handdator

Visa fullständig version : Fallucka?? (farthinder)



Martin
2012-03-22, 20:40
Har Ni sett det här?? Verkar livsfarligt åtminstone för oss MC-förare.:mad:

http://www.aftonbladet.se/bil/article14565648.ab

Martin
2012-03-22, 20:42
Trodde det var ett aprilskämt, men vafan det är väl inte 1:a april idag.

Greven
2012-03-22, 20:56
påminner om ett farthinder i örebro, tror det är en 30-sträcka, som höjer upp en liten metallbalk om man kör för fort.

lasrberglund
2012-03-22, 21:17
Trodde också på att det var ett aprilskämt. men ingen-jörer fixar kan ordna vad som helst.

Borken
2012-03-22, 21:34
finns tydligen gott om plats vid sidan av hindren...

Martin
2012-03-22, 21:40
Javisst, men om du kör 100 på en väg med wireräcken då blir det jobbigt.

Även om man inte kör för fort så skulle jag inte vilja ha en stor jäkla plåt ligga mitt på vägen.

Cubalibre
2012-03-22, 21:47
Jag skulle bli förvånad om det blir några sådana luckor i vägbanorna. Blir det dock av så skulle jag tro att det kommer varnas med skyltar i förväg, precis som med fartkameror.

Caarl
2012-03-22, 22:36
Jag lästa detta, låter ju helt vansinnigt! :eek:Läste igenom dom flesta kommentarerna som skrivits från facebook och fick ett jävligt bra tips! Om dom nu installerar sånnahär döds-gravar är det bara smyga ut på natten och fylla dom med betong!:flute:

Fight them back!:fight:

Figurehead
2012-03-22, 22:58
Herregud så sjukt! VDn på företaget framstår precis som en kille som påstår sig veta hur trafiken fungerar, men som själv cyklar till jobbet och åker buss om det är kallt. Uttryck som "Juridiskt sett ska de hålla hastigheten på 30-sträckor även under utryckning", och "...håller man hastigheten så är det betydligt bättre än en vägbula att ta sig över", är verkligen bevis för att han räknar med att 100% av trafikanterna gör rätt 100% av tiden.
Tror inte ambulansen ligger i 30 under utryckning om det har hänt en större trafikolycka tex. Och att man kan vara distraherad av solen, ungarna i baksätet eller liknande verkar vara helt uteslutet? Muppunge...

Twenty2
2012-03-22, 23:05
Låter ju hel sjukt.
Risken för kroppsskador och materiella skador är ju rätt hög på en sån anordning tycker jag.
Självklart ska man köra tryggt och säkert och rätta sig efter trafikregler som gäller..... MEN VA FAN....

Och om nu busschaufförer får problem med nacke och rygg så finns det smalare bulor som bussarna kan grensla.

Figurehead
2012-03-22, 23:26
Det slog mig precis nu... Jag kör ju stelbenare! Grattis! =) Kul att åka ner i ett sånt hål då!

Greven
2012-03-23, 07:28
Gött när dom börjar krångla också, så ska det lagas och halva gatan grävas upp o blablabla köer...usch

Borken
2012-03-23, 08:43
Javisst, men om du kör 100 på en väg med wireräcken då blir det jobbigt.

Även om man inte kör för fort så skulle jag inte vilja ha en stor jäkla plåt ligga mitt på vägen.

Det vore ju tråkigt om dom använder det till snabbare vägar, men troligen ska dessa bara användas i stan i 30 zoner.
Frågan är vilken kommun har ekonomi att investera i dylika hinder, blir väl typ 1st framför kommunalhuset för att kunna skryta med.

Det som vore önskvärt är väl nån form av gummibeläggning, den rostfria plåten lär väl bli snorhal vid regn.

/Janne

Olle Å
2012-03-23, 09:41
Det slog mig precis nu... Jag kör ju stelbenare! Grattis! =) Kul att åka ner i ett sånt hål då!

