handdator

Visa fullständig version : Köpråd första-hoj



[ESC]
2012-03-20, 03:21
Hej,

Jag ska köpa min första hoj nu till försommaren och söker därför tips och råd.

Är ute efter en smidig, körglad och pigg så kallad nakenhoj runt 650 kubik och 75 hk med det rätta mullret, 4-taktare är ett måste.

Då jag är 190 cm lång och muskulös, väger 99 kg, så jag undrar om hojar av detta slag är lämpliga för min längd och vikt? Vill kunna köra en längre bit utan att krampa ihop.

Att hojen är billig att äga, köra och underhålla är ett önskemål.

Hojarna jag funderar på är:

2012 Kawasaki ER-6N
2012 Suzuki SFV650 Gladius
2012 Yamaha XJ6-N

Mvh
[ESC]

RobbeS
2012-03-20, 07:35
Vet du vad, med din längd och vikt så skulle jag istället föreslå en Suzuki GXS 1400... Billig att både köpa och äga och garanterat det rätta mullret :)
http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_gsx1400_Helsystem_fran_Akrapovic_38795960.h tm?ca=1_7&w=3

Olle Å
2012-03-20, 08:45
Eftersom du är fullvuxen, så tycker jag att du skall försöka att få provköra en Honda Varadero.
Stark, snabb , billig i drift och underhåll. Muller är lätt fixat med en avstämd ljuddämpare.
Den är ju en vad man kan kalla allroundhoj. Kan köras på alla sorters vägar.:):)

Ove
2012-03-20, 09:49
:) Tycker som Olle. 190 cm låter som mycke armar och ben för dom hojarna. Speciellt Gladius kommer nog att kännas väldigt trång. Förmodligen samma sak med ER-6.

;) Bara att prova och vara kritisk. Blunda(men inte i farten!) och känn vad som är bäst. Snygg hoj kan vara väldigt obekväm så luras inte av ögat.

Min mening är att det är bättre att ha rätt höjd på sitsen än att laborera med att flytta fram fotpinnar och sånt. :flute:

räven
2012-03-20, 10:32
;61036']Hej,

Jag ska köpa min första hoj nu till försommaren och söker därför tips och råd.

Är ute efter en smidig, körglad och pigg så kallad nakenhoj runt 650 kubik och 75 hk med det rätta mullret, 4-taktare är ett måste.

Då jag är 190 cm lång och muskulös, väger 99 kg, så jag undrar om hojar av detta slag är lämpliga för min längd och vikt? Vill kunna köra en längre bit utan att krampa ihop.

Att hojen är billig att äga, köra och underhålla är ett önskemål.

Hojarna jag funderar på är:

2012 Kawasaki ER-6N
2012 Suzuki SFV650 Gladius
2012 Yamaha XJ6-N

Mvh
[ESC]

Har du tänkt att alltid vara själv på hojen ?

Håkan46
2012-03-20, 10:49
:dito:Det har kommit in bra tips redan. Svårt att ha åsikter då du inte säger hur du ska använda den.
Suzuki GSF 650 Bandit ABS är nog lämplig för dig och till bra pris. Jag har själv en GSF 1250 och har sett att 650 är nästan lika stor i mått som 1250:an. Gladius, helt klart för liten för dig.
Titta på dessa:
http://www.blocket.se/landskrona/Suzuki_GSF650_ABS_Bandit_2_ar_Garanti_36374580.htm ?ca=9&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Suzuki_GSF_650_Bandit_37989594.htm?ca=9&w=3
//Håkan:hello:

Bighoj
2012-03-20, 11:01
Min åsikt är alltid att man köper hoj efter hur man tänkt använda den samt om man åker själv eller två.När man är klar över detta så kollar man efter hojar som man sitter bra på och som lever upp till dessa önskemål bäst.
Att köpa hoj handlar alltid om kompromisser om man inte tänker ha en hoj för varje tillfälle.

pumpe3
2012-03-20, 11:15
Är själv 188cm och har en fin mage, får utan problem plats på en Hornet eller FZ6'a och sitter skönt.
Men man blir sjukt stor på den, ser ut som en kulglass mycket uppe och lite nere :) så mitt tips leta större hoj behöver inte bli mycket dyrare.

Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e

Mats Liifv
2012-03-20, 13:28
Spontant känner jag att du är alldeles för stor för dessa hojar. Tror inte att du kommer att trivas med dessa. Själv fick jag en Yamaha XJ6 N i inbyte mot en annan hoj. Jag är 185 cm lång och väger knappa 95 kilo. För mig upplevdes den som en moped att köra. Mina kroppsmått kändes som att jag var tjugo kilo för tung och femton centimeter för lång för en sån hoj. Kan säkert vara rätt hoj för en mindre person, men inte för oss "fullvuxna". Kör för egen del Honda Varadero, en utmärkt allroundhoj som passar lite större förare. Du kan åka undan rejält på krokiga vägar liksom åka på semester två personer och packning. Hojen sätter inga begränsningar. Är nu inne på min andra, har aldrig hänt att jag någonsin tidigare köpt en likadan hoj som jag haft innan. Det har alltid blivit ett annat märke och en annan modell vid varje byte.

Mitt tips är att absolut inte köpa en ny hoj, om du inte har väldigt gott om pengar. Sannolikheten för att du byter hoj till nästa säsong är väldigt stor. Få stannar kvar på dessa små, instegshojar mer än en säsong.
Trist då att få en värdeminskning på i runda slängar 20.000:- Yamahan som jag ägde en kort tid, köptes för 69.000:- och byttes ett år senare med 350 mil på mätaren in för 43.000:-. Affären sålde den sedan vidare för 54.000:-. Där har du lite konkreta siffror att överväga.

