handdator

Visa fullständig version : Dct-låda vs cvt-låda



honda500
2012-03-31, 18:02
Hej,

Ni som har kört dct-låda, känns det när hojen växlar upp och ner eller går det lika omärkbar som en cvt-låda?

Den ena erfarenhet jag har av automatlåda på två hjul är jawa 210 och honda silverwing.

honda500
2012-03-31, 18:05
Silverwingens automatlåda var helt underbar :-)

Ove
2012-03-31, 18:12
Hej,

Ni som har kört dct-låda, känns det när hojen växlar upp och ner eller går det lika omärkbar som en cvt-låda?

Den ena erfarenhet jag har av automatlåda på två hjul är jawa 210 och honda silverwing.

:confused: Och vad betyder dessa förkortningar?

RobbeS
2012-03-31, 18:21
:confused: Och vad betyder dessa förkortningar?

Att den växlar själv;)

honda500
2012-03-31, 18:25
Dct betyder dubble clutch transmission och cvt continious variabel transmission.

Mats Liifv
2012-03-31, 18:54
Kör bil i jobbet, vilken är utrustad med dubbelkopplad låda. Upplevs som helt sömlös, växlingarna sker helt omärkligt.

honda500
2012-03-31, 19:03
Jaså det låter ju bra :-) då kanske jag inte ska ge upp hoppet om hondan. Om den växlar omärkbart så kanske det bli en honda automat till slut.

honda500
2012-03-31, 19:06
Ser framemot att provköra bägge varianterna :-)

Mats Liifv
2012-03-31, 19:51
Har en kompis som beställt automaten. Ska bli intressant att testa. Skulle visst inte tas in så många exemplar. Tidigare försök med automt har inte slagit väl ut, Yamahs FJR såldes inte många av. Har aldrig sett någon, i något sammanhang.

honda500
2012-03-31, 20:56
Offroad varianten eller landsväg varianten?

engström67
2012-04-01, 07:22
Man lär komma ihåg att Dct lådan igentligen inte är en automatlåda,utan en manuell låda med växlingautomatik.Den växlar själv i stället för att man själv gör det:).Har kört vfr 1200 med denna låda,nu tyckte jag den var rätt klonkig.Men rätt bekvämt var det,men jag skulle inte välja den lådan.Men finns nog dom som gillar den med.Och sedan finns det säkert en del som av medicinska skäl som kan ha stor glädje av den.Har samma typ av växlingautomatik i lastbilen och vill INTE vara utan det.Men på mc vill jag växla själv.Men det är bara att prova och bilda en egen uppfattning.

honda500
2012-04-01, 08:07
Bara om demo cyklarna kunde komma...cvt-lådan på manan är dock ganska bökig att ha med att göra

Mats Liifv
2012-04-01, 09:35
Blir spännande att få pröva i alla fall, även om jag tror att jag inte kommer att skaffa någon själv. Men man ska aldrig säga aldrig....

Ove
2012-04-01, 10:01
Dct betyder dubble clutch transmission och cvt continious variabel transmission.

:) Aha! Bara kört cvt = rem, variator och centrifugalkoppling som finns på de flesta scootermodellerna idag. Härlig ax, men vartal och fart saknar inbördes förhållande så att det kan bli att man kör onödigt fort om man litar för mycket på örat. :rolleyes:

Cubalibre
2012-04-01, 10:35
Är inte det halva nöjet med att köra hoj....just att växla? kunna varva ut hur mycket eller hur lite man vill på olika växlar. Likadant med bilar.....visst är det bekvämt, men den roliga biten med att köra bil försvinner ju.

honda500
2012-04-01, 11:13
För mig som har svaga händer är det skönt att slippa växla. Jag gillar konventionellt fotväxel men då vill jag inte ha mer än 4 växlar.

Ove
2012-04-01, 11:17
Är inte det halva nöjet med att köra hoj....just att växla? kunna varva ut hur mycket eller hur lite man vill på olika växlar. Likadant med bilar.....visst är det bekvämt, men den roliga biten med att köra bil försvinner ju.