Inte kul för sporthojar och custom i ett sådant hål om de inte kan väja undan. Kör offroadhojar i stället, så är det roligare.:flute::flute:

Reject
2012-03-23, 10:43
Det vore ju tråkigt om dom använder det till snabbare vägar, men troligen ska dessa bara användas i stan i 30 zoner.
Frågan är vilken kommun har ekonomi att investera i dylika hinder, blir väl typ 1st framför kommunalhuset för att kunna skryta med.

Det som vore önskvärt är väl nån form av gummibeläggning, den rostfria plåten lär väl bli snorhal vid regn.

/Janne

Aftonbladet är ju också en blaska inte helt olik En Ding Ding Värld, men detta förefaller ju faktiskt vara sant. Jag citerar:

"Rydsvägen i Linköping sedan 2010. Där ligger hastighetsbegränsningen på 30 kilometer i timmen. Men enligt David Eskilsson finns det inga hinder för att installera falluckor på 100-vägar."

100 km/h på en stelbenare låter mindre kul...eller för mig med 14" hjul...:( Blir nog bättre om man cementerar över dem :)

Ove
2012-03-23, 12:01
:mad: I jakten på fartsyndare är allt tillåtet! :mad:

:rolleyes: Det är väl ett av dom vanliga "bysnillena" som kommit på en ljus idé och konsekvensanalys finns inte i den världen. Tyvärr har beslutsfattarna som skulle kunna sålla bort skräpet samma kapacitet så det kommer nog att bli en variant som vi får dras med. :bootyshake:

En stor stålskiva är en rejäl riskfaktor i sig även om den får en gummimatta på toppen. Att den sen kan öppna sig är en riskfaktor inte bara för motoriserade trafikanter. 6 cm stålkant kan slå sönder fälgarna för cyklister, klämrisk för barn och djur(jag vet... ungarna ska inte vara på gatan men själv skulle jag inte låtit en sån där grej varit outforskad när jag var liten).

:rolleyes: Att den ska placeras i Linköping är väl för att VTI ska konfirmera och välsigna dumheten. :p

RobbeS
2012-03-23, 14:49
Förutom att hela idén är korkad så kan man ju ifrågasätta chefens kommentar "Juridiskt sett ska de hålla hastigheten på 30-sträckor även under utryckning". Mig veterligen finns det inga sådana "juridiska" bestämmelser i trafiklagstiftningen då det är föraren av utryckningsfordonet som själv avgör hastigheten. Själv fick jag lära mig att på vissa platser finns det däremot krav om särskild försiktighet och här kan väl 30 sträckor räknas in.
Undrar just hur den funkar i snöstorm, -30, snösmältning på dagarna och tillfrysning på nätterna samt i tjäle.

engström67
2012-03-23, 16:01
Enligt rubriken ingen fara för mc:) och annars kan man ju hålla hastigheten.Men sedan blir det nog skyltat med så det är ju bara att läsa på skylten.Skulle vilja ha en sådan på gatan där jag bor där det är 30 och finns många barn.Blomlådor har vi haft men blir bara tävling vem som kan köra fortast slalom igenom:mad:.Sedan har sopbilen kört över dom pga att dom inte vet vad dom gör.Jag blir så förb...snart skickar man en slägga eller nåt i bilen som gasar:D

Reject
2012-03-23, 18:00
Det hade varit intressant att veta vad konsekvensen blir om man skulle råka missa detta nya förträffliga farthinder i bil respektive MC.

Ponera att en stötdämpare eller en fälj på en bil går sönder. Ponera sen om detsamma kan hända på en MC. Resultatet blir materialskador i fallet om bilen, och i fallet om MC kan du förmodligen lägga till personskador också.

Min aversion ligger inte i försöken att hålla nere hastighetheten, utan om de verkligen har funderat ut alla möjliga situationer och eventuella resultat vid en olycka orsakad av farthindret.

