Visa fullständig version : startproblem virago
jag har startproblem med min virago, när jag trycker på starten så börjar olje och bensinlampan att lysa, startmotorn reagerar inte. kan det vara fel på något relä under sadeln?
Klent batteri? (tänder lamporna, men orkar inte dra runt startmotorn?)
Dödarknappen intryckt?
Växeln i och sidostöd nere? (finns ofta en spärr här som förhindrar start)
Har kollat allt detta, hade likadana problem för några år sedan, lämnade i hojjen för felsökning. De hittade aldrig felet, dock började starten att fungera och har så gjort i ett par somrar med undantag för ett par tillfällen då den konstrat lite, nu är den emellertid helt död. Blir inte klok på vart startreläet sitter, undrar därför om det kan vara de som sitter under sadeln?
Låter som jordfel, kolla att du har riktig jord
Hej
Har grejat med startmotorn på en virago för några år sedan och har för mej att det fungerar som på en bil med startmagnet på motorn,tror den sitter framför främre cylindern.Men det jag skulle kolla i första hand är nog så det inte är något fel i säkerhetsbrytarna,stöd,koppling, i handtaget.
Börja med det enkla. Se till att acken är laddad och ffa OK.
Dålig ack gör att startmotorn inte orkar och att systemspänningen sjunker under lägsta tillåtna värde och då kan elektroniken bära sig åt hur som helst.
Dvs: Pröva med startkablar från bil satta på hojacken och gör startförsök.
Och nej, inget tar skada av att koppla en stor ack till en liten..
Gör det bara polriktigt så blir allt bra.
Min Virago 535 är också jävligt gnällig på att starta, hon har varit inne på kompetent verkstad (RNMC i Partille) men de kunde inte hitta något konkret fel.
Så hjälp mig lite här, snälla, med en felsökningslista:
Batteriet ska vara laddat.
Förgasarna bör tömmas på bensin.
Choken kan användas för säkerhets skull.
Nödstoppsknappen ska givetvis inte vara på "OFF".
Vad mer kan vara fel? Tändstiften är bytta för en månad sedan, och den funkade häromdagen, typ tre dagar sedan. Min står i uppförsbacke, för vår uppfart är sådan, kan det spela roll?
En annan gång vägrade den nämligen att starta ens när jag hade rullat den nerför den jävel-backe vi har från vårt hus, så jag har ingen lust att pröva det igen – det är så jobbigt att släpa upp den igen …
Tack på förhand!
Fyll på olja,vissa virago går inte att starta utan att oljenivån är hög,det gäller tex den som står här på gården och som jag haft samma problem med.
Bra tips!
Min fylldes dock på med 3 liter (ska behövas 2,8 säger instruktionsboken) i lördags. Borde inte vara det. Fast återigen: kan det ha att göra med att den står i uppförsbacke? Är det någon sensor som kanske inte får det den vill ha?
Tömde förgasare nyss, men det hjälpte inte. Bensinen där var fräsch, dessutom. Laddar batteriet ny, även om min mätare sa att det var typ 12 volt i det …
Jan-Olov
2012-06-05, 21:02
Har ni kollat brytaren på sidostödet?
Hur kollar man den, utöver att trycka upp stödet så mkt som möjligt? Eller är det bara så det kan kollas?
Det är troligtvis två kablar som går till brytaren vid sidostödet, du kan plocka bort kablarna från brytaren och dessa ska antingen vara slutna eller vara isär vid ett startförsök beroende på hur brytaren fungerar.
Det är troligtvis två kablar som går till brytaren vid sidostödet, du kan plocka bort kablarna från brytaren och dessa ska antingen vara slutna eller vara isär vid ett startförsök beroende på hur brytaren fungerar.
Varför gissa? Intressant info finns ju här:
http://www.google.se/search?q=Yamaha+virago+electrical+schematic&hl=sv&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=bu_OT87mBsv14QTY0rixDA&ved=0CFUQsAQ&biw=1036&bih=862
Varför gissa? Intressant info finns ju här:
http://www.google.se/search?q=Yamaha+virago+electrical+schematic&hl=sv&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=bu_OT87mBsv14QTY0rixDA&ved=0CFUQsAQ&biw=1036&bih=862
Är det lättare för henne att leta bland 140 000 träffar än mitt svar?
Är man kunnig inom elschema och kan googla hade hon nog inte behövt ställa frågan från första början.
Tack, Klippan. Dessutom, LowTech, kan en bra felsökningslista vara till nytta för många.
Tack, Klippan. Dessutom, LowTech, kan en bra felsökningslista vara till nytta för många.
Andra schemat fr vänster tycks vara ur verkstadsmanualen..
Rätt utskrivet blir det nästan läsbart. Bara att följa trådarna.
Går säkert att finna en komplett rep manual också. japsen brukar vara duktiga att inkludera felsökningshjälp i dem..
Alla manualer för Honda; Yamaha, och Kawasaki som har har den hjälpen.
Ok, ny fråga: är det meningen att man ska kunna dränera båda flottörhusen på en Virago 535? När jag skruvar på den vänstra skruven, så rinner det ut fint, men på den högra så börjar det bara sippra lite så att den blir fuktig. Fel?
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.