handdator

Visa fullständig version : DL 650 V-Strom 2012



Håkan46
2012-01-26, 21:19
Någon som sett pris på denna? Ni som är på mässan i Göteborg..

lasrberglund
2012-01-26, 21:36
Mellan 90 000 och 95 000 hörde jag att priset blir

Håkan46
2012-01-26, 22:40
Jag tänkte mig att den finns på mässan och då borde ju priset vara fastställt. Över 85 000 tycker jag är högt
Du är tydligen också intresserad Lars?

Håkan

lasrberglund
2012-01-27, 17:17
Jag tänkte mig att den finns på mässan och då borde ju priset vara fastställt. Över 85 000 tycker jag är högt
Du är tydligen också intresserad Lars?

Håkan

jag var intresserad, men har pga det höga priset svängt till en tiger 800xc istället. Båda ska dock testas

engström67
2012-01-27, 18:58
jag var intresserad, men har pga det höga priset svängt till en tiger 800xc istället. Båda ska dock testas

Triumphen är nog mycket bättre alternativ,modernare hoj och effekt som en v-strom 1000:)

Håkan46
2012-01-28, 11:32
Triumphen är säkert en trevlig hoj och med den effekten är den klart intressant. Ligger dom så pass nära i pris så får väl den också testas.
Honda NC700 XD med dubbelkopplingslåda skall också testas, den ligger bra i pris, har dock låg effekt bara 52 hk

Håkan46
2012-01-28, 15:14
Äntligen pris 89.900 kr. Tja vad skall man säga... Utseende enligt mig, mycket snygg.
Finns nu på Blocket
http://www.blocket.se/skaraborg/Suzuki_DL_650_V_Strom_ABS_38362021.htm?ca=9&w=3

Håkan

räven
2012-01-28, 16:04
Äntligen pris 89.900 kr. Tja vad skall man säga... Utseende enligt mig, mycket snygg.
Finns nu på Blocket
http://www.blocket.se/skaraborg/Suzuki_DL_650_V_Strom_ABS_38362021.htm?ca=9&w=3

Håkan

Ser ut att skita ner motorn regält du

engström67
2012-01-28, 16:49
Äntligen pris 89.900 kr. Tja vad skall man säga... Utseende enligt mig, mycket snygg.
Finns nu på Blocket
http://www.blocket.se/skaraborg/Suzuki_DL_650_V_Strom_ABS_38362021.htm?ca=9&w=3

Håkan

Fin cykel:)

engström67
2012-01-28, 16:51
Ser ut att skita ner motorn regält du

Bara på med en skärmförlängare så blir det lite bättre,men håller med motorn är utsatt.
men inget större problem bara man håller rent,låter man skiten sitta för länge så blir det svårare att få rent.

Pfaff
2012-03-10, 15:29
Har någon här köpt en så'n och kört den såpass att kunna ge en ärlig recension.
Och gärna även kunna jämföra med generation I också.
Jag känner mig lite sugen. Själv kör jag enbart långt och länge; Alperna och söder därom. Och jag är inte intresserad av regalskepp, blysläder och pansarkryssare.:)

Håkan46
2012-03-10, 17:36
Hej Pfaff
Den tråden startade jag för ett antal veckor sedan, under Off Road. Där finns några inlägg. Det funkar säkert med två trådar i ämnet.
Håkan

Håkan46
2012-03-10, 17:51
Resultat från test i Motorrad nr 2. Stort test där även läsarna kunde skicka in synpunkter.
Länken är från Suzukis egen sida, men ändå...
http://www.suzukimc.se/motorcyklar/offroadventyr/v-strom-650a-ny/1452403-v-strom-650a

Håkan

Olle Å
2012-03-10, 17:56
Verkar vara en jättefin hoj. Här får nog VL 700 Transalp se upp.:fight::fight:

Håkan46
2012-03-10, 17:58
Ja den är klart intressant. Kostar ju en del dock.

