handdator

Visa fullständig version : MC val, behöver hjälp



Tommy
2012-03-03, 15:55
Hej.

Jag behöver hjälp med att hitta en lämplig touring hoj.
Körde sporthoj en säsong för 4 år sedan och upptäckte att det inte var min typ av hoj (ZX-6-R). Alldeles för stressig körning och fick ont redan efter en timma i höften och knäna.

Nu börjar suget komma tillbaka (ganska rejält) :D och börjat titta lite på touring hojar.
Jag gillar åka längre sträckor i en avslappnad/bekväm körning (planerar starkt på europa).

Med tanke på att jag bara kört hoj en säsong så ser jag mig fortfarande som nybörjare och är osäker på hur stor hoj jag bör rikta in mig på. Kan tillägga att jag är ca 180 lång, normalbyggd.

Hojar jag fått upp ögonen på är Hondas VFR800A (gillar sportutseendet), CBF1000FA (gillar utseendet mindre bra) och ST1300A Pan European (gillar utseendet men känns lite för stor).

Fungerar dessa hojar bra som touring (resor ner till Europa)? Vad kan ni säga om dessa modeller, både för och nackdelar?

Jag gillar sportutseendet på hojarna och söker då en hoj som samtidigt är bekväm för längre sträckor men även har krut när man vrider på rullen.

Tacksam om jag kunde få lite feedback, är även ny på forumet :hello:

/Tommy

Jan-Olov
2012-03-03, 16:43
http://www.hondamc.com/homc/templates/Model____19183.aspx
Den här duger till det mesta, har du bara benlängden så är den kanon.

engström67
2012-03-03, 18:32
Hej.

Jag behöver hjälp med att hitta en lämplig touring hoj.
Körde sporthoj en säsong för 4 år sedan och upptäckte att det inte var min typ av hoj (ZX-6-R). Alldeles för stressig körning och fick ont redan efter en timma i höften och knäna.

Nu börjar suget komma tillbaka (ganska rejält) :D och börjat titta lite på touring hojar.
Jag gillar åka längre sträckor i en avslappnad/bekväm körning (planerar starkt på europa).

Med tanke på att jag bara kört hoj en säsong så ser jag mig fortfarande som nybörjare och är osäker på hur stor hoj jag bör rikta in mig på. Kan tillägga att jag är ca 180 lång, normalbyggd.

Hojar jag fått upp ögonen på är Hondas VFR800A (gillar sportutseendet), CBF1000FA (gillar utseendet mindre bra) och ST1300A Pan European (gillar utseendet men känns lite för stor).

Fungerar dessa hojar bra som touring (resor ner till Europa)? Vad kan ni säga om dessa modeller, både för och nackdelar?

Jag gillar sportutseendet på hojarna och söker då en hoj som samtidigt är bekväm för längre sträckor men även har krut när man vrider på rullen.

Tacksam om jag kunde få lite feedback, är även ny på forumet :hello:

/Tommy

Yamaha fjr 1300,den slår det mesta:)

Bighoj
2012-03-03, 18:41
Hej.

Jag behöver hjälp med att hitta en lämplig touring hoj.
Körde sporthoj en säsong för 4 år sedan och upptäckte att det inte var min typ av hoj (ZX-6-R). Alldeles för stressig körning och fick ont redan efter en timma i höften och knäna.

Nu börjar suget komma tillbaka (ganska rejält) :D och börjat titta lite på touring hojar.
Jag gillar åka längre sträckor i en avslappnad/bekväm körning (planerar starkt på europa).

Med tanke på att jag bara kört hoj en säsong så ser jag mig fortfarande som nybörjare och är osäker på hur stor hoj jag bör rikta in mig på. Kan tillägga att jag är ca 180 lång, normalbyggd.

Hojar jag fått upp ögonen på är Hondas VFR800A (gillar sportutseendet), CBF1000FA (gillar utseendet mindre bra) och ST1300A Pan European (gillar utseendet men känns lite för stor).

Fungerar dessa hojar bra som touring (resor ner till Europa)? Vad kan ni säga om dessa modeller, både för och nackdelar?

Jag gillar sportutseendet på hojarna och söker då en hoj som samtidigt är bekväm för längre sträckor men även har krut när man vrider på rullen.

