handdator

Visa fullständig version : Touring, vart???



Olle Å
2012-03-10, 18:31
Vart vill ni helst åka på långturer? Hur åker ni , i grupp eller ensamma?

engström67
2012-03-10, 18:48
Svag för Norge.Vill helst ha en hoj till med.Ibland åker jag själv med frugan bakpå:)

Bighoj
2012-03-10, 19:07
Vi har fastnat lite för Tjeckien men också Österrike.Vi åker ensamma till 99 %.Även vid körning hemmavid
åker vi mestadels själv.

RobbeS
2012-03-10, 21:08
Sitter och funderar på en tur till gibraltar längs Atlantkusten. Nackdelen är att det blir 587 mil enkel väg av vilka 150 är i Sverige. Tror ni 10 dar räcker?

engström67
2012-03-10, 21:58
Sitter och funderar på en tur till gibraltar längs Atlantkusten. Nackdelen är att det blir 587 mil enkel väg av vilka 150 är i Sverige. Tror ni 10 dar räcker?

Lätt vissa åker ju 500mil på 3 dar:D

RobbeS
2012-03-10, 22:23
Lätt vissa åker ju 500mil på 3 dar:D

Jo, men inte jag. Kom på att det blir ju drygt 100 mil om dagen. Man hinner ju inte se nåt:)

engström67
2012-03-10, 22:36
Jo, men inte jag. Kom på att det blir ju drygt 100 mil om dagen. Man hinner ju inte se nåt:)

exakt:)jag tycker 100 mil är mycket det är ju minst 12timmars körning

Ove
2012-03-10, 22:36
Jo, men inte jag. Kom på att det blir ju drygt 100 mil om dagen. Man hinner ju inte se nåt:)

:cool: Helt rätt! Om jag själv klarar 50 mil på en dag har jag absolut gjort ett dåligt vägval! :banghead: :D

Molgan
2012-03-11, 00:09
Rumänien, väst om alperna ner mot spanien, baltikum, äh, finns en miljard ställen jag vill köra till..

Hamre
2012-03-11, 01:18
exakt:)jag tycker 100 mil är mycket det är ju minst 12timmars körning

Vet du inte var gasen sitter?

Pfaff
2012-03-11, 01:21
Varhelst, egentigen, bara det är söderut. Italien mitt fördragna resmål, men annars stort sett allt som bjuder på värme och småvägar; Tjeckien, Slovenien, (Ungern är under sommaren skittråkigt; pusztan är numera inte hästars vilda lekplats, utan inget annat än mil efter mil av oändliga majsfält som vuxit sig mångmeterhögt), Kroatien, Frankrikes Massif Central, Södra Tyskland: Sauerland, Eifel, följa Mosel, sticka över Hünsruck, ; allt utom Österrike (som är jättefint och oundvikligt om man ska söder om alperna, det är där det alltid skiter sig :D) o Schweiz, därför att i Österrike regnar det alltid om det inte snöar mitt i sommaren, tammefan - och Schweiz där jag vägrar betala de feta schweitzerne 40 SF för att passera deras mjölkchokladöverdragna vägar, eller vad det nu är som motiverar ockeravgiften. Det finns lika roligt på annat håll. Ett år gjorde sonen och jag faktiskt ett nummer av att köra RUNT Schweiz. Där fick dom, girigbukarna!:D
Skaffa dig en TomTom av senaste generationen, pricka ett mål långt borta på kartan, ställ in GPSen på "undvik motorvägar" och "hitta kurvigaste vägarna" (en funktion som TomTom genertion II är ensam om, vad jag vet), ha med en försvarlig bunt eurosedlar i små valörer och ge dig i väg! Räkna med att sova på mindre Gasthaus och härbergen för 30-35 € natten, så glöm tältet o trangiaköket, o res lätt i stället, men sov gott.
Har varit mitt recept de senaste 10 åren, och alltid lika lyckad. Passa dig dock för Augusti, då Europa går amok.:)

V Saarela
2012-03-11, 07:33
Schweiz har jag passerat massor av gånger och aldrigt betalat ett endaste öre. Landet är ju inte speciellt stort att passera genom, så man tar småvägarna för att slippa avgiften.
Däremot är det massor av 80-60-80-60 väg...och politzei står ofta där.

