handdator

Visa fullständig version : Montesa M11 Trasig?



TeXoN
2012-02-15, 22:25
edit: Allt löste sig. Tråd kan tas bort

engström67
2012-02-16, 18:53
Hej! Jag köpte mig en Montesa M11 från 1973, Och den ligger på 600cc.
Jag tog hem han och provade genast att starta igång den.
Efter lite blod,svett och tårar så fick jag igång den.

Men efter Ca: 5 Minuters körning så smäller det till 2 gånger, Ganska högt.
Och sedan dör hojen och jag får inte igång den.
Så jag puttade hem den och bytte tändstift, Men den funkar inte ändå.
Och vi ( jag och en vän ) Provade att rulla igång den efter en fyrhjuling, så när vi kommer upp i ca: 15 kmh så lägger jag i 1'an och sätter mig riktigt på sadlen så att den får fäste,
Men det ända som hände var att maskinen lät och skramlade nått sånt förbannat men startade inte.

Vi har kollat så att den får bränsle , och det får den.
Vi har kollat så att dödar knappen inte är på, Det är den inte.

Jag har försökt att hitta information om den på internet, Men hittar inget. Pappa hade tyligen en kompis som sa att denna modellen var extremt ovanlig och fanns endast i 16 exemplar i europa, Och något med fabriks racer.

Nu till frågorna:

Är maskinen död?
Finns det reservdelar?
Eller är det bara till att slänga den`?

skramlade nåt förbannat?Har inte motorn rasat då?

Ove
2012-02-16, 19:25
Efter lite blod,svett och tårar så fick jag igång den.

Men efter Ca: 5 Minuters körning så smäller det till 2 gånger, Ganska högt.
Och sedan dör hojen och jag får inte igång den.

Hur och var small det? Avgasrör, förgasare eller mekaniskt i motorn?


Och vi ( jag och en vän ) Provade att rulla igång den efter en fyrhjuling, så när vi kommer upp i ca: 15 kmh så lägger jag i 1'an och sätter mig riktigt på sadlen så att den får fäste,
Men det ända som hände var att maskinen lät och skramlade nått sånt förbannat men startade inte.

Troligen något som pajat i motorn. :(


Pappa hade tyligen en kompis som sa att denna modellen var extremt ovanlig och fanns endast i 16 exemplar i europa, Och något med fabriks racer.

Nu till frågorna:

Är maskinen död?
Finns det reservdelar?
Eller är det bara till att slänga den`?

:hello: På a) svarar jag - ja. alla maskiner som inte fungerar är döda, men kan nästan alltid väckas till liv.

b) ? :hmmmm2:

c) :eek: Nej icke!! Är det en raritet så fråga ett MC-museum om dom vill ha den. :shakehands:

LowTech
2012-02-16, 20:48
Efter att ha läst kommentarerna på Sporthoj är jag nog böjd att hålla med dem..Det är inte optimalt att försöka dra igång en hoj vars inre man inte har en susning om och vars "senaste användningsdatum" är obekant och troligen långt borta i "dåtid"...
Utan att försöka skriva ner dig har du sannolikt dragit på dig ett renoveringsobjekt som kommer att kosta mycken möda att få i körbart skick. "Montesa bikes" existerar ju inte heller längre sen några decennier tillbaka så leta reservdelar blir nog rätt ....svårt..
Din hoj är vad man på snällt språk kallar "en utmaning" :D