handdator

Visa fullständig version : Tranresan 2012



Ove
2012-03-05, 23:35
:hello: Så var det dags igen. De två första tranorna har kommit till Hornborgasjön! Än så länge kan vi ta de lugnt för det fattas 14 - 18.000 fåglar fortfarande. :cool:

:hmmmm2: Dags att börja fundera på lämplig dag. Vilket är bäst, vardag eller helg? Toppnoteringen kan komma i samband med påskhelgen och då undrar jag hur det skulle vara med en långfredagsträff.

Helg = mera folk på plats som vill titta pippi och även äta mat + att käket är dyrare utan att för den skull vara bättre. Det är klart att om det är OK med t.ex pizza så kommer man lite billigare undan.

Vardag följaktligen mindre rusning och billigare käk.

Synpunkter tack! ;)

Sen får vi inte glömma - :adore::adore::adore: i riktning mot Linneryd för vackert väder. :cool:

räven
2012-03-05, 23:56
För mig spelar det ingen roll. Men dom som har tex, jobb att tänka på kanske har synpunkter. Påsk duger bra om vädret å fåglarna är på plats.

Olle Å
2012-03-06, 09:38
Veckodagen spelar nog ingen roll. Påsken kan kanske funka:hello::hello:

Ove
2012-03-06, 18:04
:) Nu är väl Tranresan tradition? 4;e året i rad som är i planeringsstadium nu. Den första var medan vi fortfarande var med i Seniorföreningen så det blir den 3;e på Hojen. :)

:) En annan tradition som jag hoppas fortsätter är det fina vädret som Jan lyckas med varje gång även om det blir mycket :adore: för att han ska få till det. ;)

:hmmmm2: Jo, datum? Flera synpunkter önskas. Det kanske finns intresserade som fortfarande jobbar på att öka sin förmögenhet genom arbete som vill komma med och då kan det var mera känsligt med tidpunkten. Hör av er! Tranresan är en go tur i all enkelhet för att bli av med vinterdammet :hello:

räven
2012-03-06, 18:15
Förlåt,men tydligen varit lite lösmynt. Lite småglin här nerifrån som blivit impade när jag berättat om många stora pippisar. Nu vill dom att jag ska ta dom med, beroende på arbetsdag eller hur det blir.

Ove
2012-03-06, 18:26
Förlåt,men tydligen varit lite lösmynt. Lite småglin här nerifrån som blivit impade när jag berättat om många stora pippisar. Nu vill dom att jag ska ta dom med, beroende på arbetsdag eller hur det blir.

:D :D Bra, fortsätt sladdra! Det är givande att ha lite ynglingar med ibland. :D

:hmmmm2: Då kommer vi till en annan fråga - var kan man stuva in ungdomarna? Ska jag lyssna med Ester?

räven
2012-03-06, 18:47
:D :D Bra, fortsätt sladdra! Det är givande att ha lite ynglingar med ibland. :D

:hmmmm2: Då kommer vi till en annan fråga - var kan man stuva in ungdomarna? Ska jag lyssna med Ester?

Lugn Ove, dom kan väl prova att klara sig själva. Vet ej hur många det blir när det är dax att köra.

simen
2012-03-06, 19:51
:)Langfredag skulle nog passa bra for min del:shakehands:


____________________
:)Simen

simen
2012-03-09, 18:25
:)Hur går det med planeringen med Tranresan:confused: Har hört at det redan har kommit ett par;) Och hoppas at Jan får ordning på sin:adore:matta, sånn at vädret blir bra:cool: Jag för min del har inget at åka på före 23 mars när jag skal hemta ut hojen från Bike i Trollhättan:D. Nu har det blivit snöfritt här igjen efter sista snöfallet:banana: och +5.




_____________
:)Simen

Ove
2012-03-09, 18:39
:)Hur går det med planeringen med Tranresan:confused: Har hört at det redan har kommit ett par;) Och hoppas at Jan får ordning på sin:adore:matta, sånn at vädret blir bra:cool: Jag för min del har inget at åka på före 23 mars när jag skal hemta ut hojen från Bike i Trollhättan:D. Nu har det blivit snöfritt här igjen efter sista snöfallet och +5.
___________
:)Simen

:cool: Lugn vilar Hornborgasjön under isen. Dom tranor som kommit stannar nog i närheten. Det är när den stora massan kommer som vi ska passa på. Grovsiktet är inställt på Långfredag men kan ändras om väder(:bath:) eller fåglar ställer till det. :cool:

räven
2012-03-09, 22:12
Kommer ju värme nu, så pippisarna vill nog norrut. Vi får väl avakta till dom behaga visa upp sig, dansa å tuta.

