handdator

Visa fullständig version : Nybörjar info!



Scali
2012-02-10, 02:32
Hallå! Är ny här på forumet och har hittat en del trådar redan som jag tyckt vart hjälpsamma, men ett par frågor till jag inte kunnat hitta svar på, ber om ursäkt om jag gör en re-post!

Ska försöka ta MC kort (obegränsat) till sommaren har jag tänkt, vart sugen tillräckligt länge nu. Jag kommer primärt att köra som privatperson, och jag läste igenom forumets egna guide (som svarade på många av mina funderingar) och vill gärna ha lite tips också :p

1. Teoribok, eller teoriprogram. Finns det att få tag någonstans just för MC så att jag skulle kunna plugga hemma? Som involverar t.ex. hur man utför säkerhetskontroller, och hur olika system fungerar etc.

2. Eftersom jag kommer köra mycket privat, kommer jag köpa egen hoj :) jag har pratat runt lite med folk som är kunniga och de säger att det smartaste är att investera i en hoj med 1000cc eller mer, för att de är mer lätthanterliga. Vill gärna ha lite fler synpunkter på det så att man inte går och gör bort sig totalt :) Har funderat lite på att kanske köra en motard, får känslan av att det är en bra hoj att göra diverse ''hinderbanor'' och dylikt med tack vare styrradien och vridmomentet

Det är inte första gången jag kör på 2 hjul, har kört lite cross och moppe när jag var yngre :p

Jag tror att det var allt för nu, har jobbat eftermiddag och hoppas att jag inte lät alltför svamlig :D Tacksam för svar!

lasrberglund
2012-02-10, 07:41
Mc-boken finns bla på adlibris och är mycket bra att kunna.

Jag körde upp med min intruder 800. Var kanske inte bästa valet men troligen bättre för mig än körskolans eftersom det var den jag övningskört med och var van. Tror det viktigaste är att du känner hojen.

Tror att en motard kan bli lite vär "hetsig" när det kommer till krypkörningen.
Mer kubik innebär ofta mer vikt tyvärr.

Ove
2012-02-10, 09:28
:hmmmm2: Undrar lite hur smarta dina rådgivare egentligen är när dom påstår att kubiken i sig gör hojen lätthanterligare? Låter snarast som önsketänkande. :rolleyes:

Min mening är att om man har rull på hojen och inga fötter i backen så är en ganska hög cykel lättare att hantera. och ju lättare hoj ju lättare att hantera.

Men så har vi det där med motorn - flera cylindrar gör att den drar jämnare än om du har en enstånka. Ja, egentligen vet du, du har ju kört cross och närmare lätthanterlig hoj än så är väl svårt att komma. :cool:

Peo
2012-02-10, 09:31
Säkerhetskontroll mc del 1:
http://www.youtube.com/watch?v=95uUM_lIIkY

Del 2:
http://www.youtube.com/watch?v=NmVGdUrHl-E&feature=related

TMax500
2012-02-10, 10:08
Tjena Scali,
Minst 1000 cc, och därmed mer lätthanterlig? Skulle en kraftig hoj (t ex över 100 hk, och 200 kg eller mer) vara mer lätthanterlig än en 650/750 på under 200 kg och 70-80 hästar? Känns inte helt riktigt. Men det kanske är jag som är trög! :)

Nu är jag ingen auktoritet på området uppkörningar (har bara gjort en!), men vissa av de mindre hojarna (650/750) är oerhört lättkörda och smidiga. Som stora moppar, nästan (ok, överdriver lite...). 10-20-30 kg mindre gör stor skillnad i lågfartsmanövrarna.

Sedan vet jag att en del håller med Ove om att det går bra (bättre?) att hantera en högre hoj. Men jag - som har korta ben - håller inte med för egen del. Känslan av osäkerhet när man inte riktigt når ner sätter sig lätt mellan öronen och man törs kanske inte göra sånt som man egentligen klarar av. Så jag gillar lägre hojar, där jag når ned och kan stötta om det verkar skita sig. Bara känslan av att jag kan göra det medför att att jag bli säkrare i sadeln. En psykologisk faktor, m a o.