Pfaff
2012-03-10, 18:04
Nå ja, tänkte inte riktigt på en V-Strom som enoff-road hoj, men det går säkert bra.

- fast den tråden ger ju inte riktigt något svar på min fråga. Jag var i Gbg på mässan, såg hojen, satt på den, men det säger ju inte särskild mycket om kvaliteerna. Annat än att den som stod i Suzukis monter - i likhet med alla andra utsätllda hojar - var utrustade med lägst tänkbara sadel, vilket inte ger MIG mersmak ÖHT. Vi har ju som bekant individuell kroppsbyggnad. De flesta av oss, i alla fall.:rolleyes:

Håkan46
2012-03-10, 18:52
Hur tänkte du använda den? Ni har väl mest släta vägar "där nere"... På Suzukis hemsida finns den under Off Road segmentet

engström67
2012-03-10, 18:54
Har någon här köpt en så'n och kört den såpass att kunna ge en ärlig recension.
Och gärna även kunna jämföra med generation I också.
Jag känner mig lite sugen. Själv kör jag enbart långt och länge; Alperna och söder därom. Och jag är inte intresserad av regalskepp, blysläder och pansarkryssare.:)

Det beror ju också mycket på vad du är van vid för hoj.Är du van med en stor hoj med kanske minst 1000cc med mycket vrid osv,så kan den nog vara klen,framförallt med packning,ev passagerare.Hade du tänkt köpa en ny? för dom pengarna får man ju en varadero som knappt är inkörd,och mycket mera hoj.Men det är ju min åsikt:)Det beror ju som sagt helt på.Jag var ut och provkörde nya triumph tiger 800,men åkte tillbaka med den direkt,inget för mig.är man vad med en stor hoj så kan det ju vara svårt att gå ner på allting.

Pfaff
2012-03-11, 00:51
Jag är van vid Guzzins 48 ystra hästar, 200 kilo motorcykel och kör företrädesvis i och söder om Alperna. Dom senare är inte särskild platta. ;)

En rekommenderbar rutt är denna:

http://i185.photobucket.com/albums/x69/Holt_Anders/Europa%20Juli%202010/P1010149.jpg

denhär är inte heller så tokig:

http://i185.photobucket.com/albums/x69/Holt_Anders/Europa%20juli%2009/P1000271.jpg

eller denna:

http://i185.photobucket.com/albums/x69/Holt_Anders/P1020228.jpg

V-Stromen har ju vunnit "Alpenmasters" ett par gånger, och med tanke på att den har fått den titeln av BMWs främsta propagandaorgan, "Motorrad", måste den ju vara något alldeles särkild extra, och nu i ny bredare, längre och lägre version... :D

Hamre
2012-03-11, 01:14
Du vet väl att i Sverige så är allt under 1000cc klassat som moppe!!
Undrar om dom ens har kört en V-Strom 650, som dom rackar ner som slö????
Hade en sån i 3 år, körde med full packning och passagerare ( 2x100 kg) utan problem!!

V Saarela
2012-03-11, 07:19
650 V-strommen är väl i Sverige en av dom mest underskattade hojarna. Massor av mos i motorn, tusenchassi, justerbar dämpare bak, 150 bakdäck etc. Relativt billig som begad, förmodligen för att den inte är så vacker att se på?

Utan att ha kikat på specen på den nya, men är inte den bara i stora drag en facelift?

I alperna klarar man väl sig med åtta hästar. Man ska ju inte rakt upp till 2500 meters höjd, utan vägarna är ju byggda med serpentiner och sällan några större backar att ta sig uppför. Dessutom så är det ju också sällan man kör på höga växlar....så får man chansen att flika in favoritutrycket -"va fan ska man med vrid till när det finns växellåda?" :)

engström67
2012-03-11, 08:30
Har aldrig påstått att v-strom är en slö hoj,går säkert skitbra,ser bra ut med.men jag trivs mer med stor motor.skulle ju aldrig köpa en v-strom 650 när det finns en 1000cc.Eller en transalp när det finns en varadero.Men alla tänker ju inte så.Lite offtopic,men jag njuter mer av comforten i en tradare med 750hk än med 500 fast jag utför samma jobb:).Varför är bmw gs1200 populärare än gs 800?.

engström67
2012-03-11, 08:32
Du vet väl att i Sverige så är allt under 1000cc klassat som moppe!!
Undrar om dom ens har kört en V-Strom 650, som dom rackar ner som slö????
Hade en sån i 3 år, körde med full packning och passagerare ( 2x100 kg) utan problem!!

