handdator

Visa fullständig version : Enduro/cross på vintern



pewa
2007-09-10, 17:40
Vad finns det för möjligheter att få användning av crossen vintertid?

Har funderat på vinterdäck men vet inte riktigt var jag ska köra, isen ute vid stugan är ett alternativ. Kör man på skoterleder får man nog en del sura miner ;)

Är crossbanor öppet vintertid?

TcAnders
2007-09-10, 21:14
Många crossbanor är öppet under vintern, då är dom plogade och täckta med is/packad snö.. Fästet är mycket MYCKET bra med dubbdäck..
Ska du köra på isen så slits vanliga dubb ut lite fortare, det finns en sorts dubb som heter finndubb.. Dom är gjorda för att användas på is, riktigt vassa.. Där är det garanterat knäskrap i kurvorna..

Men alla jag känner kör med vanliga dubb och kör då antingen i skog eller på bana, och ibland även litegranna på isen..
Tänk själv va skönt att dra ut en tur på isen och sen stanna på en udde och grilla lite korv, och dricka lite varm oboy.. Usch, nu vart jag lite sugen faktiskt!..

// Anders

turbo
2007-09-12, 23:06
jag har testat cross med dubbade däck på en upplogad isbana, så jävla skoj! fästet är brutalt.
skoterleder skulle jag inte rekomendera, det river upp och förstår en hel del.

innan det kommer för mycket snö kan man köra på små skogsvägar och liknande, kul!

Nicce
2007-09-13, 21:45
Någon som vet ifall någon bana vid örebro trakten som har öppet undervintern?

pewa
2007-09-14, 15:52
Tänk själv va skönt att dra ut en tur på isen och sen stanna på en udde och grilla lite korv, och dricka lite varm oboy.. Usch, nu vart jag lite sugen faktiskt!..

// Anders


Sånt vi norrlänningar brukar göra med skoter :) Men det vore skoj att testa på med crossen också!



Någon som vet ifall någon bana vid örebro trakten som har öppet undervintern?


Ett tips kan vara att kolla med Örebro motorklubb, de borde ha koll på banorna tycker man.
http://www.orebromk.nu/

turbo
2007-11-07, 23:27
finns det några cross eller endurotävlingar på vinteföre?

TcAnders
2007-11-08, 20:01
Sjääälvklart..:)

Vintercupen heter en endurotävling som går härikring, sen finns det kattcupen vilket är en crosstävling som går i Kungsör, förmodligen finns det tävlingar även nära dig.. Hör med närmsta klubben.

// Anders

turbo
2007-11-10, 14:15
Sjääälvklart..:)

Vintercupen heter en endurotävling som går härikring, sen finns det kattcupen vilket är en crosstävling som går i Kungsör, förmodligen finns det tävlingar även nära dig.. Hör med närmsta klubben.

// Anders



härligt! :) endurofolk är riktiga entusiaster det, finns inga säsonger i den sporten ;)
men t.ex. vintercupen, är den på fryst underlag i skog? djupsnö? på is?

TcAnders
2007-11-10, 17:28
Vintercupen går i skogen, det är lite blandat före.. Men det är inte så att man kör i meterdjup snö iaf, sen finns det ett flertal till tävlingar, men jag kan inte komma på vad dom heter.. Men det är kanske 3 till endurotävlingar som jag vet om häromkring iaf, man startar på isen för att sen köra in i skogen i en utav dom, det är lite häftigt..


// Anders

pewa
2007-11-12, 23:59
Vill man inte köra cross på vintern så finns det alternativ, den här till exempel :)


<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/8q_kA-Aj5Vo&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/8q_kA-Aj5Vo&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>


Funkar inte filmen?
Klicka här (http://www.youtube.com/watch?v=8q_kA-Aj5Vo)

kilimanjaro
2008-01-27, 22:10
Visst går det att njuta enduro mitt i vintern.