För övrigt tycker jag att sydeuropa är jobbigt som fan efterom jag har en liten åkomma, dvs vill ha full utrustning på. Lätt att man får värmeslag/vätskebrist. Vid varmt väder är det bra om man håller sig i bergsområdena.

engström67
2012-03-11, 08:11
Vet du inte var gasen sitter?

Klart som f.n att jag vet det:banghead:men finner ingen anledning att åka så långt per dag.Tillbringar 1000tals mil efter vägen året runt så man blir rätt less på att bara gni,men det fattar ju ingen som sitter innanför 4 väggar och glor och längtar till våren:D.Men visst,har ju haft supersköna sporttouringhojar Fjr 1300,Kawasaki Gtr1400 och då kunde man lätt beta :D:D:Dmassa mil,speciellt nere i europa på autobahn då man kunde glida fram i behagliga 230-240km/t,speciellt med kawan.Nu har man ju annan hoj och den trivs bäst i 120-170.

räven
2012-03-11, 09:14
Schweiz har jag passerat massor av gånger och aldrigt betalat ett endaste öre. Landet är ju inte speciellt stort att passera genom, så man tar småvägarna för att slippa avgiften.
Däremot är det massor av 80-60-80-60 väg...och politzei står ofta där.

För övrigt tycker jag att sydeuropa är jobbigt som fan efterom jag har en liten åkomma, dvs vill ha full utrustning på. Lätt att man får värmeslag/vätskebrist. Vid varmt väder är det bra om man håller sig i bergsområdena.

Sen kryllar det av biljäklar överallt

Olle Å
2012-03-11, 09:37
Jag gillar Norge med dess fina natur och krokvägar både grus och asfalt. :rock::rock:
Ett litet orosmoment är ju alla dessa husbilar och husvagnar. samt nästan omöjligt att hålla koll på alla olika hastighetsbegränsningar.:banghead:
Ni skall veta att polisen kan ställa upp en fartkamera på ett litet kamerastativ i dikeskanten och sitter sedan lite längre bort och inkasserar.:mad::mad:

simen
2012-03-11, 10:08
:)Gillar också at åka i Norge:D Men jag är jo Norrmann:rolleyes: Sant som Olle segar at varning for husbilar dom tror at dom kör et fordon som är minst 4metar bredt:eek: Jag för min del ble nästan kjörd ut i Hardangerfjorden ut av en sånn:mad: Jag måste köra utanför vägrenen och han hadde flära meter ut av vägen på sin högersida:(


__________
:)Simen

V Saarela
2012-03-11, 10:31
Märkligt vad vi kan tycka olika :)
När jag började med långtouring på 125 scootrar och nu senaste åren på mopeder med topfart på 42 km/timmen, så var jag mest orolig för Norge.

Nu har jag ju trampat runt med moped i Sverige, Finland samt Norge. I Norge har jag följt turiststråken och varit både längst ner samt längst upp i landet. Måste säga att Norge har varit det tryggaste landet att köra i. Aldrig några tokomkörningar och dom väntar snällt bakom och väntar på bra lägen för sina omkörningar.

engström67
2012-03-11, 10:41
Märkligt vad vi kan tycka olika :)
När jag började med långtouring på 125 scootrar och nu senaste åren på mopeder med topfart på 42 km/timmen, så var jag mest orolig för Norge.

Nu har jag ju trampat runt med moped i Sverige, Finland samt Norge. I Norge har jag följt turiststråken och varit både längst ner samt längst upp i landet. Måste säga att Norge har varit det tryggaste landet att köra i. Aldrig några tokomkörningar och dom väntar snällt bakom och väntar på bra lägen för sina omkörningar.

Håller med dig fullt.aldrig varit något problem att köra i Norge,som du säger:aldrig tokomkörningar osv,finner heller inte husbilarna och övriga turister som något problem.Är ju bara att köra om dom,kanske svårt med din moppe:)men man lär ju vara vaken,många har ju hyrt husbil och kan knappt köra bil,och det ser man ju.Så man får ju som vanligt tänka åt andra.Imponerad av dig att åka så långt med moped,men säkert kul på sitt sätt och fridfullt:)

honda500
2012-03-11, 11:17
Vs, har du kört med mindre hojar utomlands? Då tänker jag på 125 eller 250. Finns några länder utanför norden du skulle kunna tänka dig köra med en sån liten hoj?