Tacksam om jag kunde få lite feedback, är även ny på forumet :hello:

/Tommy
Välkommen till forumet ! Utan minsta tvekan hör jag direkt att det är Honda GL 1800cc du söker.
Vill du ha en tourer som dessutom ser sportig ut med allt vad det innebär enl min åsikt så tycker jag nog att du ska titta närmare på FJRen.Den har ok väskor/toppbox,man sitter ganska upprätt och den har dessutom kardan vilket enl min åsikt är ett måste på en renodlad tourer.Den är även väldigt pigg för att vara en tourer vilket du tyckte att den skulle vara.
Personligen tycker jag att touring hör lite ihop med semester och på hojsemester (eller semester över huvud taget) ska eller bör man inte stressa.Jag prioriterar därför komforten framför allt annat,och behöver därför inte en hoj som har en sporthojs prestanda.
Nu är våren på gång ordentligt så ut och prova kritiskt som jag brukar säga.Försök gärna testa samma hoj ett par gånger med någon tids mellanrum för då hinner man smälta intrycken lite.

engström67
2012-03-03, 19:30
Kan ju hålla med när det gäller wingen,finns ju ingen hoj som slår den.Rätt bra krut i den med faktiskt.Jag tycker väldigt mycket om den,men finns andra just nu som jag gillar mer.Visst Fjr,n är ju sportigare och smidigare,har haft 2st -06 och en -09,saknar dom faktiskt ibland.En optimal hoj om man vill åka touring med packning och passagerare,och går ej av för hackor vad gäller prestanda,om man vill det.600 or är ju ingen match om man är van vid en sådan.Kan också hålla med,är man på semester så har man ju inte brått.Men är man nere i europa och kör autobahn och vill sluka lite mil så går det ju bra att susa fram i 240-250 om man känner för det:)

Mats Liifv
2012-03-03, 20:10
Finns så många bra hojar att välja emellan att det är hopplöst att rekommendera någon speciell. Alla hojar har sina för och nackdelar. Har för egen del ägt och kört en hel massa hojar genom åren. Har ägt närmare trettio stycken under åren. En enda hoj har jag köpt mer än en av. Det är just den föreslagna Honda Varaderon. Hämtar om några dagar en fullkittad -10:a, min andra Varadero. Annars har jag alltid köpt en ny modell varje gång jag bytt. Det är bara att prova vad som passar just dig! Det som passar den ene passar absolut inte den andre. För egen del är jag inte så förtjust i FJR:en. Gillar inte känslan av att sitta ovanpå hojen istället för i den. Andra älskar just den hojen. Säkert en mycket kompetent tourer för den som gillar körställningen. Det är så mycket personliga preferenser som spelar in att det enda som gäller är att ta en rejäl provtur med varje kandidat. Själv känner jag ganska omgående om jag gillar hojen eller ej, andra kanske behöver längre tid på sig för att känna sig säkra på om hojen är rätt. Ta alltså mer än en tur runt kvarteret när du testar så kommer du säkert att hitta hojen som är rätt för just dig!

Tommy
2012-03-04, 17:18
Tack för alla svar.
Givetvis ska jag ut och provåka en del om en månad eller två. Det som passar Er, kanske inte passar mig. Ville bara få ett allmänt intryck på vad ni rekommenderar.

Jag kommer nog hålla mig borta från allt som är större än 1000cc, blir ett väl stort hopp från min Ninja 636 - 06:a.

Det som känns mest intressant just nu är Hondas VFR 800A, lite rädd bara att den har för mycket sport-ställning, vill ju inte få ont efter ett antal mil, även kanske att 800cc är lite för lite för touring. Provkörning är lösningen på gåtan.

Hojen som kommer på andra plats är Hondas CBF 1000FA, där tror jag ställningen kommer passa mig som handen i handsken men har lite svårt för utseendet, provkörning med dess resultat kommer få överväga mina val.

Håkan46
2012-03-04, 18:15
Honda CBF 1000 har jag provkört sommaren 2010. Kompisen köpte en ny förra året. Helt underbar hoj, flexibel,lättkörd bra sittställning, känns nästan som en något mindre hoj.
Jag införskaffade en ny Suzuki GSF 1250 SA (Bandit, ordet som inte längre finns i namnet) strax därefter.
Banditen är också en fin väl avstämd hoj balansmässigt den känns större och råare än CBF:en och har mer karaktär.
//Håkan

honda500
2012-03-04, 19:01
Jag har provkört cbf 1000 och måste säga att jag fastnade inte för den av olika skäl. Framför allt så tyckte jag att insprutningen var rycken på låga varv. Jag vill tipsa dig om honda cb 1300 och suzuki gsx 1400. Det enda minus som dessa två hojar enligt min uppfattning är avsaknaden av kardan.