Mats Liifv
2012-03-20, 13:36
Vet du vad, med din längd och vikt så skulle jag istället föreslå en Suzuki GXS 1400... Billig att både köpa och äga och garanterat det rätta mullret :)
http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_gsx1400_Helsystem_fran_Akrapovic_38795960.h tm?ca=1_7&w=3Här tycker jag att man har ett riktigt fynd, skulle gärna äga den själv!

[ESC]
2012-03-20, 16:41
Hej,

Tack för aller input.

Ni som tipsar om begagnat och andra typer av hojar. Tack, men jag är bara ute efter nytt och naket. ;)

Har precis kommit hem efter att ha provkört 2012 Kawasaki ER-6N och 2012 Suzuki SFV650 Gladius. Tyvärr fanns det bara tid för att köra varje hoj i ca 10-15 min men under den tiden var det inte obekvämt att köra utan kändes helt ok. Vinkeln på benet var lite snävare än önskvärt på Suzukin men som sagt inte obekvämt, bara annorlunda. Kan kanske bli obekvämt om man åker riktigt långt. Går dock att stanna och sträcka på benen, något man bör göra även om man skulle sitta i en fåtölj och köra.

Kawasakin var mycket trevlig att köra och hade inte många brister. Favoriten är dock Suzukin. Den känns smidigare, låter bättre och vibrerar inte på medelhöga varvtal vilket Kawasakin gjorde. Enda nackdelen, om man ens ska se det som en då man per automatik stannar och sträcker på benen när (om) man krampar, är den något snäva vinkeln på benen.

Jag ska provköra hojarna igen på lördag. Har bokat in en hel timma efter stängningsdags. Konstigt vad man som säljare är hjälpsam när det ska köpas nytt och betalas kontant. ;)

Återkommer.

Mats Liifv
2012-03-20, 17:13
Kanon att du vet vad du vill ha!

Försök att få till lite längre provkörningar. Alla hojar kan verka bra på kortare turer, när du kört några mil kan intrycken ändras...

Återkom gärna och berätta vilket val du gör och lägg gärna upp lite bilder, det är alltid kul!

Pfaff
2012-03-20, 18:51
;61056']Hej,

Tack för aller input.

Ni som tipsar om begagnat och andra typer av hojar. Tack, men jag är bara ute efter nytt och naket. ;)

Har precis kommit hem efter att ha provkört 2012 Kawasaki ER-6N och 2012 Suzuki SFV650 Gladius. Tyvärr fanns det bara tid för att köra varje hoj i ca 10-15 min men under den tiden var det inte obekvämt att köra utan kändes helt ok. Vinkeln på benet var lite snävare än önskvärt på Suzukin men som sagt inte obekvämt, bara annorlunda. Kan kanske bli obekvämt om man åker riktigt långt. Går dock att stanna och sträcka på benen, något man bör göra även om man skulle sitta i en fåtölj och köra.

Kawasakin var mycket trevlig att köra och hade inte många brister. Favoriten är dock Suzukin. Den känns smidigare, låter bättre och vibrerar inte på medelhöga varvtal vilket Kawasakin gjorde. Enda nackdelen, om man ens ska se det som en då man per automatik stannar och sträcker på benen när (om) man krampar, är den något snäva vinkeln på benen.

Jag ska provköra hojarna igen på lördag. Har bokat in en hel timma efter stängningsdags. Konstigt vad man som säljare är hjälpsam när det ska köpas nytt och betalas kontant. ;)

Återkommer.

Suzukin har säkert den bästa motorn av de två - det är trots allt en V2 :), men har du långa ben (hela kroppslängden säger inte ett dugg om vad du behöver!) skulle jag tro att du kommer att bli vansinnig efter några timmar på väg på den hojen!
Det går givetvis att bygga om sadeln och skaffa justerbara fotpinnar, om du gillar den i övrigt.
Skulle tro att en BMW F 800 R (tror jag den heter) passar en lång förare bättre. Synd bara att den är så ful att man måste köra med rånarluva för att inte bli igenkänt...:p

Cubalibre
2012-03-21, 06:57
Efter att han har gett exempel på vilken typ av hoj han vill ha;

2012 Kawasaki ER-6N
2012 Suzuki SFV650 Gladius
2012 Yamaha XJ6-N

Så rekommenderas något så gräsligt som en Suzuki GXS 1400.....kan inte tänka mig en fulare hoj...

RobbeS
2012-03-21, 07:16
Efter att han har gett exempel på vilken typ av hoj han vill ha;

2012 Kawasaki ER-6N
2012 Suzuki SFV650 Gladius
2012 Yamaha XJ6-N

Så rekommenderas något så gräsligt som en Suzuki GXS 1400.....kan inte tänka mig en fulare hoj...

Jämfört med dom hojar du räknat upp som ser ut som leksakshojar man köper på ÖB så är GXS 1400 riktigt snygg. Den ser ut som en motorcykel i alla fall och har dessutom motor som en motorcykel också...:D

engström67
2012-03-21, 08:24
Jämfört med dom hojar du räknat upp som ser ut som leksakshojar man köper på ÖB så är GXS 1400 riktigt snygg. Den ser ut som en motorcykel i alla fall och har dessutom motor som en motorcykel också...:D

Håller med dig fullständigt:) men det är ju hans val.

engström67
2012-03-21, 08:30
Efter att han har gett exempel på vilken typ av hoj han vill ha;

2012 Kawasaki ER-6N
2012 Suzuki SFV650 Gladius
2012 Yamaha XJ6-N

Så rekommenderas något så gräsligt som en Suzuki GXS 1400.....kan inte tänka mig en fulare hoj...

