handdator

Visa fullständig version : Tveksam till att köpa MC (ER6:a som pendlarhoj?)



Berra
2012-03-26, 01:14
Jag börjar med mitt MC-kort i morgon och ska om allt går väl ha det innan maj. Kommer då köpa mig en Kawasaki ER-6n. Kommer använda den till att pendla till och från arbetet, ca 13 mil/dag.

Har nämligen fått ett toppenerbjudande på en helt ny 2012:a som gått 0 mil för 64.995 kr inkl 24 mån nygaranti och 5 års trygghetsavtal. Får också ett presentkort i butiken värt 4.000 kr som jag ska handla kläder för.

Allt var frid och fröjd fram tills på eftermiddagen i dag. Läste då att en MC har markant mycket kortare livslängd. Motorn måste oftast renoveras m.m. Detta gör mig nu ytterst tveksam till att köpa en hoj.

Hur fungerar detta om man som jag kör minst 3000 mil/år, och då räknas bara när jag pendlar. På sommaren kommer jag nästan bo på hojen!? Lägg till 1000 mil, minst.

Sedan undrar jag om någon vet vad försäkring, skatt, driftskostnad per mil, servicekostnader etc. kostar för denna hoj. Jag är 30 år och bor på Hisingen i Göteborg.

Vill köra hoj men vet ens inte om jag ska ta kortet med tanke på det jag läst. Jag vill inte lägga pengar i ett bottenlöst hål. Blir då billigare i längden att ta bilen till jobbet.

Olle Å
2012-03-26, 06:34
Fattar inte riktigt vad du skriver om. Min hoj är visserligen en Honda, men är från 92, har gått över 10.000 mil utan några problem. Det finns nog många som gått uppåt 15.000 och mer.
Man behöver ju inte vrida gasrullen max hela tiden, fastän det kanske är lockande på en ER6-n.
Verkar annars vara ett bra erbjudande.:):)

Ankan1
2012-03-26, 07:08
Anledningen till att en mc motor normalt inte håller ihop som en Volvo personbilsmotor i ca 40 000 mil beror på att de är byggda på helt olika sätt.Varv, kompression, hk per liter, vrid, t ex luftkylning, mm plockas ju normalt ut ur en betydligt mindre mc motor som ju då också har ett ökat slitage.Så det är ju helt sant att en mc motor har ett ökat slitage och service krav med täta oljebyten mm jämfört med en bilmotor.

Men som tur är så finns det ju hojar som klarar en hel del idag utan att ständigt behöva stå på verkstad om man nu inte själv skruvar.Tipsen på dessa är säkert lika många som det finns dagar på ett år.

Borken
2012-03-26, 07:29
Med dom pendlingssträckorna hade jag nog kollat på var mc-buden kör med, och kanske inte valt en ER6:a

/Janne

Bighoj
2012-03-26, 07:34
Körsätt och skötsel betyder mest när det gäller hur en motor håller.Vet dom som säger att en sporthoj håller för att gå som fan.Min åsikt om detta är NEJ,det gör den inte.Den håller inte lika länge som om man kör utan att pressa den till nästan max.
Det säger ju sig själv att ju högre varv du utsätter motorn för och ju tuffare du kör ju mer sliter det.
Kör du vettigt och sköter om din hoj så håller den i många många år utan bekymmer och utan bekymmer =bättre ägarekonomi.
Jag tror bestämt att du blir nöjd med att köpa ER6 N och priset var ju inte helt fel.
Det flesta kapitalvaror är ett bottenlöst hål förr eller senare.Gillar du mc vilket fallet verkar vara så ska du ta ditt mc kort.Du kommer märka att du struntar i om hålet är lite bottenlöst för det är så himla kul att köra och det ger så mycket tillbaks.

gunther
2012-03-26, 08:02
Med hoj ska man räkna "smiles per gallon" istf. "miles per gallon". Själv körde jag 2600 mil förra året på min då splitternya hoj. Det inkluderar pendling till jobbet och en 700+ mils repa upp till Nordkap och tillbaka. Det här året hägrar europa (balkan, grekland, italien, alperna), så det lär väl bli minst lika mycket det här året gissar jag.

