handdator

Visa fullständig version : putsnisse????



Olle Å
2012-03-03, 09:34
Hade tvättat och snyggat till min nylackade hoj, som stod och glänste i solskenet.
Fem minuter senare efter några km på en härligt skitig grusväg såg hojen ut som den skall igen. Nu blir det väl som vanligt igen. Kör FORT DÅ DET REGNAR.:hello::hello:

engström67
2012-03-03, 16:20
Men det är ju kul att tvätta så det gör väl inget om man gör det 25-30ggr per säsong:)

Ove
2012-03-03, 17:33
Hade tvättat och snyggat till min nylackade hoj, som stod och glänste i solskenet.
Fem minuter senare efter några km på en härligt skitig grusväg såg hojen ut som den skall igen. Nu blir det väl som vanligt igen. Kör FORT DÅ DET REGNAR.:hello::hello:

:confused: Usch så du skriver Olle! Det blir väl att jag måste göra något åt min Sigrid också. Köra i regnet i Mars - nevvver - inte frivilligt för jag är en frusen gubbe. :eek:

:hmmmm2: Får nog vänta ett tag för häller jag vatten på backen blir det nog iskana, men sen är det nog ingen återvändo. Kanske jag ska pynta till det lite också för avgasrörskrökarna är beige efter att den svarta färgen har bränts bort. Ska prova med gammal hederlig spissvärta för den ska väl tåla lite värme. :)

Olle Å
2012-03-03, 17:46
Men det är ju kul att tvätta så det gör väl inget om man gör det 25-30ggr per säsong:)

Tycker inte det är kul. Om det inte regnar så kan man ju ta högtryckstvätten.
Där är fördelen med en gammal hoj som redand för 15 år sedan tappat sin patina.:):)

Mc-Bosse
2012-03-03, 17:52
Min -81 tål bara regnvatten ... :)

Jan-Olov
2012-03-03, 20:36
Tvätta hojen gör jag bara när det behövs, eller jag skall åka en runda tillsammans med andra. När jag hade Dragstaren var det nästan tvunget att putsa för det såg bara för hemskt ut om den inte var ren, men inte för att jag gillade det. Men det är tur att vi alla gör som vi vill.

Hamre
2012-03-03, 21:16
Men det är ju kul att tvätta så det gör väl inget om man gör det 25-30ggr per säsong:)

Kul att tvätta??? De måste va fel på dej!"!!!:)

engström67
2012-03-03, 22:09
Kul att tvätta??? De måste va fel på dej!"!!!:)

Tycker du:)ja ja kanske det är.tar bara max 30min sedan är den som ny igen.Jag kan tvätta av hojen på semestern med,typ Norge som har så fina spolplattor på dom flesta mackar.En grusig,skitig hoj kan ju lätt bli repig om man tar på den:).

RobbeS
2012-03-04, 00:35
Tycker du:)ja ja kanske det är.tar bara max 30min sedan är den som ny igen.Jag kan tvätta av hojen på semestern med,typ Norge som har så fina spolplattor på dom flesta mackar.En grusig,skitig hoj kan ju lätt bli repig om man tar på den:).

För att inte tala om vinterputsen. Ett glas rött och en helkväll vaxandes mc:n är avkoppling:D

Ove
2012-03-04, 10:11
För att inte tala om vinterputsen. Ett glas rött och en helkväll vaxandes mc:n är avkoppling:D

:rolleyes: Jösses! :D

räven
2012-03-04, 15:17
Enda nackdelen med hojlivet är just tvättningen. Kompisar som säger att har skitig hoj,stryks omedelbart från kompislistan.

engström67
2012-03-04, 16:32
Enda nackdelen med hojlivet är just tvättningen. Kompisar som säger att har skitig hoj,stryks omedelbart från kompislistan.

