handdator

Visa fullständig version : Specialbeställa skivor



Figurehead
2012-03-15, 22:43
Har tidigare nämnt att jag har problem med att hitta nya bromsskivor till min chopper.
Har hört mig för på div återförsäljare här i stan och annat kunnigt folk, och fått tipset att specialbeställa skivor utefter mina mått.
Problemet är att det lokala företaget som tidigare gjort sånt nu endast tillverkar till företag och till byggmaskiner mm. :banghead:
Har ni hört om detta går att beställa på annat håll? Eller om ni rent av gjort det själva nån gång?

Pfaff
2012-03-15, 22:49
Har ingen aaaning om vad du ska ha, men nog finns det fristående tillverkare därute.
Franska Beringer kostar sin vikt i guld, Italienska Grimeca är vanligtvis bra mycket billigare än originalskivor och har mycket som passar till lite av varje.
Kolla lite omkring, vetja.

Figurehead
2012-03-15, 23:21
Alltså, det jag söker verkar inte finnas. =) Antingen har jag inte letat tillräckligt ordentligt, eller på fel ställen, men skivorna jag har är 4mm tjocka, 21 cm i diameter och har sex bulthål. Och det är just med bulthålen det skiter sig. Har hittat "rätt" skivor, men med fem hål...
Misstänker nästan att killen som byggde cykeln tog nav och ok från Tr1an han slaktade och lät tillverka skivor som passade till hans bygge... Alltså kan jag inte beställa efter modell, utan behöver beställa efter måtten på mina skivor. Tror jag. =)

Thojo
2012-03-16, 06:17
Jag har gjort bromsskivor till några hojar. Kan göra några åt dig också. Har du exakta mått så löser vi det.

Jonas76
2012-03-16, 08:22
www.isrbrakes.se (http://www.isrbrakes.se/)

De ska vara bra på bromsar har jag hört :cool:

Thojo
2012-03-16, 13:53
Här är några exempel på skivor som finns uppritade, finns några fler också. Tar 300 kr / st. Gör gärna varianter på beställning.
http://i1239.photobucket.com/albums/ff504/Thojo61/Delar/Skivor04.jpg

Mats Liifv
2012-03-16, 14:39
Coolt när man kan få en egen design på dom! :rock:

klaus
2012-03-16, 15:25
Jag har gjort bromsskivor till några hojar. Kan göra några åt dig också. Har du exakta mått så löser vi det.

hei du,kan du göra en 320mm flytande skiva med 10 fästhål och 6mm tjock, centrum har jag i flera varianter

Thojo
2012-03-16, 15:51
hei du,kan du göra en 320mm flytande skiva med 10 fästhål och 6mm tjock, centrum har jag i flera varianter

Jo, det fungerar. Har du koll på hur de skall fogas ihop så gör jag skivan.

Figurehead
2012-03-18, 17:41
Fasen va bra! Är absolut intresserad! Skall ta exakta mått i veckan och återkommer.

Merikto
2012-08-20, 13:09
Tackar för hjälpen Thojo :).
Orginalskivan till vänster och skivan från Thojo på höger innan försänkningar är gjorda.
Det som skiljer från orginalet är endast mätfel från skjutmåttet när vi gjorde CAD modellen.
Vi gissade lite radier och sådant med hjälp av några limtuber och annat skräp på bordet som användes.

Så en glad DR350 -91 med fräsch och ny skiva.:D

2982

Figurehead
2012-08-20, 20:10
Kul att se att du är nöjd! Fick en köksrenovering i vägen, så jag har lagt hojen åt sidan för en stund. =( Men det lär väl bli till att fixa mina skivor innan hösten i alla fall.