Och än så länge har jag inte behövt renovera någonting (okej, jag har fått byta en packbox på ena gaffelbenet (på garanti)). Det som gjorts är en rutinmässig ventilkontroll under en vanlig service (2000-milaservicen) och någon justering krävdes inte.

När du säger (efter att ha hört/läst någon säga) att en motor måste "renoveras" så låter det ju såklart jättedramatiskt, men jag känner inte till någon annan hojtyp än enduro som faktiskt måste renoveras med jämna mellanrum. På dom byter man ju kolv och liknande innanmäte med jämna mellanrum (mäts i drifttimmar) - men det är för att man tar ut så förtvivlat mycket kraft ur dom motorerna som dessutom ofta bara har en cylinder och för att dom ofta går på 100% kapacitet under lång tid. På gathojjar så har man ju ofta lite fler cylindrar för att ta hand om kraften och då är slitaget inte alls lika högt och man börjar mäta serviceintervaller i mil.

Med allt det sagt - Kawasaki har 600 mils serviceintervaller, många andra märken har 1000 mil. Så kör man mycket under en säsong kan det bli ett par besök för service.

lasrberglund
2012-03-26, 08:02
En mc måste väl ändå vara billigare än en bil totalt sett? Blir såklart dyrt om man behöver t.ex 2 bilar + en mc, men om man klarar sig med en bil och en mc så tror jag att man tjänar på det.

Sen beror det ju helt klart på modell och om man har otur och motorn rasar men det händer ju även på bilar.

Kolla upp bilsport och mc. Där kan man räkna ut vad försäkringen kostar. Firman kan ge servicekostnader PÅ PAPPER!

Du tror inte det är bättre att börja med en lite äldre hoj som förstaköp? Då kan du köra en säsong sen byta om du vill prova andra modeller utan att behöva lägga så mycket emellan? Första hojen har en tendens att bli fel. Jag köpte brorsans intruder för att den var snygg och jag behövde en att övningsköra med. Glidarstuket passade mig inte alls kom jag på efter en säsong.

gunther
2012-03-26, 08:08
Fanns ju lite fler frågor kom jag på nu. Skatten på hoj är till skillnad från bil baserad på fordonets vikt och inte dess miljöbelastning (jag utgår ifrån att en ändring kommer att komma här så småningom). Skatten för min hoj ligger på 200-någonting kronor per år.

Håller med lasrberglund, det kan vara svettigt att köpa en flång ny hoj som första hoj. Jag köpte en streetfighter (Yamaha XJ6n) helt ny 2011 och bytte i april 2012 till en ny Triumph Tiger 800 (fanns inga beggade då) för att jag hade haft tid och utrymme till att finna min hojsmak. Och så hade min kropp fått komma till tals också och meddelat att ryggen inte var jättenöjd med att åka streetfighter/sporthoj.

Smakar det så kostar det. ;)

Mats Liifv
2012-03-26, 09:48
Om jag skulle välja en hoj för att pendla så långt med, varje dag skulle jag välja en med större motor. Om du ska köra mycket motorväg kan det bli lite väl jobbigt med en såpass, i sammanhanget, liten motor.

Skulle även köpa mig en lätt begagnad hoj, tills jag var helt säker på vilken typ av hoj jag verkligen vill ha. Den första hojen tendrar att bli köpt för att den ser bra ut, vilket sedan ofta visar sig bli ett felval. Förstår att dt blir svårt för dig, utan körkort, att provköra olika hojar för att hitta vad som passar just dig. Rejäla provturer ska det vara, inte bara runt kvarteret, så att du vet hur dom känns efter en längre stund. Om du är lite större i formatet blir ofta 600-klassens hojar jobbiga rent fysiskt. Du kommer helt enkelt att sitta så illa att du får ont i rygg, axlar och ben vid längre turer. Du ska ju köra mycket så det är än viktigare att körställningen funkar än för den som bara åker en mysig väg till fiken i närmsta omgivningarna.

honda500
2012-03-26, 10:12
Dagens hoj motorer närmare 20000 mil och när du har kört 20000 mil lär du ha tröttnat på hojen och vill byta hojen och vill du renovera den blir det ändå inte så dyrt som en bil. Om du har avsikt att köra långt och billigt både i inköp, skulle du renovera hojen blir inte så dyrt. Är ekonomin viktig så köp en liten billig hoj men det blir inte så bekvämt eller roligt att köra.



