handdator

Visa fullständig version : Billigaste försäkringen? Triumph Speedmaster



skepparn
2012-03-07, 19:49
Har precis köpt min första motorcykel, Triumph speedmaster 2003.
Och jag har lite frågor angående försäkring.
Dels hel eller halv?
Den kommer stå i mitt garage när jag inte kör. På jobbet så ställer jag den inomhus.
Jag är 24 år och så.
Har ni något råd att komma med?
behöver ni svar på annat så är det bara att fråga.

Gert
2012-03-07, 19:51
Mitt råd är att INTE bara titta på det slutliga priset utan kolla villkoren också för det kan nämligen skilja mycket.

lars
2012-03-07, 19:57
Jag har alltid kört helförsäkrad tycker det blir bäst så man kan ju trots allt aldrig räkna bort sin egen klantighet;) kolla med Bilsport & Mc vi har aldrig haft problem med dom och premien är just.

skepparn
2012-03-07, 19:57
jo det är klart. Men tänkte mer om det finns något overall försäkringsbolag som motorcyklister använder sig av. Sådant som folk rekommenderar till varandra. Behöver något som är billigt och givetvis bra.

lars
2012-03-07, 20:03
Har tyvärr fått användning av deras tjänster:( Men dom frågade bara var hojen fanns sedan fixade dom resten inget skitsnack, så vi är nöjda med dom att dom sedan är billiga är ju bara ett plus.

Jan-Olov
2012-03-07, 20:11
Jag har använt min försäkring en gång, MC bilsport. Det var när jag glömde bromsskivelåset,
och det första dom frågade när jag berättat vad som hänt, hur gick det slog du dig. Detta var den rätta frågan, ersättningen täckte allt helt utan diskussion.

Mats Liifv
2012-03-07, 20:12
Kolla med SVEDEA (www.svedea.se). För mig blev dom förmånligast, inte säkert att det är så för dig men dom verkar ligga bra rent generellt. Tror att dom kommer att få många nya kunder denna säsong!

skepparn
2012-03-07, 20:22
Tackar för era svar. Skall kolla upp dessa försäkringar.
Ses på vägarna i sommar.

engström67
2012-03-07, 20:52
Har inte Triumph märkes försäkring hos if,kolla där:)

skepparn
2012-03-07, 21:05
Har inte Triumph märkes försäkring hos if,kolla där:)

Jo fan jag såg det!

Håkan46
2012-03-07, 22:14
Märkesförsäkringarna verkar ha genomgående högre självrisker än exvis Svedea. Läs igenom och kolla upp. Jag har funderat på om man borde förhandla bort märkesförsäkringen vid nyköp och teckna en egen istället

skepparn
2012-03-07, 22:32
Tyckte också det såg ut som detta. Än så länge så känns Svedea bäst. skall ringa runt lite imorgon med för mera info. Nu är jag bra sugen. Köpte precis utrustning så som kläder och hjälm. Fixade Garage idag. Sålde bilen idag. Försäkring i veckan. Allt klart för motorcykelns hemkomst till helgen.

bara kortet som saknas

Olle Å
2012-03-08, 11:36
Ett tips för er som har kanske både villa, bilar och mc är att samla alla försäkringar hos ett bolag.
Jag har alla försäkringarna hos länsförsäkringar och får då en rabatt på ca 800/år
Har tyvärr fått utnyttja försäkringarna några gånger, men det har gått utan problem.
Det senaste var en skadad hjälm som jag fick ersatt mot avdrag av självrisk. Den var inköpt 08.

engström67
2012-03-08, 14:21
Ett tips för er som har kanske både villa, bilar och mc är att samla alla försäkringar hos ett bolag.
Jag har alla försäkringarna hos länsförsäkringar och får då en rabatt på ca 800/år
Har tyvärr fått utnyttja försäkringarna några gånger, men det har gått utan problem.
Det senaste var en skadad hjälm som jag fick ersatt mot avdrag av självrisk. Den var inköpt 08.

