handdator

Visa fullständig version : Antispinn lyser med sin frånvaro ...



Mc-Bosse
2012-02-13, 14:36
När kommer antispinn på motorcyklar eller finns det redan? Det är standard på alla bilar från 2012 enligt något EU-beslut och systemet går tydligen inte att slå av heller.

Mc-Bosse
2012-02-13, 14:38
Och då hittar jag antispinn ... http://www.triumphmotorcycles.se/triumphs-v%C3%A4rld/nyheter/tre-nya-motorcyklar-2012

Mats Liifv
2012-02-13, 15:37
Honda hade det på sin "Panna" redan för tjugo år sedan....sen har det dröjt innan andra följt efter! Ansågs visst för dyrt och någonting som kunderna inte efterfrågade, liksom Volvo länge gjorde med krockkudden i sina bilar...

Idag är det väl ingen som skulle köpa en bil utan alla elektroniska hjälpmedel man bara kan hitta på? Kommer säkert snart som lagkrav även på motorcyklar!

Jåke
2012-02-13, 16:21
Visst finns det, men jag skulle väl vilja påstå att det inte finns samma behov på en vanlig hoj som på en bil.

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

Mc-Bosse
2012-02-13, 17:22
Traction control hade varit bra på en hoj. Dra för mycket i en sväng med lite grus och du slipper släpp när elektroniken stryper gaspådraget till dig. Bra om du inte uppfattat grusen i förväg ...

Jag googlar efter jag skriver :) Visst finns det TC men jag menar som allmän standardutrustning på en hoj ...

Jåke
2012-02-13, 17:54
... så får du nog inte släpp bak pga gaspådrag utan fram för att det hjulet går i gruset först och du reagerar med ryggraden och släpper gasen.

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

Dragstar
2012-02-13, 18:38
Jag skulle absolut inte vilja ha antispinn på en mc. Har väldigt svårt att tro att det verkligen skulle kunna fungera fullt ut.

Ta exempel om antispinn/antisladd systemet går in på bilen när man kör in i tex en kurva. Innan systemet aktiveras o när det är på väg att släppa hugger det till. Om det händer liknande på en hoj så lär det ju släppa ganska friskt, fort! Som jag ser på det så inger det en större fara med falsk trygghet än att istället köra efter egen förmåga, väder, tid på dygnet, vägens skick mm.

Jag kör väldigt mycket bil i tjänsten men kopplar oftast ur antispinn/sladd systemet då jag hellre vill känna hur bilen uppför sig än att trampa plattan i mattan bara för att jag kan.

Jåke
2012-02-13, 19:01
Du har en poäng där, för inget system kan hålla balansen åt föraren... Ett problem man inte har i bil.

De hojar jag testat med system har dock avancerade funktioner och du kan i princip själv bestämma hur mycket det får slira innan det tar över, och har gjort sitt jobb även på bana i regn. Men enda gången de varit till nytta, har just varit för att köra fortare. Inte säkrare, för där har det inte behövts och frågan är vad som händer vid plötsliga sidokast...

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

Mc-Bosse
2012-02-13, 19:03
Jag kör väldigt mycket bil i tjänsten men kopplar oftast ur antispinn/sladd systemet då jag hellre vill känna hur bilen uppför sig än att trampa plattan i mattan bara för att jag kan.

Trampa i matten behöver man ju inte göra lika lite som man normalt gör det när det är barmark. Men om man trampar lite för mycket så träder antispin in så fint så och bilen rör sig framåt! Nog är antispin/sladd att föredra inkopplat på samma sätt som ABS-bromsarna. Nu är jag nog färgad av busskörning för bussar blir stående överallt på hala busshållplatser i motlut utan antispinsystemet. Jo jag har provat att koppla ur det och då stod bussen helt enkelt stilla med hjulspinn hur försiktigt jag än försökte komma igång. Slog på det igen och bara körde iväg.

När du kopplar ur antispin/sladd och en oförutsedd situation inträffar som kräver en desperat undanmanöver så sitter du där med ett inaktiverat system som kanske klarat dig ur situationen. Som jag fattat det så är det anledningen till att det från 2012 bilmodeller inte finns någon knapp att trycka på för att koppla ur systemet.

Håkan46
2012-02-13, 19:07
Aprilia är på gång med antispinn. Aprilia FV2 1200 visades upp på mässan i Milano 2011.

Har precis för mig att antispin har förbjudits på bantävlingar. Detta på grund av att farten ökar då tydligen säkerheten i kurvtagningarna förbättras.

Någon som vet om detta stämmer?

//Håkan

Jåke
2012-02-13, 19:14
Ett faktiskt relaterat ämne är elektronisk fartkontroll som varit uppe och surrat på farliga nivåer. Visst, på bil då. Men att begränsa och styra gas och fart på ett fordon beroende av detsamma för sin balans och väghållning...

Man lurar sig själv om man bara ser hjälpmedel från bilar som rakt överförbara, hur bra de än må vara i specifika situationer.

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

Jåke
2012-02-13, 19:18
Aprilia är på gång med antispinn. Aprilia FV2 1200 visades upp på mässan i Milano 2011.

Har precis för mig att antispin har förbjudits på bantävlingar. Detta på grund av att farten ökar då tydligen säkerheten i kurvtagningarna förbättras.

Någon som vet om detta stämmer?

//Håkan

Aprilia hade det på fjolårets Tuono och RSV4...

Jag vet att förbud diskuterats, men tyvärr inget om klasser eller införande.