Ove
2012-03-09, 23:20
Kommer ju värme nu, så pippisarna vill nog norrut. Vi får väl avakta till dom behaga visa upp sig, dansa å tuta.

:cool: Jomen! Lugnt och fint. Kommit till fler ungdom i närområdet så det artar sig till att vi blir många. Kanske inte lika många som tranorna - men ändå.... :rock:

Ove
2012-03-10, 12:17
:confused: På tranfronten intet nytt. Inget på hemsidan, inget på transtatistiken, webbkamerorna har inte startat. Tycker för min del att det är dags för lite info om var fågelskrällena är och vad dom har för sig. Bara att vänta och se vad som händer. :(

räven
2012-03-10, 12:48
:confused: På tranfronten intet nytt. Inget på hemsidan, inget på transtatistiken, webbkamerorna har inte startat. Tycker för min del att det är dags för lite info om var fågelskrällena är och vad dom har för sig. Bara att vänta och se vad som händer. :(

Tyckte jag hörde en trana i dag, eller en dagdröm?????

TomasL
2012-03-10, 16:03
Hur går en sådan tranresa till? Kör ni dit och hem samma dag, och billigare mat, vad menar ni med det? :confused:

simen
2012-03-10, 16:17
:)D e valfritt ni kan också övernatta feks i Fallkjöping om ni vil:D och ta en Weekend på hotell:cool:

___________
:)Simen

Ove
2012-03-10, 18:50
Hur går en sådan tranresa till? Kör ni dit och hem samma dag, och billigare mat, vad menar ni med det? :confused:

:) Jo jag ska förklara. Det är en träff i all enkelhet för att ses i början på säsongen. Vi träffas vid hembygdsgården vid Bjurums kyrka, fikar och snackar en stund. Det händer att vi kollar tranor också men inte så intensivt. :rolleyes:

Därefter har i svängt över till Kinnekullegården och tagit oss en lunchbuffé. Eftersom det är helg är priset högre än vad det brukar vara på vardagar. Därför undringen jag hade om prisnivå och vad som önskas till käk. Det kan kanske duga med en pizzeria i Axvall? Bra att veta vad som önskas för jag brukar ringa och förvarna när jag vet hur många som kommer med. Det är ju kul om man får sitta vid ett bord. :eating:

Hur man vill göra med åka och bo....? Jag har ett par "fasta" gäster som bor över hos mig och det har även hänt att man tagit in på B&B i trakten.

Som sagt .. inte mycke till arrangemang men det är kul att ha ett litet mål där man träffas så där i början av året. :dancing:

Ove
2012-03-16, 21:47
:D Dags för trådlyft! Äntligen kommer lite från Horngorgasjön! 150 fåglar på plats så nu är vi på gång! :banana:

räven
2012-03-16, 23:10
:D Dags för trådlyft! Äntligen kommer lite från Horngorgasjön! 150 fåglar på plats så nu är vi på gång! :banana:

2 fåglar hos mig tror dom är på gång. Tror du på långfredagen eller ?

räven
2012-03-17, 10:21
Väckt av skräniga tranor på väg för landning 06,45

Ove
2012-03-17, 11:02
2 fåglar hos mig tror dom är på gång. Tror du på långfredagen eller ?

:hmmmm2: Jo nu är dom på gång..... Funderar på om det kommer att bli max med fåglar redan i månadsskiftet? Funderar även på vilken dag i så fall som skulle vara bäst: Lördag eller Söndag.

Plötsligt finns 3 alternativ -
Lördag 31/3
Söndag 1/4
Långfredag

Hur kommer vädret att bli och vilken dag passar bäst för er som har en bit att köra? Själv har jag bara korta biten dit så för mig är det inga problem.

