handdator

Visa fullständig version : Bara underställ under stället eller mer kläder?



goldfish
2012-03-18, 18:27
Jag tänkte kolla med er vad ni brukar ha på er under stället (jackan/byxorna)? Är det så att ni bara kör med ett underställ eller brukar ni även ha på någon fleece/tjocktröja?

Jag köpte nämligen ett begagnat Rukka-ställ i stl 48 (väger idag 80 kg) och har jag bara ställ så sitter allting perfekt, men om man sätter på en fleece så blir det lite tight...

Det kan dock tilläggas att jackan och byxorna har "innerjacka" resp "innerbyxor" som går att ta ut. Så när jag säger att det sitter perfekt med underställ så är det när innerjackan/-byxorna sitter fast.

Min tanke när jag köpte är ju att man inte vill ha något som är alldeles för fladdrigt och så att skydden sitter på rätt ställe.... tänker jag fel? Eller så borde jag haft mer utrymme för att få plats även med ex. en fleece om det behövs.

Ove
2012-03-18, 19:06
:) Oftast har jag byxor, skjorta och en tröja under. När jag kommer dit jag ska skalar jag av ytterhöljet och är ändå klädd under. Men jag är ju gubbe. :p ;)

Twenty2
2012-03-18, 19:27
Idag har jag kört med shorts under brallorna. Linne, tunn långärmad tshirt, ryggskydd och huvtröjja under jackan. Det ändå som blev lite fruset var fingrarna.

Mats Liifv
2012-03-18, 19:31
Har plockat ur alla foder och skydd ur mina ställ. Under stället har jag en säkerhetsjacka, shorts med rejäla höftskydd samt knäskydd. Närmast kroppen har jag ett sidenunderställ. Räcker gott för en tiomilatur i tre graders värme. Siden är ett suveränt material, värmer nu och svalkar senare på säsongen när värmen annars kan vara ett problem.

räven
2012-03-18, 20:04
:) Oftast har jag byxor, skjorta och en tröja under. När jag kommer dit jag ska skalar jag av ytterhöljet och är ändå klädd under. Men jag är ju gubbe. :p ;)

Långkalsongskala enl. temp.

Figurehead
2012-03-18, 22:45
Kör med kevlarjeans, så behöver aldrig byta byxor när jag kommer fram. Har extra skydd av ett kevlarundertäll också, värmer riktigt gott och är vindtätt.
Under läderjackan (klassisk 60-tals racingjacka) har jag en typ av soft-shell jacka/tröja när det är kallt, eller bara en t-shirt under varma sommardagar.

goldfish
2012-03-18, 22:56
Mats, vad är det för säkerhetsjacka och shorts med skydd du har? Vad är anledningen till att du tar ur skydden och har säkerhetsvästen? Jag funderar på hur bra skydden är i Rukka Armas-ställen jfrt med ex. sådana i en säkerhetsväst?

Det låter som i ren klädväg så har du sidenunderstället och egentligen inget annat än skydden?
Vad köper man sådana ställ? Har du någon sorts goretex-ställ eller skinnställ?

Tack för alla inlägg!


Har plockat ur alla foder och skydd ur mina ställ. Under stället har jag en säkerhetsjacka, shorts med rejäla höftskydd samt knäskydd. Närmast kroppen har jag ett sidenunderställ. Räcker gott för en tiomilatur i tre graders värme. Siden är ett suveränt material, värmer nu och svalkar senare på säsongen när värmen annars kan vara ett problem.

Pfaff
2012-03-18, 23:00
Individuellt, skulle jag tro..
Själv kör jag inte - om inte därtill nöd och tvungen - under 10-12*, och då med en tre-fyra lager funktionskläder under det fodrade stället, skinn eller textil allt efter mål. (Fast jag kör ju "naken" hoj, så väderskyddet är obefintligt. Min gamla BMW hade helkåpa, men var fan så mycket tristare att köra).
Över 20-25 börjar det ta sig! :D Då räcker det med ett enkelt lager funktionsställ.

goldfish
2012-03-18, 23:11
Att du har soft shell-jackan beror på vindstopp-effekten eller? Får du plats med skydd under jeansen också?


Kör med kevlarjeans, så behöver aldrig byta byxor när jag kommer fram. Har extra skydd av ett kevlarundertäll också, värmer riktigt gott och är vindtätt.
Under läderjackan (klassisk 60-tals racingjacka) har jag en typ av soft-shell jacka/tröja när det är kallt, eller bara en t-shirt under varma sommardagar.

RobbeS
2012-03-18, 23:22
Håller på att söka efter ett par extra byxor. Tyvärr så säljs det nästan bara textilbyxor med en herrans massa löstagbara foder. Min erfarenhet av dessa foder är att dom är ganska värdelösa så jag har tagit ut alla och ersätter dom vid behov med ett tunt underställ och om det är kyligare ute ett par Haglöfs mellanlager byxor i microfleece.
Det jag vill ha är alltså ett par byxor sydda i cordura och gärna försedda med ett fastlimmat fuktskydd typ Gore Tex. Nu lutar det mer åt ett par Draggin Jeans att ha som pendlarbyxor och vid varmare väder och jag har hittat sådana i England för nästan halva priset jämfört med Handelsboden.

