handdator

Visa fullständig version : usa.nya hojar (Yamaha Dragstar)



honda500
2012-02-20, 15:36
Hej,

Jag var nyss inne på yamahas hemsida i USA och där säljer de tydligen fortfarande yamaha dragstar 1100/650 classic. Jag är lite förvirrad. Vad jag har förstått så kan man importera hojar från usa och få dem besiktad i Sverige men det som gör mig förvirrad är att just dessa två hojar slutade man att sälja för att de inte uppfyllde euro 3. Anledningen till att man får importera ifrån usa och får dem dessutom godkända i Sverige är att de har avgasnormer/tester som motsvarar de svenska kraven och det är därför man inte behöver coc-dokument på USA-hojar i alla fall som jag har förstått det.

Kan man verkligen importera en ny dragstar ifrån USA och dessutom få den godkänd i Sverige?

honda500

Mats Liifv
2012-02-20, 15:55
Rekommenderar att du skriver till Bilprovningen och frågar, så får du svart på vitt vad som gäller!

Gert
2012-02-20, 19:16
Är du riktigt säker på att de tillverkas än?
Vad jag har för mig och enligt vad jag har fick fram på deras hemsida så är den sista årsmodellen -09.
Modellen ersattes nog av 950:n

honda500
2012-02-20, 19:29
Det har du rätt i....men teoretiskt så har det alltså gått att importera dragstar till och med 2009 och ändå få det godkänd i Sverige...om jag nu har förstått lagarna rätt.