Vad jag har att göra är att kontakta och förvarna hembygdsgården vid Bjurum så att dom finns på plats med bredda mackor och kaffe + att jag kan fixa att något matställe har bord för dom som vill ha lunch. Kinnekulle är bra men lite dyrt på helgen vilket kompenseras av utsikten men andra alternativ finns. Säg vad ni tycker! :)

simen
2012-03-17, 11:20
:)För min del måste det bli Långfredag:D Fordi på dom andra alternativa dagar är jag i Norge och firar min svogers födelsedag:cheers:


___________
:)Simen

räven
2012-03-17, 11:21
:hmmmm2: Jo nu är dom på gång..... Funderar på om det kommer att bli max med fåglar redan i månadsskiftet? Funderar även på vilken dag i så fall som skulle vara bäst: Lördag eller Söndag.

Plötsligt finns 3 alternativ -
Lördag 31/3
Söndag 1/4
Långfredag

Hur kommer vädret att bli och vilken dag passar bäst för er som har en bit att köra? Själv har jag bara korta biten dit så för mig är det inga problem.

Vad jag har att göra är att kontakta och förvarna hembygdsgården vid Bjurum så att dom finns på plats med bredda mackor och kaffe + att jag kan fixa att något matställe har bord för dom som vill ha lunch. Kinnekulle är bra men lite dyrt på helgen vilket kompenseras av utsikten men andra alternativ finns. Säg vad ni tycker! :)

Lördag 31-3 är jag bortlovad, söndag 1-4 kanske lite sleten? Vi får se,pippina har väl bollen ?

Håkan46
2012-03-17, 11:33
Långfredag för min del. :banana:

Ove
2012-03-17, 12:21
:D OK! Redan övertygad om att Långfredag blir bäst. Det finns nog fågel så det räcker till. Bara vädret, men vi får väl köra den vanliga taktiken = :adore::adore::adore: mot södra Småland tills knäna blöder. ;) :D

Ove
2012-03-18, 12:52
:) Gårdagens räkning = 235 tranor. :)

Ove
2012-03-18, 22:32
:confused: Fåglar är ena veliga varelser - dagsnoteringen är 40st! Äsch då! Ordnar sig, dom kommer. :rolleyes:

:confused: Bara undrar finns det inga yngre forumister som vill komma och titta på varandra i vårens tid? Kanske för tidigt att plocka fram hojarna? :cool:

lindor
2012-03-18, 23:02
:confused: Fåglar är ena veliga varelser - dagsnoteringen är 40st! Äsch då! Ordnar sig, dom kommer. :rolleyes:

:confused: Bara undrar finns det inga yngre forumister som vill komma och titta på varandra i vårens tid? Kanske för tidigt att plocka fram hojarna? :cool:


Hej hade gärna åkt med men på Långfredagen är det en stor MC-kortege från Kristinehamn till Karlstad via Filipstad.
Vet att det är en del härifrån som är med på den, det brukar vara några tusen cyklar.

Ove
2012-03-18, 23:16
Hej hade gärna åkt med men på Långfredagen är det en stor MC-kortege från Kristinehamn till Karlstad via Filipstad.
Vet att det är en del härifrån som är med på den, det brukar vara några tusen cyklar.

:) Jo, har kört där någon gång men avstår gärna. Men har man inte varit där så är det lite maffigt när över 1000 hojar vill komma ur stan. :D

Chappy
2012-03-19, 06:35
Tiden är ur led! 60+are som borde veta bättre. Dans och dylika nöjen på en långfredag!!!
Nää, späkning medels hårt arbete som båtisättning står på programmet. (ännu så länge).
Hoppas alla vi 60+ (jo det är vi nu) får en fin påsk Where ever we are.

räven
2012-03-19, 08:52
Tiden är ur led! 60+are som borde veta bättre. Dans och dylika nöjen på en långfredag!!!
Nää, späkning medels hårt arbete som båtisättning står på programmet. (ännu så länge).
Hoppas alla vi 60+ (jo det är vi nu) får en fin påsk Where ever we are.

Haha, alla bor ju inte i bibelbältet

Ove
2012-03-19, 09:02
Tiden är ur led! 60+are som borde veta bättre. Dans och dylika nöjen på en långfredag!!!
Nää, späkning medels hårt arbete som båtisättning står på programmet. (ännu så länge).
Hoppas alla vi 60+ (jo det är vi nu) får en fin påsk Where ever we are.

