handdator

Visa fullständig version : Sista garanti service



honda500
2012-03-16, 15:37
Hej!

Jag har en sista garantiservice på min hoj innan garantin går ut. Det är en ventilservice som kostar mellan 3-5000 kr beroende om ventilerna behövs justeras eller inte. Mitt andra alternativ är att låta min bilmek som också har varit hojåkare som jobbar som yrkesmekaniker göra det till ett mkt lägre pris?

Honda500

Borken
2012-03-16, 16:40
Lite luddig fråga!

Olle Å
2012-03-16, 16:46
Hej!

Jag har en sista garantiservice på min hoj innan garantin går ut. Det är en ventilservice som kostar mellan 3-5000 kr beroende om ventilerna behövs justeras eller inte. Mitt andra alternativ är att låta min bilmek som också har varit hojåkare som jobbar som yrkesmekaniker göra det till ett mkt lägre pris?

Honda500

Nu är vi där igen. Varför skulle inte en annan mekaniker kunna göra ett lika bra jobb som en verkstad.
Tror att en ventiljustering inte tar mer än max två timmar.
Vet att de olika märkena är våldsamt bestämda om att bara deras mekaniker kan göra ett bra jobb.
Vet inte om jag är olycksdrabbad. Har haft en Honda och en Suzuki som varit inne på service hos respektive märkesverkstad i Karlstad, men blev faktiskt lurad av bägge. Nu gällde det inte garanti-service.:bootyshake::bootyshake:
Efter detta har jag låtit duktiga mekaniker ta hand om hojarna i stället.:cheers:

honda500
2012-03-16, 17:12
Tidsaspekten vågar jag inte sia om men det är som du säger. Min bilmek erkänd duktig mek samt att jag har haft med honom att göra den 97 och har alltid varit nöjd.


Den aspekten som jag ville lyfta fram är att om jag lämnar in den till auktoriserad verkstad har jag garanti tom 7/4-2013 men denna ventilservice är den sista service jag behöver göra för att garantin skall gälla. Är denna garanti värt att betala 5000 kr eller ska jag lämna in den till min bilmek och komma undan billigare?

Olle Å
2012-03-16, 18:01
Tidsaspekten vågar jag inte sia om men det är som du säger. Min bilmek erkänd duktig mek samt att jag har haft med honom att göra den 97 och har alltid varit nöjd.


Den aspekten som jag ville lyfta fram är att om jag lämnar in den till auktoriserad verkstad har jag garanti tom 7/4-2013 men denna ventilservice är den sista service jag behöver göra för att garantin skall gälla. Är denna garanti värt att betala 5000 kr eller ska jag lämna in den till min bilmek och komma undan billigare?

Vore intressant att veta vad som egentligen ingår i denna sista garantiperiod.
Vad brukar gå sönder på en Honda? Vad har du för självrisker det sista året?:eek:

V Saarela
2012-03-16, 18:05
Allt kan gå sönder:
Frågan är ju ungefär som: ska jag teckna trafikförsäkring eller helsförsäkring :)

honda500
2012-03-16, 18:24
Hojen har sedan 2008 gått 4500 mil problemfritt. Självrisker vet jag inte men vad har det med garantin att göra?

Olle Å
2012-03-16, 18:30
Hojen har sedan 2008 gått 4500 mil problemfritt. Självrisker vet jag inte men vad har det med garantin att göra?

Ju äldre en del fordon blir, så kan det vara införda begränsningar vid vissa körda mil, varför fordonsägaren får stå för en del. därav frågan.:)

V Saarela
2012-03-16, 18:37
Ju äldre en del fordon blir, så kan det vara införda begränsningar vid vissa körda mil, varför fordonsägaren får stå för en del. därav frågan.:)

Självrisker är väl förbjudan sen många år sedan.

Hondas garanti är: sköter du garantin enligt bok och inte misshandlar hojen(typ kör cross osv) så har man garanti 5 år på motor, växellåda och elektronik....kostnadsfritt.
Yamaha samt Suzuki kör med reklamationsrätt. Motsvariigheten jämtemot Hondas garanti är då att du som kund ska bevisa att du inte gjort nåt fel. Tror dock att i slutändan båda funkar lika trots bevisbördan....dvs ev reparation utförs utan knyssel.

honda500
2012-03-16, 18:45
VS, här tappade du bort mig!

Yamaha samt Suzuki kör med reklamationsrätt. Motsvariigheten jämtemot Hondas garanti är då att du som kund ska bevisa att du inte gjort nåt fel. Tror dock att i slutändan båda funkar lika trots bevisbördan....dvs ev reparation utförs utan knyssel.