Måste ju gått fint efter vägen med överlass:rolleyes:

engström67
2012-03-11, 08:33
Jag är van vid Guzzins 48 ystra hästar, 200 kilo motorcykel och kör företrädesvis i och söder om Alperna. Dom senare är inte särskild platta. ;)

En rekommenderbar rutt är denna:

http://i185.photobucket.com/albums/x69/Holt_Anders/Europa%20Juli%202010/P1010149.jpg

denhär är inte heller så tokig:

http://i185.photobucket.com/albums/x69/Holt_Anders/Europa%20juli%2009/P1000271.jpg

eller denna:

http://i185.photobucket.com/albums/x69/Holt_Anders/P1020228.jpg

V-Stromen har ju vunnit "Alpenmasters" ett par gånger, och med tanke på att den har fått den titeln av BMWs främsta propagandaorgan, "Motorrad", måste den ju vara något alldeles särkild extra, och nu i ny bredare, längre och lägre version... :D

Kan tänka mig det,fina bilder:)

V Saarela
2012-03-11, 09:10
Har aldrig påstått att v-strom är en slö hoj,går säkert skitbra,ser bra ut med.men jag trivs mer med stor motor.skulle ju aldrig köpa en v-strom 650 när det finns en 1000cc.Eller en transalp när det finns en varadero.Men alla tänker ju inte så.Lite offtopic,men jag njuter mer av comforten i en tradare med 750hk än med 500 fast jag utför samma jobb:).Varför är bmw gs1200 populärare än gs 800?.

Det är ju inte riktigt sant.
Klart det är trevligt med stor motor, men stor motor brukar också många gånger innebära stor tung hoj. Många köper för sin årliga veckoresa till Norge en stor (kåp)hoj för att man tror att man måste ha det och glömmer bort att man också använder klumpedunsen 24 veckor hemma och 1 vecka för långtouring.
Vä i Norge är dessutom en liten smidig (gärna kåplös) hoj den bäst.

Vet inte hur det ser ut idag, men när BMW kom med GS 800 och GS650(med 800 motorn) så var 50% av all BMW motorcykelförsäljning modellen GS650.

engström67
2012-03-11, 10:04
Det är ju inte riktigt sant.
Klart det är trevligt med stor motor, men stor motor brukar också många gånger innebära stor tung hoj. Många köper för sin årliga veckoresa till Norge en stor (kåp)hoj för att man tror att man måste ha det och glömmer bort att man också använder klumpedunsen 24 veckor hemma och 1 vecka för långtouring.
Vä i Norge är dessutom en liten smidig (gärna kåplös) hoj den bäst.

Vet inte hur det ser ut idag, men när BMW kom med GS 800 och GS650(med 800 motorn) så var 50% av all BMW motorcykelförsäljning modellen GS650.

Visst är det väl så,stor motor=tung hoj helt klart.Och visst kan stora kåpförsedda hojar vara klumpedunser:),därför har jag aldrig haft en klumpig hoj,vill ha en som är smidig och med stark motor som man slipper varva.Sedan finns det ju många som åker mycket med packning och passagerare på en typ 600-800 och som aldrig har kört något större.Ex en fullastad gs 1200 är då mycket trevligare att åka på än en fullastad gs 800,så är det bara.Eller en honda deuville med väskor,tanten bak på,vs fjr 1300 med väskor ,tant.Går ej att jämföra.Och sedan dom som du menar, tror sig behöva en stor fet hoj för 1 vecka touring,det låter ju onödigt,men dom kanske gillar stora maskiner.