Gert
2012-03-23, 18:10
Håller med Engström om att håller man hastigheten finns där ju inga problem så för min egen del så har jag inget emot det.

Reject
2012-03-23, 18:27
Håller med Engström om att håller man hastigheten finns där ju inga problem så för min egen del så har jag inget emot det.

Så du är inte ens villig att räkna med att någon, någongång kanske gör ett mänskligt misstag och håller 50 istället för 30? Vet vi vad konsekvenserna för en MC blir?

Hamre
2012-03-23, 18:54
Så du är inte ens villig att räkna med att någon, någongång kanske gör ett mänskligt misstag och håller 50 istället för 30? Vet vi vad konsekvenserna för en MC blir?

Vad tror du blir konsekvensen blir om du kör över ett farthinder i 50? Kör nog hellre över en 6cm kant än ett farthinder!!

Reject
2012-03-23, 19:15
Vad tror du blir konsekvensen blir om du kör över ett farthinder i 50? Kör nog hellre över en 6cm kant än ett farthinder!!

Jag vet inte, det är därför jag frågar. Jag utgår att hindret har prövats på bil och lastbil, och jag utgår från att vägverket har räknat med fall där gällande hastighet, av olika anledningar, inte hålls. Visst måste det finnas en skyldighet från deras sida att säkerheten hålls intakt, även utöver laglig fartgräns.

Har hindret även utprovats på olika MC?

Till skillnad från dig tar jag inget för givet. Grow some intellect, ffs...

Hamre
2012-03-23, 19:21
Jag vet inte, det är därför jag frågar. Jag utgår att hindret har prövats på bil och lastbil, och jag utgår från att vägverket har räknat med fall där gällande hastighet, av olika anledningar, inte hålls. Visst måste det finnas en skyldighet från deras sida att säkerheten hålls intakt, även utöver laglig fartgräns.

Har hindret även utprovats på olika MC?

Till skillnad från dig tar jag inget för givet. Grow some intellect, ffs...

Vad är det jag tar för givet??? Jag kan till skillnad från dej räkna ut vad konsekvensen blir!! Inget.

Reject
2012-03-23, 19:24
Vad är det jag tar för givet??? Jag kan till skillnad från dej räkna ut vad konsekvensen blir!! Inget.

:\ Det är skillnad mellan att "beräkna" och att "anta". Jag hade helst velat se några uttalanden från myndigheten i fråga om att hindret är säkert och att de har räknat med att olika, t.ex. lagvidriga, situationer kan uppstå.

Ove
2012-03-23, 20:10
:hmmmm2: Nu är det så här att för min del blir jag helst så kort tid som möjligt på en begränsad hal yta = fort och rakt. Här gör man en stor platta av med annan friktion än omgivande asfalt, troligen sämre. Kör man sakta blir det lätt lite vingligare och lite oroligare på gasen, alltså lättare att slira omkull. Att man kan slira omkull på brunnslock är bekant för alla och här är det tydligen tänkt att vara en betydligt större yta.

Själva guppet, en 6 cm djup grop, ungefär som ett ganska grunt potthål. Samma sak där, ju fortare man kör över ju mindre känns det. Värst är det när man precis håller den hastighet som aktiverar guppet. Vad händer när en cyklist med smala däck och lite bråttom råkar aktivera fällan? Troligen kommer han att få ett genomslag så att fälgen pajar och han kan då få en flygtur med hård landning. :eek:

engström67
2012-03-23, 20:52
:hmmmm2: Nu är det så här att för min del blir jag helst så kort tid som möjligt på en begränsad hal yta = fort och rakt. Här gör man en stor platta av med annan friktion än omgivande asfalt, troligen sämre. Kör man sakta blir det lätt lite vingligare och lite oroligare på gasen, alltså lättare att slira omkull. Att man kan slira omkull på brunnslock är bekant för alla och här är det tydligen tänkt att vara en betydligt större yta.