Jag börjar med mitt MC-kort i morgon och ska om allt går väl ha det innan maj. Kommer då köpa mig en Kawasaki ER-6n. Kommer använda den till att pendla till och från arbetet, ca 13 mil/dag.

Har nämligen fått ett toppenerbjudande på en helt ny 2012:a som gått 0 mil för 64.995 kr inkl 24 mån nygaranti och 5 års trygghetsavtal. Får också ett presentkort i butiken värt 4.000 kr som jag ska handla kläder för.

Allt var frid och fröjd fram tills på eftermiddagen i dag. Läste då att en MC har markant mycket kortare livslängd. Motorn måste oftast renoveras m.m. Detta gör mig nu ytterst tveksam till att köpa en hoj.

Hur fungerar detta om man som jag kör minst 3000 mil/år, och då räknas bara när jag pendlar. På sommaren kommer jag nästan bo på hojen!? Lägg till 1000 mil, minst.

Sedan undrar jag om någon vet vad försäkring, skatt, driftskostnad per mil, servicekostnader etc. kostar för denna hoj. Jag är 30 år och bor på Hisingen i Göteborg.

Vill köra hoj men vet ens inte om jag ska ta kortet med tanke på det jag läst. Jag vill inte lägga pengar i ett bottenlöst hål. Blir då billigare i längden att ta bilen till jobbet.

Mavve65
2012-03-26, 12:59
Lätt begagndad som Mats L föreslog är nog bästa valet. Ny mc sjunker ganska duktigt i pris bara på några år. Tro mig jag har kollat vad jag skulle få för min vid inbyte!:mad: Om jag köpt MC idag skulle jag definitivt köpt en lätt begagnad med ABS och en lite större modell just med tanke på att man då får större användingsområde.
Sen kan man ju alltid kompensera med högre vindtuta, styrhöjare, nytt styre och komfortsadel etc. så kolla gärna vad man kan göra för sådant med den mc du sen köper.

Good Luck och tänk positivt som jag "Jag lägger hellre pengar på godis till min mc, än på en 7-rätters på Grand Hotel:eating:

Ove
2012-03-26, 13:07
Vill köra hoj men vet ens inte om jag ska ta kortet med tanke på det jag läst. Jag vill inte lägga pengar i ett bottenlöst hål. Blir då billigare i längden att ta bilen till jobbet.

:p Du ska inte tro allt du läser! :D

:hmmmm2: Ditt hojval är en ganska naken maskin och pendla 6,5 mil enkel resa i ur och skur (+ även soligt och vackert!) kan vara lite strapats i mina bekväma tankegångar. Kanske dela upp på 2 hojar? En med scoooterkomfort för pendlingen och en naken för skojs skull.

Det du hört om livslängd kan du ta med en stor nypa salt för det finns föreställningar om att en som gått 5000 mil är slut och inget att ha och när den gått 10.000 är den skrot. Fel...fel ..fel! Jag tror nog att med normalt byte av slitdelar går dom lätt både 20 och 40.000 mil. Hört om en Silverpil som gått 65.000mil men då var det nog med ordentlig renovering nån gång.

Serviceintervallerna är tätare på MC än på bil och det är ju lite krångligt men går att ta.

Själv kör jag lågbudgetvariant = äldre hojar och har inga såna där måsteprylar som miniblinkers, GPS, motivmålning och sånt - just basic. Min stil, men andra får roa sig, var och en på sitt sätt. :cool:

Förstår om du vill ha en ny hoj med garantier och blankt och luktar nytt men det finns alternativ om du vill. ;)

namn
2012-03-26, 15:01
Ska du bara se till pengarna så köp någon gammal nybesiktad opel corsa från tidigt 90tal trafikförsäkra och kör skiten ur den, troligen åker du flera år utan att göra annat än att tanka en svätt lite nu och då.