V Saarela
2012-03-11, 10:17
Dom flesta hakar upp sig på motorstorlek och effekt. Finns ju bilar som har 50-60 kusar och ska då släpa runt på bilens järn samt fyra personer, så en hoh med gumman på och semesterpackning på klarar sig galant på 60 kusar.

Däremot så är det bättre att kika på chassit istället, många mindre hojar ha en tendens att bli lite slekiga när man lastar på. Dock så har nämnda Deauville och inte minst V-strom 650 bra chassi.

engström67
2012-03-11, 10:28
Dom flesta hakar upp sig på motorstorlek och effekt. Finns ju bilar som har 50-60 kusar och ska då släpa runt på bilens järn samt fyra personer, så en hoh med gumman på och semesterpackning på klarar sig galant på 60 kusar.

Däremot så är det bättre att kika på chassit istället, många mindre hojar ha en tendens att bli lite slekiga när man lastar på. Dock så har nämnda Deauville och inte minst V-strom 650 bra chassi.

Självklart,allting går väl.Ha ha ja bilar med 50-60hk:confused:.Tur det inte finns många av dom efter vägarna.Säkert bra chassie på dom där hojarna,men finns bättre.Och dom som nöjer sig med att pluttra runt med 400kg hoj med 60hk får väl det,jag vill då inte vänta på dom.

V Saarela
2012-03-11, 10:34
Du vet väl att en 600 går lika fort i 130km/timmen som en tusenkubikare? :)

Ove
2012-03-11, 10:40
Självklart,allting går väl.Ha ha ja bilar med 50-60hk:confused:.Tur det inte finns många av dom efter vägarna.Säkert bra chassie på dom där hojarna,men finns bättre.Och dom som nöjer sig med att pluttra runt med 400kg hoj med 60hk får väl det,jag vill då inte vänta på dom.

:rolleyes: Lustigt! Jag kör inte själv så fort men dom gånger jag fått vänta in sällskapet så har det ALLTID varit såna som har stora motorer. :rolleyes:

engström67
2012-03-11, 10:53
:rolleyes: Lustigt! Jag kör inte själv så fort men dom gånger jag fått vänta in sällskapet så har det ALLTID varit såna som har stora motorer. :rolleyes:

Ja är det inte konstigt:DBlyslädarna brukar ju bli efter.Vi kör tydligen lika;)

engström67
2012-03-11, 10:54
Du vet väl att en 600 går lika fort i 130km/timmen som en tusenkubikare? :)

Åfan det visste jag inte:banghead:

Ove
2012-03-11, 12:25
Ja är det inte konstigt:DBlyslädarna brukar ju bli efter.Vi kör tydligen lika;)

:D Blyslädar? Inte nödvändigtvis. :rolleyes:

engström67
2012-03-11, 12:46
:D Blyslädar? Inte nödvändigtvis. :rolleyes:

ett exempel bara,men en och annan sporthoj med ibland:D

Pfaff
2012-03-11, 15:11
Alltså; jag behöver ingen penisförlängare, utan en smidig sak som tar sig fram dit jag vill.
Guzzin klarar sig bra överallt; utom möjligen på tysk autobahn, där det tidvis fast mycket begränsad är fri hastighet. Fast å andra sidan brukar jag undvika autobahn, så inte är det nå'n stor sak heller. Lite mer vindskydd, lite mer ABS och lite större aktionsradie däremot, vore inte tokigt.
Kul för dig, Engström, att det finns hojar som passar ditt kynne, men det är ointressant för mig.
Jag har ägt BMW och kört Speed Triplar och japanska fartvidunder, men det ger inte mig nån kick.