Själva guppet, en 6 cm djup grop, ungefär som ett ganska grunt potthål. Samma sak där, ju fortare man kör över ju mindre känns det. Värst är det när man precis håller den hastighet som aktiverar guppet. Vad händer när en cyklist med smala däck och lite bråttom råkar aktivera fällan? Troligen kommer han att få ett genomslag så att fälgen pajar och han kan då få en flygtur med hård landning. :eek:

Han får väl trampa lungnare då så han håller hastigheten,då är det ju lungt:)Värsta smällen blir det ju i en lastbil,som är tyngst,smäller som f,n i potthål osv pga att det kan vara 5tons tryck per hjul.Skulle det sen vara halt på den där plattformen?det köper jag inte,tror knappast att dom ligger i kurvor och man kommer med nerlägg,och som jag sa tidigare,är säkert opå 30sträckor som det blir aktuellt,och kör man för fort då eller är blind och missar varningsskylten då får man skylla sig själv.är det 30 då är det 30 av någon anledning,barn,skola,osv är väldigt noga med att acceptera det,även 50sträckor.och slira omkull på brunns lock?ja i kurvor kanske,eller vid gaspådrag vilket knappast behövs på 30sträckor,men det är ju klart,man ser ju många mc åkare där ute som har svårt med balansen i låga farter??Jag tycker man talar om ett problem som kan uppstå om man kör för fort,hallå tat lungt ta en TOY:)

Reject
2012-03-23, 21:03
Han får väl trampa lungnare då så han håller hastigheten,då är det ju lungt:)Värsta smällen blir det ju i en lastbil,som är tyngst,smäller som f,n i potthål osv pga att det kan vara 5tons tryck per hjul.Skulle det sen vara halt på den där plattformen?det köper jag inte,tror knappast att dom ligger i kurvor och man kommer med nerlägg,och som jag sa tidigare,är säkert opå 30sträckor som det blir aktuellt,och kör man för fort då eller är blind och missar varningsskylten då får man skylla sig själv.är det 30 då är det 30 av någon anledning,barn,skola,osv är väldigt noga med att acceptera det,även 50sträckor.och slira omkull på brunns lock?ja i kurvor kanske,eller vid gaspådrag vilket knappast behövs på 30sträckor,men det är ju klart,man ser ju många mc åkare där ute som har svårt med balansen i låga farter??

F'låt, men om en olycka händer, trots att hastigheten är för hög, håller det inte med att säga "man får skylla sig själv", speciellt inte i eventuella juridiska situationer.

Betänk ett fordon som kör över på fel sida av vägen, mot trafiken: "han får skylla sig själv att han inte såg den heldragna linjen".

Alternativt de vägräcke med vajrar som har diskuterats på sina håll: "Jaså, hans ena arm blev avsliten trots att han höll rätt hastighet? Nåväl, han får väl skylla sig själv att han inte såg räcket..."

Catch my drift?

engström67
2012-03-23, 21:28
F'låt, men om en olycka händer, trots att hastigheten är för hög, håller det inte med att säga "man får skylla sig själv", speciellt inte i eventuella juridiska situationer.

Betänk ett fordon som kör över på fel sida av vägen, mot trafiken: "han får skylla sig själv att han inte såg den heldragna linjen".

Alternativt de vägräcke med vajrar som har diskuterats på sina håll: "Jaså, hans ena arm blev avsliten trots att han höll rätt hastighet? Nåväl, han får väl skylla sig själv att han inte såg räcket..."

Catch my drift?