Vill du ha trevligt på din resa till jobbet?
Jag pendlade 5 år med hoj 13.5 mil / dag.
bästa penlingshojen jag haft, en gammal Honda Pan European (st1100) den, lågvarvig v4 motor , låg bränsleförbrukning, med obetydlig värdeminskning på dom 6000 milen jag körde den.trots att jag inte servar enligt "bok" så bara rullade den snällt vidare, 13-14 000mil hade den gått när jag sålde den och den går helt säkert många år till utan att "renovera" någon motor.

Vill du slänga pengar i sjön?
Köp en splitter ny Er6 :a med tveksam komfort, 2cylindrig motor (trevlig men ingen tourer direkt) en värdeminskning på 20% bara du skrivit på köpeavtalet.
höga service kostnader då den kräver service enligt bok på verkstad för att garantierna ska gälla.

(hos stibix, borås får du 2 år fri service,kan ju i ditt fall vara värt en del.bara så du vet iaf)

RobbeS
2012-03-26, 15:54
Håller med föregående talare. Köp en begagnad, behöver inte vara lätt begagnad utan kan ha 4000-5000 mil på mätaren, med lite större motor än 600 cc.
Serva den sen själv, vilket inte är så svårt, och skippa dyr service som på grund av garantiskäl är ett måste om man köper nytt.
Mer touringinriktade modeller brukar oftast vara mycket väl omhändertagna och har rullat väldigt lugna mil på landsväg. Så där spelar det ingen roll om det står 1000 eller 5000 mil på mätaren. Er6:an är en jättefin hoj men passar nog bättre för ren nöjeskörning och kortare arbetspendling än långpendling i skiftande väderlek.

honda500
2012-03-26, 16:27
Jag håller med er om att TS bör köpa en begagnad hoj men jag måste också säga att även mindre hojar är användbara. Min cbf 500 har rullat drygt 4500 mil och i slutet av sommaren har den gått nästan 6000 mil. Jag använder den till pendling, utomlandsresor, nöjesturer osv. Det funkar med en liten hoj med.

namn
2012-03-26, 16:50
visst fungerar det med en mindre hoj, MEN .....

Min erfarenhet säger att en mindre hoj (har haft några) så kommer det användbara varvtalet ligga betydligt högre, och med varven kommer vibrationer, det kommer att bli mer växlande osv. så för att få en "komfortabel" resa så bör man välja lite mer kubik,och mer kåpor,upprätt körställning,(ej supersport) för ekonomin så bör man välja en begagnad cykel med bra bränslekonomi...
(och glöm inte försäkringskostnaden)


För den som inte alls vet :
1. ta körkort
2. prova dig fram
3. du kommer ändå att byta om ett par år.

Ove
2012-03-26, 19:14
:rolleyes: Många rekommenderar mera kubik men det är inte bara fördelar det. Vikten! Hanterbarheten blir enligt min mening bättre med en lättare hoj.

Vartalet - en bensinmotor har oftast högre varvtal än en diesel. Fler cylindrar högre varv. En gasturbin snurrar som bara fanken men jag tror inte att någon skulle klaga på höga varv om det satt en på en mc. Bara en vanesak egentligen och har man bra ljuddämpare och proppar i öronen slipper man höra olåten i marschfart. :rolleyes:

Kör själv 650;or och har ingen längtan efter något större. ;)

Romeo
2012-03-26, 19:26
Jag har inte körkortet och köpte en Intruder C1800, rätt nöjd med valet, köpte den 100% på grund av utseendet. Skiter ganska fullständigt hur den känns för vad jag förstått (kanske är fel) så faller inte hojen i värde så draskt speciellt då min är uttagen 2010.

Då jag inte har ett kort blir det svårt att "prova" och då jag aldrig kört innan har jag ingen aning vad jag ska jämföra med.. Jag kör denna hoj nu, är jag inte nöjd får jag i framtiden sälja den. Hellre kör jag min hoj en säsong för att upptäcka att det inte var något för mig än att provköra en hoj (för det räcker inte på långa vägar). Just nu har jag en custom. vill jag ha något annat i framtiden får jag väl skaffa det :)

namn
2012-03-26, 20:37
ja men nu blandar ni äpplen och päron. att pendla 12-13 mil om dagen. även dåliga dagar ställer andra krav på hojval. sedan spelar det ingen roll hur det låter. komfort . hanterbar . vibrationsfri . .... sånt söker man till det ändamålet . ska du sprätta grus på helgerna så kommer det andra krav . visst kan man pendla med en 400- 650cc .en eu-moppe skulle ju också fungera. men ska det vara behagligt och hållbart i längden så bör man välja hoj för ändamålet .

