handdator

Visa fullständig version : Custom som pendlarhoj?



Helmut
2012-03-08, 16:07
Hej, som rubriken lyder så är jag lite sugen på en Customhoj att pendla med (sthlms innerstad).

Jag har tidigare kört sporthoj och nu senast en 600 offroad som fungerar ypperligt med sin körställning i stockholmstrafiken.

Jag testkörde en virargo igår och jag upplevde den mycket svårmanövrerad i jämförelse mot nuvarande offroad.

Vänjer man sig och tycker det känns naturligt efter ett tag, eller är sicksack-körning mellan köer osv att glömma med en Customhoj?

MVH Helmut

akems
2012-03-08, 16:18
Hej
Provkörde du en virago och tyckte den var svårmanövrerad i stadstrafik så ska du nog inte skaffa någon custom att köra i stan med. Tror att det är den mest lättmanövrerade custom som finns.Custom tycker jag är bäst till fina vägar utan allt för många kurvor och stopp,men det är min uppfattning finns nog dom som tycker annorlunda.

Helmut
2012-03-08, 16:28
Förlåt inte en Virargo utan en Dragstar, men det kanske är som du säger.

Jag har dock tidigare kört sporthoj som R1-R6 som kan tyckas vara otymplig och svår körställning, men jag upplevde glidaren med fotpinnarna långt fram som ganska mycket osmidigare i stadstrafik.

Mats Liifv
2012-03-08, 16:39
En 600:a offroad är det smidigaste du kan ha som pendlarhoj om du vill komma snabbt fram i köerna och kunna utnyttja luckorna som trots allt ges. Skulle aldrig ens fundera på en Custom för det ändamålet. Håller med Akems, dom är till för fina landsvägar. Inte speciellt roliga på trånga ytor i stadstrafik.

Ankan1
2012-03-08, 17:17
Köp något i stil med en Motard KTM 660.Kraft och manövervänlig så länge man färdas i stadstrafik och olika former av mer terrängbetonad miljö som t ex alla trottoarer.Ett kanske billigare alternativ är att bygga om en prismildare enduro som det ju finns gott om. :)

http://forumbilder.se/images/7b201241710PM61fd.jpg (http://forumbilder.se)

TMax500
2012-03-08, 17:43
Kolla i så fall upp serviceintervallerna. Vissa offroadmaskiner (enduro) är egentligen tävlingshojar och skall servas morgon-middag-kväll. (Ok jag överdriver liiite... :))

EDIT:
MEN, det var ju inte det som var frågan. Hamnade lite OT, sorry!
Mera OT: kika på en stor scooter för pendling. En 500:a eller större om du pendlar på stora snabba vägar. Eller 200-300 cc om du inte skall ut på motorvägarna. Då får du dessutom visst väderskydd och någonstans att härbärgera en matkasse...

Jan-Olov
2012-03-08, 17:46
Förlåt inte en Virargo utan en Dragstar, men det kanske är som du säger.

Jag har dock tidigare kört sporthoj som R1-R6 som kan tyckas vara otymplig och svår körställning, men jag upplevde glidaren med fotpinnarna långt fram som ganska mycket osmidigare i stadstrafik.

XV1100 är lättare än XVS1100.

Jonas
2012-05-07, 22:51
Om du bara är ute efter en ren pendlarhoj skulle jag definitivt inte välja en custom även om jag själv föredrar modellen. Funkar absolut att köra i trafik i stan med, men vill du snabbt kunna utnyttja luckorna och glida förbi köerna skulle jag satsa på en högre hoj som ger bättre överblick. Å andra sidan, kommer du med en fet custom så flyttar många bilister på sig...;)