Sen tycker jag att du skalla läsa en så kallade "Dauertest" som tyska tidningen Motorrad gjorde om cbf 1000.

engström67
2012-03-04, 19:23
Jag har provkört cbf 1000 och måste säga att jag fastnade inte för den av olika skäl. Framför allt så tyckte jag att insprutningen var rycken på låga varv. Jag vill tipsa dig om honda cb 1300 och suzuki gsx 1400. Det enda minus som dessa två hojar enligt min uppfattning är avsaknaden av kardan.

Sen tycker jag att du skalla läsa en så kallade "Dauertest" som tyska tidningen Motorrad gjorde om cbf 1000.

cb 1300 och suzuki 1400 är väldigt fina maskiner:) eller yamaha xjr 1300,också fina.

http://data.bytbil.com/largepics.cgi?seller=lingvallsmotorgavlemc&regno=GRO464&picname=http://data.bytbil.com/images/lingvallsmotorgavlemc/GRO464-1000.jpg&look=lingvallsmotorgavlemc&allpics=1

honda500
2012-03-04, 19:29
cb 1300 och suzuki 1400 är väldigt fina maskiner:) eller yamaha xjr 1300,också fina.

http://data.bytbil.com/images/lingvallsmotorgavlemc/GRO464-1000.jpg

Jag tycker suzukin är vackrast men honda är maskinellt bäst av de tre som du nämnde.

engström67
2012-03-04, 19:33
Jag tycker suzukin är vackrast men honda är maskinellt bäst av de tre som du nämnde.

Ja suzukin är snyggast,men om hondan skulle vara bäst vet jag ej,förutom att den är vattenkyld då.:)

Jan-Olov
2012-03-04, 20:13
Gillar du en hoj på körställnig och gången så skit i utseendet det har en undeordnad plats, funktonen är viktigast. Om jag skulle lägga störst vikt på hur hojen ser ut så skulle jag köra kustom som tex. Victory.

engström67
2012-03-04, 20:19
Gillar du en hoj på körställnig och gången så skit i utseendet det har en undeordnad plats, funktonen är viktigast. Om jag skulle lägga störst vikt på hur hojen ser ut så skulle jag köra kustom som tex. Victory.

Visst är det viktigt med funktionen och körställningen,men man måste ju tycka hojen är snygg med annars får det ju vara.

Håkan46
2012-03-04, 20:28
För mig är körställningen klart viktigast sen kommer funktionen. Håller med Engström, det är ganska viktigt att man själv tycker om utseendet, vad andra tycker får vara underordnat.

pinnen
2012-03-04, 23:30
vfr:en är riktigt trevlig men är mer åt sport än touring, fjr:en är tvärtom, har själv kört en vfr800 en säsong och den var riktigt trevlig, lite mycket häng framåt dock vid långresor men jag har ganska korta armar med... och jo, den räcker till för touring, 240knyck var inga större bekymmer... går dock bäst runt 130-140, Men som sagt ut och provkör och hitta det som passar dig bäst, hittils så känns min varadero riktigt fin och det är också ett fint val, samtidigt, vad får hojen kosta? är ju ett riktigt stort pris skillnad på hojarna

Rosell
2012-03-05, 00:22
Jag slår ett slag för VFR 800. Underbar hoj med fint ljud.
Relativt sportig körställning men inga problem att toura med, givetvis helt individuellt.
Jag genomförde både Österrike & Italienresa samt Norge, totalt 6600 mil på 3,5 år.
Sen tycker jag inte att 800 cc är för lite, det räcker till utan problem med 109 hk & 80 nm.

Mvh
Anders

RobbeS
2012-03-05, 00:39
Tack för alla svar.
Givetvis ska jag ut och provåka en del om en månad eller två. Det som passar Er, kanske inte passar mig. Ville bara få ett allmänt intryck på vad ni rekommenderar.

Jag kommer nog hålla mig borta från allt som är större än 1000cc, blir ett väl stort hopp från min Ninja 636 - 06:a.

