handdator

Visa fullständig version : Skinnställ vs textil, allväder



Cubalibre
2012-03-22, 15:36
Någon på forumet som har erfarenhet av båda delarna?

Det som jag mest är nyfiken på är om det är så mycket varmare i ett skinnställ jämfört med allvädersställ?

/Niklas

Jonas76
2012-03-22, 16:20
Operforerat skinnställ, japp det blir varmt. perforerat vet jag inte men det borde ju onekligen bli lite svalare iallfall.

Å andra sidan blir jag jävligt varm i textilställ också så...
Jag kör med helställ för ban och fin åka och textil när jag åker till jobbet.

Mats Liifv
2012-03-22, 17:11
Operforerat skinnställ, japp det blir varmt. perforerat vet jag inte men det borde ju onekligen bli lite svalare iallfall.

Å andra sidan blir jag jävligt varm i textilställ också så...
Jag kör med helställ för ban och fin åka och textil när jag åker till jobbet.Samma erfarenhet som jag gjort. Skulle det bli något skinnställ i framtiden skulle det få bli ett perforerat. Lätt att dra något utanpå om det skulle bli kyligt!

Duke
2012-03-24, 18:59
För mig gäller bara textil/allväders. Använder skaljacka så man kan plocka bort en eller flera lager på sommaren så det blir svalt och skönt.

Fundera på att testa ett par Draggin Jeans till sommaren.

Pfaff
2012-03-25, 00:21
Jag har tre-fyra olika ställ, som jag kombinerar lite efter vind o väder. Skinnstället är fodrat och det är inte urtagbart, så det har sina begränsningar, men är tät och hyggligt varmt, fast har ventilationsöppningar för lite temperaturkontroll. Alldeles för varmt söder om Alperna. Används mest till dagsturer; jag är inte heller helt nöjd med färgen som är svart och därmed osynlig - men det sitter som en smäck. Tål en liten liten regnskur; sedan är det inte så kul längre.
Textilställen är mycket mer flexibla, med olika varianter på urtagbara värmefoder och membraner, och är i ljusa färger för både bättre synlighet och inte minst värmereflektion, så de används på långtur. Lättare att underhålla också; går faktiskt att sanera något så när i vilken som helst hotelldusch var som helst i Europa. En fördel att inte underskatta!

engström67
2012-03-25, 15:44
Jag kör med mitt ställ från tyska Stadler.Skinn och lite textil.Fodren urtagna,bara ett underställ under.Funkar i alla väder.Kan regna hur det vill,helt tätt:)Ventilationskanaler att öppna på bröstet som har kanaler bak till ryggen.Sitter som ett skinnställ.innehåller även riktiga skydd höft,armbåge,knä och dessutom riktigt ryggskydd:).är så jädra nöjd med det,bara att hoppa i och åka iväg,behöver aldrig fundera.visst blir det lite varmt om det är 25-30grader ute,men det överlever jag.:)