:D Grattis och välkommen till övre medelåldern. Dansen trås endast av tranor och liknande foglar, andra tvåbeningar kör hoj. Gäddorna får leka ifred så båten får vänta - allt har sin tid! ;)

Ove
2012-03-19, 21:16
:) Ordningen återställd, 240 tranor idag. Det var väl så att 200 varit på party med dans på någon mosse och kom sent hem. :D

räven
2012-03-20, 19:36
:) Ordningen återställd, 240 tranor idag. Det var väl så att 200 varit på party med dans på någon mosse och kom sent hem. :D

Ingen ökning då ?

Olle Å
2012-03-20, 21:23
Statistik och statistik. Skall man tro på den så borde det största antalet tranor vara i månadsskiftet.
Sedan beror det ju på hur man läser av statistiken. I dag är det ca 450 st.:dancing::dancing:

Ove
2012-03-20, 23:03
Statistik och statistik. Skall man tro på den så borde det största antalet tranor vara i månadsskiftet.
Sedan beror det ju på hur man läser av statistiken. I dag är det ca 450 st.:dancing::dancing:

:) T.o.m. 460 enligt dagens räkning. Jodå det ökar men just nu är det väl motvind? Lata medvindsseglare är dom, tranorna. :p

:) Blir nog att jag tar en tur i morgon och kollar in läget och jag ska se om jag kan lura med Buster på rundan. :flute:

Ove
2012-03-21, 22:10
:p Blev inget åka, men om det hade blivit så hade jag fått se 1050 tranor idag.

räven
2012-03-21, 23:23
:p Blev inget åka, men om det hade blivit så hade jag fått se 1050 tranor idag.

De tar sig sa mordbrännarn, undrar om inte värmen sätter fart på pippihormonerna

Ove
2012-03-22, 21:11
De tar sig sa mordbrännarn, undrar om inte värmen sätter fart på pippihormonerna

:D En trana flög omkring, vilt skrikande, i morse och föste ihop dom vilsekomna så kvällens räkning blev 1280. :)

Ove
2012-03-23, 19:00
:) Tog mig en liten eftermiddagstur förbi Trandansen och Kinnekulle. :)

Hembygdsgården öppnar redan kl 9.00 så där är inget problem. Damerna var på plats och lika trevliga som vanligt. :D

Kinnekulle kommer att ha påskbuffé och den kommer att kosta 220:- men det kan det vara värt tycker jag - om man nu vill ha något gott. Annars finns det billigare alternativ men inte med den utsikten. :p

På 20 mil såg jag kanske ett dussin hoj som kommit ur idet och ut i sommarvärmen. Fodret i jackan fick stanna hemma liksom extrasockarna. :cool:

simen
2012-03-23, 20:47
:) Dom första 20mil kört fått bort silikonbeläggen på dom nya däckarna:D tok et lungt i början;) men nu jäklar kjennar man at dom sittar:cool: Frugan ble lite närvös fordi jag kom hem en timme efter henne:rolleyes: hon körte E6an och jag fann mycket krokiga vägar hem:)Men va roligt d va. Falckblik i svängarna med lösgrus, så går det jättebra:eek:



________________
:)Simen

Ove
2012-03-23, 21:48
:) Dom första 20mil kört fått bort silikonbeläggen på dom nya däckarna:D tok et lungt i början;) men nu jäklar kjennar man at dom sittar:cool: Frugan ble lite närvös fordi jag kom hem en timme efter henne:rolleyes: hon körte E6an och jag fann mycket krokiga vägar hem:)Men va roligt d va. Falckblik i svängarna med lösgrus, så går det jättebra:eek:
________________
:)Simen

:) Snart får du styra åt rätt håll! 5100 tranor idag och fortfarande ser det glest ut på fältet. Vägarna från Trandansen var ganska rena och med fin asfalt. Till samma ställe från mitt håll var en annan historia med grus, snabelgrus, tappad gödsel, uppdragen lera, asfaltsmosaik här och var, potthål samt nysläppt hästskit. :p

räven
2012-03-23, 21:57
:) Snart får du styra åt rätt håll! 5100 tranor idag och fortfarande ser det glest ut på fältet. Vägarna från Trandansen var ganska rena och med fin asfalt. Till samma ställe från mitt håll var en annan historia med grus, snabelgrus, tappad gödsel, uppdragen lera, asfaltsmosaik här och var, potthål samt nysläppt hästskit. :p
Härligt, pippina är på väg. Kör lugnt, massor med faror för ringrostiga knutthen

Olle Å
2012-03-24, 09:21
Härligt, pippina är på väg. Kör lugnt, massor med faror för ringrostiga knutthen