Så skall du ha en enklare uppkörning så känns en mindre hoj som ett naturligt val. Sedan kanske du vill köpa en tusenkubikare av något annat skäl... :) Fast man måste ju inte ha en stor hoj med 150 hk och toppfart på 250. Det är ju i kurvorna som det är roligt. Och då kommer man långt med en mindre och smidigare maskin.

Men det vet ju du också, med din crossbakgrund. En 250 cc i skogen är ibland ett bättre val än en 450. Den kan vara enklare att hantera när det bli lite jobbigt.

// TMax *som kör både 50, 500 och 900 cc*

räven
2012-02-10, 11:15
Beaktas bör att den stora motorn har ofta bra dragkraft på låga varv(om den inte är hårt trimmad) som kan ge en fördel vid krypkörning. Det mesta beror nog på "hen" bakom styret. Sett guldvingeförar som är fantastiska. Har man möjlighet att prova sig fram är det nog mitt råd.

Ove
2012-02-10, 12:33
:)Instämmer med TMax500 och Räven. Hojen bör inte vara högre än att man når marken, men det är inte helt nödvändigt att nå ner med båda hälarna samtidigt och dessutom med böjda knän.

Jadå - större motor med bättre vrid är bra. Sen var det det där med tyngden.

Finns bara att prova tills man finner något som känns rätt. :)

Ankan1
2012-02-10, 16:14
Att en kubikstörre mc skulle vara mer lättkörd än en mindre förstår jag inte alls.Anledningen till många dödsolyckor på de större hojarna är ju för att oerfarna förare inte kunde hantera kraften på dessa motorcyklar när det väl krävdes utan lät mc,n bestämma färdvägen på egen hand.Något som naturligtvis kan hända på alla former av mc men som sagt var oftare på de motorstarkare tyngre hojarna.

Lycka till och när du väl far fram där på vägen med dit nya mc kort på din egen hoj så infinner sig en känsla som inte går att beskriva i någon form av text här. :)

räven
2012-02-10, 16:29
Att en kubikstörre mc skulle vara mer lättkörd än en mindre förstår jag inte alls.Anledningen till många dödsolyckor på de större hojarna är ju för att oerfarna förare inte kunde hantera kraften på dessa motorcyklar när det väl krävdes utan lät mc,n bestämma färdvägen på egen hand.Något som naturligtvis kan hända på alla former av mc men som sagt var oftare på de motorstarkare tyngre hojarna.

Lycka till och när du väl far fram där på vägen med dit nya mc kort på din egen hoj så infinner sig en känsla som inte går att beskriva i någon form av text här. :)

Nu läste du inte vad jag skrev.

Dragstar
2012-02-10, 17:42
Själv hade jag en BMW F650 Funduro när jag övningskörde/körde upp. En kanoncykel som är lätthanterlig, låg sitthöjd med en mjuk o fin gång enligt mig i alla fall. Huvudsaken är att du har en hoj som du känner dig bekväm med. Lycka till!

pumpe3
2012-02-10, 18:09
Har en kopia av Mc-Boken 2010 som du kan få köpa av mig (knappt brukad men klart nyttig för att lära sig mc delen av provet) skicka ett pm om du är sugen, utöver det pluggade jag med Teo 2011 för teori.
Köpte mig en Honda Hornet 600 -06'a som första hoj (tyvärr är jag aningen för stor själv för den hojen annars en grymt bra första hoj i mina ögon, ganska lätt körd utan att vara (eller för den del bli) trist när man väl lärt sig köra tycker jag (den finns för övrigt också till salu :) ) utöver den så körde jag BMW F800r på skolan.

Ankan1
2012-02-10, 18:37
Nu läste du inte vad jag skrev.