Tycker du?? snyggaste nakenhojen ju i klassikerstuket.Perfekt nybörjarhoj,lättkörd,bra pris.För en stor person så är det ju mycket bättre.Men det är ju han som bestämmer.Fina hojar dom andra med,men framstår och går som mopeder jämfört 1400,an,skulle han provköra så vart han nog varse:)Men han tycks ju fastnat för Gladius så det är väl bara att gratulera:)

V Saarela
2012-03-21, 08:56
Gladius är en grymt skön kärra. Kul med twinnen. Lite underskattad, men det får nog Suzuki ta på sig genom att dom kallade den för tjejhoj när den kom ut på marknaden 2009.
Nu när folk märkt att det är ju definitivt ingen tjejhoj, så har den börjat sälja ganska bra. till Sverige kom den ju först året efter.....och visst lever det där med tjejhoj kvar ännu. Nåja, mina tolv ponäng går till Gladiusen. Suka har en grymt bra märkesförsäkring på den också.

Tänk sen också på hur du ska använda hojen, har för mig att XJ:n varvar ca 1000 varv mer i dryga 100 knyck....kan ju vara att tänka på utifall man ligger nycket på motorväg osv.

GSX1400, skönheten ligger i betraktarens ögon. Som retrohoj är den ju faktiskt riktigt vacker.

räven
2012-03-21, 08:58
Tycker du?? snyggaste nakenhojen ju i klassikerstuket.Perfekt nybörjarhoj,lättkörd,bra pris.För en stor person så är det ju mycket bättre.Men det är ju han som bestämmer.Fina hojar dom andra med,men framstår och går som mopeder jämfört 1400,an,skulle han provköra så vart han nog varse:)Men han tycks ju fastnat för Gladius så det är väl bara att gratulera:)

Små kompakta moppar ansess som instegshojar,så är det!

engström67
2012-03-21, 09:11
Små kompakta moppar ansess som instegshojar,så är det!

visst är det så:)men som jag sa,fina hojar dom med:)

TMax500
2012-03-21, 10:35
Massa åsikter att det inte skulle duga med en 650... Håller inte med. Det är inget fel på 1400-kubikare, har själv testat GSX lite kort. Den var lättkörd och hade ett härligt vrid. Snygg är den också.

Men körglädje har många dimensioner. Har två kompisar som sålt sina "storhojar" på 1000 respektive 1150 kubik och köpt varsin 650 VStrom. Erfarna gossar, med många års hoj bakom sig, tävlat i 500 cc-cross, kör enduro, etc.

Den mindre cykeln är enklare och smidigare på många sätt. 650 cc och knappt 70 hk funkar bra i de allra flesta lägen. Det är som bekant kurvhastigheten som är rolig, inte hastigheten rakt fram.

Man får förstås växla lite oftare, och saknar en del effekt i höga hastigheter. Min ena polare körde en bråttom-hem-resa från Tyskland i 150-160 och då är 650:n rätt så begränsad. Varvar högt, lite trött i så höga hastigheter ...osv. Men alla andra dagar på året gör den ett kanonjobb.

Så, provkör! Och köp den som känns bra.

Bighoj
2012-03-21, 10:51
Massa åsikter att det inte skulle duga med en 650... Håller inte med. Det är inget fel på 1400-kubikare, har själv testat GSX lite kort. Den var lättkörd och hade ett härligt vrid. Snygg är den också.

Men körglädje har många dimensioner. Har två kompisar som sålt sina "storhojar" på 1000 respektive 1150 kubik och köpt varsin 650 VStrom. Erfarna gossar, med många års hoj bakom sig, tävlat i 500 cc-cross, kör enduro, etc.

Den mindre cykeln är enklare och smidigare på många sätt. 650 cc och knappt 70 hk funkar bra i de allra flesta lägen. Det är som bekant kurvhastigheten som är rolig, inte hastigheten rakt fram.

Man får förstås växla lite oftare, och saknar en del effekt i höga hastigheter. Min ena polare körde en bråttom-hem-resa från Tyskland i 150-160 och då är 650:n rätt så begränsad. Varvar högt, lite trött i så höga hastigheter ...osv. Men alla andra dagar på året gör den ett kanonjobb.

Så, provkör! Och köp den som känns bra.
Jag tycker förstås att gränsen går vid sådär 1800cc,allt under är instegshojar:D:D
Helt klart är smaken som baken och tur är väl det.Jag skulle nog ändå testat 1400:an och kanske fler också.Det är ju bättre att testa nu innan köpet är klart.

engström67
2012-03-21, 12:16
Massa åsikter att det inte skulle duga med en 650... Håller inte med. Det är inget fel på 1400-kubikare, har själv testat GSX lite kort. Den var lättkörd och hade ett härligt vrid. Snygg är den också.

Men körglädje har många dimensioner. Har två kompisar som sålt sina "storhojar" på 1000 respektive 1150 kubik och köpt varsin 650 VStrom. Erfarna gossar, med många års hoj bakom sig, tävlat i 500 cc-cross, kör enduro, etc.

Den mindre cykeln är enklare och smidigare på många sätt. 650 cc och knappt 70 hk funkar bra i de allra flesta lägen. Det är som bekant kurvhastigheten som är rolig, inte hastigheten rakt fram.

Man får förstås växla lite oftare, och saknar en del effekt i höga hastigheter. Min ena polare körde en bråttom-hem-resa från Tyskland i 150-160 och då är 650:n rätt så begränsad. Varvar högt, lite trött i så höga hastigheter ...osv. Men alla andra dagar på året gör den ett kanonjobb.

