handdator

Visa fullständig version : Honda CB 125 K3



Stig.t
2012-03-11, 10:11
Hej!
Jag har en Honda CB 125 K3 1971. Motorn har jag renoverat. Efter detta startar den inte.
Vad jag kan se, så är alla inställningar rätt.
Men den tänder inte ens på startgas. Jag börjar misstänka att ventiltiderna är fel.
Märket på kamdrevet skall enligt vad jag hört stå på klockan tolv då kolvarna är topp. Tändningen tänder efter märket på svänhjulet. Gnistan är perfekt.
Är det någon som har något förslag hur jag skall fortsätta letandet på fel?

akems
2012-03-11, 10:26
Hej
Du kan ju få en ungefärlig uppfattning om du kollar det grundläggande,tändningsmärket då ska kolven va precis innan kolven vänder och går ner igen,när avgasventilen stänger och insugsventilen öppnar ska kolven va i topp.Ligger detta fel kan det aldrig fungera.

Stig.t
2012-03-13, 14:17
Vad "jag hört# var vad som stod i en reparationhandbok för senare CB 125. Detta visade sig vara rätt. Jag ställde tändningen några grader tidigare än handboken sa. Då startade den på båda cynlindrarna. Den går lite hackig fortfarande men de beror nog på förgasarinställningen,.

LowTech
2012-03-13, 14:38
Vad "jag hört# var vad som stod i en reparationhandbok för senare CB 125. Detta visade sig vara rätt. Jag ställde tändningen några grader tidigare än handboken sa. Då startade den på båda cynlindrarna. Den går lite hackig fortfarande men de beror nog på förgasarinställningen,.
Delvis löst alltså. Är lite allergisk just mot "har hört att"..:D
Är det inte så att denna motor har en liten egenhet betr förgasare/trottlar?
Det finns höger- resp vänstertrottel?? Ej utbytbara. Rätt vanligt att missa.
Bara en tanke.
(Har några CB125T)
Sen kan du ju titta på brytarna också, en per cyl. Lite petiga att justera rätt.
Kolla/rensa förgasarna, kan var en del klägg där från dagens "bensin".. liksom...:rolleyes: