handdator

Visa fullständig version : Projekt : "gamla härken"



pentti01
2012-02-17, 01:02
Jag skall bygga om min honda VF750s till Ratbike.
p.g.a. avsaknad av varmgarage än så länge ( flyttar till ny adress i Mars där ett sådant ingår) har jag inte kunnat börja än.
Har dock samlat på mig lite prylar som skall användas och fick nästan klart baklyset nu i kväll. Fattas kabeldragning.
Lykthuset är ett gammal cykel-framlyse där jag monterat ett glas med sarg av okänd härkomst,,?
Valde att låtan glaset vara vitt/frostat och måla glödlampan röd.
Alltsammans är inhandlat på Tradera.
Tanken är att montera lampan på höger sida av svingen.
Syns ej så bra på bild men det finns en skåra längst ner på sargen som släpper igenom rött ljus till reg-skylten,, undrar hur det kommer att se ut..?
http://i1125.photobucket.com/albums/l598/pentti01/Annat/ProjektHrken003.jpg
http://i1125.photobucket.com/albums/l598/pentti01/Annat/ProjektHrken002.jpg
http://i1125.photobucket.com/albums/l598/pentti01/Annat/ProjektHrken001.jpg

LowTech
2012-02-17, 09:03
E-märkt??? :D:D:D
Med tanke på att bes männen blir allt kitsligare så skulle nog tidigare ett icke E-märkt objekt passera, men i ditt fall är det så väl synligt..

Olle Å
2012-02-17, 15:32
Du får nog inte ha rött ljus på regskylten.:hello::hello:

pentti01
2012-02-17, 17:08
E-märkt??? :D:D:D
Med tanke på att bes männen blir allt kitsligare så skulle nog tidigare ett icke E-märkt objekt passera, men i ditt fall är det så väl synligt..
Nej, nej, nej; ska inte ens försöka besikta med denna lampa :D
Min nästa besikting är juli -2013, hinner skaffa en besiktnings-lampa tills dess :cool:
,,kommer ej heller ha blinkers förrän det är dags att besiktiga,, ;)

RobbeS
2012-02-17, 17:38
Nej, nej, nej; ska inte ens försöka besikta med denna lampa :D
Min nästa besikting är juli -2013, hinner skaffa en besiktnings-lampa tills dess :cool:
,,kommer ej heller ha blinkers förrän det är dags att besiktiga,, ;)

Är det inte lite taskigt mot andra trafikanter som inte har en aning om du ska svänga eller inte? Du kan ju knappast anklaga ev bilister för försummelse om du blir påkörd vid en vänstersväng. Tycker nog att blinkers borde vara lika normalt som motor på en mc:)

Molgan
2012-02-17, 19:50
Är det inte lite taskigt mot andra trafikanter som inte har en aning om du ska svänga eller inte? Du kan ju knappast anklaga ev bilister för försummelse om du blir påkörd vid en vänstersväng. Tycker nog att blinkers borde vara lika normalt som motor på en mc:)
Man kan ju alltid använda handtecken, men en majoritet av bilisterna skulle nog inte begripa varför hojföraren sitter och gestikulerar, om de ens lyckas registrera det medans de sitter och försöker uppdatera sin status på facebook.

pentti01
2012-02-17, 22:50
Är det inte lite taskigt mot andra trafikanter som inte har en aning om du ska svänga eller inte? Du kan ju knappast anklaga ev bilister för försummelse om du blir påkörd vid en vänstersväng. Tycker nog att blinkers borde vara lika normalt som motor på en mc:)

Får jag fråga; hur gör alla veteran-motorcyklister när dom är ute o åker,,? :hmmmm2:
Min hoj, min stil, mina problem :rock:

Jåke
2012-02-17, 22:55
Initiativ är bra, kör på men glöm inte bilderna när du fått lite mer tempererat... :)

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

engström67
2012-02-17, 23:58
Är det inte lite taskigt mot andra trafikanter som inte har en aning om du ska svänga eller inte? Du kan ju knappast anklaga ev bilister för försummelse om du blir påkörd vid en vänstersväng. Tycker nog att blinkers borde vara lika normalt som motor på en mc:)