Helt rätt.Däremot läste jag vad "Scali" skrev.Och därav mitt svar. :hello:

Phaedre
2012-02-10, 19:18
Välkommen till forumet! Glad att vi blir fler :)

lasrberglund
2012-02-10, 19:54
Tror på en Bra bandit 650 som övnings och uppkörningshoj.

Phaedre
2012-02-11, 11:14
Jag kör på en Yamaha Fazer 600. Mycket nöjd med hanterbarheten, även om jag tycker att det är svårt som fan med krypkörningen :rolleyes:

Det kan väl hänga ihop med att jag aldrig kört moppe och knappt ens lärt mig cykla :) Men nu är det dags. Körde en del i trafik förra året men i år ska jag ha en bokstav till på kortet!!

Lycka till!

Olle Å
2012-02-11, 14:12
Offroadhojarna är ju mycket lättkörda i vanliga fall, men kräver lite övning då det gäller krypkörnig.
De har ju hög tyngdpunkt som ju är en fördel på dåliga vägar och ofta ganska höga.
En annan sak som många inte tänker på, är ju att man bör kunna lyfta upp hojen själv om den av någon anledning blir liggande på sidan.:hello::hello:

Scali
2012-03-15, 22:26
Man tackar för alla svar! Kul med så mycket tips, och en sak jag snappade upp speciellt var just höjden på hojen. Jag är ganska lång och har egentligen inte mycket att jämnföra med förutom att jag provsetat på en kompis gxsr 650, men fick då känslan av att den var för liten, även fast jag vet att man sitter kompakt på en sporthoj. Precis som ''Räven'' skrev tror jag att jag fick tipset med en större motor för att de har mer vrid, pratade med honom senare och han syftade då på liknande saker, och även vid skjuts och sådant.

Scali
2012-03-16, 22:26
Man tackar för alla svar! Kul med så mycket tips, och en sak jag snappade upp speciellt var just höjden på hojen. Jag är ganska lång och har egentligen inte mycket att jämnföra med förutom att jag provsetat på en kompis gxsr 650, men fick då känslan av att den var för liten, även fast jag vet att man sitter kompakt på en sporthoj. Precis som ''Räven'' skrev tror jag att jag fick tipset med en större motor för att de har mer vrid, pratade med honom senare och han syftade då på liknande saker, och även vid skjuts och sådant.

Jag menade CBR 650, inte gxsr.

Borken
2012-03-17, 08:46
Vid krypkörningen ska ju kopplingen användas, då behövs det väl ingen stor motor?
Tror också att nån hoj kring 600 cc är det enklaste att köra upp med, smidig att kasta runt på konbanorna.
Välj ingen custom eller sporthoj bara, då dessa tenderar å ha oduglig vändradie.

Scali
2014-10-03, 01:19
Har ännu inte tagit kortet, men äger nu en hoj och en vilja som aldrig förr. Annat som kommer kosta mig framöver men har som plan att ha kortet i handen till sommaren nästa år :)
Varit på två semestrar med den, båda på runt 130 mil styck. Fått väldigt mycket mer förståelse sedan sista inlägget.
Köpet blev en Aprilia SL1000 Falco, lite ombyggd för att passa touring bättre, men ändå lite för liten för en längre person. Älskar dock italienska hojar, det bara är så... :p
Kommer antagligen kontakta en körskola för lån av hoj och ev. en körlektion innan jag tar mig an kortet.
Problemet som var sist var det att jag inte fick någon uppkörning, allt var fixat fram tills dess. Nu när det gått över 2 år kommer jag behöva göra om allt igen, riskutbildningar och fan och hans moster. Det är dock något jag kan jobba helg för att ha råd med :)
Länge leve sena kvällar på en tom landsväg med styret och naturen! :love:

fishbone
2014-10-03, 13:08
Ikörkort MC är det enda du behöver för att klara teorin
Appen kosar runt 100:-

Var det enda jag hade när jag skulle skiva prov

Pin
2014-10-05, 09:50
Hej

Riskutbildningarna gäller i 5 år om jag inte missminner mig. Dock räcker teorin bara ett år.