
Servicepunkterna vid resp miltal finns angivna i verkstadsmanualen...Och de punkterna är många, om man ska göra HELA servicen och inte bara ta betalt..

Jo, det var ju det jag menade.

Jag refererade till Bighojs inlägg:

Jag gav kring 5000 spänn för min senaste service hos verkstad.Dom byta stift,olja och filter.Jag tycker det är lite väl saftigt men gjorde det för att garantin skulle gälla.Nu servar jag själv dvs grundservice.Eftersom jag inte är säker på och har kunskap i hur man kollar ventiler och mer avancerande saker så lär jag få lämnat in och få gjort detta på verkstad.
Vi har planer på att köpa en 2012 nästa år så då blir det till att mata märkesverkstan med pengar igen,men dom stackarna ska ju också överleva.

....där han har betalat 5000 spänn för byte av stift, olja och filter.

Har man pröjsat 5000:- för det jobbet så har man blivit ganska rökt. För dom slantarna får man av en normalt debiterande verkstad många punkter kontrollerade, även ventiler......