Det är ju då som vanligt med vägstandarden så här på våren. Vi får väl försöka tänka före.:fight:

Olle Å
2012-03-25, 21:12
Tranantalet ökar ju fort Har väl inte enligt statistiken varit så många så här tidigt. 7100 är ju ingen dålig siffra.:):dancing::)

Ove
2012-03-25, 21:28
Tranantalet ökar ju fort Har väl inte enligt statistiken varit så många så här tidigt. 7100 är ju ingen dålig siffra.:):dancing::)

Bästa före dagens notering för 25/3 var -09 med 5100 men 26;e var det 8000! Det året var det rekord med 18500 under 2 dagar, 31/3 och 1/4 och då var vi där! :D Och (f)jädrar va vi räknade! :eek:

Troligen kommer årets topp lite före att vi är där men det finns nog fågel så alla kan få räkna. ;)

Bara att konstatera att en del kommer att dra till Kristinehamn - dock inga tranor.. :p

räven
2012-03-25, 21:40
Det ska bli kallare väder nästa helg, får se om det påverkar pippina att stanna

Olle Å
2012-03-26, 18:24
Det ska bli kallare väder nästa helg, får se om det påverkar pippina att stanna

Njaa. Undrar just hur länge varje pippi stannar innan de drar vidare. Det kanske blir stopp i tillflödet om kylan blir besvärande. Tror att de har någon sorts kommunikation centralt någonstans, för hur kan de veta att våren var ovanligt tidig i år, trots att vintern var ovanligt kall söderut?:confused::confused:

Ove
2012-03-26, 20:07
:) 7280 tranor idag!

:) Jo dom brukar stanna några dagar för att umgås med kompisarna och samtidigt lägga lite på hullet så att dom orkar flyga vidare. Sen väntar dom på medvind . :D

:rolleyes: Gott sätt att leva - bara för oss att ta efter.... :cool:

räven
2012-03-26, 22:11
:) 7280 tranor idag!

:) Jo dom brukar stanna några dagar för att umgås med kompisarna och samtidigt lägga lite på hullet så att dom orkar flyga vidare. Sen väntar dom på medvind . :D

:rolleyes: Gott sätt att leva - bara för oss att ta efter.... :cool:

Ok,kommer upp några dar, sen drar jag vidare, ok?

Ove
2012-03-27, 21:34
:cool: 10300 tranor idag. :)

Olle Å
2012-03-28, 09:03
Kan inte vara med på Långfredagen, så jag åker nog en annan dag, för att se om jag hittar några andra tvåbenta bekanta också.

räven
2012-03-28, 09:42
Kan inte vara med på Långfredagen, så jag åker nog en annan dag, för att se om jag hittar några andra tvåbenta bekanta också.

Säg till när Olle. Våren tar bakslag nu i helgen.

räven
2012-03-28, 11:09
Tyvärr är risken överhängande för vit påsk

Olle Å
2012-03-28, 12:17
Tyvärr är risken överhängande för vit påsk

Risken för kall kommande helg också, gör ju att skall försöka att satsa på fredag 30/3.:dancing::eating:

räven
2012-03-28, 13:45
Risken för kall kommande helg också, gör ju att skall försöka att satsa på fredag 30/3.:dancing::eating:

Är bortlovad denna helg

Ove
2012-03-28, 22:43
:) 12.600 tranor idag! Börjar bli sevärt men det kommer mera. ;)

:hello: Hallå gubbar, börja inte misströsta nu för jag tror att det blir OK väder och många tranor på långfredag. :)

:( Tråkigt att inte Olle kommer med den dagen men det blir väl att jag tar en extratur med honom och det blir ju flera träffar. :dancing:

räven
2012-03-29, 09:24
Hoppas pippina har tillgång till väderprognos över norrland å stannar ett tag.

Ove
2012-03-29, 10:48
Hoppas pippina har tillgång till väderprognos över norrland å stannar ett tag.

