handdator

Visa fullständig version : Norgesväng med en V-rod?



lasrberglund
2012-03-05, 19:08
Tänkte köpa en triumph tiger 800 xc, men har nu av oförklarlig anledning snöat in mig på en V-rod. Vet att den är betydligt sämre som långfärdshoj men frågan är om den duger alls till annat än att snurra runt i stan.
Nån som har en som brukar användas till längre resor t.ex norge?
Är den sämre an nån annan naken hoj t.ex bandit.

engström67
2012-03-05, 19:37
Tänkte köpa en triumph tiger 800 xc, men har nu av oförklarlig anledning snöat in mig på en V-rod. Vet att den är betydligt sämre som långfärdshoj men frågan är om den duger alls till annat än att snurra runt i stan.
Nån som har en som brukar användas till längre resor t.ex norge?
Är den sämre an nån annan naken hoj t.ex bandit.

Det går säkert bra.Trivs du med körställningen så går det nog bra.Mycket pulver i motorn är ju bra.:)Har du provkört?Jag personligen tycker inte inte det ser så skönt ut,raka armar och ben och gaffevinkeln gör den ju inte till någon kurvmaskin precis.Men frän hoj,helt klart.

Mats Liifv
2012-03-05, 20:46
För min del är den typen av hoj avsedd för en sväng till närmsta fik, soliga dagar. Att ta en tur längre än fem mil tror jag inte skulle funka för mig. Att ha den som tourer är en idé som jag tror att få skulle komma på. Någon ska ju alltid vara först och allting går naturligtvis. Frågan är bara hur kul det är? Om du bara köper en hoj som du tycker ser cool ut så är risken överhängande att du blir besviken.

Provkör ordentligt innan du bestämmer dig, liksom att du noga tänker över vad du vill ha din hoj till. Till fikasvängar och poserande passar den säkert förträffligt, om det är vad du vill göra med din hoj. Eftersom du talar om att åka till Norge antar jag att du verkligen vill använda din hoj och inte bara hålla dig i närområdet.

Olle Å
2012-03-05, 20:57
För min del är den typen av hoj avsedd för en sväng till närmsta fik, soliga dagar. Att ta en tur längre än fem mil tror jag inte skulle funka för mig. Att ha den som tourer är en idé som jag tror att få skulle komma på. Någon ska ju alltid vara först och allting går naturligtvis. Frågan är bara hur kul det är? Om du bara köper en hoj som du tycker ser cool ut så är risken överhängande att du blir besviken.

Provkör ordentligt innan du bestämmer dig, liksom att du noga tänker över vad du vill ha din hoj till. Till fikasvängar och poserande passar den säkert förträffligt, om det är vad du vill göra med din hoj. Eftersom du talar om att åka till Norge antar jag att du verkligen vill använda din hoj och inte bara hålla dig i närområdet.

Håller verkligen med Mats här. Jag har kört många år i Norge nu och ju mer man kör ju mera vill man ju kunna köra på deras många krokiga vägar och deras otroliga serpentinvägar. Där tar ju stora customhojar bort mycket av det roliga med åkningen. Ofta är ju trafiken tät med stressade bilister. I detta fallet med en klumpig hoj är du ju låst till deras större vägar och kan faktiskt inte se det verkliga Norge.
Det gör man ju bäst med en oöm hoj typ den Triumph du förslog eller en Varadero eller en BMW 1200 GS, för då kan man ju lämna allfarvägen och ge sig ut på deras otroligt omväxlande grusvägar.:beer::beer:

lasrberglund
2012-03-05, 21:23
Förnuftet håller med er alla !
Återstår att se vilken del av mig som vinner.

Men är inte förstånd till för dom som är äldre??
Kan kanske komma undan med att skylla på en 30årskris?
Behöver - Tigern
Vill ha - H-Dn

lasrberglund
2012-03-05, 21:24
Lösningen kom som en klar bixt = Jag behöver 2 hojar:rock::rock::rock:

Olle Å
2012-03-05, 22:13
Lösningen kom som en klar bixt = Jag behöver 2 hojar:rock::rock::rock:

Mycket förståndigt. Om du brukar åka ensam på hojen och inte är så stor , så kan jag rekommendera en Honda Transalp. Den går som en skållad råtta på serpentinvägarna, om man vill.:rock::rock:

V Saarela
2012-03-05, 22:25
En Nightrod/V-rod funkar alldeles utmärkt som långtourer. Man bara anpassar saker och ting efter omständigheterna.