Det som känns mest intressant just nu är Hondas VFR 800A, lite rädd bara att den har för mycket sport-ställning, vill ju inte få ont efter ett antal mil, även kanske att 800cc är lite för lite för touring. Provkörning är lösningen på gåtan.

Hojen som kommer på andra plats är Hondas CBF 1000FA, där tror jag ställningen kommer passa mig som handen i handsken men har lite svårt för utseendet, provkörning med dess resultat kommer få överväga mina val.

Du behöver inte vara rädd för att gå på en större hoj än 1000 cc. Hoppade själv från en Transalp 600 till en FJR 1300 och är helnöjd. Sen är det ju så att olika hojar passar olika personer.

Molgan
2012-03-05, 01:44
Om man får ont i armarna på en VFR gör man helt enkelt fel, oavsett vilken hojtyp man än kör ska man aldrig hålla sig så hårt i styret att man trillar framåt/bakåt om man släpper händerna. Skaffar man en sporttourer får man ägna några timmar åt att lära sig att köra med avslappnade armar och nypa fast sig med resten av kroppen, när man väl kommer fram till de där underbara kurviga hojvägarna lönar det sig. ;)

Och som Robbe säger så behöver man inte vara jätterädd för kubik och hästar heller, man bestämmer själv hur långt man vrider gashandtaget.

Tommy
2012-03-05, 08:04
Ja jag är ganska nyfiken på VFR:n eftersom den tilltalar mig väldigt mycket i utseendet. Är lite rädd för att den är för mycket åt sport-hållet, som sagt, ska provköras så fort det blivit bättre väder.

Är även nyfiken på tyngre hojar men har ingen aning om hur tunga de känns, jämfört med en 600cc. Prisklassen får hamna mellan 100.000 - 150.000 kr men primärt så letar jag efter 800-1000cc klassen.

engström67
2012-03-05, 08:07
Jag slår ett slag för VFR 800. Underbar hoj med fint ljud.
Relativt sportig körställning men inga problem att toura med, givetvis helt individuellt.
Jag genomförde både Österrike & Italienresa samt Norge, totalt 6600 mil på 3,5 år.
Sen tycker jag inte att 800 cc är för lite, det räcker till utan problem med 109 hk & 80 nm.

Mvh
Anders

Håller med dig,vfr,n är ju en kanonhoj och gött ljud.

pandan
2012-03-05, 11:08
Varför begränsa sig så. Min första hoj var en Guldvinge GL 1800, den köpte jag tom innan jag hade tagit körkort, efter den kompletterade jag med mindre hojar.

vingen

Bighoj
2012-03-05, 13:56
Varför begränsa sig så. Min första hoj var en Guldvinge GL 1800, den köpte jag tom innan jag hade tagit körkort, efter den kompletterade jag med mindre hojar.

vingen
Vissa ska ju alltid vara värst:D:D.Min första var bara en Goldwing 1200.Tog mitt kort då jag var 42 år och hade dessförinnan enbart kört moppe fram tills jag var ca 20.Övningskörde med min vinge också.
Jag kan nog hålla med om att det "kan"vara dumt att begränsa sig för mycket i kubiken.I synnerhet då det gäller touring och man ska ha med sig lite grejer,kanske ha någon bakpå så kan det vara bra att ha lite extra kraft i bottenvridet.En större touringhoj har i regel lite behagligare varv också då man betar motorvägsmil.
Jämför jag min GL 1800 med min pan european 1100cc så tycker jag nog att vingen är lite mer lättkörd trots ett antal kg mer.

Tommy
2012-03-05, 20:49
Inte blev det lättare med alla tips som strömmar in :)
När det gäller större hojar så är jag rädd för att de ska kännas tunga, långsamma och svårstyrda i låga farter. Kan iof erkänna att jag hellre glider fram tungt (läs stabilt) på motorvägen eller landsvägen än små krokiga vägar. Kan man tycka så när man kör mc?

Tittade lite på Hondas ST1300 och den ser väldigt snygg ut och kan tänka mig och provköra en sådan också, då börjar det även sticka iväg i pris. Det här var inte lätt :)

Mats Liifv
2012-03-05, 20:56
Tittade lite på Hondas ST1300 och den ser väldigt snygg ut och kan tänka mig och provköra en sådan också, då börjar det även sticka iväg i pris. Det här var inte lätt :)Det är svårt att välja hoj, gissa varför jag haft närmare trettio olika genom åren...Tror nu att jag hittat hojen som passar mig i Varaderon. Något måste det i alla fall vara när jag köper min andra på raken. Har alltid valt en ny modell av hoj vid varje byte tidigare...