Så, provkör! Och köp den som känns bra.


klart det duger med 650hojar för många,inget fel på dom.Men det blir så att man säger vad man själv tycker bara,och jag vill inte ha en,jag finner ingen anledning att köpa en mindre,gärna en större kanske,men min fanns bara som 1200:confused:.Alla är väl olika,men alltid trevligare med stor motor oavsett fordon. Det var ju som när kompisen köpte en ny v70 han skulle ha en D5,a men försäljaren sa att det räcker med D3,a ?.Men hallå vill inte ha en diesel med 170hk när det finns en med 210hk, håller med han.Lite offtopic men en liten jämförelse

Bighoj
2012-03-21, 14:25
Jag/vi har inga problem att välja hoj.Hon har kass rygg och måste sitta riktigt bra,vi gillar långtouring båda,vi vill ha en hoj med inbyggd intercom,vi vill ha en stark motor som orkar med 2 pers+packning,jag är kortväxt och behöver en ganska låg hoj,kardan finns bara för vår del,hatar att putsa,vill ha farthållare så att jag kan vila min högerarm.Där finns som sagt inte så många alternativ av hoj att välja emellan.
Jag har därför aldrig stått i valet och kvalet,men jag hoppas han väljer rätt för som Mats nämnde så losar man riktigt mycket pengar på en ny hoj när man väl ska byta in den.

Cubalibre
2012-03-21, 15:37
Jämfört med dom hojar du räknat upp som ser ut som leksakshojar man köper på ÖB så är GXS 1400 riktigt snygg. Den ser ut som en motorcykel i alla fall och har dessutom motor som en motorcykel också...:D

Det var inte jag som räknade upp dom utan han själv! Alltså måste han gilla leksakshojar ifrån ÖB, och då rekommenderar man väl inte en hoj som är raka motsatsen! En hoj som enligt mig känns jättegammal och tråkig. Jag förknippar den typen av hojar med personer över 60år, men smaken är ju delad, och hans smak verkar ju vara sportiga, moderna hojar, och inte något som ser ut som en gammal puch dakota.

Borken
2012-03-21, 16:03
Det ska vara stort som fan med en gigantisk motor som man slipper växla.
Dessutom ska man kunna skeppa med kärringen å en jäkla massa packning.
Abs-system å antislir är också obligatoriskt så man inte råkar bromsa omkull, lite krom å fransar kan ej heller skada.
Allt under 1000 cc är rena leksakerna, sen kvittar det lika att man inte hanterar ens 125cc när det svänger för det är öset rakt fram som räknas. Undrar om inte hojjen dessutom skall kosta så mycket så möjligt så grannarna kan bli lite avundsjuka när man glider mot friheten på sin perfekta hoj?

RobbeS
2012-03-21, 17:06
Det var inte jag som räknade upp dom utan han själv! Alltså måste han gilla leksakshojar ifrån ÖB, och då rekommenderar man väl inte en hoj som är raka motsatsen! En hoj som enligt mig känns jättegammal och tråkig. Jag förknippar den typen av hojar med personer över 60år, men smaken är ju delad, och hans smak verkar ju vara sportiga, moderna hojar, och inte något som ser ut som en gammal puch dakota.

Själv så gav du ju inga förslag alls utan kritiserade enbart ett annat förslag. Det är väl bara bra att få lite andra infallsvinklar då man ska välja en första hoj. I både prestanda, smidighet och utseende samt kostnadsmässigt så kan nog GSX 1400 med råge mäta sig med de uppräknade.

Mats Liifv
2012-03-21, 17:18
Då jag är 190 cm lång och muskulös, väger 99 kg, så jag undrar om hojar av detta slag är lämpliga för min längd och vikt? Vill kunna köra en längre bit utan att krampa ihop.



Som frågan är ställd kan inte jag se det som märkligt att svaren har blivit som dom blivit. Om man vill veta om det verkar vara vettiga förutsättningar med den kroppsstorleken och hojstorleken tillsammans, så svaras det naturligtvis utifrån den erfarenhet man själv gjort.

Dessutom vill han kunna köra längre sträckor utan obehag. Känns inte helt onaturligt då att föreslå en annan typ av hoj...

Pfaff
2012-03-21, 18:43
Små kompakta moppar ansess som instegshojar,så är det!

Anses, ja. Men av vem?
Å skiter "man" fullkomligt i vad som "anses", utan blir var och en lycklig på sitt lilla vis, ja då blir världen ett bra mycket roligare ställe att vistas i. :)

engström67
2012-03-21, 18:58
Anses, ja. Men av vem?
Å skiter "man" fullkomligt i vad som "anses", utan blir var och en lycklig på sitt lilla vis, ja då blir världen ett bra mycket roligare ställe att vistas i. :)

Jomen så är det.Är man nöjd själv så är det ju bra,så spelar det ingen roll vad det är:)

V Saarela
2012-03-21, 19:45
Klart alla(...i princip) vill ha en ny stor häftig hoj. Dock så är det ju en kostnadsfråga vad gäller inköp, driftkostnader osv. Lite dålig stil sen att vissa har en tendens till att klanka ner och göra nedvärderande kommentarer(...menar nu inte kommentarer med glimten i ögat :) )
Att sen dessa småmaskiner smiskar skiten ur deras tävlingsmaskiner med optimerade kardaner på kurviga vägar fattar dom ju inte. Kom nu ner på jorden gubbs :)

räven
2012-03-21, 19:47
Anses, ja. Men av vem?
Å skiter "man" fullkomligt i vad som "anses", utan blir var och en lycklig på sitt lilla vis, ja då blir världen ett bra mycket roligare ställe att vistas i. :)

Hmmm, varför ställer du frågor då ? Om du redan vet allt.