Märkligt vad vi kan tycka olika :)
När jag började med långtouring på 125 scootrar och nu senaste åren på mopeder med topfart på 42 km/timmen, så var jag mest orolig för Norge.

Nu har jag ju trampat runt med moped i Sverige, Finland samt Norge. I Norge har jag följt turiststråken och varit både längst ner samt längst upp i landet. Måste säga att Norge har varit det tryggaste landet att köra i. Aldrig några tokomkörningar och dom väntar snällt bakom och väntar på bra lägen för sina omkörningar.

V Saarela
2012-03-11, 11:49
Ser ju inga hinder att köra mindre hojar utomlands, tvärtom. Håller man sig utanför motorvägarna så är det väldigt sällan man kommer upp i några högre farter.

Rullat på med Honda 250 på autostrada i Italien. Senast för ett par veckor sedan tankpressade jag med slipstreaming Innovan på autobahn :)

Småmaskinerna kommer till sin bästa på dom små kurviga vägarna. På autobahn bör man ha en hoj som går åtminstone så att man inte är i vägen för långtradarna. Dom gör ungefär 100 knyck och dom tycker inte om att man ligger i vägen strax före en uppförsbacke.

På Autostrada i Italien får man inte köra 125. Hur det är med dom övriga länderna vet jag inte.

Om allt går som det ska så har jag tänkt i maj/juni åka småvägar med moped till Grossglockner, Dolomiterna samt Stelvio. Dock så blir det inte hela vägen från Boden, utan jag tar den på Autozug(skåpbil Renault Trafic) ner till Stockholm/Göteborg...eller nåt sånt.
Men och andra sidan, jag är inte mycket för att planera i förväg så....... :)

Olle Å
2012-03-11, 11:50
Håller med dig fullt.aldrig varit något problem att köra i Norge,som du säger:aldrig tokomkörningar osv,finner heller inte husbilarna och övriga turister som något problem.Är ju bara att köra om dom,kanske svårt med din moppe:)men man lär ju vara vaken,många har ju hyrt husbil och kan knappt köra bil,och det ser man ju.Så man får ju som vanligt tänka åt andra.Imponerad av dig att åka så långt med moped,men säkert kul på sitt sätt och fridfullt:)

Håller med Engström om att trafikmoralen är bättre i Norge än tex. Sverige.

räven
2012-03-11, 12:38
Håller med Engström om att trafikmoralen är bättre i Norge än tex. Sverige.

Tycker oxå att man kör disiplinerat i Norge. På senare år har det blivit allt fler utlänska husbilar å husvagnar som kan va lite tråkiga på krokvägarna ,när de är svårt att komma om. Kustväg 17 är ett sånt exempel

Pfaff
2012-03-11, 15:33
Schweiz har jag passerat massor av gånger och aldrigt betalat ett endaste öre. Landet är ju inte speciellt stort att passera genom, så man tar småvägarna för att slippa avgiften.
Däremot är det massor av 80-60-80-60 väg...och politzei står ofta där.

För övrigt tycker jag att sydeuropa är jobbigt som fan efterom jag har en liten åkomma, dvs vill ha full utrustning på. Lätt att man får värmeslag/vätskebrist. Vid varmt väder är det bra om man håller sig i bergsområdena.


Ja, mitt rekord är +43* i skuggan, o då är det varmt. Dock inte varmare att det går att köra med full utrustning av rätt sort. Och rätt utrustning då, är inte svart skinn utan ljus välventilerad textil. Och mycket vatten.... :)

Sedan skall man ju inte underskatta belöningen man kan ge sig själv efter en lång dag under gassande sol

http://i185.photobucket.com/albums/x69/Holt_Anders/Europa%20juli%2009/P1000221.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x69/Holt_Anders/DSC00175.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x69/Holt_Anders/DSC00104.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x69/Holt_Anders/P1000448.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x69/Holt_Anders/P1000027.jpg

:D:D:D

Kraftfull
2012-03-18, 12:20
Ja, de bilderna gjorde inte min rastlöshet direkt mindre...