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

Dragstar
2012-02-13, 19:20
Trampa i matten behöver man ju inte göra lika lite som man normalt gör det när det är barmark. Men om man trampar lite för mycket så träder antispin in så fint så och bilen rör sig framåt! Nog är antispin/sladd att föredra inkopplat på samma sätt som ABS-bromsarna. Nu är jag nog färgad av busskörning för bussar blir stående överallt på hala busshållplatser i motlut utan antispinsystemet. Jo jag har provat att koppla ur det och då stod bussen helt enkelt stilla med hjulspinn hur försiktigt jag än försökte komma igång. Slog på det igen och bara körde iväg.

När du kopplar ur antispin/sladd och en oförutsedd situation inträffar som kräver en desperat undanmanöver så sitter du där med ett inaktiverat system som kanske klarat dig ur situationen. Som jag fattat det så är det anledningen till att det från 2012 bilmodeller inte finns någon knapp att trycka på för att koppla ur systemet.

Nej självklart behöver man inte "Trampa plattan i mattan" (vid normal körning sett)
Det är absolut ett suveränt hjälpmedel vid start i halt väglag o skulle även säkert kunna vara bra på en mc, (för dom som nu skulle vilja ha det)

Nuförtiden är folk i allmänhet helt förblindade av alla hjälpmedel som finns inbyggda i fordonen o litar fullt ut på att dom ska rädda dom då diverse oförutsedda händelser uppträder i trafiken. Faran som jag ser är att hastigheterna o risktagandet blir betydligt högre då många kör långt utöver sin egna egentliga förmåga, därigenom större fara.

Olle Å
2012-02-13, 19:24
Tror nog att jag skulle vilja ha ett antispinnsystem på hojen. Var och åkte på småvägar igår med
mycket varierande underlag. Blankis, hård snö eller hårt grus. Lätt att dra på lite för mycket och då går ju hojen ganska brett en stund. Vid gaspådrag rakt fram då underlaget ändrar sig snabbt och hojen bara spinner skulle nog systemet var fint. Snabbare med, ja troligen :hello::hello:

Jåke
2012-02-13, 19:24
... men som Bosse säger så kommer det nog brett om nått år, och om jag byter hoj kommer den troligen ha ett system. Men av andra skäl än grusfläckar. :)

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

engström67
2012-02-13, 19:38
Men Hallå är det ingen som läser mc tidningar?Antispinn finns ju idag på många nya hojar,standard till och med.Bland annat på min som funkar sjukt bra,var skeptisk i början men klockrent.Går ju att slå av eller ställa i 2 lägen:) orkar inte räkna upp hur många hojar som har det standard,en hel hög.

engström67
2012-02-13, 19:46
Visst finns det, men jag skulle väl vilja påstå att det inte finns samma behov på en vanlig hoj som på en bil.

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

Håller inte med,jag kör mycket fortare på grus än utan,tack vare antislir och fantastiska bromsar:)

Jåke
2012-02-13, 19:48
Håller inte med,jag kör mycket fortare på grus än utan,tack vare antislir och fantastiska bromsar:)
Fortare ja, vilket jag håller med dig om i tidigare inlägg. Du använder det inte främst för att undvika sladd och plötsliga släpp i den fart du höll tidigare...

Jag menar, sladdandet är ju en del av vitsen med din hoj ;)

engström67
2012-02-13, 19:50
Fortare ja, vilket jag håller med dig om. Du använder det inte främst för att undvika sladd och plötsliga släpp i den fart du höll tidigare... ;)

sladdar fint ändå med god kontroll:)

Jåke
2012-02-13, 19:57
Jag skrev såhär om fjolårets modell av antispinn-systemet på Aprilia Tuono:



ATC (Traction Control) går däremot att stänga av för total kontroll. Den har 8 lägen, på lägsta inställningen är den helt av medan högsta inställningen anpassad för regn får ganska lustiga effekter på torrt underlag. Första körpasset på morgonen tillbringades med alla begränsningar på högsta läget, och det tog inte många varv innan jag kunde konstatera att hojen gick att gasa genom att ändra nedläggningsvinkeln.
ATC-systemet begränsade effetivt effekten oavsett hur mycket jag gasade så länge jag lutade mer än en viss vinkel. Med full gas kunde jag lugnt glida genom kurvan för att i utgången resa upp hojen som då godkände mitt krav om mer effekt på ett ganska markant sätt. Lite barnsligt roade jag mig med att ändra farten genom att resa upp och luta ner hojen innan jag med hjälp av de lättåtkomliga knapparna på vänster styrhalva knappade ner till lägre nivå på systemet. Normalt bör man väl egentligen hålla sig runt läge 4-6, det ger bra balans där systemet griper mjukare och tillåter föraren mer kontroll över gasen genom kurvorna.


Det är dock inget anti-SLADD system. Inte ens på andra modeller och märken.

engström67
2012-02-13, 20:20
Fortare ja, vilket jag håller med dig om i tidigare inlägg. Du använder det inte främst för att undvika sladd och plötsliga släpp i den fart du höll tidigare...

Jag menar, sladdandet är ju en del av vitsen med din hoj ;)

Närrå sällan jag sladdar på grus.Men kul hur bra det funkar i tanke på att det är värdelöst på bilar/lastbilar.Vitsen för mig med min hoj är att åka skönt,långt,snabbt på krokiga/dåliga vägar även med packning/passagerare.Svårt att hitta något bättre,har testat alla modeller:)

Mc-Bosse
2012-02-13, 20:35
Nuförtiden är folk i allmänhet helt förblindade av alla hjälpmedel som finns inbyggda i fordonen o litar fullt ut på att dom ska rädda dom då diverse oförutsedda händelser uppträder i trafiken. Faran som jag ser är att hastigheterna o risktagandet blir betydligt högre då många kör långt utöver sin egna egentliga förmåga, därigenom större fara.

Så sant så!