Molgan
2012-03-21, 20:39
;61056']Hej,

Tack för aller input.

Ni som tipsar om begagnat och andra typer av hojar. Tack, men jag är bara ute efter nytt och naket. ;)

Har precis kommit hem efter att ha provkört 2012 Kawasaki ER-6N och 2012 Suzuki SFV650 Gladius. Tyvärr fanns det bara tid för att köra varje hoj i ca 10-15 min men under den tiden var det inte obekvämt att köra utan kändes helt ok. Vinkeln på benet var lite snävare än önskvärt på Suzukin men som sagt inte obekvämt, bara annorlunda. Kan kanske bli obekvämt om man åker riktigt långt. Går dock att stanna och sträcka på benen, något man bör göra även om man skulle sitta i en fåtölj och köra.

Kawasakin var mycket trevlig att köra och hade inte många brister. Favoriten är dock Suzukin. Den känns smidigare, låter bättre och vibrerar inte på medelhöga varvtal vilket Kawasakin gjorde. Enda nackdelen, om man ens ska se det som en då man per automatik stannar och sträcker på benen när (om) man krampar, är den något snäva vinkeln på benen.

Jag ska provköra hojarna igen på lördag. Har bokat in en hel timma efter stängningsdags. Konstigt vad man som säljare är hjälpsam när det ska köpas nytt och betalas kontant. ;)

Återkommer.
Ja jag kan rekommendera suzukin, har inte provat gladius mer än en provsittning men den kändes som SVn jag hade innan. Samma motor ungefär men gladius är uppgraderad. Trevlig motor, pålitlig och jag testade hojen runt europa med mina 186 cm. Den perfektaste touringhojen enligt mig om man kör solo. Så länge man inte ska köra på bakhjulet eller köra dragrace levererar twinnen allt man behöver, och på kurviga vägar hänger inte större hojar med.

Har du funderat nåt på Ducatis Monster? Borde vara ett alternativ.

Pfaff
2012-03-21, 21:40
Hmmm, varför ställer du frågor då ? Om du redan vet allt.

Näh, det gör jag verkligen inte. I själva verket är jag rätt dum och osympatisk.
Men fan vad jag ogillar så kallade allmänna sanningar.

MrFluke
2012-03-22, 00:23
Tittat på speed triple? eller den mindre street triple?

Pigga, sportiga och lätta hojar som fungerar utmärkt för gocart banor, storbana.. och långa turer ink. skjuts.

Vet inte hur det fungerar för din storlek men kan vara värt att kika närmare på.

Black Knight
2012-03-22, 02:20
Finns en del småpojkar som inte har kommit in i puberteten ännu som måste hävda sig och som kallar denna typ av hoj för tjejhoj, moped eller leksakshoj. Lyssna inte på dessa osäkra individer för jag har personligen kört min förra hoj (Suzuki SV650N Black Edition) på bana och hade inga problem med att hänga med riktiga fartvidunder i annat än på raksträckorna. Tog faktiskt vissa i kurvorna så mycket hänger faktiskt på körtekniken och inte på att man har en massa hästar mellan benen. För vem köper en hoj för att sitta och gasa på raksträckor... det är ju ingen konst att köra rakt fram, eller ens kul. Nä, kurvor ska det vara, precis som på en kvinna.

Nog om det.

Sedan två veckor äger jag en Suzuki SFV650N Black Knight Edition av 2012 års modell och är lyrisk. Min förra hoj var fantastisk men denna... det är sex på två hjul. Det märks att man har pulat en hel del med chassit och motorn för det är stor skillnad mot SV650.

Kan inget annat göra än att rekommendera denna fantastiska hoj.

engström67
2012-03-22, 06:26
Finns en del småpojkar som inte har kommit in i puberteten ännu som måste hävda sig och som kallar denna typ av hoj för tjejhoj, moped eller leksakshoj. Lyssna inte på dessa osäkra individer för jag har personligen kört min förra hoj (Suzuki SV650N Black Edition) på bana och hade inga problem med att hänga med riktiga fartvidunder i annat än på raksträckorna. Tog faktiskt vissa i kurvorna så mycket hänger faktiskt på körtekniken och inte på att man har en massa hästar mellan benen. För vem köper en hoj för att sitta och gasa på raksträckor... det är ju ingen konst att köra rakt fram, eller ens kul. Nä, kurvor ska det vara, precis som på en kvinna.

Nog om det.

Sedan två veckor äger jag en Suzuki SFV650N Black Knight Edition av 2012 års modell och är lyrisk. Min förra hoj var fantastisk men denna... det är sex på två hjul. Det märks att man har pulat en hel del med chassit och motorn för det är stor skillnad mot SV650.

Kan inget annat göra än att rekommendera denna fantastiska hoj.