:D Ingen fara, det finns nog fåglar när vi kommer och för att vara på den riktigt säkra sidan kommer Olle och jag att åka dit för att prata med dom i morgon. :)

Romeo
2012-03-29, 12:29
Fördelen med att plugga i JKPG och bo i Skara är att jag åker förbi dessa vackra varelser varje dag :D

simen
2012-03-29, 20:34
:)Vackra? Gråa varelser med lång hals och långa ben:D Men dom jag skal möta på långfredag, ved Bjurums kyrka dom er vackra!!! Vi kan väl siga at inga ut av oss är gråhäriga men derimot askblonda eller hur?? Dom har också två ben men fast inte lika lång hals:cool: Då hadde vi vel inte fått tag på nån Mc hjälm som passar. Och vilken vindruta vi måste ha monterat på våra hojar:eek: Skal bli skoj at träffas igjen gubbar:dancing: Räknar med at Ove har provat ut en rutt på några mil med trävlig hojåkning före vi stannar för en matbit:rock:



__________________
:)Simen

Olle Å
2012-03-29, 20:41
Tyvärr kan jag inte komma på Långfredag , så jag tjyvstartar med Oves hjälp redan i morgon . Tror nog att det är runt 15000 tranor där då.

Ove
2012-03-29, 20:50
Tyvärr kan jag inte komma på Långfredag , så jag tjyvstartar med Oves hjälp redan i morgon . Tror nog att det är runt 15000 tranor där då.

:rock: JoduOlle! Vi får fara runt alla mossar och gärden och fösa ihop fjäderfäna så att dom håller sig bakom staketet där dom ska vara så vi vackra (citat Simen) kan strutta omkring på våra långa svarta ben och titta på dom. :D

Ove
2012-03-30, 18:15
:) Tebax igen efter en 20-milatur tillsammans med Olle. Jodå, tranorna är på plats och damerna i hembygdsgården var också på plats tills vi kom, sen blev det en herre som skötte ruljansen och en dam i köket. Skinkmackorna och även en korv avsmakades och godkändes. :eating:

Tog en del mindre vägar och det fanns en hel del grus att se upp med, men det gör det nästan alltid. :rolleyes:

Olle Å
2012-03-30, 21:33
Jovisst lyckades vi hitta både tranor minst 15000 fick vi det till, och en massa fina småvägar. Speciellt fina var de som bara bestod av grus. Ove gillade inte kombinationen grus-asfalt något vidare.
Fint väder med idel ädelt solsken, men attan vad det blev kylig snabbt då solen gick i moln på hemfärden i höjd med Kristinehamn. Jag fick väl ihop ca 50 mil, vilket var en lite lagom dagsetapp.
Blir tyvärr kallare väder en vecka nu, så kanske tranantalet stabiliseras eller kanske minskar något.
Dom första flyttar väl vidare snart.:dancing::aetsch:

räven
2012-03-31, 08:48
Jovisst lyckades vi hitta både tranor minst 15000 fick vi det till, och en massa fina småvägar. Speciellt fina var de som bara bestod av grus. Ove gillade inte kombinationen grus-asfalt något vidare.
Fint väder med idel ädelt solsken, men attan vad det blev kylig snabbt då solen gick i moln på hemfärden i höjd med Kristinehamn. Jag fick väl ihop ca 50 mil, vilket var en lite lagom dagsetapp.
Blir tyvärr kallare väder en vecka nu, så kanske tranantalet stabiliseras eller kanske minskar något.
Dom första flyttar väl vidare snart.:dancing::aetsch:

Ojdå, i småland är det vitt i dag. Får inga svar på mina böner om bättre å varmare väder

Ove
2012-03-31, 09:22
Ojdå, i småland är det vitt i dag. Får inga svar på mina böner om bättre å varmare väder

Fördelen med skitvädret är att tranorna stannar, och dom var 17200 igår. Kan vara lite bistert att köra men det kanske hinner ändra sig för det är en vecka kvar. :rolleyes:

Vi får väl köra den vanliga varianten: :adore::adore::adore: - det brukar ju fungera. :cool:

simen
2012-03-31, 09:50
:) Jag får också hänga med och:adore::adore::adore::adore: här ifrån Bohuslän




______________
:)Simen

Håkan46
2012-03-31, 10:36
Snö, blåsigt, -3 grader inatt. Fortfarande bara mars månad. Det får väl bli städning idag.

räven
2012-03-31, 12:05
:) Jag får också hänga med och:adore::adore::adore::adore: här ifrån Bohuslän




______________
:)Simen

Mina kontakter med Saudarabia (Mecka) tycks vara i Oordning. Kanske måste göra en Tolgforsare å lämna över till någon annan.