Kan inte förstå vad som är så jobbigt med det?

engström67
2012-03-04, 16:36
För att inte tala om vinterputsen. Ett glas rött och en helkväll vaxandes mc:n är avkoppling:D

:):):):)

räven
2012-03-04, 17:46
Kan inte förstå vad som är så jobbigt med det?

Tråkigt, å strax skitigt igen.

engström67
2012-03-04, 19:21
Tråkigt, å strax skitigt igen.

Javisst bara tvätta igen:).Men jag kan göra det dagen efter.Före innan jag kör naturligtvis.Men helst vill jag tvätta när jag vet att jag inte ska åka på några dar,så den hinner bli riktigt torr.Kan lätt bli fula ränder om man åker ut med massa vatten liggandes.Fast jag brukar få bort det mesta med sämskin och tryckluft:)

räven
2012-03-04, 19:55
Javisst bara tvätta igen:).Men jag kan göra det dagen efter.Före innan jag kör naturligtvis.Men helst vill jag tvätta när jag vet att jag inte ska åka på några dar,så den hinner bli riktigt torr.Kan lätt bli fula ränder om man åker ut med massa vatten liggandes.Fast jag brukar få bort det mesta med sämskin och tryckluft:)

Jag bor vid en grusväg, å kör helst varje dag. Lite skit besvärar mig inte, syns att jag avänder hojen.

engström67
2012-03-04, 19:57
Jag bor vid en grusväg, å kör helst varje dag. Lite skit besvärar mig inte, syns att jag avänder hojen.

blir väl lätt så om man har gruväg hem.Och kör tyvärr inte varje dag.Blir inte så mycket när man jobbar.

Ove
2012-03-04, 20:18
Tråkigt, å strax skitigt igen.


Jag bor vid en grusväg, å kör helst varje dag. Lite skit besvärar mig inte, syns att jag avänder hojen.

:) Instämmer i allt men jag bor inte längs grusväg. Om man verkligen använder hojarna så fär man acceptera lite lort annars blir det heltidstvätt. Då skrynklar sig huden på fingrarna av all väta och det vill man ju inte. :p

engström67
2012-03-04, 20:24
:) Instämmer i allt men jag bor inte längs grusväg. Om man verkligen använder hojarna så fär man acceptera lite lort annars blir det heltidstvätt. Då skrynklar sig huden på fingrarna av all väta och det vill man ju inte. :p

Så är det väl.Men jobbar rätt mycket så det brukar inte hinnas med mer än 1500-2000mil per säsong.Har aldrig fått skrynkligt skinn på fingrarna.Ett tips är gummihandskar,bra skydd också så slipper man skära sönder knogarna när man ska vara och gni så man får rent i alla utrymmen:)

räven
2012-03-04, 23:07
I GSklubben är vi överens om att tvätt kan skada "motorcyklen"

Ove
2012-03-04, 23:35
Ett tips är gummihandskar,bra skydd också så slipper man skära sönder knogarna när man ska vara och gni så man får rent i alla utrymmen:)

:confused: Vaf...n? Har du knutit ihop hojen med ståltråd? :eek:

engström67
2012-03-04, 23:39
:confused: Vaf...n? Har du knutit ihop hojen med ståltråd? :eek:

?? förstår ej vad du menar.När jag tvättar ska det vara rent:) överallt

engström67
2012-03-04, 23:39
I GSklubben är vi överens om att tvätt kan skada "motorcyklen"

Kanske lika bra det,kanske inte tål vatten;)

Ove
2012-03-04, 23:44
?? förstår ej vad du menar.När jag tvättar ska det vara rent:) överallt

Finns inga vassa grejer på mina hojar, men på gamla moppen fanns det när man snabblagade med s.k. "bondsvets". :p

Molgan
2012-03-05, 02:01
blir väl lätt så om man har gruväg hem.Och kör tyvärr inte varje dag.Blir inte så mycket när man jobbar.
Man skulle kunna tolka ditt inlägg som att du inte tror att Räven har ett jobb? :D