Varannan bilist i detta land andvänder i allafall inge blinkers så det spelar nog ingen roll,framför allt i rondeller:banghead:
men det ska alla veta,när jag kommer med tradarn i en rondell så är det enda som intresserar mig blinkers,annars kör jag bara.Många gånger har man lust att stoppa idioten i bilen och slita loss blinkersspaken och köra ner den i halsen:mad:

Olle Å
2012-02-18, 09:12
Nej, nej, nej; ska inte ens försöka besikta med denna lampa :D
Min nästa besikting är juli -2013, hinner skaffa en besiktnings-lampa tills dess :cool:
,,kommer ej heller ha blinkers förrän det är dags att besiktiga,, ;)

Då är det ju lika bra att du kopplar bort bromsljuset också, så slipper vi nog dig i trafiken snart.:hello::hello:

Borken
2012-02-18, 10:56
Handtecken är godkänt!
Man anpassar väl sin körstil med tanke på hur hojjen funkar?

Olle Å
2012-02-18, 11:42
Handtecken är godkänt!
Man anpassar väl sin körstil med tanke på hur hojjen funkar?

Hur gör du då det är mörkt???:hello :hello:

Borken
2012-02-18, 12:25
Skiter i å köra?

pentti01
2012-02-18, 16:46
Är det så att jag ska betraktas som någon sorts "buse/vilde" bara för att jag vill åka Ratbike?
Alla dom andra som kör lite för fort ibland, låter för mycket, ( finns i alla mc-kategorier) veteraner utan blinkers, är det ok ? Dom är ju "duktiga" mäniskor,,eller,,,?!
Att önska livet av sina med mäniskor tycker jag är att gå lite långt !!?
Jag ska i.a.f göra alla "herr duktig och mr Besserwisser" en tjänst genom att säga upp mitt medlemskap på dett forum.
Alla er andra önskar jag ett trevligt liv här på forumet OCH på vägarna !

Gert
2012-02-18, 20:10
Är det så att jag ska betraktas som någon sorts "buse/vilde" bara för att jag vill åka Ratbike?
Alla dom andra som kör lite för fort ibland, låter för mycket, ( finns i alla mc-kategorier) veteraner utan blinkers, är det ok ? Dom är ju "duktiga" mäniskor,,eller,,,?!
Att önska livet av sina med mäniskor tycker jag är att gå lite långt !!?
Jag ska i.a.f göra alla "herr duktig och mr Besserwisser" en tjänst genom att säga upp mitt medlemskap på dett forum.
Alla er andra önskar jag ett trevligt liv här på forumet OCH på vägarna !

Du ska inte behöva avregga dig bara för att någon inte tycker som du, duktigt folk finns ju överallt...

Jag tycker att här på forumet har vi alla samma rätt att köra den typen av fordon som man tycker bäst om även om man välje tex. en typ utan blinkers (eller bygger en sådan typ).


Sakliga diskusioner skadar ju inte men att dumförklara någon för att man inte delar samma uppfattning tycker inte jag är ok iaf.

honda500
2012-02-18, 20:40
väl sagt moderator!

akems
2012-02-18, 20:48
Bra talat klippan

Dragstar
2012-02-18, 21:24
Bra sagt Moderator:rock:

Jåke
2012-02-18, 22:17
...
Jag tycker att här på forumet har vi alla samma rätt att köra den typen av fordon som man tycker bäst om även om man välje tex. en typ utan blinkers...

Tyvärr är det ju inte riktigt så, vilket vi sett flera gånger tidigare. En bra moderation hade istället stoppat alla offtopic inlägg om "dumt att köra utan blinkers" efter det första i en tråd som handlar om ett bygge, inte trafiksäkerhet.

Men det är min åsikt, och som sådan inte värd nåt här och dessutom i sig utanför ämnet. :)

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

Borken
2012-02-19, 10:08
Nej, hoppa inte av! Det är så här ibland på internetforum, ofta menas det dessutom inget illa!
Hoppar alla intressanta personer av så är snart forumet dött!