Figurehead
2012-03-18, 23:30
Egentligen var det bara att den var lagom tunn och varm, men det visade sig att den även stoppade all luft som annars blåser in mellan byxor o jackan. Riktigt skönt när det är kallt ute.
Det är insydda fickor för höft och knäskydd i byxorna, så det får plats. Dock har jag en ganska löst sittande modell, så jag har plockat ut knäskydden, för att dom aldrig satt på knäna, utan gled åt sidan när jag körde.

Molgan
2012-03-19, 12:17
Vad är anledningen till att du tar ur skydden och har säkerhetsvästen? Jag funderar på hur bra skydden är i Rukka Armas-ställen jfrt med ex. sådana i en säkerhetsväst?
Har man vurpat iförd goretex med insydda skydd en gång så har man lärt sig att skydden inte sitter på plats när de väl behövs. Jag har också slitit ut de insydda skydden och kör med skyddsväst och knä/benskydd under stället. Skydden sitter då hårdare mot kroppen och tar upp smällar medan stället ligger utanpå och skyddar mot slipskador.

Kör alltid i ett vanligt underställ men ska testa siden i sommar, är less på att stå och ånga bort vid trafikljusen.

Mats Liifv
2012-03-19, 15:21
Mats, vad är det för säkerhetsjacka och shorts med skydd du har? Vad är anledningen till att du tar ur skydden och har säkerhetsvästen? Jag funderar på hur bra skydden är i Rukka Armas-ställen jfrt med ex. sådana i en säkerhetsväst?

Det låter som i ren klädväg så har du sidenunderstället och egentligen inget annat än skydden?
Vad köper man sådana ställ? Har du någon sorts goretex-ställ eller skinnställ?

Tack för alla inlägg!

Här (http://sidenselma.se/c-65-sidenunderstll.aspx) hittar du sidenunderstället!

Har en sådan (http://www.jofama.com/motorcycle_wear/product_details.php?id=51&cid=10) säkerhetsjacka.

Shorts liknande dessa (http://www.mc-boden.se/sortiment/crossutrustning/cross-skydd/knox-cross-shorts).

Dom här (http://www.jofama.com/motorcycle_wear/product_details.php?id=248&cid=10) knäskydden.

Kör oftast i textilställ, då utan skydd eller foder samt kevlarjeans med samma skydd under som jag alltid bär.

Molgan har förklarat varför jag inte vill förlita mig på de skydd som sitter i kläderna!

epa23
2012-03-20, 15:42
Nu lutar det mer åt ett par Draggin Jeans att ha som pendlarbyxor och vid varmare väder och jag har hittat sådana i England för nästan halva priset jämfört med Handelsboden.

Intressant.. Har du en länk till butiken i England?
:)

/Peter

RobbeS
2012-03-20, 17:56
Intressant.. Har du en länk till butiken i England?
:)

/Peter

http://www.moto-passion.co.uk/index.php?route=product/product&product_id=528

1337 kr enligt dagens växelkurs. Då tillkommer frakt på 370 kr = 1707 kr.
På Handelsboden 2250 med frakt...

Då jag har beställt från England har dock frakten ofta stannat på 150 kr oavsett vilket pris som uppgetts på hemsidan.

epa23
2012-03-20, 18:28
http://www.moto-passion.co.uk/index.php?route=product/product&product_id=528

1337 kr enligt dagens växelkurs. Då tillkommer frakt på 370 kr = 1707 kr.
På Handelsboden 2250 med frakt...

Då jag har beställt från England har dock frakten ofta stannat på 150 kr oavsett vilket pris som uppgetts på hemsidan.

Tack!

Hamre
2012-03-20, 22:00
Intressant.. Har du en länk till butiken i England?
:)

/Peter

Här har dom också bra Kevlarjeans, har jag kört med i 4 år nu:
http://www.hoodjeans.co.uk/
Till bra pris!

Pfaff
2012-03-20, 22:43
Inte för att jag vill ha den typ av skyddskläder, men om jag kan läsa siffror kostar Halvorssons motsvarighet ca 1.600:- inkl moms i svensk butik...:rolleyes:

RobbeS
2012-03-20, 22:54
Inte för att jag vill ha den typ av skyddskläder, men om jag kan läsa siffror kostar Halvorssons motsvarighet ca 1.600:- inkl moms i svensk butik...:rolleyes:

Skillnaden är väl att Halvarsson inte har Kevlat i sina. Draggin har ju också modeller för ca 1500 kr svenskt butikspris men dom är inte lika snygga som den modell jag länkade till:)

goldfish
2012-03-21, 00:14
Tack Mats!
Gällande säkerhetsjackan så ser den bra ut. Det ser ut som att den även har skydd för bröstet - stämmer det?


Här (http://sidenselma.se/c-65-sidenunderstll.aspx) hittar du sidenunderstället!