TMax500
2012-03-05, 23:46
Kan iof erkänna att jag hellre glider fram tungt (läs stabilt) på motorvägen eller landsvägen än små krokiga vägar. Kan man tycka så när man kör mc?Ja, man kan säga så. Men det är inte rätt. :)

Olle Å
2012-03-06, 18:34
Börjar mer och mer tycka att man kan dela hojägarna i två kategorier liksom båtfolket.
Antingen seglar man och svabbar eller kör motorbåt och har jäkligt kul och upplever lite spänning och hinner se mycket mer.

När det gäller mc, så antingen glider man eller så kör man.:hello::hello:

honda500
2012-03-06, 18:42
Det är en lite intressant diskussion,det här med motorcykelval. Jag känner folk som bara kör Honda och har alltid kört honda och har ägt eller kommer att äga ngt annat än honda. Jag känner också folk som bara kör harley,har alltid gjort och kommer att göra det. Själv har jag provkört olika modeller och märken och avskrivit dem en efter och har mest honda. Det jag inte fattar hur vissa människor kan låsa sig fast vid ett märke.

Ove
2012-03-06, 18:46
Börjar mer och mer tycka att man kan dela hojägarna i två kategorier liksom båtfolket.
Antingen seglar man och svabbar eller kör motorbåt och har jäkligt kul och upplever lite spänning och hinner se mycket mer.

När det gäller mc, så antingen glider man eller så kör man.:hello::hello:

:confused: Helt OT, men vad är det för kul att plutttra eller brumma fram i en motorbåt mot att få fara fram på sne i en segelbåt?

Olle Å
2012-03-06, 21:22
Det är en lite intressant diskussion,det här med motorcykelval. Jag känner folk som bara kör Honda och har alltid kört honda och har ägt eller kommer att äga ngt annat än honda. Jag känner också folk som bara kör harley,har alltid gjort och kommer att göra det. Själv har jag provkört olika modeller och märken och avskrivit dem en efter och har mest honda. Det jag inte fattar hur vissa människor kan låsa sig fast vid ett märke.

I en del fall handlar det om ren ekonomi när det gäller inbytesvärdet på det fordon man har.
Annars så är det ju en stor del beroende på att man litar på den verkstad man är knuten till.
tänk bara på Volvos snack om att du får en egen mekaniker att lita till.
Sedan när det gäller mc , så är grupptrycket stort. Om du alltid kört HD i ett gäng , så kan du ju försöka komma med en Honda i stället. Inte populärt.
Visst kan man vara märkestrogen för att man vet att driftsäkerheten är högsta tänkbara som hos exvis Honda.
Har faktiskt haft fem olika märken och då har faktiskt Honda funkat bäst, trots att jag aldrig ägt en helt ny hoj. Så därför blir nog nästa hoj en honda:hello::hello:

räven
2012-03-06, 22:12
I en del fall handlar det om ren ekonomi när det gäller inbytesvärdet på det fordon man har.
Annars så är det ju en stor del beroende på att man litar på den verkstad man är knuten till.
tänk bara på Volvos snack om att du får en egen mekaniker att lita till.
Sedan när det gäller mc , så är grupptrycket stort. Om du alltid kört HD i ett gäng , så kan du ju försöka komma med en Honda i stället. Inte populärt.
Visst kan man vara märkestrogen för att man vet att driftsäkerheten är högsta tänkbara som hos exvis Honda.
Har faktiskt haft fem olika märken och då har faktiskt Honda funkat bäst, trots att jag aldrig ägt en helt ny hoj. Så därför blir nog nästa hoj en honda:hello::hello:

Hmm Olle håller med,fast ett annat märke,å helst ny

Mats Liifv
2012-03-07, 09:26
Har haft hojar från: Honda, Suzuki, Yamaha, Kawsaki, BMW, Triumph och KTM.

Kan inte sätta fingret på det men min känsla har varit att Honda håller en något högre kvalitet.

Har aldrig varit någon märkesfanatiker utan jag har alltid kört hojar som jag gillat, oavsett märke.