/Borken

simen
2012-02-19, 10:23
:)Holder med Klippan:cool:


__________
:)Simen

Gert
2012-02-19, 10:38
Tyvärr är det ju inte riktigt så, vilket vi sett flera gånger tidigare. En bra moderation hade istället stoppat alla offtopic inlägg om "dumt att köra utan blinkers" efter det första i en tråd som handlar om ett bygge, inte trafiksäkerhet.

Men det är min åsikt, och som sådan inte värd nåt här och dessutom i sig utanför ämnet. :)

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
Jag är inte moderator i detta ämne och kan inte (pga inställningar) stoppa något i detta ämne mer än någon annan.
Det är dock min personliga åsikt att alla ska få yttra sig sakligt men utan personliga påhopp.

Ett ämne som ska vara helt fritt från offtopic kräver nog att man sitter vid datorn dygnet runt, i detta fallet handlade det ju trots allt om bygget och varför man väljer att plocka bort blinkersen.
Vilket också kan diskuteras på ett ämne i trafiksäkerhet.

Det finns nog inget svårare än att skriva en text som inte kan misstolkas då tonfall och betoningar etc inte märks.

Olle Å
2012-02-19, 20:47
OK Pentti. Tror inte det är någon som missunnar dig att köra en ratbike. Utan det är bara med omtanke om dig och hur andra trafikanter uppfattar en hoj som det inte finns fungerande blinkers på. Dagens yngre bilförare har nog aldrig fått lära sig att det finns gamla hojar utan varken blinkers eller bromsljus. Risken är ju stor att en yngling missuppfattar en situation.
De hojförare som är äldre och kör veteranhojar i dag, är ju uppväxta med den problematiken som innebär handtecken och farorna med dem.
Miniblinkers är ju så små att du kan dölja dem

Diesel
2012-06-17, 12:55
Fan vad trist att man skall hackas och huggas på så fort man vill vara lite annorlunda och inte smälta in i den bleka anonyma högen.

Kört hårt på din stil med "ratbike". Det gör jag , och skiter fullständigt på vad andra tycker och tänker.
Låt dom gnugga på sin krom, medans vi kör och har kul.

Vi bor i ett för allt för konservativt land för att "annorlunda" skall accepteras.
Tyvärr...........

Ankan1
2012-06-17, 13:37
Alla har naturligtvis olika meningar om olika ideer och så ska det ju också vara.Inget att hänga upp sig alltför mycket på när livet är för kort för detta.Bara att gasa och ge de icke önskvärda fingret om man nu uppfattar dom som alltför störiga.Men att säga upp ett medlemskap pga någon balle som förmodligen redan har problem i livet är fel.Be dom dra åt hel_ete istället.Intressant att se hur olika mc forum på nätet är när lustigheterna på ett grabbigt vis haglar på bla SH mellan varven men oftast med glimten i ögat utan att alltför många brusar upp när man på andra mc forum tänder till för minsta felstavning.Ha det gott och gasa på.

Gawriel
2012-06-17, 20:47
miniblinkers är lätta att montera och gömma speciellt på en ratbike. min råd är att ha en så trafiksäker hoj som möjligt oavsett utseende men vill du inte ha dem på så är det väl ok enligt veteran reglerna har jag för mig.
Min bobber håller sakta men säkert på att förvandlas till en ratbike, men jag ska nog behålla mina blinkers, :)

pentti01
2012-06-18, 10:09
Jag har tänkt om ang. blinkers och monterat STORA sådana ! Dom är avsedda för lastbilar med dubbla glödlampor i varje; 1 framåt och 1 bakåt. (totalt 8st lampor alltså ):cool:
http://i1125.photobucket.com/albums/l598/pentti01/014-1.jpg

Håkan46
2012-06-18, 10:34
Pentti
Är det en bild på Gamla Härken? Jag såg den hojen i Ängelsberg på Lilla Hytträffen.
//Håkan

pentti01
2012-06-18, 18:32
Pentti
Är det en bild på Gamla Härken? Jag såg den hojen i Ängelsberg på Lilla Hytträffen.
//Håkan

Ja, det är min "Gamla härken" :) Jag o frugan med hund var där.

Figurehead
2012-06-18, 20:54
Kul med ett Ratbike-bygge! Glöm inte att lägga upp bilder under tiden bara! =)
Är tanken att det enbart skall vara bromsljus eller skall du använda den som bakljus också? Isf rekommenderar jag att montera den centrerat för att slippa dra om kablar och koppla på en ny baklampa vid varje besiktning. Bakljuset skall ju vara centrerat, alternativt ett på vardera sida om hojen för att klara sig hos SBP.

Intruder
2012-06-18, 21:53
Amen herregud den hojen har väl inte ABS/ANTISPIN
Men herregud inga skärmar huhu
Hoppas du har din gulareflex väst på dej iomed hojen är svart som natten
HERREGUD
Fick med det mesta eller hehe

pentti01
2012-06-19, 11:34
Kul med ett Ratbike-bygge! Glöm inte att lägga upp bilder under tiden bara! =)
Är tanken att det enbart skall vara bromsljus eller skall du använda den som bakljus också? Isf rekommenderar jag att montera den centrerat för att slippa dra om kablar och koppla på en ny baklampa vid varje besiktning. Bakljuset skall ju vara centrerat, alternativt ett på vardera sida om hojen för att klara sig hos SBP.

Hojen är som synes färdigbyggd ( nya ideer finns i.o.f.s alltid) Har bilder från byggtiden.
Bakljuset har dubbla funktioner. Har ej bestämt hur göra till besikting med bla. bakljuset-
den skall besiktigas nästa år.

pentti01
2012-06-19, 11:35
Amen herregud den hojen har väl inte ABS/ANTISPIN
Men herregud inga skärmar huhu
Hoppas du har din gulareflex väst på dej iomed hojen är svart som natten
HERREGUD
Fick med det mesta eller hehe
:D Jodå !

Intruder
2012-06-19, 12:05
:D Jodå !

Hehe den är skit snygg o cool

pentti01
2012-06-29, 21:54
Har pysslat vidare med "Gamle Härken" , Sidoväska tillverkad av en axelremsväska med lock av en skinnjacka.
http://i1125.photobucket.com/albums/l598/pentti01/004-4.jpg
Knåpade även ihop en hållare för reservdunk av lite plattjärn, plåtband och gamla bälten.
http://i1125.photobucket.com/albums/l598/pentti01/003-3.jpg

Figurehead
2012-06-29, 23:36
Härligt å se detta måste jag säga! Kul på riktigt! =D
Måste bara fråga, är det vinkeln på näst sista bilden som är lite lustig, eller är det väldigt trångt för knät på vänster sida? Det ser ut som om bensinkranen är mer än ivägen... =)

pentti01
2012-07-01, 17:15
Härligt å se detta måste jag säga! Kul på riktigt! =D
Måste bara fråga, är det vinkeln på näst sista bilden som är lite lustig, eller är det väldigt trångt för knät på vänster sida? Det ser ut som om bensinkranen är mer än ivägen... =)

Tack :) Nej bensinkranen/-arna är inte i vägen men båda tankhalvorna skaver lite mot insidan av låren, erkännes ,,:o Detta ska försöka fixas till nästa säsong.

Zeeuus
2012-07-01, 21:04
Det var bland det fulaste jag sett, men ascoooooolt.

Respekt till de finurliga detaljerna. Gillar "packväskan" stenhårt.

/Zeeuus

pentti01
2012-07-01, 23:49
Det var bland det fulaste jag sett, men ascoooooolt.

Respekt till de finurliga detaljerna. Gillar "packväskan" stenhårt.

/Zeeuus

Tack för ärligheten, det uppskattas :D Ja, , inte är den vacker,, :cool:

Gawriel
2012-07-02, 06:39
vacker? haha, cool, rå o brutal är orden som passar