handdator

Visa fullständig version : Hög självrisk?



Caarl
2012-03-20, 19:37
Fick hem mina försäkringspapper på hojen idag. Det är försäkrad på if och står på farsan, så han betalar 4000 :- hel/år. (har en hornet -06a) Men när jag sedan skummar igenom pappret och får syn på självrisken är den på 6000 kr för honom, men på 12000 kr:confused: för en person som är under 25år (vilket är jag detta fall!:mad:)

Tycker denna summan låter alldeles för mycket, men det kanske är så högt på alla bolag? Har ju hört av väldigt många att if är billig när det gäller honda. Värkar ju inte stämma... Nu är man ju skit rädd för att man ska köra och välta, även om det bara är i låg fart. :eek:

engström67
2012-03-20, 21:07
Fick hem mina försäkringspapper på hojen idag. Det är försäkrad på if och står på farsan, så han betalar 4000 :- hel/år. (har en hornet -06a) Men när jag sedan skummar igenom pappret och får syn på självrisken är den på 6000 kr för honom, men på 12000 kr:confused: för en person som är under 25år (vilket är jag detta fall!:mad:)

Tycker denna summan låter alldeles för mycket, men det kanske är så högt på alla bolag? Har ju hört av väldigt många att if är billig när det gäller honda. Värkar ju inte stämma... Nu är man ju skit rädd för att man ska köra och välta, även om det bara är i låg fart. :eek:

Jag betalar 2200kr hel.hel.hos bilsport ,mc.Självrisk vagnskada,3000kr.

men välta i låg fart brukar bli billigare än 3000kr ändå,om man har tur:)Vissa försäkringsbolag har ju vissa regler när det gäller märkesförsäkringar,vad gäller om din Farsa står på hojen och du åker med den?

Caarl
2012-03-20, 21:21
Men den står ju på farsan(skrev det i förra inlägget;)). På mig skulle den kosta skjortan:eek::eek::eek: Har den 25kw reggad med, tycker verkligen det låter som hög självrisk.. Står i pappret med att sporthojar är 25000:- i självrisk :hello: Farsans försvar till att han inte vill byta bolag är för han täcknat 1 år :withstupid: och att han säger att det är bra person försäkring (vet jag ingenting om, men ibland känns hojen viktigare:D)

Edit: läste lite fel där ja :, då är det ju det med självrisken på 12000:- , eller . står inget specifikt om att någon annan kör hojen, bara om man är under 25:mad:

Ankan1
2012-03-20, 22:04
Har väl förmodligen med olycksfrekvensen att göra om du är under 25 år.För övrigt kan det ju bli himla mycket dyrare om försäkringsbolaget upptäcker vid en eventuell olycka att hojen varit skenförsäkrad, att du åker på den men fassan står på försäkringen med andra ord.

LowTech
2012-03-20, 22:23
sedan skummar igenom pappret och får syn på självrisken är den på 6000 kr för honom, men på 12000 kr:confused: för en person som är under 25år (vilket är jag detta fall!:mad:)

Tycker denna summan låter alldeles för mycket, men det kanske är så högt på alla bolag? Har ju hört av väldigt många att if är billig när det gäller honda. Värkar ju inte stämma... Nu är man ju skit rädd för att man ska köra och välta, även om det bara är i låg fart. :eek:
Hur var det nu..
2006 kraschades 25% av alla nya R1, första året...
Självrisken har en uppgift, att få dig att ge f-n i att göra just det och i ditt fall tycks det som om det gett resultat..:D
Ändå så är det ju inte materialkostnaden som är den stora utgiften för FB:a, det är ytterligare 40år på två hjul - men då i rullstol....:flute:

Gert
2012-03-20, 22:29
Kolla upp så DU verkligen får lov att köra hojen för har din far en tex. 45-50+ försäkring så får ingen under den åldern köra och då får ni nog inte ut ett öre om det skulle hända något om du kör.
Jag hade själv en 45+ försäkring med 1500kr i självrisk på en av motorcyklarna och när pågarna skulle övningsköra kollade jag upp och fick då ändra i försäkringen och vips steg självrisken till 10.000kr och en högre premie...

V Saarela
2012-03-21, 07:37
Helt riktigt Klippan, man ska vara försiktigt mot försäkringsbolagen. Menar inget negativt mot bolagen, men ibland mjölkar dom på premierna och sen när olyckan är framme så går man in på det finstilta.
Faktiskt så är det ju inte bolagets fel, utan det är i slutändan kunden som fört osanning, eller inte kollat vad det är som gäller egentligen.

Nu verkar ju TS försäkring vara en försäkring som tillåter yngre att köra. Det är väl då märkesförsäkringen då?......dock med förhöjd s-risk. Du klippan tänker nu på Bilsport-mc.

Ändå....pass upp, kolla det där med bo hemma osv.

Bilsport-mc(enda bolaget) har annars försäkringar på 25kw. Förutsätter då att man är i åldern 18-20.
Kolla med dom, ett ägarbyte till dig och den andra försäkringen är ett minne blott.

På tal om vurpskador. Ingen lågfartsvurpa är under din s-risk på 12.000. Räkna med att det kostar mellan 15-50.000 att lägga en Hornet i lågfart, beror på vilken sida man lägger den(avgassidan är då dyrare)
En vältning när man sitter på hojen och lyckas rädda smällen i backen änåd kostar väl nästan 3.000:-(backspegel, kopplingsgrepp, vibrationsdämp styre)....förutass att man inte gör som....swisch swosch....klart!!!

Caarl
2012-03-21, 17:55
va ju precis det jag menade med om att välta i låg fart :D

Nu är det så att faran har tecknat 1 år för att få så billigt som möjligt, och då valde han att betala hela års-summan på en gång. Men har inte betalt frakturan än så ska ringa bilsport mc och höra vad som gäller där :)