Som notorisk lortgris som i princip aldrig tvättar min hoj, utan istället sänker den titt som tätt i närmsta lerhål, skulle jag vilja kasta skit på dej (hehe) som putsnisse. Men rent nyktert så är det så om jag skulle köpa en beggad hoj skulle jag tusen gånger hellre köpa den av dig än av mig. Jag applåderar alla som har vett att sköta om sina ögonstenar. Jag saknar vett så jag pysslar om min ögonsten med silvertejp och ståltråd istället..

engström67
2012-03-05, 07:34
Man skulle kunna tolka ditt inlägg som att du inte tror att Räven har ett jobb? :D

Som notorisk lortgris som i princip aldrig tvättar min hoj, utan istället sänker den titt som tätt i närmsta lerhål, skulle jag vilja kasta skit på dej (hehe) som putsnisse. Men rent nyktert så är det så om jag skulle köpa en beggad hoj skulle jag tusen gånger hellre köpa den av dig än av mig. Jag applåderar alla som har vett att sköta om sina ögonstenar. Jag saknar vett så jag pysslar om min ögonsten med silvertejp och ståltråd istället..

Ha ha nä jag menar absolut inte att han inte har något jobb.Jag menar bara att jag jobbar så mycket,och olika tider,och helger så kan bara åka när jag är ledig,men ibland blir det väl någon tur efter jobbet när jag jobbar fm.Men visst skitkul att ut i skogen och sprätta skit,hade gärna gjort det om jag hade hoj för det,men har haft.inte så kul med en hoj för 150000.Och sedan är jag ju sjukt pedant,jag kan erkänna det.Jag får sprätta runt med min offfroad bil istället.:)

engström67
2012-03-05, 07:35
Finns inga vassa grejer på mina hojar, men på gamla moppen fanns det när man snabblagade med s.k. "bondsvets". :p

Men ska man in med svamp och borstar överall så kan jag lova att det finns vassa detaljer på alla hojar:)När min hoj är ren,då är den ren överallt,även om man ligger på rygg och tittar under,överallt:)
Lite exempel på rena hojar
http://forumbilder.se/thumbs/81201264436AMf8c1.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=81201264436AMf8c1)

http://forumbilder.se/thumbs/d5201264910AM714c.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=d5201264910AM714c)


http://forumbilder.se/thumbs/ae201265145AM36c5.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=ae201265145AM36c5)

räven
2012-03-05, 09:10
Så är det väl.Men jobbar rätt mycket så det brukar inte hinnas med mer än 1500-2000mil per säsong.Har aldrig fått skrynkligt skinn på fingrarna.Ett tips är gummihandskar,bra skydd också så slipper man skära sönder knogarna när man ska vara och gni så man får rent i alla utrymmen:)

Förstår att du inte hinner köra mer, när du slarvar bort så möe tid på att slabba med vatten på "motocyklen"

Ove
2012-03-05, 10:03
Men ska man in med svamp och borstar överall så kan jag lova att det finns vassa detaljer på alla hojar:)När min hoj är ren,då är den ren överallt,även om man ligger på rygg och tittar under,överallt:)


:D Jag har sett undersidan på min hoj, men då var det inte jag som låg ner. Den var skitig även där. :rolleyes:

engström67
2012-03-05, 15:00
Förstår att du inte hinner köra mer, när du slarvar bort så möe tid på att slabba med vatten på "motocyklen"

Som jag sa tidigare,går fort att tvätta:) Men jobbet och familjen tar ju lite tid med.Men som sagt tiden med hojen njuter jag lika mycket av som att åka.sedan ska det ju vara skapligt väder,tar ju aldrig ut den om det regnar.:)Men är hojsemester bokad så åker jag ju självklart fast det regnar.Kan vara rätt skönt att sitta och åka i ösregn och höra hur det smattrar på mc stället,och sedan blir man ju av med dom förbannade insekterna som fastnar överallt:)