Sen att det är en tråkig hoj i längden är ju en annan sak, Verkar lite småsvåra att sälja som begade...

Personligen tycker jag att den gamla v-roden är skönare som körhoj, dock inte lika cool som dom nya V-roddarna(Nightroddarna)

Mats Liifv
2012-03-05, 22:27
Lösningen kom som en klar bixt = Jag behöver 2 hojar:rock::rock::rock:Har haft tre samtidigt, vill så mycket på en gång! Nu har jag sansat mig och klarar mig med en...hoppas jag!;)

pinnen
2012-03-07, 23:26
körde en sväng i funäsdalen och sen in i norge förra året på en yamaha royalstar=stor kromsläde, efter den resan kör jag varadero istället..... Om man säger så här, åkar man över fjällen så är det väldigt fin natur, men man måste fokusera på vägen så man kan tvärnita för dom "diken" som kan finnas,naturen fick man titta mer ordentligt på när man tog en paus,har aldrig haft så ont i röv o rygg innan eftersom man ej kan ta tjälskadorna via benen utan får smällarna genom bak och diskar, försökte flertalet gånger dra mig upp i styret i ren panik och blunda och hoppas våldtäkten gick över snabbt.

Visst går det men det är ingen optimal hoj för touring om man säger så, men visst, dom är riktigt feeta dessa Hd:s och skulla oxå gärna ha 2 hojar ;)

Mats Liifv
2012-03-08, 08:55
Finns ett reportage om V-rod som begagnad hoj i senaste Motorrad, om det kan vara av intresse för trådskaparen...

lasrberglund
2012-03-08, 17:59
Finns ett reportage om V-rod som begagnad hoj i senaste Motorrad, om det kan vara av intresse för trådskaparen...

Köpte den och lusläste...

V-rod för stadskörning och äldre transalp/v-strom för touring kan slutresultatet bli.

Tror dock att en hoj blir stående efter ett tag. Hört att det brukar bli så.

TMax500
2012-03-08, 20:22
Köpte den och lusläste...V-rod för stadskörning och äldre transalp/v-strom för touring kan slutresultatet bli. Tror dock att en hoj blir stående efter ett tag. Hört att det brukar bli så.Säg inte det! Jag har en som går 3-6 dar i veckan sommartid, fast mest småkörning (300-400 mil/år). Och en annan som i huvudsak rullar på helgerna (700-800 mil/år). Olika användningsområden!


En anekdot (Off Topic):
När min ömma moder (då: 75 år) hörde att jag skulle ha en extra hoj fnös hon lite:
- Skall du ha en under arbetsveckan och en under helgen då? sade hon och hennes minspel antydde att hon tyckte det var rätt onödigt med två hojar.
- Ja. Precis så.
Då blev hon tyst. Visste inte vad hon skulle säga. Hon hade liksom inte väntat sig det raka svaret :)

Men det är ju morsor det! En hustru/man kan vara svårare att övertyga...

Gerro
2012-03-10, 00:58
:)
Lösningen kom som en klar bixt = Jag behöver 2 hojar:rock::rock::rock:

helt rätt!:)

Olle Å
2012-03-10, 09:22
Köpte den och lusläste...

V-rod för stadskörning och äldre transalp/v-strom för touring kan slutresultatet bli.

Tror dock att en hoj blir stående efter ett tag. Hört att det brukar bli så.

Haft andra hoijtyper vid sidan av Honda Dominator och Transalpen, med de blev faktiskt stående.
Nu har jag en Transalp till allt.:cheers:
Den har faktiskt mycket bra väghållning på både grus och asfalt. Sedan hänger det ju på däcken vilket du helst föredrar. Finns ju skapliga allrounddäck.:rock::rock:

BamBam
2012-04-15, 10:05
Med anledning av sittställning på olika motorcyklar så är det oerhört individuellt. Åker själv med raka armar och fotsulorna först. Sitter som en kung även om många tycker det SER avigt ut. Har åkt på många och långa turer i Norge, dock endast asfalt. Det känns tryggast så med min mc. Min poäng är väl egentligen att det kan bli lite fel då man läser andras uppfattning om komfort, vindbrus etc eftersom det handlar om ergonomi och, till viss del, körstil. Jorden runt på stelbens chopper?? Det har hänt och upplevelsen var nog lika stor som samma resa med en sk "äventyrs hoj".

lasrberglund
2012-04-15, 14:54
Provsatt en v-rod Förra helgen. Den är helt ute ur leken. Kändes som om den var mindre än min eu-moppe.