Vilket är vilket, är vid yamahas garanti då kunden ska visa att man inte har gjort något fel är det hondas garanti?
__________________

honda500
2012-03-16, 18:46
Vad är er slutsats, skall jag lämna in den till bilmeken eller auktoriserad verkstad?

honda500
2012-03-16, 18:54
Hur fungerar det när man har shimsade ventiler? Jag har hört att man måste ta med den gamla shimsen och byta ut om en ny hos handlaren men det låter lite skumt i mina öron: Går det inte bara köpa ett antal shimsade med tjocklek för att få avståndet att bli korrekt?

V Saarela
2012-03-16, 19:01
VS, här tappade du bort mig!

Yamaha samt Suzuki kör med reklamationsrätt. Motsvariigheten jämtemot Hondas garanti är då att du som kund ska bevisa att du inte gjort nåt fel. Tror dock att i slutändan båda funkar lika trots bevisbördan....dvs ev reparation utförs utan knyssel.

Vilket är vilket, är vid yamahas garanti då kunden ska visa att man inte har gjort något fel är det hondas garanti?
__________________

Reklamationsrätt(Yamaha samt Suzuki) betyder att du som kund har bevisbördan.
Garanti(Honda) betydet att Honda har bevisbördan.


Vad är er slutsats, skall jag lämna in den till bilmeken eller auktoriserad verkstad?

Den bedömningen kan ju bara du göra, ungefär som jag skrev tidigare.....om jag tror att jag inte kommer att krocka så tecknar jag en trafikförsäkring.
Hur jag skulle göra? Ja, det är ju inte 30.000:- vi pratar om. Du har ju haft hojen sen ny, stämplat alla servicar....så det skulle faktiskt kännas seriöst skönt i hjärtat både för min egen och för hojens skull(faktiskt så har den väl blivit en kompis?) att jag har papper på att jag minnsan skött om den enligt föreskrifterna.

honda500
2012-03-16, 19:18
Servicen kommer ju att göras frågan är bara vad precis kommer att bli. Min bilmek kommer ju skriva under servicen med namn och tel dock så försvinner garantin

V Saarela
2012-03-16, 19:25
Hur fungerar det när man har shimsade ventiler? Jag har hört att man måste ta med den gamla shimsen och byta ut om en ny hos handlaren men det låter lite skumt i mina öron: Går det inte bara köpa ett antal shimsade med tjocklek för att få avståndet att bli korrekt?

Nu har du ju bara en 2-cylindrig motor, men tex en 4-cylindrig 16-ventilers motor har en massa ventiler med olika tjocklekar på shimsarna, dett aför att få det rätta ventilspelet.

Mekken kollar ventilspelet och får då fram för varje ventil vad han behöver för olika shimsar vid ev justering. En del shimsar kan han flytta från en ventil till en annan och ibland behöver han nya. Dessutom kan nån shims som inte passar in i uträkningen bli över.

Simsarna är ju återanvändningsbara så dom flesta firmor tar då dom begade som inbyte mot nya.

Alltså, du behöver ju givetvis inte lämna in dom gamla om du inte vill, men dom kostar ca 100-150:-/st....och har man otur så kan man ju behöva några stycken

V Saarela
2012-03-16, 19:26
dubbelpost

V Saarela
2012-03-16, 19:28
Servicen kommer ju att göras frågan är bara vad precis kommer att bli. Min bilmek kommer ju skriva under servicen med namn och tel dock så försvinner garantin

Jo....och det är ju bara du som kan göra riskbedömningen :)

honda500
2012-03-16, 19:39
Jag tror att när jag gjorde 2400 mila servicen behövdes en shims bytas ut. Hur många timmar tror att 2400 mila servicen verkligen tar :-)? Jag tror att verkstaden debiterar 5 timmar och ventilerna behöver shimsas om.

RobbeS
2012-03-17, 13:29
[QUOTE=honda500;60866]Jag tror att när jag gjorde 2400 mila servicen behövdes en shims bytas ut. Hur många timmar tror att 2400 mila servicen verkligen tar :-)? Jag tror att verkstaden debiterar 5 timmar och ventilerna behöver shimsas om.[/QUOTE

Jag tror verkstäderna debiterar 5 timmar oavsett. Så var det för en kille med FJR jag läste om i ett annat forum. Han lämnade in sin mc för ventiljustering men gjorde då markeringar för att se om verkstaden lyft tanken vilket behövs då man justerar ventilerna på en FJR.
När han hämtade mc:n var tanken orörd och ventiljustering alltså inte gjord. Försvaret från verkmästaren var att han hör om det är fel på ventilspelet vilket nog kan stämma men då borde ju detta synas i priset också. Så vill du vara säker på att ventiljustering verkligen blir gjord anlita en person du litar på. Förlängda garantier tror inte jag heller på då det alltid finns nåt finstilt som gör att garantin faller och du är helt utlämnad åt godwill. www.vibilagare.se/reportage/skillnad-mellan-goodwill-och-garanti-32134

Den här femårsgarantin som Honda har är väldigt smart egentligen. Efter fem säsonger har de flesta mc i detta land rullat kanske 2500 mil, alltså 500 mil per år. Men Honda har bundit upp kunderna att serva mc:n dyrt hos dom under fem års tid trots att en modern mc klarar 8000 mil utan större problem. Kör man däremot 1500 mil eller mer per säsong kan den vara bra om Honda nu inte har någon milbegränsning.

Det råder också begreppsförvirring gällande Garanti. En garanti regleras genom konsumentköpslagen och alla utfästelser utöver det är godwill eller en extra försäkring. Hur t.ex Honda gör vet jag inte men man kan väl anta att dom beräknat vilken kostnad femårs "garantin" kommer att orsaka och lagt prisnivån på nyköp och reparationer efter det. En sak kan vi vara säkra på och det är att Honda, Kawasaki och Suzuki inte går back på sina utfästelser om förlängd "garanti" och att kunderna i slutändan är dom som betalar.

Kolla upp vad din försäkring täcker vid en maskinskada och om den täcker kan du tryggt serva hos din kompis.

honda500
2012-03-17, 13:43
Robbes, tack för ditt svar! Jag är inte så insatt när det gäller försäkringar och garantier. Min är helförsäkrad. Menar du att även om man inte har garanti kvar på hojen så kan försäkringen betala notan om maskinskada ingår i min försäkringen?

V Saarela
2012-03-17, 13:56
Jag fick för några dagar sen via ett annat forum reda på att en del oseriösa firmor gör ventilkoll genom att lyssna med stetoskop. Sanslöst skurkaktigt....största skadan sker ju när ventilerna är för tajta.


Var och en gör ju som man vill, men jag tycker att det är ruggigt dumsnålt att skippa sista garantiservicen för småpengar i slutändan.

En 2400(4800-mila) service utan ventiljustering kostar ca 3.000:-
I det ingår då olja, filter, tändstift. I det ingår också även byte av en bult, bricka och div. Alltså, bara att räkna bakvägen vad merkostnaden är

RobbeS
2012-03-17, 13:59
Robbes, tack för ditt svar! Jag är inte så insatt när det gäller försäkringar och garantier. Min är helförsäkrad. Menar du att även om man inte har garanti kvar på hojen så kan försäkringen betala notan om maskinskada ingår i min försäkringen?

Jo det kan den men då måste du kolla villkoren. Det finns alltid en milbegränsning då försäkringen inte gäller. Jag fick t.ex en ny generator till bilen förra året på försäkringen. Då hade bilen gått 7000 mil. Så kolla upp försäkringsvillkoren och är du ändå osäker ring försäkringsbolaget och fråga. Glöm dock inte bort självrisken, dvs den summa du alltid måste betala vid reparation. Oftast ligger den på 3000 kr.
Gäller din försäkring inte maskinskada så är service på Honda inte helt fel om du vill säkra upp med både hängslen och livrem. Det mest sannolika scenariot är dock att du inte kommer att behöva nyttja garantin.

honda500
2012-03-17, 14:12
Jag tror inte heller att jag behöver nyttja garantin då den redan har gått 4500 mil men man vet aldrig.

RobbeS
2012-03-17, 17:32
Jag fick för några dagar sen via ett annat forum reda på att en del oseriösa firmor gör ventilkoll genom att lyssna med stetoskop. Sanslöst skurkaktigt....största skadan sker ju när ventilerna är för tajta.


Var och en gör ju som man vill, men jag tycker att det är ruggigt dumsnålt att skippa sista garantiservicen för småpengar i slutändan.

En 2400(4800-mila) service utan ventiljustering kostar ca 3.000:-
I det ingår då olja, filter, tändstift. I det ingår också även byte av en bult, bricka och div. Alltså, bara att räkna bakvägen vad merkostnaden är

Jag har inget emot märkesverkstäder men tycker dom är för dyra och tar bra betalt för enkla saker man kan göra själv. Visst, jag vet att anställd personal och lokaler kostar och förstår priserna men har då valt att serva själv för att spara pengar och för att det är kul. Med tanke på hur kunnig du är så antar jag väl att du också servar dina mc själv. Har man däremot tummen mitt i handen så är mitt råd att serva på verkstad.
Jag försökte hitta villkoren för Hondas 5 årsgaranti på nätet men dom fanns ingenstans. Så jag undrar om det finns ett max för antal mil som "garantin" gäller.
Det här med extra garantier blir ju aldrig intressant förrän man läst det finstilta.
Är det t.ex en maxgräns på 8000 mil så är ju garantin ganska ointressant då dagens mc motorer kan köras betydligt längre.

honda500
2012-03-17, 17:43
Så vitt jag vet så har varken honda eller någon av de övriga märken som ger 5 års garanti ngn milbegränsning. I tyskland kan man hos yamaha förlänga garantin efter två år med två år ocjh där finns rn begränsning som går just vid 8000 mil.

