handdator

Visa fullständig version : Färgade visir



Nilsson
2012-03-16, 19:50
är det lagliggt men mörkt eller färgat visir finns det någon som vet jag hävdar att det är som sidorutor på bil , att det ej är lagliggt men jag är ej säker

Hamre
2012-03-16, 21:38
är det lagliggt men mörkt eller färgat visir finns det någon som vet jag hävdar att det är som sidorutor på bil , att det ej är lagliggt men jag är ej säker
I Sverige är det tillåtet, men om jag inte minns fel så är det förbjudet i England nattetid!
Kan ha fel, har haft det en gång förrut. :D

Figurehead
2012-03-18, 17:45
Vore det inte väldigt knepigt att alla säljer mörka visir men ingen upplyser om att det inte är lagligt?
Lämnar du in bilen på toning och vill ha svarta sidorutor tror jag nog att dom upplyser om att man inte får ha så?

Nilsson
2012-03-29, 21:54
har fått ett svar som är att det spelar ingen roll villken färg det har det är samma som bilrutor , det ska vara ett ljusinsläpp på minst 80% eller om man så vill max toning på 20%

Peo
2012-03-30, 08:30
Varifrån kom svaret ????

wbr
2012-04-29, 22:30
Väljer klart visir - annars ser det ut som det alltid är mulet.

klaus
2012-04-30, 01:03
om man får använda solglasögon så varför skulle man inte få använda mörka visir.
har guldspegel eller orangespegel- båda mörka för dagsbruk när det är soligt,
röd eller klar med mörktonat överkant för mulna dagar
och helt klart för nattkörning och regnväder
kör man i tunnel med mörk visir så är det bara att öppna den,mycket enklare än att ta bort solglasögon
kör man på natten med mörk visir får man skylla sig själv att man inte ser nåt :cool:
Har mina visir i en påse i väskan,väldigt enkelt och snabbt att byta vid behov

Jan-Olov
2012-04-30, 06:50
Ett färgat visir passar inte mig, för att kör jag en kväll och sollen står lågt så ser inte jag något när jag kommer in i skuggan. Detta kan bero på ålder eller mina ögon Någon annan som upplever samma sak?

Olle Å
2012-04-30, 11:01
Ett färgat visir passar inte mig, för att kör jag en kväll och sollen står lågt så ser inte jag något när jag kommer in i skuggan. Detta kan bero på ålder eller mina ögon Någon annan som upplever samma sak?

Det här med färgade visir är ju helt livsfarligt, speciellt om du kör in i en tunnel som exvis i Norge.
Vi råkade ut för att de höll på att reparera något i en tunnel och belysningen var avstängd. Att då¨komma från strålande sol fick en kompis nästan att krascha eftersom han hade en färgad imskyddsskiva. därefter blev det att fälla upp visiret före varje tunnelfärd. Har provat färgat själv och tycket det är hemskt då man kör mot lite lågt stående sol och det är en kurvig väg med ömsom skugga och solsken. Saknar crosshjälmens skärm vid lågt stående sol. Har tejpat nederkanten på visiret och kan då köra med det öppet. Fungerar då som en skärm. Eftersom jag har hög ruta kan jag hålla 90-100 med det uppfällt. Förutsättningen för att köra med uppfällt visir är ju att man bär glasögon, för en fet skalbagge i ögat är inte kul.:rock::rock::rock:

engström67
2012-04-30, 17:04
Det här med färgade visir är ju helt livsfarligt, speciellt om du kör in i en tunnel som exvis i Norge.
Vi råkade ut för att de höll på att reparera något i en tunnel och belysningen var avstängd. Att då¨komma från strålande sol fick en kompis nästan att krascha eftersom han hade en färgad imskyddsskiva. därefter blev det att fälla upp visiret före varje tunnelfärd. Har provat färgat själv och tycket det är hemskt då man kör mot lite lågt stående sol och det är en kurvig väg med ömsom skugga och solsken. Saknar crosshjälmens skärm vid lågt stående sol. Har tejpat nederkanten på visiret och kan då köra med det öppet. Fungerar då som en skärm. Eftersom jag har hög ruta kan jag hålla 90-100 med det uppfällt. Förutsättningen för att köra med uppfällt visir är ju att man bär glasögon, för en fet skalbagge i ögat är inte kul.:rock::rock::rock:

Därför är det kanon med en hjälm med inbyggt solvisir:)

Olle Å
2012-04-30, 18:36
Därför är det kanon med en hjälm med inbyggt solvisir:)

Visst har du rätt, men det kan ändå bli problem med lågt stående sol och omväxlande skugga.
Prova på att tejpa en liten bit nederst på visiret, så kan du köra med det uppe. i allafall korta stunder.
Tyvärr blir det kanske inte snyggt på en fin hjälm,men.............:rock::rock:

Ove
2012-04-30, 19:31
Visst har du rätt, men det kan ändå bli problem med lågt stående sol och omväxlande skugga.
Prova på att tejpa en liten bit nederst på visiret, så kan du köra med det uppe. i allafall korta stunder.
Tyvärr blir det kanske inte snyggt på en fin hjälm,men.............:rock::rock:

:) Fundera på att göra en annan variant av samma idé: Svart tape överst på solvisiret så att jag kan nicka ner lite när solen står lågt och på så sätt skugga ögonen. om jag inte vill ha tapen synlig drar jag inte ner solvisiret fullt, det räcker till ändå. ;)

freddemannen
2012-04-30, 22:12
Kör med svart tejp längst uppe på visiret, när solen står lågt är det kanonskönt!

Figurehead
2012-05-01, 11:47
Jag kör med gula glasögon innanför mitt mörka visir när det är kväll/låg sol. Dels är det skönt att ha skydd för ögonen om jag behöver öppna visiret, men jag tycker även att man ökar kontrasterna och ser konturer bättre genom det mörka visiret...

engström67
2012-05-01, 16:03
Visst har du rätt, men det kan ändå bli problem med lågt stående sol och omväxlande skugga.
Prova på att tejpa en liten bit nederst på visiret, så kan du köra med det uppe. i allafall korta stunder.
Tyvärr blir det kanske inte snyggt på en fin hjälm,men.............:rock::rock:

Är ju bara att köra ned solvisiret en liten bit,blir ju samma sak som att kladda på hjälmen:)

Olle Å
2012-05-01, 18:18
Är ju bara att köra ned solvisiret en liten bit,blir ju samma sak som att kladda på hjälmen:)

Det funkar inte alls bra. Du har för kort avstånd från solskyddet till ögat. Jag har en hjälm med solskydd. Funkar inte alls bra vid lågt stående sol om man kör på en krokig väg.:)
Tejp nertill på ett uppfällt visir ger nämligen nästan samma effekt som en skärm.:eek:
Hällre en sk. kladdad med tejp än sämre funktion.......................:mad:
Jag kör ju året runt , då med vinterhalvårets lågt stående sol.:):)