handdator

Visa fullständig version : Skyddsutrustning för cross



Fredd
2007-05-01, 23:44
Vad är rimlig skyddsutrustning om man kör cross lite då och då?

Jag kör ganska sällan men det blir några svängar per säsong, då brukar jag bara ha hjälm, handskar och armbågsskydd.

Ni som kör mer ofta och på högre nivå, vad använder ni för skydd?

Gibson
2007-05-02, 09:38
Jag kör inte på någon hög nivå, jag har en 125:a cross som jag åker runt på vägarna och i skogen här hemma, jag tycker att do ska ha så komplett skyddsutrustning som möjligt, jag åkte omkull för några år sedan i jeans och tröjja fick sådana jävla skrapsår som tog tid att läka på höften och armen, det var inten höjdare. Och med tanke på att det inte gick fort så är jag glad att jag inte hade kört omkull när det gick fortare. Man kan aldrig ha för mycket skydd.

pewa
2007-05-02, 10:15
Jag har också alldeles för dåliga skydd.. har precis köpt en cross igen men ska nog investera i fler skydd. Har hjälm, stövlar och armbågsskydd. Funderar på en sån där väst som täcker rygg, axlar och bröstet.

Ganska dumt att inte skydda sig på den typ av hojåkande som borde ge flest vurpor ;)

Gibson
2007-05-02, 12:20
Cross lockar fram gasmannen i en och det är säkert att det är flest vurpor i den sortens hojåkning.

TcAnders
2007-05-02, 17:08
I mina ögon så är dom viktigaste dessa:

Hjälm-Glasögon
Stövlar
Ryggskydd/Njurbälte

Men det är enbart om du vill "pruta" på skydden som jag inte tycker du bör göra.. Jag själv kör med dessa:

Ryggskydd/Njurbälte
Hjälm-Glasögon
Stövlar
Knäskydd
Bröst-/ryggplatta
Nackskydd
Och sen även crosskläder på det.

// Anders

Fredd
2007-05-02, 17:16
I mina ögon så är dom viktigaste dessa:

Hjälm-Glasögon
Stövlar
Ryggskydd/Njurbälte

Men det är enbart om du vill "pruta" på skydden som jag inte tycker du bör göra.. Jag själv kör med dessa:

Ryggskydd/Njurbälte
Hjälm-Glasögon
Stövlar
Knäskydd
Bröst-/ryggplatta
Nackskydd
Och sen även crosskläder på det.

// Anders

Njurbälte alltså? Är det för att hålla ryggen rak eller skyddar det på något sätt vid en krasch?
Man är ju dum som inte har mer skydd egentligen..

TcAnders
2007-05-02, 21:20
Njurbältet fungerar så att det spänner åt runt magen, så att njurarna inte studsar runt och skadas.. Studsa är kanske ett rätt grovt ord men det är iaf ungefär vad som händer.. =)


// Anders

pewa
2007-05-02, 22:35
Vad är det för krav på skydd när man tävlar?

TcAnders
2007-05-08, 20:17
Vad är det för krav på skydd när man tävlar?


Det där är jag faktiskt inte riktigt säker på.. Tänkte du på inom Sverige eller internationellt?

I t.ex. VM har förarna mycket lite skydd.. Hjälm, stövlar och knäskydd är väl det vanliga.. + kläder förståss..
I SM tror jag att dom flesta förarna har komplett utrustning förutom t.ex. armbågsskydd..

// Anders

pewa
2007-05-10, 16:54
Vad är det för krav på skydd när man tävlar?


Det där är jag faktiskt inte riktigt säker på.. Tänkte du på inom Sverige eller internationellt?

I t.ex. VM har förarna mycket lite skydd.. Hjälm, stövlar och knäskydd är väl det vanliga.. + kläder förståss..
I SM tror jag att dom flesta förarna har komplett utrustning förutom t.ex. armbågsskydd..

// Anders


Tänke mer generellt, låter dumt att ha lite skydd i VM.. även om man anses va proffs.
Hur är det om man vill köra egen cross på bana, krav på skydd förutom hjälm då?

Fredd
2007-05-23, 22:54
På bana är det nog bara hjälm? Men det är nog många klubbar som sätter egna regler, eller har jag helt fel?

Knostret
2007-05-24, 10:14
Har för mig att det i alla fall förrut var olika officiella tävlingsregler beroende på vilket land man kör i..
kommer ihåg någon som blev diskad, eller nästan diskad pga för lite skydd.. men det var ett par år sen.
Tror han stred mot de svenska reglerna, men inte mot reglerna i USA där han kom ifrån.

ryggskydd och hjälm må ju va det viktigaste.. skrapsår läker ju men skadar man ryggen eller huvet är det ju betydligt lättare att dra på sig bestående problem.. ryggproblem är väl rätt vanligt bland crossförare har jag för mig.

Jag kör inte kross, men skoter.. hittade en skyddsjacka som var bra i förhållande till priset.. 800kr
Ryggplatta, segmenterad, bröstplattor, axelskydd, armbågsskydd, underarmsskydd, överarmsskydd, njurbälte, i ett. Man har den alltså under den vanliga jackan, det är inte ett riktigt jacka med inbyggda skydd.
Funderar på att testa SM i skoter-enduro och då har dom vissa krav på skydd. tror även man måste ha det för att få köra på övningsbanorna.

pewa
2007-05-24, 17:41
Kom att tänka på en annan sak.. ända stälelt en cross egentligen är tillåten att köra utanför en bana är väl på inhägnat område? Innebär det då att om man kör på inhägnat område gäller inte vanliga trafikregler.. såsom krav på skydd och hastighet?

TcAnders
2007-05-26, 23:33
Kom att tänka på en annan sak.. ända stälelt en cross egentligen är tillåten att köra utanför en bana är väl på inhägnat område? Innebär det då att om man kör på inhägnat område gäller inte vanliga trafikregler.. såsom krav på skydd och hastighet?


Hmm, Svårt det där.. Ring polisen och hör med dom, det är nog det bästa..

Fredd
2007-05-28, 19:53
Kom att tänka på en annan sak.. ända stälelt en cross egentligen är tillåten att köra utanför en bana är väl på inhägnat område? Innebär det då att om man kör på inhägnat område gäller inte vanliga trafikregler.. såsom krav på skydd och hastighet?


Jag tror man får undgå vissa regler men inte alla. Jag kan tänka mig att minderåriga får köra bil men när tv3 skulle testa att köra onykter fick de åka till Danmark p.ga. regler.

Har man ett inhägnat område och skäter sig mot grannar tror jag det ska mycket till innan polis eller andra lägger sig i. Att undvika skyddsutrustning är dock bara dumt!

pewa
2007-05-29, 13:02
Självklart ska man alltid ha skyddsutrustning! På tal om det ska jag köpa mig ett nytt ryggskydd snart..