handdator

Visa fullständig version : Rätt eller fel att träna inför specifika situationer?



Olle Å
2012-02-20, 10:54
Hade denna tråd uppe för flera år sedan i ett annat forum.
Anser ni att man skall träna inför vissa situationer eller inte?
Exempelvis svår kurvtagning, lösgrus, tvärnit osv.?

Vilka är era åsikter?

Har ni tränat? Har det hjälpt i någon situation?:hello:

AT-gubben
2012-02-20, 13:29
Hade denna tråd uppe för flera år sedan i ett annat forum.
Anser ni att man skall träna inför vissa situationer eller inte?
Exempelvis svår kurvtagning, lösgrus, tvärnit osv.?

Vilka är era åsikter?

Har ni tränat? Har det hjälpt i någon situation?:hello:


Men Olle! Som erfaren hojförare så vet du att träna ska man och det inför alla möjliga och omöjliga situationer.

Själv tränar jag så fort tillfälle gives och framför allt när ny säsong börjar. Och det på allt som dina exempel här ovan och mer därtill. Viktigaste av allt är att träna framförhållning, alltså blick lång fram vilket för nybörjare kan vara svårt.

Klubbar i landet och SMC anordnar avrostningskurser, anmäl och kör dit.

Trots att jag kört hoj i många år så är all träning nödvändig och det har absolut hjälp mig att klara av många situationer i trafiken och även när jag ställt till det på egen hand.

Mats Liifv
2012-02-20, 13:52
Självklart ska det tränas!

Inte minst bromsövningar är viktiga. Köra fort kan alla göra, men bromsa på ett säkert sätt är ofta värre. Rekommenderar alla att gå någon av alla avrostningskurser som anordnas över landet. Grusvägskörning tycker jag är en alldeles utmärkt skola, nyttigt att träna på. Den som kan köra säkert på grus klarar även allt annat. Ställer krav på framförhållning, förmåga att bromsa, hålla rätt gaspådrag etc. på ett sätt som inte asfaltskörning gör i lika hög grad.

Nyttigt att lära sig bromsa på grus. Här gäller det, tvärsemot vad alltför många tror, att använda handbromsen. Den som bara använder fotbromsen har snart fått ett kast och åkt omkull. Handbromsen är ofarlig att använda, det går bara rakt fram, även om du låser upp bromsen. Detta förutsatt att du inte vrider på styret samtidigt som du bromsar. Har sett en del olika misstag på de avrostningar jag varit med på som instruktör. Blicken är helt avgörande, alltid titta långt fram i alla lägen!

lasrberglund
2012-02-20, 17:58
Håller helt med föregående talare.
Kan aldrig bli fel att träna. Bättre en gång än ingen gång.

räven
2012-02-20, 18:39
Jag övar nästan jämt, men mest på våren.

Ove
2012-02-20, 18:55
Jag övar nästan jämt, men mest på våren.

:) Har blivit en vana (- kanske ovana?) Krypkör vid trafikljus, leker konbana om jag väntar, lite hinderbana bara för skojs skull (eller för att se om det går, och går det inte får jag styrketräna med att resa upp hojen :rolleyes: :D )

Ankan1
2012-02-20, 19:25
Tränade mer eller mindre varje gång jag närmade mig en sakta rullande kö i hur länge jag kunde hålla balansen utan att behöva sätta ner foten.Såg nog lite komiskt ut ibland när hojen i det närmsta stod still där man fortfarande kämpade för att inte ta hjälp av fötterna.

Värst var det att fatta att man skulle använda handbromsen vid kraftig inbromsning efter många år utan mc körning när man i ren panik upptäckte att den där framförvarande kön närmade sig snabbt med enbart fotbroms och en del raka bromssträck ritades i asfalten.En dam framför vid ett trafikljus såg ut som om hon var beredd på att jag skulle ta en snabbfika i hennes bil vid ett av dessa hårresande ögonblick. :)

Olle Å
2012-02-21, 08:09
Alla som kör hoj till vardags och kör med tanken, att jag är försiktig, så jag hinner reagera på rätt sätt i tid, lever ganska farligt.
Halkbana med bromsningar tränas ju av bilförare, men varför inte av mcförare? Jag kör inte då det är halt säger nästan alla då. Hur många är det inte som överraskats av olika förhållanden på asfalten? Det kan ju vara lera och bark på vägen som en skogsmaskin dragit ut, eller snabelsand elller kanske svarthalka eller blöta löv.:mad::mad:

Mavve65
2012-02-21, 08:48
Har läst "Full kontroll" och övat olika moment som de beskriver i den skriften ganska mycket. En gång körde jag förbi en bil i stan och av någon idiotisk anledning kollade jag på bilen istället för framåt i någon sekund. Sen höll jag på att köra in i en stillastående lastbil, och utan att övat bromsning hade det kunnat gått illa. ABS hjälpte nog också till.
Men jag känner att jag borde anmäla mig till någon av de kurser som finns

Olle Å
2012-02-21, 10:15
Har läst "Full kontroll" och övat olika moment som de beskriver i den skriften ganska mycket. En gång körde jag förbi en bil i stan och av någon idiotisk anledning kollade jag på bilen istället för framåt i någon sekund. Sen höll jag på att köra in i en stillastående lastbil, och utan att övat bromsning hade det kunnat gått illa. ABS hjälpte nog också till.
Men jag känner att jag borde anmäla mig till någon av de kurser som finns