V Saarela
2012-03-26, 20:51
Finns definitivt ingen ekonomi i att pendla med en nyare motorcykel.

Sen är vi ju drömmare, ser bara i framtiden hur mycket vi kommer att mata mil och va kul det sla bli. Efter första ruskvädret börjar vi snegla mot bilen. Efter andra ruskvädret sitter vi i bilen.....och där sitter man sen :)

Olle Å
2012-03-26, 20:56
Finns definitivt ingen ekonomi i att pendla med en nyare motorcykel.

Sen är vi ju drömmare, ser bara i framtiden hur mycket vi kommer att mata mil och va kul det sla bli. Efter första ruskvädret börjar vi snegla mot bilen. Efter andra ruskvädret sitter vi i bilen.....och där sitter man sen :)

Nää, det gör man inte!!!!!!!!!!!!!!!!!!:flute::flute:

honda500
2012-03-26, 21:19
Jag pendlade i nästan 2 månader 20 mil om dagen med min cbf 500. Upp tio mil om dagen är helt ok tycker jag men därefter tär det på kroppen enligt min erfarenhet.

Håkan46
2012-03-26, 21:27
Köpa nytt = behåll länge
En bekant köpte en Yamaha XJ 900 Diversion år 2001
Körde 5500 mil på 10 år
Värdeminskning 60 000 kr = 11kr/mil är väl inte så dåligt.
Han funderade aldrig på diverse byten, körning var prio 1. Önskar ibland att jag kunde tänka lika.

Duke
2012-03-26, 21:47
Jag rekommenderar trådskaparen att välja en annan hoj då ER-6:an har en tendens att vibrera och det trots att motorn numera är gummiupphängd. Köp en Suzuki SFV650 Gladius. Vibrerar inget alls och inga höga varv behövs, om man nu inte vill bli av med körkortet.

Det skulle aldrig falla mig in att köpa större hoj. Bara struntprat att 650 kubik inte räcker till eller att man kommer byta upp sig efter något år. Jag har kört hoj länge, och många mil har det blivit genom Europa, och jag kommer aldrig att köpa mig en större och klumpigare hoj. Aldrig.

Figurehead
2012-03-26, 21:52
Er6-n är en otroligt populär förstahoj, ingen tvekan. Men jag förstår inte varför... Jag och en kompis tog kortet samtidigt, jag köpte mig en chopper samma dag (för jag är inte klok, och jag älskar den) och han köpte sig en sprillans ny ER6-n.

Nummer ett, den är obekväm som fan! Kompisen tog sin premiärtur från Karlstad till tjejen i Göteborg (ca25mil), medan jag tog min från Karlstad till Uppsala (ca30mil). Jag sträckkörde min stelbenare hela vägen. Stannade iofs för att äta i Enköping, men mest för att jag var hungrig, inte för att jag var trött. Kompisen kom till Grums (3 mil från K-d) och var redan trött. I Årjäng fick han stanna, och sedan i Vänersborg, och var helt slut när han kom till Götet. Visserligen var han oerfaren förare, men det var jag också!
Nummer två, Redan efter första sommaren funderade kompisen på att byta hoj. För den är väldigt högvarvig, ganska opålitlig vid kraftigt pådrag, dyr i försäkring och som tidigare sagt, sjukt obekväm på långkörnig.
Sommarens efter sålde han Er6an för att köpa en 750 istället.

Håller med föregående talare. Det är en tokbra deal du har, men med tanke på att du tänkt köra mycket och ofta rekommenderar jag absolut en hoj du vet fungerar för dig. Köp nåt billigt åbäke som du får leka av dig på första sommaren och passa på att prova dig runt innan du köper en helt ny cykel...