4 soliga minus och ett snötäcke på 10-15 cm. Platsen är "Södra norrlands kustland" närmare bestämt gränstrakterna mellan medelpad och hälsingland precis vid vattnet, Bottenhavet kanske, mina tassemarker sedan barnsben.
Redan som nioåring började jag med hjälp av motorcykel (ILO 98 cc) utforska stigar, grusgropar och alla andra ställen som landsfiskalen inte utforskade. ;D Han tog mig aldrig och sannolikt är den kraken jordgubbe vid det här laget och övrig polismakt är ju i det närmaste nerlagd så "hä är bare å åk", förresten nu kan dom komma med sina blåljus och "hur var det här då frågor" för nu är allt i sin ordning vad lagligheten gäller.
Nåja, tänkte inte på terrängkörningslagen men har man inte läst den finns den inte, eller kanske kan vi vara "översnöfordon" ungefär som en snöskoter nu under vintern , ähh jag skiter i den för att prata klarspråk.

Nu många många år senare sitter man fortfarande fast i utforskandets magi, fast nu handlar det mera om hur nära katastrofen och FARAN man kan komma utan att... ja ni vet säkert vad jag menar. Adrenalinkicken är baske mig beroendframkallande.

Sugen som tusan på hojåkning ringer jag polarna och naturligtvis ställer dom upp, vi är av samma sort hehe.

Kalle på aprilian, Bill på min gamla honda xr samt senare träffar vi Micke och "Frippe" på sina husabergare samt Karsten på en Sherco.
Häftigt farlig högfartsåkning efter oplogad skogsväg för att komma till den gamla lilla crossbanan där grabbarna numera lagt en jäkligt jobbig enduroslinga.

Samtliga kvaddade vi eller fastnade å det grövsta i myrpölarna som ännu är ofrusna (heter det ofrysta?).
Sedan Bill plöjt ner hondan till naven och dessutom tappat försvarets otroligt fula hjälmluva gav vi upp och drog hemåt för att avsluta dagen med varv efter varv på isbanan vi gjorde på lilla tjärnen strax utanför min stuga. Mycket roligt ;D ;D

Lägger ut några bilder.

Att hoja är stort, vinterenduro större :D :D.

// Karl B.


Ps sorry för stora bilder men ett tips är att högerklicka och sedan "öppna länk i nytt fönster" och vips ser man hela bilden // lycka till ;)

kilimanjaro
2008-01-27, 22:13
Tja så här kan det gå om man har bråttom med en Aprilia ;D ;D

// Karl B.

kilimanjaro
2008-01-27, 22:16
Isbanan då till sist.

Tack för visat intresse // Karl B.

Ps.
Om det är olämpligt att posta så här många bilder ge mig isf. en hint om vad som är lämpligt.

Nilsson
2008-01-27, 22:21
tack för bilderna och jag har inget emot att de ligger här , annars lägg dem i gallerit

kilimanjaro
2008-01-27, 22:24
Ber om ursäkt de här bilderna blev på tok för stora tror jag och jag vet inte hur man kan ändra dom. Någon som vet får gärna bertätta

// Karl B.

Nilsson
2008-01-27, 22:28
det e ett jäkla jobb beror på villka program du har

kilimanjaro
2008-01-27, 22:37
jag vet hur man gör i datorn men vad jag menar är om det går att ändra i forumet. Går det att ta bort dom och ersätta med r&#39;ätt storlek?

Nilsson
2008-01-27, 22:41
vet ej , lägg ett pm till pewa om detta

turbo
2008-01-28, 21:55
riktigt härlig läsning kilimanjaro! jag känner entusiasmen genom skärmen ;) man blev ju inte mindre sugen att köra lite själv!

crossar ska välta, bli sktiga och även krångla lite lagom! endurolivet är bra härligt! :)

på tal om bilderna måste du själv ändra storleken på dom i något bildredigeringsprogram, finns säkert nån som vet av något bra