Nu blir det min nionde Honda!:)

Molgan
2012-03-07, 11:48
Kan inte sätta fingret på det men min känsla har varit att...
Precis, jag anser att hojkörning handlar till största delen om Känsla, och känslan segrar för det mesta över förnuftet även om vi inte vill erkänna det och istället letar efter kvantifierbara orsaker. Jag tror det är därför hojdiskussioner aldrig kommer att ta slut. Hur vi än vrider och vänder på faktablad, tekniska specifikationer och ekonomiska beräkningar så kommer alltid känslan att vinna över hårda fakta i slutändan.

Försök övertyga person X om att dennes älskade hoj av märket Y är sämre än den av märket Z. Först kommer X att rabbla upp alla tekniska och praktiska fördelar med hoj Y, men till slut, speciellt om det visar sig att hoj Z faktiskt har bättre specifikationer, kommer X att komma in på mer subjektiva värden. Känsla, personlighet, utseende etc etc. Det kan även vara så att hoj Y får ett symbolvärde som grundar sig på helt andra premisser än faktiska egenskaper, man vill tex tillhöra en grupp eller markera att man inte tillhör en annan, man drömmer om hojäventyr som man kanske aldrig kommer att uppleva men hojen får en att drömma.

Ursäkta, jag spann iväg. Nu ska jag fortsätta jobba. :p

Ove
2012-03-07, 13:22
Precis, jag anser att hojkörning handlar till största delen om Känsla, och känslan segrar för det mesta över förnuftet även om vi inte vill erkänna det och istället letar efter kvantifierbara orsaker. Jag tror det är därför hojdiskussioner aldrig kommer att ta slut. Hur vi än vrider och vänder på faktablad, tekniska specifikationer och ekonomiska beräkningar så kommer alltid känslan att vinna över hårda fakta i slutändan.

Försök övertyga person X om att dennes älskade hoj av märket Y är sämre än den av märket Z. Först kommer X att rabbla upp alla tekniska och praktiska fördelar med hoj Y, men till slut, speciellt om det visar sig att hoj Z faktiskt har bättre specifikationer, kommer X att komma in på mer subjektiva värden. Känsla, personlighet, utseende etc etc. Det kan även vara så att hoj Y får ett symbolvärde som grundar sig på helt andra premisser än faktiska egenskaper, man vill tex tillhöra en grupp eller markera att man inte tillhör en annan, man drömmer om hojäventyr som man kanske aldrig kommer att uppleva men hojen får en att drömma.

Ursäkta, jag spann iväg. Nu ska jag fortsätta jobba. :p

:shakehands: Imponerad!! Helt lysande analys.... :cool:

Bighoj
2012-03-07, 13:47
Har haft hojar från: Honda, Suzuki, Yamaha, Kawsaki, BMW, Triumph och KTM.

Kan inte sätta fingret på det men min känsla har varit att Honda håller en något högre kvalitet.

Har aldrig varit någon märkesfanatiker utan jag har alltid kört hojar som jag gillat, oavsett märke.

Nu blir det min nionde Honda!:)

Jag tänker på då jag provkörde BMW K 1600 och kom tillbaks efter provturen.Både jag och Maud valde vår vinge före BMW:n.BMW:n var jättefin,det var inte det MEN vår Goldwing kändes mer robust på något vis.
Försäljarna sa att vår vinge var dåtid och BMW:n var framtid.Det var kanske just det som gjorde vår vinge till en robustare hoj.BMW:n var hightech men kändes skrämmande när man tänkte på vad det skulle kosta när grejerna gick itu.Goldwing=småtråkig men med beprövad teknik som bara går och går.
Kanske är det så med många av Hondas andra modeller också,att det är riktiga slitvargar till motorer.

Olle Å
2012-03-07, 17:15
Försöker göra en enkel sammanfattning av ett hojval.
Vad man tror sig vilja ha hojen till.
Vilka kommer man att åka tillsammans med. Naturligtvis har priset ett avgörande, men inte viken inriktning man har.
Som sagt hur påverkas man av alla förståsig påare.
jag finner nog att slutsatsen blir att man måste PRÖVA SIG FRAM.:shakehands::shakehands:

Twenty2
2012-03-07, 18:59
Olle. Kan inte annat än att hålla med..

Jag har inte så mycket erfarenheter av att välja hoj, har bara gjort det en gång.

Jag gick igenom det lite så här.

