handdator

Visa fullständig version : Biltemas toppbox



honda500
2012-02-27, 00:48
Hej,

Såg att det redan fanns en tråd om biltemas toppbox men den lyftes inte fram när jag skrev i tråden så jag skriver en ny tråd.

Är det ngn som hur kvaliten är på biltemas toppbox?

Jag är också lite fundersam om inte en 48 liters toppbox är lite för stor för en 500:a?

Ni som har erfarenhet av toppbox, har ni känt av ngn turbulans från boxen?

// honda500

TMax500
2012-02-27, 09:00
Inte just Biltemas. Men Givis 45-litersbox. Funkar bra, men är rätt så stor. Man får vara försiktig när man packar, bara lätta grejor i boxen! Det är ju ett antal kilon som placeras "maximalt fel" på hojen och påverkar stabilitet, balans och kurvegenskaper.

Jag har en stor box (45 l) när jag skall ut och åka långt, och en mindre (30-35 l?) för vardagsbruk. Boxar är ju aldrig snygga - en stor plastlåda längst bak, hur kul är det? Men den mindre är i vart fall lite smidigare och mindre klumpig att se på.

Generellt så kan boxar påverka även aerodynamiken, och inte bara viktfördelningen. Det finns historier om hojar som börjat vobbla pga de ändrade luftströmmarna. Jag hade tidigare vobbelproblem på min TMax och det vobblet påverkades av om jag hade box på eller inte. *)

Så använd box om du vill, men lasta lätt och kör därefter! :)


*) Nu visade det sig att det var däcken som var boven här, men boxen påverkade ändå en del - mer eller mindre vobbel.

honda500
2012-02-27, 15:59
http://www.polo-motorrad.de/de/topcase-drive-32-ltr-schwarz-mit-zahlenschloss.html

funderar också lite på denna box. Någon som har erfarenhet av denna märke och bolag?

Olle Å
2012-02-27, 18:08
Hej,

Såg att det redan fanns en tråd om biltemas toppbox men den lyftes inte fram när jag skrev i tråden så jag skriver en ny tråd.

Är det ngn som hur kvaliten är på biltemas toppbox?

Jag är också lite fundersam om inte en 48 liters toppbox är lite för stor för en 500:a?

Ni som har erfarenhet av toppbox, har ni känt av ngn turbulans från boxen?

// honda500

Vid mycket starksidvind märks det om man har en topbox med lite tunga grejer i. Speciellt om du har en hög hoj typ offroad. Därför gäller de ju att lasta lågt i sidoväskorna i första hand.:hello::hello:

honda500
2012-02-27, 18:20
Jag har inga sidoväskor.

RobbeS
2012-02-27, 19:00
Jag har inga sidoväskor.

Skaffa hellre sidoväskor än Topbox om du inte ska ha både och....

honda500
2012-02-27, 19:40
nja vill bara ha toppbox då jag inte vet hur länge till jag ska hojen...

V Saarela
2012-02-28, 08:04
Att det fladdrar och har sig kastvindar och dylikt kan det ju göra lite grann, men vad gör det. Man låter avslappnat i princip hojen sköta sig själv och hitta spåret.

Sen är ju lastförmågan kopiöst stor i en 45 liters. Dessutom på CBF:en när man monterar pakethållare så kommer den väldigt långt bak och högt upp....

CBF 500 ser ju relativt fullvuxen ut i jämförelse med tex ER5:an, så en 45:a kan väl med gränsfall fortfarande se någorlunda vettig ut....kanske.

Jag gör annars som TMax, 45 liter på långturerna och en 36 liters hemmavid.

Vad gäller boxarna Biltema osv. Man får ju lite av vad man betalar för. Jag kör med Givi-lådor. Bra låsmekanism, rinner inte in vatten, inget skrammel från att locket glappar. Sen kan jag nog tänka mig att Biltemas boxar är mer box för pengarna, så visst skulle jag kunna köpa en sådan.

Om jag skulle montera en 45 liter på en CBF500?
-"näääh"

Ove
2012-02-28, 10:47
:rolleyes: Jag har en 45 litersbox, Givi, som jag köpte begagnad för ett par hundra. Tanken var att den skulle fungera som ryggstöd för passageraren och det gör den också. Sen en kompis tappade sin Givitoppbox i farten litar jag inte på den, så jag säkrar den alltid med en rem om jag har passagerare med.

Estetiskt? Stor och ful svart låda. Fungerar till vad den är till för så OK.

Biltemas box? Säkert lika bra eller dålig som alla andra men till ett bättre pris. :rolleyes: