handdator

Visa fullständig version : Bike Spa - Automatisk tvätt för MC



pewa
2012-03-29, 22:24
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2012/bikespa.gif

Bike Spa - Automatisk tvätt för MC
Bike Spa är något så spännande som en helautomatiserad tvätt för MC/mopeder.
Produkten kommer usprungligen från Israel och har funnits på marknaden i fem år.

Tvättprocessen, som använder miljöklassade rengöringsmedel och återanvänder
vattnet, tar mellan tre och fyra minuter. Tvätten i filmen står placerad utanför en
Honda-handlare i Geneve och kostar där ungefär en hundralapp.

Tvätten testades nyligen av en schweizisk website, resultatet finner ni här:
AcidMoto.ch passe au Bike SPA (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=_2DBMcY0Tiw)

Är detta en bra idé?

Källa: twowheelsblog.com

Molgan
2012-03-29, 22:37
Jättebra ide'! Borde finnas utanför varje skogsbryn, skulle hjälpa varje gång frugan frågar varför jag är så sen från jobbet...

Duke
2012-03-30, 00:06
Handtvätt för mig.

engström67
2012-03-30, 05:12
Dynga,Hur ska den där maskinen kunna göra rent ÖVERALLT.Handtvätt ska det vara,bättre och roligare:)

Ove
2012-03-30, 07:42
:rock: Perfekta grejen! Vill ha tillgång till en sån. Tänk va skönt att slippa krypa runt och glöta med vatten och borste och det bara blir RENT! :)

Pfaff
2012-03-30, 07:51
Leta upp ett rejält regnväder o kör runt en bra stund. Se'n tar man resten med lite vatten och en borste. :)
Kul, och näst intill gratis, dessutom

Ove
2012-03-30, 08:03
Leta upp ett rejält regnväder o kör runt en bra stund. Se'n tar man resten med lite vatten och en borste. :)
Kul, och näst intill gratis, dessutom

:( På min ort är varma och sköna tropikregn bristvara så här års. ;)

Reject
2012-03-30, 08:31
Jag vill inte vara pessimist, men fungerar detta verkligen OK? Jag vill minnas att när jag tog mitt körkort förra året påpekade utbildaren i riskettan att det var noga att inte få in vatten/tvålvatten i t.ex. stötdämpare etc...eller har jag dåligt minne och förväxlar saker och ting...:|

Mats Liifv
2012-03-30, 08:42
Jag vill inte vara pessimist, men fungerar detta verkligen OK? Jag vill minnas att när jag tog mitt körkort förra året påpekade utbildaren i riskettan att det var noga att inte få in vatten/tvålvatten i t.ex. stötdämpare etc...eller har jag dåligt minne och förväxlar saker och ting...:|

Tror inte att du behöver oroa dig det minsta! Tvätta med förstånd och spruta inte med högtryck rakt in i hjullager etc från nära håll så är det inga problem. Har tvättat mina hojar mestadels med högtryck under en massa år. Inga som helst problem om du bara håller lite avstånd på munstycket och använder sunt förnuft. Hojarna är byggda för att tåla det. Hur skulle det annars gå att köra i regn? Då letar sig både smuts och vatten in på alla möjliga ställen. Hur skulle man kunna få in vatten i en stötdämpare, känns ganska osannolikt för min del?

Reject
2012-03-30, 08:47
Tror inte att du behöver oroa dig det minsta! Tvätta med förstånd och spruta inte med högtryck rakt in i hjullager etc från nära håll så är det inga problem. Har tvättat mina hojar mestadels med högtryck under en massa år. Inga som helst problem om du bara håller lite avstånd på munstycket och använder sunt förnuft. Hojarna är byggda för att tåla det. Hur skulle det annars gå att köra i regn? Då letar sig både smuts och vatten in på alla möjliga ställen. Hur skulle man kunna få in vatten i en stötdämpare, känns ganska osannolikt för min del?

Öh...det var just något med högtrycksspruta som nämndes...men skit samma, det verkar ju mer logiskt det du säger!

Mavve65
2012-03-30, 08:51
Finns en skylt i slutet på filmen där det står "Danger" och sen nåt på franska, såg det ut som. Kanske en friskrivning för eventuella fel som uppstår på mc.n i efterhand?

Måste definitivt köpa nytt regnställ.......såg dock inte ut som en högtryckstvätt direkt..

Caarl
2012-03-30, 10:11
såg ju inte så effektivt ut tycker jag...... :confused:lite vatten, lite skum sen vatten igen.. Hårt ingrodd smuts då? Fälgarna brukar ju inte precis bli rena av lite vatten om man inte tvättat dom på ett tag. Tror nog att dom som bryr sig om sin mc (särskilt pedanter) handtvättar den. Likadant med bilpedanter, jag kör aldrig min bil i biltvätt pga av repor och att det ALDRIG blir riktigt rent. Nej tack till denna idén!:p

Olle Å
2012-04-09, 20:12
Om man kan ha sina vanlga goretexkläder, så kanske det är ok. Verkar då vara en ok idé speciellt om man kommer från en 20milarunda på skitig grusväg.:):)

Olle Å
2012-04-09, 20:19
Om man kan ha sina vanlga goretexkläder, så kanske det är ok. Verkar då vara en ok idé speciellt om man kommer från en 20milarunda på skitig grusväg.:):)

Tror dock att denna tvätt mest är till för dammiga stadshojar och för dem som eftertorkar med sämskskinn.
Jag brukar nog helst köra fort när det regnar. Använder ibland högtryckstvätt.:):)

Detox
2012-04-12, 07:41
Med högtryckstvätt finns det mycket stor risk att man pressar in vatten i svinglagringar, hjullager etc. så för mig är det vattenslang och hink som gäller.