Jo jag förstår vad du menar,men en olycka händer,jag råka de hålla 70 på 30 väg och råkade köra ihjäl ett barn:confused: det får inte hända tycker jag.vajerräcken,visst dom är inte sköna men jag brukar säga,jefan att köra in i dom då,men en olycka kan ju hända,punka,kört för fort,solen i ögat,prejad,vattenplaning,ja det kan man få om man kör med dåliga däck.osv.Jag tycker i allafall att det ska finnas effektiva farthinder på sträckor som folk ej kan hålla hastigheten och jag kan då knappast tro att dom skulle sätta upp något som är rent farligt,även om folk inte tänker:D

Duke
2012-03-24, 21:50
Inget som direkt påverkar oss som kör hoj. Läser man på tillverkarens hemsida (http://www.edeva.se/) står det att läsa:


Produkten Actibump skapar nya möjligheter för ökad trafiksäkerhet.

* Actibump är utvecklad för att öka trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter, t.ex. vid skolor och dagis.
* Systemet är utformat för trafikmiljöer med hastigheter upp till 50 km/h.
* Trafik i tillåten hastighet passerar på plan väg.
* Vid hastighetsöverträdelse får föraren en fysisk påminnelse.
* Det finns även, på var sida av vägmodulen, ett område brett nog för passage med tvåhjuliga fordon.


http://i.imgur.com/el4Hs.jpg

Mr.Peter
2012-03-24, 22:04
Har själv bommat ett fartgupp med mc en gång och det va h-e va man flyger.:)

lasrberglund
2012-03-25, 10:34
Inget som direkt påverkar oss som kör hoj. Läser man på tillverkarens hemsida (http://www.edeva.se/) står det att läsa:



http://i.imgur.com/el4Hs.jpg

Alltså helt lugnt för oss. på en 30-väg kan t.o.m en harley vika undan.

vblomberg
2012-04-20, 18:55
Dethär låter ju som att det kan bli mer olyckor än det kommer förhindra.. Hur blir det att tvärnita på kall, blöt plåt om det springer ut en unge på vägen? Även om de bara är en halvmeter långa gör de ju skillnad mot asfalt.

Trodde inte man fick ge folk "fysiska påminnelser" i Sverige förresten:p Borde anmäla dem för misshandel;)

engström67
2012-04-20, 22:35
Dethär låter ju som att det kan bli mer olyckor än det kommer förhindra.. Hur blir det att tvärnita på kall, blöt plåt om det springer ut en unge på vägen? Även om de bara är en halvmeter långa gör de ju skillnad mot asfalt.

Trodde inte man fick ge folk "fysiska påminnelser" i Sverige förresten:p Borde anmäla dem för misshandel;)

Händer väl inte så mycket om man tvärnitar i 30kmh och inget större problem att hinna se vad som händer framför en är det heller i 30:D

vblomberg
2012-04-20, 23:58
Händer väl inte så mycket om man tvärnitar i 30kmh och inget större problem att hinna se vad som händer framför en är det heller i 30:D

Nae det är klart, men oftast är ju problemet det man inte hinner se eller det som är nästan försent att se. En halvmeter plåt att hasa på kan säkert göra skillnad även om det är marginellt.

Jag säger inte att det är jättetroligt att man missar nåt i 30/50 km/h men när man väl gör det så vill man ju att det tar stopp direkt istället för nästan direkt.:)

Gawriel
2012-04-21, 09:34
Ingen här från Linköping? Ta en sväng till Ryd, där har ni en sån vid macken mot rondellen. Den har funnits där i minst 3 år, skyltat med gott om tid att sakta ner eller undvika luckan helt om du kör hoj.
Bor inte i Linköping själv men har varit på Tekniska Verken i ett antal år o kört över den varje gång med bilen, håller man 30-40 så är det inga problem, det gör man automatiskt där för det är för jävla smalt väg
Summa summarum, man kan köra förbi luckan så som vi redan gör med dem där fyrkantiga fartgupen som bara bilar blir påverkade av.
:)

Gurrag
2012-04-22, 11:39
Jag förstår att det kan bli jobbigt för vissa mc-typer.

Själv tycker jag att det är lite kul att se fjädringen på min XTZ jobba lite ty tjälskadade vägar och grus med massa potthål är min visa.