Ove
2012-04-01, 10:08
Mina kontakter med Saudarabia (Mecka) tycks vara i Oordning. Kanske måste göra en Tolgforsare å lämna över till någon annan.

:eek: NEJ! Du är bäst och har majoritetens stöd! Fint att du fixat lite motvind så att tranorna stoppat upp lite.

17.000 igår så det har nog blivit lite stopp på inflygningen pga motvind. Bra det så blir det flera till långfredag. :)

Olle Å
2012-04-01, 13:08
Jag tror att om det blir stopp i tillflygningen, så kommer nog antalet att sjunka drastiskt eftersom de som redan är här flyger vidare. Men, men , den som flyger får se.:flute::flute:

Ove
2012-04-03, 18:29
:( Sorry, vi ställer in årets Tranresa! Alla prognoser jag sett pekar på snöglopp. Räven säger att man ser dåligt genom igenfrusna visir och det kan jag bara hålla med om. Nya tag nästa år så får vi se...

Nästa träff i 60+ regi men öppen för alla blir Vårturen i Värmland med Olle Å som guide. Vi får träffas då istället. :hello:

simen
2012-04-03, 19:10
:)Har också kollat väderprognosar på yr.no, inte bra inte:mad:åka 20mil i -gradar och snädräv är heller inte nogot för en FJR:( och åka 20mil hem efteråt å ha kollat på långhalsiga långbänta varerlser frestar inte:eek: Vi får väl hellar hälsa på varann i Borgvik i Maj;) Glad påsk Gubbar:D


_____________
:)Simen

Håkan46
2012-04-03, 21:13
Bara att acceptera. Vädrets makter... etc. Jag får väl vänta in vårturen för att träffa det har gänget. Hade:flute:
//Håkan

Chappy
2012-04-04, 09:18
Det gör inget att +60 gubbsen sviktar. Det verkar tydligen vara trångt där uppe i år ändå.
8000 tusen fler än tidigare var där igår kväll. Man kanske har hört att Thorleif´s kör sin sista säsong i år.

räven
2012-04-04, 10:56
Det gör inget att +60 gubbsen sviktar. Det verkar tydligen vara trångt där uppe i år ändå.
8000 tusen fler än tidigare var där igår kväll. Man kanske har hört att Thorleif´s kör sin sista säsong i år.

60+ arna är ju inte så många att dom kan stå som pingviner å skydda varandra från iskalla vindar

Ove
2012-04-04, 13:51
60+ arna är ju inte så många att dom kan stå som pingviner å skydda varandra från iskalla vindar

:) Jamen vi kunde blandat oss med dom andra tvåbeningarna. Vi hade nog inte märkts bland 26.500 tranor. Vi hade kanske kunnat bjuda på lite dans - enkla steg - kasta upp en torva med näbben och skutta lite. :D

Ove
2012-04-05, 16:59
:confused: Det verkar som tranorna gjort som vi - ställt in långfredan. Tog en titt på webbkamerorna nyss och konstaterar att det har glesnat ordentligt i leden sen igår då det var drygt 21000 fåglar. :)

Lysssnade lite på radion och hörde att det kan komma upp till 5 cm snö på sina håll så jag ställde in hojen. Tvättning i snö tycker jag är brutalt så jag väntar tills det blir regn. :rolleyes:

namn
2012-04-10, 18:27
Några tips på vägen, vad ska man inte missa på torsdag?
Vad ska man undvika?

"Sjön" blev Torsdagens utflyktsmål
http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?p=62034#post62034

Ove
2012-04-10, 19:06
Några tips på vägen, vad ska man inte missa på torsdag?
Vad ska man undvika?

"Sjön" blev Torsdagens utflyktsmål
http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?p=62034#post62034

:) Jo en sak ska ni undvika och det är att väsnas när ni kommer till Trandansen. Det har nämligen hänt att motorcyklar har fått hela trangänget att dra och då finns det inte en fågel att se. :eek:

Hembygdsgården vid kyrkan har jättegoda mackor och kaffe serverat, av traktens Damer som är väldigt trevliga. :) Bör alltså inte undvikas!

Sen har vi ju skittråkiga E20. Den vägen kan lätt undvikas eftersom det finns hejdlöst mycke fin väg mellan Göteborg och Bjurum.

:adore: Vi hoppas på att nästa års Tranresa kan bli av och då är ni välkomna! ;)