RobbeS
2012-03-26, 22:29
Som många här påpekat så vet man egentligen inte vad man ska ha för mc förrän man provat. Min första var en Transalp 600 som jag då trodde var den perfekta hojen för mig. Tänkte åka lite Norgeresor och utforska grusvägarna som det finns otaliga mil av här uppe. Efter tre säsonger var jag less på eländet och grusvägar tyckte jag var tråkiga då man endast ser skog, skog och ännu mer skog. På landsväg var den obekväm och hastigheter över 90 var jobbiga. Inget vidare att köra långa sträckor med alltså då det räckte med en 8 mila tripp till Luleå för att jag skulle få ångest över att jag måste köra hem igen. Så jag ledsnade på mc och gjorde uppehåll några år tills jag fick provköra en FJR och en Pan European och insåg att sådana hojar passade mig och mina krav bäst. Idag är inte hojen det stora hindret för mig att dra iväg på långturer utan brist på tid.
Men man kan mycket väl köra europaresor med en 600 cc då det är ens egna krav som styr. Inget är omöjligt och en del kör ju runt hela världen med sina Transalpar och trivs förträffligt med det.

V Saarela
2012-03-27, 06:08
Finns definitivt ingen ekonomi i att pendla med en nyare motorcykel.

Sen är vi ju drömmare, ser bara i framtiden hur mycket vi kommer att mata mil och va kul det sla bli. Efter första ruskvädret börjar vi snegla mot bilen. Efter andra ruskvädret sitter vi i bilen.....och där sitter man sen :)

Om man nu backar tillbaka till TS fråga:

4000 mil per år. Trygghetsgarantin är viktig, vet att en del vevaxlar smällt på dom redan vid 800-1000 mil. Tre år gammal och då har den alltså gått 12.000 mil då. Innebär att ingen vill ta i den med en tång ens, så redan där har du nog blåst det mesta av dom där 65´ :)

Kostnader:
Servicar: förutom då att den ska in på servicar titt som tätt, så.....skruvventiler kräver en koll generellt var ca 1200 mil, oftast ännu tidigare. Finns en del mindre maskiner som ska in t o m var 400 mil. Shimsar brukar vara ca var 2400 mil, åtminstone på japanhojar(yamaha 4000)
Ni som har gjort servicar med ventilkoll/justering vet ju vad det kostar.

Gäller att optimera hojmodell/märke mot milen man kör per år: 4000 mil betyder på en Kawasaki och en Suzuki att dom ska in ca 6-7 gånger på service. En Yamaha ca 4 gånger, en Honda 3-7 gånger(beroende på modell), en BMW ca 4 gånger osv osv.

Däck: feta däck kostar mer. Däckbyte oftast var 1000-1500 mil bak. Framdäcket håller väl en liten bit längre. Antal däckbyte alltså ca 5-8 gånger med inköp plus montering.

Drivpaket: en mindre maskin har oftast en klenare kedja och dom håller kanske ca 1500 mil. En större lite längre, kanske en tusen mil till. Pendling betyder ju dock att den slits lite mindre, med man åker dock generellt på att byta minst två gånger på en säsong. Kostnaden är väl då för drivpaketet ca 2500:- plus 1000:- för bytet/gång.

För att inte tala om: ett jäkla springande på verkstan. Jobba hinner då inte TS med :)

Nån som ids summera år 1? :)


Neeh, ekonomi är då tex en fin seriös Transalp 600 (finns mycket skit på den marknaden) av äldre årgång med skruvventiler, billiga däck osv. Hittar man en seriös hoj, så håller motorerna lätt 30.000 mil. Ekonomin förutsätter då också att man investerar sig från Biltema med däckbytargrejjor(mont+balans) osv

honda500
2012-03-27, 08:16
Väl skrivet Vs, det är bara på en punkt som jag inte håller med dig. Mitt drivpaket har rullat 4500 mil och klarar 6000 mil iaf. Jag har smörjt var 25 mil.

Yamaha bulldog har kardan och skruvjusterade ventil i likhet med många glidare. Noto guzzi classic v7 är en modern bulldog i mina ögon.

V Saarela
2012-03-27, 08:24
Väl skrivet Vs, det är bara på en punkt som jag inte håller med dig. Mitt drivpaket har rullat 4500 mil och klarar 6000 mil iaf. Jag har smörjt var 25 mil.

Yamaha bulldog har kardan och skruvjusterade ventil i likhet med många glidare. Noto guzzi classic v7 är en modern bulldog i mina ögon.