Rätt inställning Mavve. En kurs som man verkligen kan rekommendera är ju den som SMC håller på gokartbanor på olika håll i landet. Ofta behöver man ju göra en undanmanöver i trafiken då det inte går så fort. Då kan det vara bra att kunna bromsa max eller lägga ner hojen ordentligt i manövern.
Kan ju nämna att en hög hoj som Transalpen går utmärkt att lägga ner så fotpinnen skrapar i asfalten. En gammal klump som en Yamaha 850 går också att få att skrapa i.
Några som verkligen bör testa sina gränser är de med mycket tunga glidarhojar. Detta kan ju övas på vid dessa kurser.
Att kunna köra på grus ger också en mycket god träning.
Avrostning i all ära, men om man gör som en förare gjorde, är det inte bra. Han trillade omkull i en vändningsmanöver, men utan skador på varken hojen eller sig själv. Han tog så illa vid sig att han åkte hem. Såg några som också hade problem, men de tränade på, så de klarade det hela.
Finns ju många lite undanskymda platser där man kan öva sin teknik.
Att bara gasa på rakt fram och växla snabbt kräver ju ingen hjärna, men att få stopp...........:hello::hello:

Jonas76
2012-02-21, 17:57
Annars är detta ett ypperligt tillfälle att komma igång på nu till våren, funderar faktiskt själv på att åka till någon av dessa.

http://www.svmc.se/Distrikt/stockholm/School/Fortbildning/Grund_Avrostning/

engström67
2012-02-22, 10:15
Det är ju aldrig fel att träna om man känner sig osäker.men tyvärr så finns det många där ute som aldrig lär sig.Många är det ju som aldrig eller sällan kör något fordon alls över vintern,och sedan plockar fram hojen till våren.Har åkt mycket i stora grupper bland folk som talar om alla bankurser hit och dit som dom gör varje år och avrostningar,men ändå så blir man mörkrädd när man ser hur dom kör.Det viktigaste som man bör lära sig är framförhållning,lära sig läsa trafiken.Och sedan bromsning.Ut på grus och börja vid 50 och försök stanna så fort det går,sedan öka till 70.osv.Har man bra balans så är det ingen fara.Och har man sedan en modern hoj med abs så är det bara att nypa i fullt,har testat både på grus och asfalt.

räven
2012-02-22, 10:38
Det är ju aldrig fel att träna om man känner sig osäker.men tyvärr så finns det många där ute som aldrig lär sig.Många är det ju som aldrig eller sällan kör något fordon alls över vintern,och sedan plockar fram hojen till våren.Har åkt mycket i stora grupper bland folk som talar om alla bankurser hit och dit som dom gör varje år och avrostningar,men ändå så blir man mörkrädd när man ser hur dom kör.Det viktigaste som man bör lära sig är framförhållning,lära sig läsa trafiken.Och sedan bromsning.Ut på grus och börja vid 50 och försök stanna så fort det går,sedan öka till 70.osv.Har man bra balans så är det ingen fara.Och har man sedan en modern hoj med abs så är det bara att nypa i fullt,har testat både på grus och asfalt.

Vill bara tillägga hård inbromsning å undanmanöver

engström67
2012-02-22, 11:58
Vill bara tillägga hård inbromsning å undanmanöver

Nypa i fullt eller hård inbromsning.:) Resten är rutin för vissa och vissa lär sig aldrig:)

Olle Å
2012-02-22, 12:12
Det är ju aldrig fel att träna om man känner sig osäker.men tyvärr så finns det många där ute som aldrig lär sig.Många är det ju som aldrig eller sällan kör något fordon alls över vintern,och sedan plockar fram hojen till våren.Har åkt mycket i stora grupper bland folk som talar om alla bankurser hit och dit som dom gör varje år och avrostningar,men ändå så blir man mörkrädd när man ser hur dom kör.Det viktigaste som man bör lära sig är framförhållning,lära sig läsa trafiken.Och sedan bromsning.Ut på grus och börja vid 50 och försök stanna så fort det går,sedan öka till 70.osv.Har man bra balans så är det ingen fara.Och har man sedan en modern hoj med abs så är det bara att nypa i fullt,har testat både på grus och asfalt.

Håller med dig.
Det är inte fel att träna. Man får ju inte heller glömma att lära sig att försöka läsa trafiken. Man kan inte läsa den på samma sätt på en mc som när man kör bil. På en mc måste man inse att många bilister utgör en potentiell fara pga. mobilsnack eller annan ouppmärksamhet eller rent av nonchalans.:hello::hello:

Ankan1
2012-02-22, 15:58
Håller med dig.
Det är inte fel att träna. Man får ju inte heller glömma att lära sig att försöka läsa trafiken. Man kan inte läsa den på samma sätt på en mc som när man kör bil. På en mc måste man inse att många bilister utgör en potentiell fara pga. mobilsnack eller annan ouppmärksamhet eller rent av nonchalans.:hello::hello:

Sedan finns det ju mc förare med som bär sig ganska egendomligt åt ibland. :confused:

http://maxmotorcyclevideos.com/mediaviewer/683/motorcycle-within-inches-from-disaster.html

http://maxmotorcyclevideos.com/mediaviewer/556/motorcycle-crashes-head-on-into-a-light-pole.html

http://maxmotorcyclevideos.com/mediaviewer/489/didnt-even-get-off-the-lot.html

http://maxmotorcyclevideos.com/mediaviewer/483/motorcycle-crash-destroys-pedestrian.html

http://maxmotorcyclevideos.com/mediaviewer/475/harley-bad-ass-dumps-his-chick.html

http://maxmotorcyclevideos.com/mediaviewer/447/fatal-head-on-motorcycle-crash-while-passing.html

Mfla i all oändlighet, tyvärr ...

Duke
2012-03-27, 14:54
Tja, fel att träna är det då inte. Blir lite då och då.