:flute: En smaksak... Jag kör normalt enstånka och sitter och petar med växlarna hela tiden men upplever nog att det är lika roligt att köra med automat, särskillt där trafiken är lite bökig men även i terräng faktiskt. Fast det där sista är det nog inte tänkt för. :rolleyes:

honda500
2012-04-01, 11:22
Jaså är automat inte tänkt för terräng men hur har arme'n tänk sig då de har automat på sina offroadhojar?

Ove
2012-04-01, 11:29
Jaså är automat inte tänkt för terräng men hur har arme'n tänk sig då de har automat på sina offroadhojar?

:o Ojdå! Tänkte bara scooter... tror att centrifugalkopplingen kan ta stryk på dom.

Mc-Bosse
2012-04-02, 02:11
DCT, Dual-clutch Transmission är som någon nämnt egentligen en manuell låda i grunden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dual_clutch_transmission

Man kan säga att en ordinär sexväxlad manuell låda är delad på två med 1, 3 och 5 på en sida och 2, 4 och 6 på den andra sidan. Två halvor ihopsatta som har varsin koppling. Nästa växel ligger liksom och väntar med sin koppling intryckt och därför växlar det snabbt för i samma ögonblick som kopplingen dras in på t ex 2:ans växel släpper kopplingen för 3:ans växel. Automatläge finns det ju på dessa lådor men paddlar i ratten brukar finnas för manuellt växlande om man vill. På mc med en knapp på styret.

CVT, continues Variable Transmission på scootrar är ett helt annat system som har ett helt steglöst sätt att ändra utväxlingen på.
http://en.wikipedia.org/wiki/Continuously_variable_transmission

Har själv sett det i aktion på en moped jag hade med transmissionskåpan bortmonterad. Koniska skivor vid utgående axeln från motorn och även på bakhjulet med en rem emellan. Utväxlingen ändras ju mer gas man ger för då klättrar remmen utåt på skivorna där fram som har vikter monterade i sig för att centrifugalkraften ska skjuta ihop skivorna så remmen klättrar. Samtidigt vandrar remmen där bak inåt på sina skivor som hålls tillbaka med en fjäder. Men centrifugalkraften övervinner fjädern och remmen vandrar inåt. Släpper man på gasen så vandrar remman åt andra hållet både fram och bak. Det krävs precision i de olika delarnas förhållande till varandra.

Det egendomliga, eller egentligen inte, är att hela systemet är snustorrt utan någon olja någonstans bortsett från i slutväxeln där bak. Olja i transmissonen gör att den börjar slira och inte fungerar optimalt. CVT tycker jag är ett synnerligen enkelt och smart system! Några koniska skivor med en rem emellan istället för en annars komplicerad växellåda. Det enda att hålla koll på är själva remmen för den slits ju. Var 500 mil skulle den visst bytas på min moped men jag bytte den var 300 mil för man vill bara leda en moped i 2 mil och 30-gradig värme efter ett remhaveri på väg hem från jobbet en gång. :) Rembytet tar 5 min och kan göras längs med vägkanten med några hylsor och spärrhandtag men då måste man ju ha en extra rem med sig ...

Mats Liifv
2012-04-02, 16:01
Jaså är automat inte tänkt för terräng men hur har arme'n tänk sig då de har automat på sina offroadhojar?Vad kör man för automathojar inom försvaret idag? Vet att man hade gamla Husqvarnor med automat för länge sedan. Kör man fortfarande med dessa reliker tro....?

veteranmc
2012-04-02, 20:17
Vad kör man för automathojar inom försvaret idag? Vet att man hade gamla Husqvarnor med automat för länge sedan. Kör man fortfarande med dessa reliker tro....?

jo husqvarna 258a med automatlådan kör dom med idag. själv kör jag husqvarna 256a med manuell låda brorsan min har en sån komplett med skidor en trevlig maskin att köra på vintern med

engström67
2012-04-02, 21:13
Har även sett KTM inom försvaret:)

Ove
2012-04-09, 22:44
:) MotoGP, 1000kubikarna, kör tydligen med DCT från i år. Alltså typ halvautomat vad jag förstått?