handdator

Visa fullständig version : Inget centralstöd vid uppkörning



Hornet
2012-02-22, 16:34
Hej ! Det börjar våras eller :) Nåväl de e en bit kvar. Nu till min fråga, jag ska köra upp i slutet av april på en egen Mc, en Honda hornet 600 - 08a Den har inget centralstöd ! Är det besvärande för min del vid säkerhetskontrollen ? För det är ju lättare om Mc:n står på centralstödet då man gör kollen. Tips tas tacksamt emot likaså egna erfarenheter.

Ha de // Gunnar :hello:

Ankan1
2012-02-22, 18:01
http://www.säkerhetskontroll.se/sakerhetskontroll-for-mc/

Hornet
2012-02-22, 20:28
Jo, men om Mc:n inte har centralstöd, så blir det ju svårare att genomföra en säkerhetskontroll om man är ensam, eller. ? Sätta Mc:n på sido stödet å kolla glappet på svingen eller på styrlagret e ganska svårt när man e ensam, typ på en uppkörning. Faen, tror en börjar bli e grann nervös,,, ;))

Twenty2
2012-02-22, 23:50
Jag körde upp på en hoj utan centralstöd. Fick lager som säkerhetskontroll. Då jag ifrågasatte hur han hade tänkt sig att jag skulle genomföra vissa moment svarade han " du kan peka och berätta hur det går till". Funkade klockrent. Men jäklar vad nervig jag vart eftersom jag övat minst på lager pga avsaknad av centralstöd, samt att körskollärarenvsagt att risken att åka på lager är näst intill obefintlig om man inte har centralstöd.

Så mitt tips är att öva på lager i alla fall ;)
Kan även förekomma att förrättaren hjälper dig att bryta upp hojen från backen. Har jag hört.

sally101
2012-02-23, 17:49
jag hade inte heller centralstöd på hojen jag körde upp på och det gick finfint. Men det är klart att du alltid kan be kontollanten att hjälpa dig att hålla eller så räcker det kanske som nämnt ovan att du förklarar hur du skulle ha gjort. Det är ju bara en koll för att de ska veta vad du kan!

Figurehead
2012-02-23, 23:44
Håller med ovan. Peka och förklara går alldeles utmärkt.
En annan fråga är om du ens får köra upp med en 600? Har dom ändrat det på senare tid? För när jag tog kortet för två år sen var 750 det minsta jag fick köra upp på...

Hornet
2012-02-24, 12:11
Håller med ovan. Peka och förklara går alldeles utmärkt.
En annan fråga är om du ens får köra upp med en 600? Har dom ändrat det på senare tid? För när jag tog kortet för två år sen var 750 det minsta jag fick köra upp på...

Hej ! Från den 1 april 2011 ska provfordonet ha en cylindervolym på minst 595 cc och 40 kW. Tidigare regler för provfordonet gäller också, men under en övergångsperiod. Det innebär att du fram till den 18 januari 2013 även kan välja att använda ett provfordon som har en cylindervolym på minst 700 cm3 och en motoreffekt på minst 35 kW.
Observera att det inte går att kombinera de nya och det gamla reglerna för A obegränsad. Det är antingen eller som gäller. Det betyder att en motorcykel på 650 kubik och 37 kW inte kan användas vid prov.

Min honda har 599 cc. och 75 KW. så det ska allt fungera

Ha de // Gunnar. :hello:

Figurehead
2012-02-25, 11:20
Åh fasen! Det var intressant att veta! Perfekt exempel på att saker och ting ändras hela tiden. Trodde jag hade "dagsfärsk" info här jag. =)

Guzzi-Leif
2012-02-25, 22:52
Visst måste väl den som saknar centralstöd ha en metod för att klara alla moment som ingår i säkerhetskontrollen? Eller kollar man inte sin båges säkerhet dårå?
För säkerhetens och körglädjens skull vill man ju ha järnkoll på sin mc!

Hornet
2012-02-26, 01:32
Visst måste väl den som saknar centralstöd ha en metod för att klara alla moment som ingår i säkerhetskontrollen? Eller kollar man inte sin båges säkerhet dårå?
För säkerhetens och körglädjens skull vill man ju ha järnkoll på sin mc!

Självklart vill man att Mc:n ska va tipp topp,, men inte tusan kollar du alla lager varje gång du kör en sväng eller. Visst kollar jag över dom delarna men då använder jag mig av en domkraft för att få upp cykeln. Nu var frågan hur man gör om man är ensam,, typ vid en uppkörning. men som andra har förklarat så kan det räcka att men berättar hur man går tillväga.

kmv
2012-02-26, 16:46
jag körde upp på en honda hornet från körskolan.
Det dom ber om är att kolla en sak, typ el eller kjedjan.
Något som går att kolla.

Twenty2
2012-02-26, 20:40
Jag körd också upp på en Hornet och åkte som sagt på lager.. Men då nöjde han sig med att jag visade hur det fungerade när man kollade dom och berättade hur det skulle kännas och så där.
En lirare som körde upp dagen innan mig åkte på fullständig säkerhetskontroll. Även han på en Hornet.. Så det ska man inte förutsätta.. Bättre att vara väl förberedd.

mc-korkort
2012-07-07, 18:41
Tog precis kortet och var riktigt nervös inför säkerhetskontrollen dagen innan, hittade ingen bra lista på nätet, så jag skrev ihop en egen:

http://mc-korkort.se/sakerhetskontroll/

Säg till om ni kommer på nåt som kan kompletteras!

Jourtjänst
2012-08-08, 13:58
Hej ! Det börjar våras eller :) Nåväl de e en bit kvar. Nu till min fråga, jag ska köra upp i slutet av april på en egen Mc, en Honda hornet 600 - 08a Den har inget centralstöd ! Är det besvärande för min del vid säkerhetskontrollen ? För det är ju lättare om Mc:n står på centralstödet då man gör kollen. Tips tas tacksamt emot likaså egna erfarenheter.

Ha de // Gunnar :hello:

Jag körde upp på hoj utan centralstöd (BMW F650GS). Det var inga problem, säkerhetskontrollen får anpassas till det och man får göra den så gott det går, vilket inspektören inte har problem med. Det är ju tillåtet att köra hoj utan centralstöd.