Kan ju inte gå igenom modell för modell :) Allt är ju generellt, tex CBF 500 har fetare kedja. Finns modeller där kedjan håller ännu mindre än det jag nämnde. Handlar du dessutom framför allt om körsätt.
Min Varadero(09:an) har nu gått strax över 2000 mil. Kedjan smord vid ca 1100 samt vid ca 1600....alltså bara två gånger.
(om du frågar om den inte är smord vid servicarna? Nej, jag har sagt att dom fick inte göra det)

Kardan är ju underhållsfritt(förutom oljebyte då)....men smäller den, så smäller den också ordentligt(i plånboken)

Edit:
Glömde, inte många som får ut dom milen ur ett drivpaket ....bra gjort :)

Olle Å
2012-03-27, 08:53
Då är vi där igen. Ekonomi. Du kan aldrig få någon hyfsad ekonomi på en ny hoj som du har ett par år och sedan byter. Snacka om dyra mil.
Två alternativ. Ett, köp nytt och kör tills det är bara skrot kvar, vilket tar många år.
Det andra är att köpa en seglivad beg. hoj av typ Transalp och bara köööööör. också många år.:):), Vilket blir ändå billigare.:eek:

pewa
2012-03-28, 22:13
Tråden rensad

Att hålla sig till ämnet är inte helt lätt, speciellt inte i trådar som den här som innehåller en massa frågor.
Blir det dock för långt från ämnet och lite chatt-varning som kommer trådarna rensar, bara modereringen som ligger lite efter :)

Olle Å
2012-03-29, 08:32
Hallå Berra. En del tips har du fått, Vilken är din ståndpunkt nu??:rock::rock:

Mats Liifv
2012-03-29, 09:23
Hallå Berra. En del tips har du fått, Vilken är din ståndpunkt nu??:rock::rock:Vore kul att ta del av den eftersom det kanske tillkommit en del nya infallsvinklar...

Detox
2012-04-11, 21:18
Angående MC-motorers hållbarhet så skulle jag vilja påstå att om man bara sköter servicen och använder kvalitetsolja, byter ut slitdelar vid behov samt undviker kallstarter och konstanta rödvarv så håller motorn, länge.

engström67
2012-04-11, 23:13
Då är vi där igen. Ekonomi. Du kan aldrig få någon hyfsad ekonomi på en ny hoj som du har ett par år och sedan byter. Snacka om dyra mil.
Två alternativ. Ett, köp nytt och kör tills det är bara skrot kvar, vilket tar många år.
Det andra är att köpa en seglivad beg. hoj av typ Transalp och bara köööööör. också många år.:):), Vilket blir ändå billigare.:eek:

Javisst blir det dyra mil,men ack vad kul och något lär man ju spendera pengar på:)

Detox
2012-04-12, 07:52
Man kör inte hoj för att man är ekonomisk...

Olle Å
2012-04-12, 20:31
Man kör inte hoj för att man är ekonomisk...

Man kan visst räkna hem en hoj, speciellt om man pendlar med den.:):)

Ove
2012-04-12, 21:04
Man kör inte hoj för att man är ekonomisk...

:D Jodå, det kan gå ganska bra men man har knappast den snyggaste hojen då. Men vaddå - man sitter ju på den så det är mest andra som störs. :cool:

V Saarela
2012-04-12, 21:08
:D Jodå, det kan gå ganska bra men man har knappast den snyggaste hojen då. Men vaddå - man sitter ju på den så det är mest andra som störs. :cool:

....och vad har man hjälmen till för? :)

Molgan
2012-04-12, 21:17
Det man spar in på att åka hoj är:


Antidepressiva medel
Psykologarvoden
Verkningslösa naturläkemedel mot åldrande
Alkohol


Att försöka motivera hojåkandet ekonomiskt gentemot tex bil eller kollektiva färdmedel är bara en retorisk övning utifall att någon i hushållet ställer sig tveksam till färdmedlet.

Ove
2012-04-12, 21:18
....och vad har man hjälmen till för? :)

:confused: ....jag personligen brukar aldrig sitta på hjälmen, men det är klart, det kan vara olika seder i olika län.. :p ;)

V Saarela
2012-04-12, 21:24
:confused: ....jag personligen brukar aldrig sitta på hjälmen, men det är klart, det kan vara olika seder i olika län.. :p ;)

:) vitsigt!