Så, åter till frågan; nå'n som VET? ;) Och, jorå, jag ska fixa till en provkörning inom närmaste, men hela sanningen brukar ju inte komma fram vid slika tillfällen.

engström67
2012-03-11, 15:22
Alltså; jag behöver ingen penisförlängare, utan en smidig sak som tar sig fram dit jag vill.
Guzzin klarar sig bra överallt; utom möjligen på tysk autobahn, där det tidvis fast mycket begränsad är fri hastighet. Fast å andra sidan brukar jag undvika autobahn, så inte är det nå'n stor sak heller. Lite mer vindskydd, lite mer ABS och lite större aktionsradie däremot, vore inte tokigt.
Kul för dig, Engström, att det finns hojar som passar ditt kynne, men det är ointressant för mig.
Jag har ägt BMW och kört Speed Triplar och japanska fartvidunder, men det ger inte mig nån kick.

Så, åter till frågan; nå'n som VET? ;) Och, jorå, jag ska fixa till en provkörning inom närmaste, men hela sanningen brukar ju inte komma fram vid slika tillfällen.

Du blir säkert nöjd,har aldrig sagt att det är nåt fel på v-stromen.Fin hoj och går säkert fint.
men jag valde hoj efter min smak bara och har inget med något annat att göra,kör inge fortare än någon annan.Behöver ej någon penisförlängare,om du tror det är vad det handlar om.:cool:

Håkan46
2012-06-10, 10:40
Min gula V-strom -08 med ABS är helt rätt hoj för mig. Vilket bottendrag, skön körställning, härligt ljud. Toppenhoj. Nu skall jag serva själv. Har redan monterat värmehandtag.
Jag provade kompisens V-strom och insåg omgående att det är en sån jag skall ha.
En vecka senare hade jag en i min ägo.
Föregående ägaren var tydligen också nöjd, då han införskaffade sig en 2012, nya modellen.
Jag hade tidigare en nästan ny sporttouring hoj på över 1200 cc med massor av kraft i. Tung.
//Håkan

Valde
2012-06-29, 22:34
Hej!
Har haft min DL-650 12:a sedan april i år. Det viktigaste först: hojen fortsätter imponera trots 300 mil och tre månader i sadel! Har inte hunnit prova grus och därför mitt försök till recension blir asfaltorienterad.
Bor i Stockholm och vad gäller stadstrafik så funkar hojen utmärkt: bra ballans vid krypkörning, exakt och mjuk växellåda, en mycket direkt insprutning. I stadstrafiken drar den mellan 0,38-0,44 vilket är bra. Hojen överlag upplevs som en mindre hoj trots sin storlek. En plus i stadstrafiken är den smala konstruktionen, man glider lätt förbi bilköer. What else? Uppskattar den diskreta motorljudet: man slipper väcka ett helt kvarter när man drar till jobbet vid kl 6:00. Nackdelar? Inga som jag ser det. Har tidigare ägd vfr 800 01:a. Funkade i stan den också. Men upplevdes alldeles för tung och klumpig samt ständig irration över vifferns hackiga motorgång under 50 km/t.
Ute på landsväg upplevs som stabil i hastigheter upp till 160 km/t. Inga otrevliga turbulenser vid möte med lastbilar, inte heller känslig för sidovind. Har gjort en sväng till Sundsval och kört ca 230 km utan paus och måste säga att alla ni som drömmer om IronButt medlemskap ska testa Wee! ;-) Mer om landsväg: vindskyddet funkar som bäst i det lägsta läget (jag är 178). I det högsta blockeras all motvind men det bildas en irriterande turbulens bakom vindkåpan. Märklig fenomen… Antar att vinden kommer på något viss underifrån. Bensinförbrukningen ligger på ca 0,38 – 0,4 om du puttrar i 90-100 km. Vill du köra förbi kepsgubbar så får du pröjsa för det: bensinförbrukningen ökar reellt: mellan 120-150 och ligger då mellan 0,49 och 6,0. Mycket förlåtande hoj när det svänger reellt. Känner dock att jag måste lära mig en annan teknik: ”knäskrapning” som funkade på viffern upplevs helt osäkert på Wee. Jo, det roligaste av allt är ju så klart motor. Suzuki lyckas får en 650 kubikare vara riktig underhållande. Från 4000 varv och upp till röda markeringarna får man en kick som bara en v-twin kan bjuda på. Överlag så verkar motor inte behöva varvas trots sin storlek, men om du gör det så varnar jag för ett beroende och ett trevligt sådant!
Om jag sammanfattar det ovansagda så låter det så här: DL-650 låter dig njuta av själva körningen och du glömmer bort vilken maskin du sitter på. Det är du som kör hojen och inte tvärtom.
Åker till Europa nästa vecka och få testa hojen i långkörning. Det blir Frankrikes västra kust, franska Rivieran, norra Italien och vidare till Tyskland.
Take care!
Vlad