Säkert en kanonhoj:)men passar ju inte alla.Själv åker jag inte bana och skulle jag det så vart det en r- hoj.Är man van med en stor hoj på minst 1000cc och sätter sig på en sådan där,då upplever man det som en moped,fast det är ju naturligtvis inte en moped.Trådskaparen ville ju ha lite råd bara och i tanke på längden,nära två meter och 100kg då ville vi ju bara råda honom att testa en större maskin,för att att ska passa bättre.Nu hade ju han fastnat för någon av dom där,men tycker bara att man ska prova lite större med.är ju lätt att man blir besviken annars.Personligen så är det minst 1000cc som gäller.Funkar ej annars på långresor packning,passagerare utan att det blir ansträngt.Och visst handlar det mycket om körteknik,men finns personer som lätt skakar av sig 600,or med stor maskin:)

Olle Å
2012-03-22, 07:44
Som jag sagt förut. En reslig man behöver en reslig hoj. Kör Varadero.:shakehands::hello:

Bighoj
2012-03-22, 08:37
Håller med engström.Hade en Pan european 1100cc och fick ha en lånehoj då pannan var på verkstad,en 600cc.Minns inte beteckningen men det var HONDA och det var en nakenhoj (Den var dessutom sprillans ny)
Den var kul första kilometrarna just för att det var något nytt,men sen saknade vi vår gamla panna,vi saknade orken i motorn och vi saknade komforten och det låga varvet.600:an blev väldigt pyttig för vår del i jämförelse med 1100cc.
Visst,man måste respektera vad andra vill ha men är man helt ny på mc och söker råd & tips här på forumet så gör man ju det för att man ska hamna så rätt man kan från början.
Jag tror nog att alla har rätt på något vis vad gäller hoj om man ser utifrån var och ens erfarenheter.
Mitt råd blir som tidigare-Ut och testa hojar som fan innan du bestämmer dig.Testa alla möjliga kubik och lägg själv märke till skillnaderna.

RobbeS
2012-03-22, 10:25
Det här med mindre kontra större hojar verkar vara lite känsligt. Dom modeller som räknades upp är säkert fina och nej, jag tycker inte att dom kan jämföras med leksakshojar på ÖB och tyckte att jag markerade det ganska tydligt med en liten smilie i mitt inlägg som en del tyvärr misstolkade. Den enda av dom tre modellerna som jag provkört är Kawan och visst det var en fin maskin som jag gärna skulle pendla till jobbet med. Däremot ingen maskin jag skulle vilja tillbringa hela dagar under en vecka på. Då är jag ändå ingen stor kille, 183 lång och 87 kg men upplevde ändå Kawan som en storlek för liten för touring.
Däremot undrar jag varför så många nyblivna körkortshavare är så rädda för mc från 1000 cc och uppåt. Skrämmer man dom på körskolan eller är det en fördom att man så fort man sätter sig på en större hoj kör ihjäl sig. Körmässigt är skillnaden inte så stor mer än att stora motorer ger lugnare gång.
Kurvor är lika roliga på 1300 cc som på 600 cc och vem som kör fortast är ju ganska ointressant då allmänna vägar ändå inte är gjorda för tävling. Prismässigt beror det ju på men jag gav 70 000 för min FJR begagnad och betalar 1400 kr för helförsäkring helår. GSX 1400 som jag hade det dåliga omdömet att föreslå köper man ännu billigare och försäkrar för samma pengar och då är det en naken hoj som trådskaparen ville ha.

Cubalibre
2012-03-22, 15:46
Det är nog en ekonomisk fråga också. Jag skaffade ju en Kawsaki ER6F som första hoj.....60.000:- i inköp och en försäkring på 4000:- om året. Nu ska jag ha en Z1000SX istället.....130.000:- och 12.000:- om året i försäkring. Sen finns det ju givetvis billigare alternativ än det jag har valt...

Mats Liifv
2012-03-22, 16:11
Det är nog en ekonomisk fråga också. Jag skaffade ju en Kawsaki ER6F som första hoj.....60.000:- i inköp och en försäkring på 4000:- om året. Nu ska jag ha en Z1000SX istället.....130.000:- och 12.000:- om året i försäkring. Sen finns det ju givetvis billigare alternativ än det jag har valt...

Hur mycket har du fått lägga emellan och hur många mil hade din tidigare hoj gått?

Cubalibre
2012-03-22, 16:16
Hur mycket har du fått lägga emellan och hur många mil hade din tidigare hoj gått?

Jag fick 50.000 i inbyte, får alltså lägga 80.000:-

Hade kört knappt 400 mil..

Ove
2012-03-22, 16:38
:hmmmm2: Alltså 25:-/mil + allt annat? Kanske rimligt.... :cool:

Cubalibre
2012-03-22, 16:46
Blir ju alltid en förlust. Återförsäljaren där jag köpte hojen ville bara ge 45.000 i inbyte, och den nya 50.000 plus 2 års gratis service. Sedan var ju ER6´an en -09 utan ABS, så jag är rätt nöjd.

Mats Liifv
2012-03-22, 17:15
Blir ju alltid en förlust. Återförsäljaren där jag köpte hojen ville bara ge 45.000 i inbyte, och den nya 50.000 plus 2 års gratis service. Sedan var ju ER6´an en -09 utan ABS, så jag är rätt nöjd.Tycker att du gjorde en bra affär. Inte så farlig värdeminskning. Rejält uppbyte du gör!

Black Knight
2012-03-22, 19:07
Känslig fråga? Tja, det verkar vara det för er som kör större hoj för det är av vad jag kan se bara ni som känner er manade att kalla mindre hojar för tjejhojar, mopeder och annat trams. Har inte läst om någon som kör mindre hoj som ger ut öknamn till hojvalet ni gjort.

Jag har inget emot er som väljer att köra större hoj, är bara glad att ni har hittat hem med valet av hoj precis som jag har hittat hem med mitt. Tyvärr så verkar det inte vara kutym på detta forum att gratulera det val man gjort utan man ska gärna göra sig lite smårolig på andras bekostnad. Så upplever jag min korta tid här i varje fall.

Jag är hur nöjd som helst med min hoj och önskar inte mer effekt, storlek eller vikt. Så varför skulle jag vilja köra en större klumpigare hoj när jag har hittat hem?

Sedan detta med att det är lika roligt att ta en kurva med en stor hoj som med en liten. Håller inte med alls då man har markant mycket roligare med en liten hoj. En liten hoj är en förlängning av kroppen och är inte alls påfrestande att köra. Så ser jag det i varje fall.

