handdator

Visa fullständig version : Tvätt av MC-handskar



Reject
2012-02-20, 12:43
Hur tvättar ni era MC-handskar?

Jag har ett par i tyg med inbyggda skydd (så klart), men jag vet inte om jag ska slänga in dem i tvättmaskinen eller om det är bättre att lämna in dem till kemtvätt.

Kan man kemtvätta jacka och byxa också om man tar ut skydden?

Pfaff
2012-03-10, 15:50
Med eller utan membran ?
Skulle tro att handtvätt (ingen vits!) skulle vara att föredra; använd milt tvättmedel eller en lämpligt Nikwax produkt. Finns på Friluftmagasinet eller Stadium. Samt säkert fler ställen.
Själv har jag aldrig provat att tvätta handskar, vill jag tillfoga.

Skinnkläder rengörs med tvålflingor eller lädersåpa och en svamp. Skölj noga med en fuktig svamp, och efterbehandla med läderbalsam. Textilkläder tvättas i maskin, med milt tvättmedel eller Nikwax-produkt allt efter typ av membran.

Duke
2012-03-25, 15:22
Följ tvättråden.

Jochen
2012-03-25, 23:21
Efter fjolårets rysslandsresa luktade mina textilhandskar med membran rent ut sagt för jävligt.

Jag provade att handtvätta med vanligt tvättmedel men fick inte bort lukten.

Testade då ett tips att blötlägga dom i en blandning av ättika och vatten ett par timmar innan normal handtvätt och ta mig tusan så funkade det klockrent.

Handskarna har inte tagit nån skada av detta trots att dom består av textil, membran, läder och inbyggda skydd.

Funkar säkert att köra i maskin på 40 grader också men jag inbillar mig att man inte får dom lika rena invändigt då.