handdator

Visa fullständig version : Oj oj oj...bulten gick av!!! HJÄÄLP!! Honda CB250 -81



Jonas T
2012-02-26, 23:34
Det sitter 4 st M6 bultar vid cylindrarna som håller fast avgasrören. 2 bultar till varje avgasrör. En av dessa gick av. Jag antar (efter egen efterforskning) att dessa är skruvade in i cylindrarna.

Nu undrar jag, går det att borra ur den? Eller är de hårda i materialet???

Mvh, JT

Jonas T
2012-02-27, 00:15
Tackar för svar.
Förbannat jäkla problem det blev det här.
Ja, jag är inte främmande för verktyg, jobbar som svetsare/montör.
Däremot så är jag ingen mc-mekaniker, har har väldigt lite erfarenhet av att skruva på mc, bilar, motorer o.s.v.

Testade med en bra (nästintill ny) rörtång, men den skalade bara av med material från bulten.
Men, tipset om att sveta på en ny skruvskalle kanske skulle funka.
Provar nog alla möjliga sätt INNAN jag skruvar av skiten & sätter den i pelarborren. Fasen det verkar va det värsta sättet!!!

Mvh, JT

Bighoj
2012-02-27, 09:31
Ja,du har just fått de råd som finns.Om du blir tvungen att svetsa på en annan skruv så glöm inte att ta bort batterikabeln först så att du inte råkar kvadda något elektriskt på hojen,det räcker gott med de problem du redan har.
Jag tror säkert du fixar det galant.Lycka till,och skriv gärna och berätta hur du löste problemet.

Ankan1
2012-02-27, 14:09
När olyckan väl skett så är det så dags att vara smart.Men för att undvika detta i framtiden så är ett bra sätt för att få loss pinnbultar till avgassystemet uppe vid toppen att värma upp dom kraftigt först med en yttre värmekälla samt att skuva på en mutter om det går i pinnbultsänden så att pinnbult och mutter ligger i jämn nivå och knacka på denna mutter med en vanlig hammare.

Jonas T
2012-02-27, 23:24
Haaaaaaaaaaaaallååååååååååå!!!
Problemet är löst, puh!!
Det kortaste garagejobb jag har gjort, endast 4 minuter tillbringades där ute ikväll!
Igår kväll sprayade jag på smörj/rost-ärglösning av god industriell kvallité.