handdator

Visa fullständig version : Domningar i fingrarna



Johan
2007-09-09, 21:23
Jag har problem med mina fingrar när jag kör långt. Det börjar domna i dom och då är det ju inte så roligt att köra vidare. Läste på ett annat mc-forum om en uppfinning som heter Trottle Rocket. Investerade genast i en sådan. Jag köpte den via uppfinnarens hemsida och betalade inkl frakt ca 85 riksdaler för den. Måste säga att det är en av dom bästa sakerna jag har köpt till cykeln. Efter det så tyckte jag att det även skulle vara dags med en farthållare så då monterade jag in en sådan. Ni skulle ha sett mina mc kamrater när jag vinkade till dom med höger hand och ändå behöll samma fart.
Här får Ni se två bilder. På den översta så ser Ni Trottle Rocket och farthållaren i viloläge, på den undre så ser Ni farthållaren i arbetsläge.
Jag la in samma bilder på det andra forumet också, men jag tycker att man ska dela med sig av billiga och bra ideér.

/ Johan

Nina
2007-09-10, 06:24
Jag har problem med mina fingrar när jag kör långt. Det börjar domna i dom och då är det ju inte så roligt att köra vidare. Läste på ett annat mc-forum om en uppfinning som heter Trottle Rocket. Investerade genast i en sådan. Jag köpte den via uppfinnarens hemsida och betalade inkl frakt ca 85 riksdaler för den. Måste säga att det är en av dom bästa sakerna jag har köpt till cykeln. Efter det så tyckte jag att det även skulle vara dags med en farthållare så då monterade jag in en sådan. Ni skulle ha sett mina mc kamrater när jag vinkade till dom med höger hand och ändå behöll samma fart.
Här får Ni se två bilder. På den översta så ser Ni Trottle Rocket och farthållaren i viloläge, på den undre så ser Ni farthållaren i arbetsläge.
Jag la in samma bilder på det andra forumet också, men jag tycker att man ska dela med sig av billiga och bra ideér.

/ Johan


Det verkar vara en bra uppfinning! Även jag har fått domnade fingrar efter en tids körande men jag brukar släppa ut fingrarna då så jag inte håller i lika hårt runt handtaget. Det brukar hjälpa att släppa litegrann på greppet. Jag tror jag håller i för hårt och ringar på fingrarna som kläms hjälper väl också till.
När jag vinkar med höger hand brukar jag dra in kopplingen snabbt för att behålla farten om jag ska hälsa på nån som befinner sig till höger om mig och inte skulle se hälsningen med min vänstra hand.

turbo
2007-09-12, 23:10
farthållare verkar nästan lite farligt?

duboisi
2007-09-17, 22:21
billiga men riktigt smarta uppfinningar!! skall testas till våren

Jåke
2007-09-18, 19:57
Jag brukar bara göra som Katarina, släppa på greppet och slappna av. Kramar ändå inte hårt i styret, men det brukar komma krypande när man är trött, har kört långt eller fort.
"Spela piano" hjälper om inte värsta domningen börjat, har problem med pek- och långfinger på höger hand, då skulle man nog behöva släppa handtaget en längre stund.

För att vinka med höger hand behövs ingen sån där, då är det ju bara att byta och gasa med vänster. :)

duboisi
2007-09-18, 23:04
För att vinka med höger hand behövs ingen sån där, då är det ju bara att byta och gasa med vänster. Med glimten i ögat (blinkande)
ja varför har ja inte tänkt på det :P

Jan-Olov
2007-09-30, 23:08
Att ändra styrets vinkel lite kan hjälpa. Jag har ändrat tre gånger innan jag hittat rätt, nu har problemet minskats betydligt.

Jan-Olov

pewa
2007-10-01, 18:55
Att ändra styrets vinkel lite kan hjälpa. Jag har ändrat tre gånger innan jag hittat rätt, nu har problemet minskats betydligt.

Jan-Olov


Bra knep! Nu är handlederna inte fingarna men jag vet att vissa kan få lite ont i handlederna vid längre körning, man sitter och spänner sig osv. Där kanske det hjälpa att byta till ett styre men snällare vinkel för händerna. Vissa crosstyren tycker jag är alldeles för raka, ger bara onda handleder..