V Saarela
2012-03-17, 19:15
Första sidan i garantiboken står villkoren.

Garantin gäller om den så rullar 100.000 mil och har trettio ägare. Intäkten(för service och garantiåtgärd) tillfaller handlaren och kostnaden för garantiåtgärden tillfaller generalagenten.
Många påstår ju att....jaja, dom får ju ordentligt betalt för servicarna, men så är det ju inte eftersom generalagenten får inte ta del av serviceintäkten, uatn bara ta kostnaden.
Finns väl inget annat land som har så frikostiga garantier som i Sverige, dock så har jag för mig att Norge kan/är på gång med samma garantier som här. Tror att dom och Finnarna har just nu 4 år.
Finns ju länder där garantin är lika lång som nyckelöverlämnandet :)

Desto äldre hoj, desto mer ska man ju söka en verkstad med mindre timdebitering.
I Norrbotten är det ju faktiskt lönsamt att göra servicarna på finska sidan, inte då dom enkla servicarna med oljebyten utan när jobbet kräver med timmar, typ ventiljustering.
I Sverige debiterar verkstäderna ca 695-1000:- + moms. I Finland ligger timdebiteringen på ca 55 euro inkl moms, dvs omvandlat till svenska pengar ca 395+moms.

honda500
2012-03-17, 19:23
Ja Vs, i tex USA till min förvåning är det ett års garanti men det är egentligen inte så konstigt då det är ett varmt land.

RobbeS
2012-03-18, 11:01
Första sidan i garantiboken står villkoren.

Garantin gäller om den så rullar 100.000 mil och har trettio ägare. Intäkten(för service och garantiåtgärd) tillfaller handlaren och kostnaden för garantiåtgärden tillfaller generalagenten.
Många påstår ju att....jaja, dom får ju ordentligt betalt för servicarna, men så är det ju inte eftersom generalagenten får inte ta del av serviceintäkten, uatn bara ta kostnaden.
Finns väl inget annat land som har så frikostiga garantier som i Sverige, dock så har jag för mig att Norge kan/är på gång med samma garantier som här. Tror att dom och Finnarna har just nu 4 år.
Finns ju länder där garantin är lika lång som nyckelöverlämnandet :)

Desto äldre hoj, desto mer ska man ju söka en verkstad med mindre timdebitering.
I Norrbotten är det ju faktiskt lönsamt att göra servicarna på finska sidan, inte då dom enkla servicarna med oljebyten utan när jobbet kräver med timmar, typ ventiljustering.
I Sverige debiterar verkstäderna ca 695-1000:- + moms. I Finland ligger timdebiteringen på ca 55 euro inkl moms, dvs omvandlat till svenska pengar ca 395+moms.

Jo, jag jämförde servicen med ventiljustering i Finland och Sverige. Det blev en skillnad på 2000 kr. Finnarna är ju billigare på mycket bl.a då reservdelar. Batterier halva priset och olja och filter även det mycket billigare. Sen brukar man som svensk få extra rabatter också:)

honda500
2012-03-18, 12:02
Så det lönar sig att beställa slitdelar därifrån? Däck tex?

honda500
2012-03-18, 17:54
KOllade idag vad som ingick i min försäkring och det ingår maskinskadeförsäkring upp till 6000 mil men kravet är ju att man servar den hos auktoriserad verkstad.

honda500
2012-03-24, 19:58
Snackade i veckan som gick med min bilmek som jobbar som auktoriserad bilmekaniker. Han sa att jag inte skulle dumsnåla och bara i bita i sura äpplet en gång till och sen kan ha ta över servicerna. Han sa att det troligtvis inte kommer att hända ngt med min motorcykel men han sa att om du har otur och den kamkedjan brister så kommer det kosta dig mer än de 3-5000 kr som servicen kostar. Han sa att han ser alltför många fall där folk har dumsnålat och åkt på en rejälräkning i stället. Så det blir till att bita i det sura äpplet en gång till.

Duke
2012-03-27, 14:31
Är denna garanti värt att betala 5000 kr eller ska jag lämna in den till min bilmek och komma undan billigare?

Det kan du bara avgöra själv...


Så det blir till att bita i det sura äpplet en gång till.

... vilket du nu gjort.