Nu tänkte jag mer på, den är ju inte bara till för att skydda skallen, den har en funktion för att skydda identitet.

Hur många gånger har inte jag sett i ögonvrån nån flina med ett leende från sidorutan på bilen.....bara för att jag förberett slipstreaming med innovan och lagt mig på tankpress när jag sett en bil med lagom fart komma bakifrån :)

Ove
2012-04-12, 21:39
:) vitsigt!

Nu tänkte jag mer på, den är ju inte bara till för att skydda skallen, den har en funktion för att skydda identitet.

Hur många gånger har inte jag sett i ögonvrån nån flina med ett leende från sidorutan på bilen.....bara för att jag förberett slipstreaming med innovan och lagt mig på tankpress när jag sett en bil med lagom fart komma bakifrån :)

:hmmmm2: AHA! Du tänkte så! :D

Jag tror nog att de flesta som kör hoj törs visa sin identitet. Varför är annars så många intresserade av att göra sin hoj unik genom lack, pynt och att ändra stuket. Eller att se till att ha rätt kläder och hjälm och sånt. Att man ibland beter sig så att folk börjar undra får man ta som bonus, exhibitionister emellan. :D

Detta blev lite OT men hör ändå på något sätt samman med trådens anda - måste man ha snyggaste hojen redan från början? :rolleyes:

Olle Å
2012-04-13, 08:25
:hmmmm2: AHA! Du tänkte så! :D

Jag tror nog att de flesta som kör hoj törs visa sin identitet. Varför är annars så många intresserade av att göra sin hoj unik genom lack, pynt och att ändra stuket. Eller att se till att ha rätt kläder och hjälm och sånt. Att man ibland beter sig så att folk börjar undra får man ta som bonus, exhibitionister emellan. :D

Detta blev lite OT men hör ändå på något sätt samman med trådens anda - måste man ha snyggaste hojen redan från början? :rolleyes:

Som sagt, så tror jag inte att den mest ekonomiska pendlarhojen samtidigt är drömhojen.
En del sitter ju och pendlar i en gammal skruttbil och har Volvon till familjen på helgerna.:)
Det är ju inte bara en fråga om identitet när det gäller hojvalet utan även ekonomi. Som jag nämnt förut, så tror jag mycket väl att en något begagnad och lite enklare hoj kan gå ihop ekonomiskt.:flute::flute:

Bighoj
2012-04-13, 09:11
Klart att en billig hoj går ihop ekonomisk.Köp en typ 250 eller 500cc för en 10 000 och pendla 8-10 mil om dagen.Ha dessutom enbart trafikförsäkring,kör vettigt,gör basservice själv och gemför detta med att pendla med en dyr bil.Gör du sedan avdrag i deklarationen ovanpå detta(Hur du gör avdraget är upp till ditt samvete.
Lägger du sedan till det du får för hojen när det väl är dax att sälja den och du kan lätt räkna in massor av goa pengar i ren förtjänst.

Olle Å
2012-04-13, 17:54
Klart att en billig hoj går ihop ekonomisk.Köp en typ 250 eller 500cc för en 10 000 och pendla 8-10 mil om dagen.Ha dessutom enbart trafikförsäkring,kör vettigt,gör basservice själv och gemför detta med att pendla med en dyr bil.Gör du sedan avdrag i deklarationen ovanpå detta(Hur du gör avdraget är upp till ditt samvete.
Lägger du sedan till det du får för hojen när det väl är dax att sälja den och du kan lätt räkna in massor av goa pengar i ren förtjänst.

Ja då har vi kommit därhän och det hela är ju därmed avgjort, att det går att ha en pendlarhoj och sedan en till som är mera i personens smak.:):)

RobbeS
2012-04-13, 19:37
Ja då har vi kommit därhän och det hela är ju därmed avgjort, att det går att ha en pendlarhoj och sedan en till som är mera i personens smak.:):)

Varför? Blir det inte billigare att då skippa pendlarhojen och enbart köpa smakhojen och pendla med den? :)