Har en sådan (http://www.jofama.com/motorcycle_wear/product_details.php?id=51&cid=10) säkerhetsjacka.

Shorts liknande dessa (http://www.mc-boden.se/sortiment/crossutrustning/cross-skydd/knox-cross-shorts).

Dom här (http://www.jofama.com/motorcycle_wear/product_details.php?id=248&cid=10) knäskydden.

Kör oftast i textilställ, då utan skydd eller foder samt kevlarjeans med samma skydd under som jag alltid bär.

Molgan har förklarat varför jag inte vill förlita mig på de skydd som sitter i kläderna!

Mats Liifv
2012-03-21, 09:10
Tack Mats!
Gällande säkerhetsjackan så ser den bra ut. Det ser ut som att den även har skydd för bröstet - stämmer det?Jodå, den har skydd även för bröstet!

Pfaff
2012-03-21, 18:31
Skillnaden är väl att Halvarsson inte har Kevlat i sina. Draggin har ju också modeller för ca 1500 kr svenskt butikspris men dom är inte lika snygga som den modell jag länkade till:)

Näh, det förstås.

Och skillnaden mellan Hi-Art och Nomex ( i denna applikation) är ???

Mats Liifv
2012-03-21, 20:55
Näh, det förstås.

Och skillnaden mellan Hi-Art och Nomex ( i denna applikation) är ???
Nomex, är inte det materialet som brandmän och bilracingförare har i sina kläder?

Pfaff
2012-03-21, 21:33
Nomex, är inte det materialet som brandmän och bilracingförare har i sina kläder?

Antagligen. Du kan även kalla det kevlar eller aramid-fiber. Jofamas Hi-Art är en polyester-fiber i särskild vävteknik.
I samband med mc-brallor är det skyddet mot genomnötning man är ute efter när det gäller de tunna skydden som de fodrade jeansen har, inte skydd mot slag eller genomträngning.

Och frågan kvarstår, vilken av de två man är beredd att betala mest för. Kevlar låter ju jävligt bra, för det använder man ju i skyddsvästar - men det är återigen inte skydd mot genomträngning man får i brallan. Däremot har jag sett tester i tyska MC-tidningar som inte (heller) ger de högt prissatta kevlarfodrade byxorna särskild bra betyg mot genomnötning.

Jag frågade lite försåtligt, därför att än så länge har jag inte sett någon tillförlitlig jämförelse; den finns kanske ? :fight:

För god ordnings skull bör tilläggas att jag inte har någon förbindelse med Jofama ÖHT, frånsett att jag har köpt några av deras produkter; dock inte på bra många år, och inte heller med odelad tillfredshet.;)

RobbeS
2012-03-22, 00:06
Antagligen. Du kan även kalla det kevlar eller aramid-fiber. Jofamas Hi-Art är en polyester-fiber i särskild vävteknik.
I samband med mc-brallor är det skyddet mot genomnötning man är ute efter när det gäller de tunna skydden som de fodrade jeansen har, inte skydd mot slag eller genomträngning.

Och frågan kvarstår, vilken av de två man är beredd att betala mest för. Kevlar låter ju jävligt bra, för det använder man ju i skyddsvästar - men det är återigen inte skydd mot genomträngning man får i brallan. Däremot har jag sett tester i tyska MC-tidningar som inte (heller) ger de högt prissatta kevlarfodrade byxorna särskild bra betyg mot genomnötning.

Jag frågade lite försåtligt, därför att än så länge har jag inte sett någon tillförlitlig jämförelse; den finns kanske ? :fight:

För god ordnings skull bör tilläggas att jag inte har någon förbindelse med Jofama ÖHT, frånsett att jag har köpt några av deras produkter; dock inte på bra många år, och inte heller med odelad tillfredshet.;)

Det är alltså samma som med Gore tex kontra övriga foder som ska skydda mot väta? Gore Tex är nummer 1 prismässigt och i labbet men i verkligheten är skillnaden inte så stor.

Mats Liifv
2012-03-22, 08:35
Och frågan kvarstår, vilken av de två man är beredd att betala mest för. Kevlar låter ju jävligt bra, för det använder man ju i skyddsvästar - men det är återigen inte skydd mot genomträngning man får i brallan. Däremot har jag sett tester i tyska MC-tidningar som inte (heller) ger de högt prissatta kevlarfodrade byxorna särskild bra betyg mot genomnötning.

Jag frågade lite försåtligt, därför att än så länge har jag inte sett någon tillförlitlig jämförelse; den finns kanske ? :fight:



Här (http://www.handelsboden.com/draggin/se-vart-dragtest-c-190-1.aspx) kan du se test av slitstyrkan mot genomnötning av Draggin´s byxor, under realistiska förhållanden. Tror att det är ganska få som utsätter byxorna för större påfrestningar än så. Frågade vid ett tillfälle en representant för Halvarsson om deras jeans och förmåga att klara nötning mot asfalten. Han påstod att det var en aning bättre än deras skinnkläder. Sanningshalten kan jag inte bedöma, men så sa han i alla fall. Gissar att man kan klara sig ganska bra med både Kevlar och Hi-Art...