handdator

Visa fullständig version : Kom ivägen för en civilpolis



Reject
2012-03-12, 12:59
Har något liknande hänt er någon gång?

Jag kom körande in i en bevakad korsning när en civilpolis (med ljusen inne i bilen på slagna) kom körande mot rött. En konstig situation omstod där jag egentligen har väjningsplikt, men han bromsade in samtidigt som mig, och till slut var vi bägge nästan nos mot nos, så att säga.

Jag hade mitt framhjul en bit in "över" hans kofångare, och eftersom bägge det var lite misskommunikation (i och med att han mer eller mindre stannade helt) så körde jag först. Givetvis blev det handen upp och huvudet ner som tecken på "F'låt.......mitt fel......"

Idag ringde jag faktiskt polisen i Skåne och de kunde så klart inte uttala sig om situationen, men de sa "om polismannen i bilen upplevde det som allvarligt kan det hända att han kontaktar dig". Än så länge har dock ingen ringt.

Hoppas det inte kommer en bot hem, eller ännu värre, en kallelse till någonting...:\

Mats Liifv
2012-03-12, 13:12
Kör han mot rött så är det hans ansvar att se till att han kan göra så utan fara för andra. Tror inte att du kan ha något att frukta!

RobbeS
2012-03-12, 14:43
Du behöver knappast oroa dig. Som Mats skriver så är polis, och alla andra som kör blåljus, i samband med körning mot rött ljus skyldiga att iaktta särskild försiktighet. Sen har ju även andra bilister en skyldighet att ge fri väg åt utryckningsfordon men där blir det sällan några åtgärder om bilisten ifråga nu inte med vilje försöker hindra utryckningsfordonet. Det förkommer faktiskt.

Reject
2012-03-12, 15:26
Mats, Robbe...tackar, det låter ju bra. Kändes bara så himla dumt där och då att man hindrade ett utryckningsfordon lite, även om det så klart inte var med flit.

Ankan1
2012-03-12, 15:40
Finns många som flyttat på sig mot rött i trafikljusreglerade korsningar för utryckningsfordon och sedan blivit inblandade i olyckor där de också befunnits skyldiga trots att de försökte hjälpa till.Du har med andra ord en skyldighet att flytta på dig men om det går åt skogen så är du som trafikant ensam ansvarig.Enligt trafiklagens synsätt på dessa situationer så är det här som att kunna äta upp kakan och ändå ha den kvar nästa gång.Prova på det vetja ...:)

Figurehead
2012-03-13, 12:56
Stämmer som alla andra sagt. Utryckningsfordon får köra mot rött, men får ju inte sätta andra i fara eller skapa en trafikfarlig situation. Uppstod situationen att in bägge hamnade mitt i korset har han inte varit tillräckligt tydlig med hans motiv att köra mot rött, och du gjorde ju rätt att bromsa du med.

Kan vara värt att nämna att det stod i lokaltidningen här för kanske ett år sen om den kille som körde mot rött för att släppa förbi en ambulans (tror jag det var) under utryckning. Han orsakade ingen skada men åkte dit av en bakomvarande polisbil för att kört mot rött. För i deras mening hade det räckt att köra åt sidan, upp på trottoaren/refugen. Inte helt ok av polisen i min mening, men oavsett är det bra att veta att man egentligen inte får köra mot rött för att "underlätta" så länge det inte finns något annat alternativ.