1. Vilken typ av hoj vill jag ha/hur ska jag åka med den,
2. Vad har jag (tror mig ha) för behov. tex motor storlek etc.
3. Vad har jag för budget.
4. Vilka modeller är det som tilltalar mig inom det prisspann jag har satt.
5. Prova de olika modellerna som ligger rätt inom ovanstående ramar.

hoppas att det i alla fall är till någon hjälp. Även om det egentligen redan är sagt tidigare i tråden. Prova olika modeller och kom fram till vad du vill ha.
:D

räven
2012-03-07, 19:55
Olle. Kan inte annat än att hålla med..

Jag har inte så mycket erfarenheter av att välja hoj, har bara gjort det en gång.

Jag gick igenom det lite så här.

1. Vilken typ av hoj vill jag ha/hur ska jag åka med den,
2. Vad har jag (tror mig ha) för behov. tex motor storlek etc.
3. Vad har jag för budget.
4. Vilka modeller är det som tilltalar mig inom det prisspann jag har satt.
5. Prova de olika modellerna som ligger rätt inom ovanstående ramar.

hoppas att det i alla fall är till någon hjälp. Även om det egentligen redan är sagt tidigare i tråden. Prova olika modeller och kom fram till vad du vill ha.
:D
Om någon skall åka med dig? Låt den få ha synpunkter.

Twenty2
2012-03-07, 20:08
Räven:
Det tog jag med under "behov" men absolut om en viss del av syftet är att man ska ha någon bakpå så är det nog lämpligt att den som ska sitta med på hojen får yttra sig om komfort och liknande.

Jag resonerade som så att det är jag som kommer att köra mest ensam så att skjutsa var sekundärt men att jag vill ha möjlighet att ha någon med på hojen. Så jag har fått mecka en del för att göra det möjligt.

Skulle dock inte tveka på att köpa en hoj bara för att min sambo inte gillar utseendet på den... det är ju ändå jag som ska köpa och äga hojen.

engström67
2012-03-07, 20:54
Räven:
Det tog jag med under "behov" men absolut om en viss del av syftet är att man ska ha någon bakpå så är det nog lämpligt att den som ska sitta med på hojen får yttra sig om komfort och liknande.

Jag resonerade som så att det är jag som kommer att köra mest ensam så att skjutsa var sekundärt men att jag vill ha möjlighet att ha någon med på hojen. Så jag har fått mecka en del för att göra det möjligt.

Skulle dock inte tveka på att köpa en hoj bara för att min sambo inte gillar utseendet på den... det är ju ändå jag som ska köpa och äga hojen.

Helt rätt:):)

Twenty2
2012-03-07, 21:03
Engström67: Ja va fan nån måtta får det ju vara... passar inte modellen så får hon helt sonika välja på att svälja sin stolthet och åka med ändå, inte åka med alls eller skaffa sig en egen hoj... enkelt.

Åter till ämnet.
Tycker det är viktigt att man känner sig nöjd med helheten vad det gäller utseende, funktion och komfort. Och att man själv väljer vad man vill ha. Även om jag förstår att det kan finnas vissa påtryckningar om märke, modell och utförande...
Det är ju DU som ska köra och äga den. Då är det DU som har veto.

engström67
2012-03-07, 21:16
Engström67: Ja va fan nån måtta får det ju vara... passar inte modellen så får hon helt sonika välja på att svälja sin stolthet och åka med ändå, inte åka med alls eller skaffa sig en egen hoj... enkelt.

Åter till ämnet.
Tycker det är viktigt att man känner sig nöjd med helheten vad det gäller utseende, funktion och komfort. Och att man själv väljer vad man vill ha. Även om jag förstår att det kan finnas vissa påtryckningar om märke, modell och utförande...
Det är ju DU som ska köra och äga den. Då är det DU som har veto.

Håller med,fullt.Är inte märkesberoende,har haft mesta dels yamaha,men även Honda,triumph,kawasaki.Hojen ska passa mig och det jag ska ha den till och jag ska tycka den är snygg.Finns många hojar som jag provat som passat som handsken på alla sätt men ej gillat utseendet,och då får det vara.