När det gäller vettiga tips så finns det egentligen bara ett att ge till potentiella köpare och det är att prova så mycket olika hojar som möjligt innan ni bestämmer er. Det är ju ni som ska gilla hojen.

Ove
2012-03-22, 20:29
:fight: Lite kittsligt har det blivit på tråden? Klart att alla har rätt - var och en på sitt sätt. :p

:) Själv kör jag bara instegstjejmoppar och är glad ändå. Billigt ska det vara och om dom är skitiga bryr jag mig inte. Lågbudget är dels av nöden men framför allt - dyr och blank skulle förta nöjet för mig. Jag vill ha hoj som tål att gå omkull med utan att jag behöver gråta åt den. Visst avviker jag från gängse uppfattning och får ibland på moppe för det, men det gör inget för faktiskt - jag har lite humor. :aetsch: :flute:

Bighoj
2012-03-22, 20:40
Känslig fråga? Tja, det verkar vara det för er som kör större hoj för det är av vad jag kan se bara ni som känner er manade att kalla mindre hojar för tjejhojar, mopeder och annat trams. Har inte läst om någon som kör mindre hoj som ger ut öknamn till hojvalet ni gjort.

Jag har inget emot er som väljer att köra större hoj, är bara glad att ni har hittat hem med valet av hoj precis som jag har hittat hem med mitt. Tyvärr så verkar det inte vara kutym på detta forum att gratulera det val man gjort utan man ska gärna göra sig lite smårolig på andras bekostnad. Så upplever jag min korta tid här i varje fall.

Jag är hur nöjd som helst med min hoj och önskar inte mer effekt, storlek eller vikt. Så varför skulle jag vilja köra en större klumpigare hoj när jag har hittat hem?

Sedan detta med att det är lika roligt att ta en kurva med en stor hoj som med en liten. Håller inte med alls då man har markant mycket roligare med en liten hoj. En liten hoj är en förlängning av kroppen och är inte alls påfrestande att köra. Så ser jag det i varje fall.

När det gäller vettiga tips så finns det egentligen bara ett att ge till potentiella köpare och det är att prova så mycket olika hojar som möjligt innan ni bestämmer er. Det är ju ni som ska gilla hojen.
Helt rätt tänk.Du har fått många åsikter och många tips men valt det som känns rätt för dig.Det är ju du som ska känna att du är nöjd.
Det är bara att GRATTULERA till nya hojen.
Vad beträffar gliringar så får jag ibland höra att jag kör buss,men det bjuder jag gärna på.

Håkan46
2012-03-22, 21:46
Black Knight
Gratulerar till köpet av en, som jag förstår en trevlig hoj.
Började själv för 3 år sedan med en Kawasaki Versys. Ett år senare blev det en Suzuki GSF 1250 Bandit. Premiär för i år med 14 mil idag.
Jag undrar ibland varför jag bytte egentligen. Bytet blev till då jag ville ha ABS. Fick ett kast på en rak, regnvåt, nylagd, asfaltväg i södra Norge med Versysen. Killen framför bromsade in och jag råkade trampa på bakbromsen så mitt bakhjul kastade ut. Detta hade inte hänt med ABS.
Jag upplever skillnaden i körupplevelserna mellan dessa två hojar som ganska liten i dom hastigheter jag kör, båda har ju för storleken bra vridmoment. Dock, starter samt hanterbarhet vid låga farter är trevligare med GSF 1250:an. Jag har mer och mer börjat fokusera på låg vikt, min nästa hoj blir i alla fall en betydligt lättare hoj än den jag har nu. En V-Twin kanske...
//Håkan

TMax500
2012-03-22, 21:58
Vill ge Black Night lite rätt. En del inlägg här på forumet smakar lite besserwisser. Ödmjukhet och ett öppet sinne kan vara bra ibland.

Håkan46
2012-03-22, 22:01
Det var inte jag som räknade upp dom utan han själv! Alltså måste han gilla leksakshojar ifrån ÖB, och då rekommenderar man väl inte en hoj som är raka motsatsen! En hoj som enligt mig känns jättegammal och tråkig. Jag förknippar den typen av hojar med personer över 60år, men smaken är ju delad, och hans smak verkar ju vara sportiga, moderna hojar, och inte något som ser ut som en gammal puch dakota.

Det behöver inte vara en självklar koppling gamla hojar och äldre personer, själv har jag ingen relation med 70-tals hojar. Jag skulle gärna ha senaste teknik och modernt utseende
Plånboksfråga mao.
Ursäkta Off Topic men tråden är ju något urspårad redan.

[ESC]
2012-03-23, 16:13
Uppdatering.

Min lokala butik har bara hojen i vit/blå och det vill jag inte ha utan jag vill ha den i svart. Har ringt runt till alla butiker i landet och det visar sig att den svarta är slutsåld överallt. Finns inte att få tag på och hos importören är det också helt tomt. Kommer inga mer hojar i år p.g.a. krisen i Asien säger man

Jag är så besviken. När jag äntligen har hittat en hoj jag vill köpa så finns den inte att få tag på. Våren och sommar är numera förstörd.

Ungefär så här ser jag ut nu:
http://i.imgur.com/6WJtu.jpg

RobbeS
2012-03-23, 17:00
;61198']Uppdatering.

Min lokala butik har bara hojen i vit/blå och det vill jag inte ha utan jag vill ha den i svart. Har ringt runt till alla butiker i landet och det visar sig att den svarta är slutsåld överallt. Finns inte att få tag på och hos importören är det också helt tomt. Kommer inga mer hojar i år p.g.a. krisen i Asien säger man

Jag är så besviken. När jag äntligen har hittat en hoj jag vill köpa så finns den inte att få tag på. Våren och sommar är numera förstörd.