engström67
2012-06-30, 00:25
Hej!
Har haft min DL-650 12:a sedan april i år. Det viktigaste först: hojen fortsätter imponera trots 300 mil och tre månader i sadel! Har inte hunnit prova grus och därför mitt försök till recension blir asfaltorienterad.
Bor i Stockholm och vad gäller stadstrafik så funkar hojen utmärkt: bra ballans vid krypkörning, exakt och mjuk växellåda, en mycket direkt insprutning. I stadstrafiken drar den mellan 0,38-0,44 vilket är bra. Hojen överlag upplevs som en mindre hoj trots sin storlek. En plus i stadstrafiken är den smala konstruktionen, man glider lätt förbi bilköer. What else? Uppskattar den diskreta motorljudet: man slipper väcka ett helt kvarter när man drar till jobbet vid kl 6:00. Nackdelar? Inga som jag ser det. Har tidigare ägd vfr 800 01:a. Funkade i stan den också. Men upplevdes alldeles för tung och klumpig samt ständig irration över vifferns hackiga motorgång under 50 km/t.
Ute på landsväg upplevs som stabil i hastigheter upp till 160 km/t. Inga otrevliga turbulenser vid möte med lastbilar, inte heller känslig för sidovind. Har gjort en sväng till Sundsval och kört ca 230 km utan paus och måste säga att alla ni som drömmer om IronButt medlemskap ska testa Wee! ;-) Mer om landsväg: vindskyddet funkar som bäst i det lägsta läget (jag är 178). I det högsta blockeras all motvind men det bildas en irriterande turbulens bakom vindkåpan. Märklig fenomen… Antar att vinden kommer på något viss underifrån. Bensinförbrukningen ligger på ca 0,38 – 0,4 om du puttrar i 90-100 km. Vill du köra förbi kepsgubbar så får du pröjsa för det: bensinförbrukningen ökar reellt: mellan 120-150 och ligger då mellan 0,49 och 6,0. Mycket förlåtande hoj när det svänger reellt. Känner dock att jag måste lära mig en annan teknik: ”knäskrapning” som funkade på viffern upplevs helt osäkert på Wee. Jo, det roligaste av allt är ju så klart motor. Suzuki lyckas får en 650 kubikare vara riktig underhållande. Från 4000 varv och upp till röda markeringarna får man en kick som bara en v-twin kan bjuda på. Överlag så verkar motor inte behöva varvas trots sin storlek, men om du gör det så varnar jag för ett beroende och ett trevligt sådant!
Om jag sammanfattar det ovansagda så låter det så här: DL-650 låter dig njuta av själva körningen och du glömmer bort vilken maskin du sitter på. Det är du som kör hojen och inte tvärtom.
Åker till Europa nästa vecka och få testa hojen i långkörning. Det blir Frankri och moderakes västra kust, franska Rivieran, norra Italien och vidare till Tyskland.
Take care!
Vlad

Låte som en riktigt trevlig hoj:).Lika här,jag är asnöjd med min,trots lite vikt som ej känns .Och med trevliga 110hk och rad tvåa med 270 graders vev.=90 graders v twin så är jag supernöjd.Det är den här typen hoj jag gillar.Trevlig på alla underlag och kan lunka fram i 100kmt vid 3000v.Både gs,varadero,v-strom,osv är riktigt najs:)