Ginis
2012-04-02, 21:45
Jag har själv CBF1000, en kanon hoj. Den har allt som en jag som hoj åkare vill ha. Snygg,snabb,ABS, trevlig, att åka på och för mej har den känslan. Ställbar ruta och sadel. Kunde ha haft bättre ljud!!
Lång som kort tur är den kanon.
Har inte träffat någon som inte gillar hoj.

lars
2012-04-03, 11:17
Kör en Wilde och den är jag nöjd med. Perfekt för både korta och låååånga turer, ensam eller med två på, med eller utan packning den bara "dunkar" på ( som en liten fiskebåt eller hur Nilsson) ok den väger lite och man måste vara aktiv i kurviga partier men JAG gillar den typen av hoj har haft lite av varje genom åren men min lille Wilde är kuligast och skönast tycker JAG. Sen får ju alla andra "MINDRE" kunniga och smarta tycka vad ni vill, meeeeeen en dag tänds ljuset för er också eller??????

lars
2012-04-03, 11:18
Ps. Egentligen skulle man haft en av varje i garaget eller hur?

Olle Å
2012-04-03, 17:56
Den här sorts tråd leder ju alltid till en väldans massa svar och åsikter, vilket ju bara är trevligt.
Kommer med en annan synpunkt på det hela. Jag är väldigt gasglad och eftersom jag blivit lite till åren har jag insett att de snabbare hojarna inte är så lämpliga för mig längre.
Upplevde då tjusningen med alla fina vägar i vårt land och även i Norge, dit sportåkare och customåkarna inte når. Satsade då på en Honda Dominator först för att sedan gå över till en Transalp.
Det är ju alltid svårt att vara besservisser och säga att någon skall ha den och den hojen.
Så jag instämmer med dem som säger: pröva på alltihop.

Romeo
2012-04-03, 23:13
Den här sorts tråd leder ju alltid till en väldans massa svar och åsikter, vilket ju bara är trevligt.
Kommer med en annan synpunkt på det hela. Jag är väldigt gasglad och eftersom jag blivit lite till åren har jag insett att de snabbare hojarna inte är så lämpliga för mig längre.
Upplevde då tjusningen med alla fina vägar i vårt land och även i Norge, dit sportåkare och customåkarna inte når. Satsade då på en Honda Dominator först för att sedan gå över till en Transalp.
Det är ju alltid svårt att vara besservisser och säga att någon skall ha den och den hojen.
Så jag instämmer med dem som säger: pröva på alltihop.

Liten fundering.. Varför når man inte till Norge som custom åkare?

Mats Liifv
2012-04-04, 07:36
Liten fundering.. Varför når man inte till Norge som custom åkare?

Tror att Olle menade platser i Norge, dit man inte når med annat än hojar som är byggda för lite tuffare vägar. Norge i sig funkar alldeles utmärkt vilken hoj du än kör....:)

Olle Å
2012-04-04, 08:13
Tror att Olle menade platser i Norge, dit man inte når med annat än hojar som är byggda för lite tuffare vägar. Norge i sig funkar alldeles utmärkt vilken hoj du än kör....:)

Rätt Mats. Ibland blir man lite flummig i formuleringen:eek::eek:

Romeo
2012-04-04, 12:09
Ah :) Tack för förklaringen.. Blev fan skraj då jag vill till norge med min custom ju.. :(

Mats Liifv
2012-04-04, 12:44
Ah :) Tack för förklaringen.. Blev fan skraj då jag vill till norge med min custom ju.. :(

Den rädslan kan du släppa.

Norge är kanonfint att åka hoj i! "Bara" att fixa lappen och åka dit!:)

Romeo
2012-04-04, 13:39
Ja.. "bara" som du säger :( Så djävla dyrt. 5 kör lektioner och jag är 6000kr fattigare.. sen tillkommer 3900 för risk1/2.. Yay.. :(

Mats Liifv
2012-04-04, 13:43
Ja.. "bara" som du säger :( Så djävla dyrt. 5 kör lektioner och jag är 6000kr fattigare.. sen tillkommer 3900 för risk1/2.. Yay.. :(Tror dock att du kommer att tycka att det är bland det bästa du gjort när du väl klarat av det. Har aldrig gjort något som givit mig en sådan stor glädje, under så många år! :)

Bighoj
2012-04-04, 13:58
Instämmer ! Det enda jag verkligen ångrar och tänker på ibland är varför jag inte tog kortet tidigare.Du Romeo har ju kommit till skott och har en hoj som bara väntar på att få komma ut och åka.Du lär nog som Mats säger tycka det är bland det bästa du gjort.
Ang Norge ska vi absolut dit någon gång och vi får också hålla oss på de vägar hojen klarar utav.