Ungefär så här ser jag ut nu:
http://i.imgur.com/6WJtu.jpg

Här finns en svart om det var en sådan du tänkte på http://www.blocket.se/alvsborg/Suzuki_SFV650_ABS_NY_5ars_GARANTI_24842362.htm?ca= 1_7&w=3

TMax500
2012-03-23, 17:07
Du ser lite väl ung ut t o m för en 650! ;) *hehehe*
Men, 64 papp för en ny hoj med 5 års garanti. Det är billigt, tycker jag. Ta den vetja. Du vill ju ha den.

Kärlek (till en hoj) skakar man inte bort sådär utan vidare. Jag köpte min trajja med hjärtat. Inte det smartaste valet, men "hon" var den rätta för mig. Inte helt bekväm på resa (jag måste också sträcka på benen då och då), lätt opraktisk, svårtvättad - all skit syns. Men underbar!

Min TMax likaså. Den vill jag ha! Behöver jag en 500:a för att åka genom stan till jobbet? Nä. Är den onödigt dyr? Ja. Smart köp? Nja, kanske inte helt, en 250 hade dugt bra. Vill jag ha den? JAA!

(När jag funderar på en ny TMax så talar vi 106 000... En ny Thruxton kostar 100 000. Massa pengar! 64 000 är nästan gratis i jämförelse.)

engström67
2012-03-23, 20:40
;61198']Uppdatering.

Min lokala butik har bara hojen i vit/blå och det vill jag inte ha utan jag vill ha den i svart. Har ringt runt till alla butiker i landet och det visar sig att den svarta är slutsåld överallt. Finns inte att få tag på och hos importören är det också helt tomt. Kommer inga mer hojar i år p.g.a. krisen i Asien säger man

Jag är så besviken. När jag äntligen har hittat en hoj jag vill köpa så finns den inte att få tag på. Våren och sommar är numera förstörd.

Ungefär så här ser jag ut nu:
http://i.imgur.com/6WJtu.jpg

men f,n vad tråkigt,förstår hur du känner,hoppas du hittar det du söker:)

Molgan
2012-03-23, 22:12
Ge inte upp! När jag köpte min tenere hade jag bestämt mig för en vit, men de var slut. Till slut hittade jag en 140 mil bort. Tjohoo! Tog tåget dit och körde den hem, har inte ångrat mig en sekund. Om du inte hittar en svart finns ju alltid färg på burk. =)

räven
2012-03-23, 22:25
Ge inte upp! När jag köpte min tenere hade jag bestämt mig för en vit, men de var slut. Till slut hittade jag en 140 mil bort. Tjohoo! Tog tåget dit och körde den hem, har inte ångrat mig en sekund. Om du inte hittar en svart finns ju alltid färg på burk. =)

Blicken högt, så slipper ni se färgen på hojen

Molgan
2012-03-23, 22:33
Blicken högt, så slipper ni se färgen på hojen
Jamen, när jag går där och plockar tappade delar i skogen är vit en praktisk färg. Signalorange kanske hade varit bättre?..

räven
2012-03-23, 22:47
Jamen, när jag går där och plockar tappade delar i skogen är vit en praktisk färg. Signalorange kanske hade varit bättre?..

Hmmm, ktm färg underlättar om man sprider prylar i naturen

Molgan
2012-03-23, 23:52
Hmmm, ktm färg underlättar om man sprider prylar i naturen

Haha, nu fick man förklaringen till det färgvalet! =)

Duke
2012-03-24, 18:46
;61198']Uppdatering.

Min lokala butik har bara hojen i vit/blå och det vill jag inte ha utan jag vill ha den i svart. Har ringt runt till alla butiker i landet och det visar sig att den svarta är slutsåld överallt. Finns inte att få tag på och hos importören är det också helt tomt. Kommer inga mer hojar i år p.g.a. krisen i Asien säger man

Jag är så besviken. När jag äntligen har hittat en hoj jag vill köpa så finns den inte att få tag på. Våren och sommar är numera förstörd.

Ungefär så här ser jag ut nu:
[img]http://i.imgur.com/6WJtu.jpg[img]

Nejdå, våren/sommaren är inte alls förstörd. Hade själv samma problem förra månaden när jag köpte min. Bike i Trollhättan kan ta in en svart åt dig, tar bara en vecka.

Trevligt för övrigt med ännu en SFV650-ägare.

Mange
2012-05-22, 20:50
Det var inte jag som räknade upp dom utan han själv! Alltså måste han gilla leksakshojar ifrån ÖB, och då rekommenderar man väl inte en hoj som är raka motsatsen! En hoj som enligt mig känns jättegammal och tråkig. Jag förknippar den typen av hojar med personer över 60år, men smaken är ju delad, och hans smak verkar ju vara sportiga, moderna hojar, och inte något som ser ut som en gammal puch dakota.

Då är man 60 pga ett hojval då:confused:. Jag har ju samma typ av hoj fast Hondas retro. Jag har dock provat GSX1400;an och den är betydligt smidigare än man tycks tro. Beror nog en del på föraren men i dessa fall kvittar det nog fan vad de sitter på för det blir tråkigt ändå. Kan tänka mig att en del sportisar endast får se bakljuset på 1400;an på bana med rätt förare. Jag vill inte uttala mig om utseendet på Kawasakis sx....:sleep:

Själv är jag 1,92 med en blygsam vikt på 94kg och CB1300 passar funkar bra,,,, precis som många andra hojar,,,,