Jag betalar 2200kr hos bilsport mc,helår,lika som hos svedea.Inget annat försäkringsbolag ligger under 8000kr,så det är ganska enkelt:)

Olle Å
2012-03-08, 15:34
Min försäkring för min Transalp hos LF är ca 1700 helår. 50+ och bor på landet:rock::rock:

räven
2012-03-08, 15:55
Min 1200 GS ,Landsbygd, 50+, låst garage, kostar 1987 kr

Mats Liifv
2012-03-08, 16:32
Ett tips för er som har kanske både villa, bilar och mc är att samla alla försäkringar hos ett bolag.
Jag har alla försäkringarna hos länsförsäkringar och får då en rabatt på ca 800/år
Har tyvärr fått utnyttja försäkringarna några gånger, men det har gått utan problem.
Det senaste var en skadad hjälm som jag fick ersatt mot avdrag av självrisk. Den var inköpt 08.
Min erfarenhet från Stockholmsområdet är att det sällan lönar sig att ha alla försäkringar i samma bolag på grund av mängdrabatten. Det ger ett par hundralappar per försäkring, i bästa fall, medan man genom att leta upp den billigaste försäkringen för varje objekt lätt kan spara många tusenlappar! Mer än halverade exempelvis min bilförsäkring från 9.500:- till drygt 4.000:- genom att byta bolag från IF till Gjensidige. Samma omfattning på båda försäkringsbolagen. Svedea var dryga tusenlappen billigare för varje av mina tidigare motorcyklar. Detta trots tidigare märkesförsäkring hos IF. Hade jag haft kvar alla försäkringar i IF, vilket jag tidigare hade jag betalat 7.000:- mer, plus att självriskerna var sämre i två av fallen. Det lönar sig att kolla och inte bara låta det rulla på av ren slentrian!

skepparn
2012-03-08, 22:54
Blev helt förvånad när min kommer kosta strax under 9000 per år. hade räknat med betydligt högre. Fan billigare än bilen. Och jag bor ändå centralt är 24 år gammal. En väldigt uppskattad förvåning, oja!

Mavve65
2012-03-09, 11:34
Har inte Triumph märkes försäkring hos if,kolla där:)

If har ju även Honda försäkring som jag har . Den är lite billigare än Bilsoprt och Mc. När jag försökte förhandla ner priset på premien var det tvärnej från BoMC. Dessutom kräver BoMC att den alltid förvaras i låst utrymme. Lite jobbigt om MC:n blir stulen på semestern......

Mats Liifv
2012-03-09, 13:57
Dessutom kräver BoMC att den alltid förvaras i låst utrymme. Lite jobbigt om MC:n blir stulen på semestern......Är det inte så att det bara gäller när du har hojen på hemorten? Annars vore det helt orimligt tycker jag...

Jan-Olov
2012-03-09, 13:59
If har ju även Honda försäkring som jag har . Den är lite billigare än Bilsoprt och Mc. När jag försökte förhandla ner priset på premien var det tvärnej från BoMC. Dessutom kräver BoMC att den alltid förvaras i låst utrymme. Lite jobbigt om MC:n blir stulen på semestern......

Bilsport Mc har samma krav så där har du nog ingen skillnad. Sedan undrar jag om inte det står att hojen normalt förvaras inomhus, eller liknande.

Intruder
2012-03-09, 15:18
Inomhus är väl ett krav hos alla på hemma ort ? om man ska ha dom billiga försäkringarna

engström67
2012-03-09, 16:03
Blev helt förvånad när min kommer kosta strax under 9000 per år. hade räknat med betydligt högre. Fan billigare än bilen. Och jag bor ändå centralt är 24 år gammal. En väldigt uppskattad förvåning, oja!

9000kr :eek: och mer för bilen:eek: har du en ferrari:rolleyes:

Bighoj
2012-03-09, 16:48
Kolla med SVEDEA (www.svedea.se). För mig blev dom förmånligast, inte säkert att det är så för dig men dom verkar ligga bra rent generellt. Tror att dom kommer att få många nya kunder denna säsong!
Absolut,hade bilsport/mc förut men bytade till SVEDEA och vips så hade man tjänat en femhundring + att jag fick vägassistans på köpet.Ett plus i mitt fall var att dom jag pratade med var mycket trevliga och verkade förstå vad vi mc-burna vill ha.

skepparn
2012-03-10, 01:27
9000kr :eek: och mer för bilen:eek: har du en ferrari:rolleyes:
inte direkt...:D