handdator

Visa fullständig version : Skall köra 8 mil i 5 graders väder i morgon



Cubalibre
2012-03-15, 15:36
Brrrr säger jag bara. Skall köra iväg med hojen till en återförsäljare i morgon, får se om jag kommer fram eller om jag fryser ihjäl på vägen.

Nej så farligt kanske det inte är....inte för överkroppen och benen iallafall, men när jag körde tidig vår och höst i fjol så var det inget roligt för händer och fötter som var stelfrusna bara efter ett par mil körda.

Brorsan kommer dock ligga efter med bilen. Så i värsta fall får man väl stanna till och hoppa in i bilen och värma sig ;-)

Skulle nog behövt ett par varmare stövlar och handskar.....

RobbeS
2012-03-15, 15:46
Den första svängen jag gjorde med min hoj var 5 mil lång från säljaren och hem. 0 grader och snöblandat regn. Som tur var så var vägarna torra. Nästa sväng blir sista april till bilprovningen. Hoppas det är snöfritt i alla fall....:)

Mats Liifv
2012-03-15, 15:57
Körde med min BMW till handlaren för inbyte, i förra veckan. Bara tre mil, men tio minusgrader. Det var en aning bistert, men värmehandtagen var guld värda!

Får du fem grader i morgon, så kommer det nog att vara okay! Vad blir det för hoj istället?

Cubalibre
2012-03-15, 16:10
Den första svängen jag gjorde med min hoj var 5 mil lång från säljaren och hem. 0 grader och snöblandat regn. Som tur var så var vägarna torra. Nästa sväng blir sista april till bilprovningen. Hoppas det är snöfritt i alla fall....:)



Snöblandat regn och torra vägar?

Cubalibre
2012-03-15, 16:12
Körde med min BMW till handlaren för inbyte, i förra veckan. Bara tre mil, men tio minusgrader. Det var en aning bistert, men värmehandtagen var guld värda!

Får du fem grader i morgon, så kommer det nog att vara okay! Vad blir det för hoj istället?

Det blir en Kawasaki Z1000sx

RobbeS
2012-03-15, 16:25
Snöblandat regn och torra vägar?

Lite fel. Snöblandat regn och naturligtvis blöta vägar men inte hala ska det vara. :D

Mats Liifv
2012-03-15, 16:52
Det blir en Kawasaki Z1000sx

Den får du nog mycket glädje av! Cool hoj! Gick för dig som för de flesta andra, man blir sugen på mer...naturligt och nästan oundvikligt! ;)

Pfaff
2012-03-15, 17:03
Lite fel. Snöblandat regn och naturligtvis blöta vägar men inte hala ska det vara. :D

Brrr!

Hade en resa genom Österrike för ett par år sedan; 0-gradigt, blötsnö, körning över ett par pass med lite halka. Övernattning i Landeck, samma väder nästa morgon.
I september...

Det var inge kul, kan jag säga, men det gick, det gjorde det.

Men jag gör inte om det!

TMax500
2012-03-15, 17:22
Dubbla handskar? H&M har tunna one-size-fits-all-vantar som kostade 19:90 senast jag kikade. De gör gott! Eller skidhandskar? De har kanske inte har alla skydd som man borde ha, men för en gångs skull så kan man fuska i kylan.

Överdragsställ utanför? Dra ett extra ställ (te x regnställ) utanpå. Det stoppar vinden. Förutom självklart bra underställ å så. Men det vet du ju redan! :)

EDIT: Yes, H&M. Glömde skriva in "och-tecknet"!

Cubalibre
2012-03-15, 17:24
Den får du nog mycket glädje av! Cool hoj! Gick för dig som för de flesta andra, man blir sugen på mer...naturligt och nästan oundvikligt! ;)


Jo, framförallt vill jag ha en större hoj. motorn bryr jag mig inte så mycket om. Hade den funnits med 600 kubik hade jag nog valt den.

Håkan46
2012-03-15, 20:30
HM? Menar du Hennes&Maurits som det hette en gång i tiden?

Cubalibre
2012-03-15, 20:42
HM? Menar du Hennes&Maurits som det hette en gång i tiden?

Say what?

Hennes & Mauritz har det väl alltid hetat, och heter så än idag med förkortningen H&M

Jan-Olov
2012-03-15, 23:19
Köp ett par sådana här. http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Styrmuffar-universal-82176/
Det skulle nog öka trivseln i kylan.

Ove
2012-03-15, 23:26
Köp ett par sådana här. http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Styrmuffar-universal-82176/
Det skulle nog öka trivseln i kylan.

:cool: Det finns överdrag till fötterna också på samma firma. :)

Pfaff
2012-03-16, 09:24
Köp ett par sådana här. http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Styrmuffar-universal-82176/
Det skulle nog öka trivseln i kylan.

Hippo-hands! Kul!

På tal om Biltema köpte jag engång deras överdragshandskar. Tala om att slänga bort pengarna. Fördröjde kanske genomblödningen av vatten max 5 minuter. Klumpiga är dom också.
Satsa på handskar och stövlar med goretex membran istället. Jag har ett par Frey-Daytona stövlar sedan 6-7 år tillbaka, som klarar 30 cm djupt vatten utan att läcka. Tro mig, jag har prövat det också... :D
Fast det är klart, överdragen håller kanske borta kylan lite bättre än utan. Men vatten! Glöm det!:thumpdown:

Cubalibre
2012-03-16, 15:09
Då var man hemma igen....något frusen, men det gick rätt bra ändå. Jag har köpt lite delar till den nya hojen (regplåtshållare, miniblinkers, handtag och en ny bromsvätskebehållare för frambromsen) Försökte få detta monterat på köpet, men det gick inget bra. Efter att han snackat med killarna på verkstaden så sa dom att det skulle ta 5 timmar att byta! Vadå 5 TIMMAR!!!!??? Jag bytte dessa grejer på min förra.....och jag kan aldrig tänka mig att det tar mer än 2 timmar högst, och då är jag amatör! Dåmena han på att om det bara skulle ta 2 timmar så betalar jag ju bara för det......ehh...jo säkert!

Nej det blir att skruva på skiten själv. Tänker inte betala 4-5000 för något som man själv kan göra i lugn och ro ett par timmar en solig eftermiddag.

Mats Liifv
2012-03-16, 15:23
Nej det blir att skruva på skiten själv. Tänker inte betala 4-5000 för något som man själv kan göra i lugn och ro ett par timmar en solig eftermiddag.Håller med dig, låter alldeles för dyrt för att vara rimligt, tar det ens två timmar för en van mekaniker tro?