handdator

Visa fullständig version : Köra äldre 125:a som 16åring?



Thojo
2012-02-07, 11:18
Funderar lite på det där med 11kw-gränsen för 16åringar. Innebär detta att tex en RD125 från 76 är för vass för dagens 16åringar? Den har ju en effekt på ca 12kw. Har sökt info om detta men inte hittat något. Nog bör väl en 125:a som man själv körde som 16åring även få användas idag eller är det helt kört? Någon som vet mer om detta?

Ankan1
2012-02-07, 11:34
Det är maxeffekten 11kw / 15 hk som gäller (idag) för en 125cc som en 16 åring ska ta körkort på.Så en Suzuki RG125 Gamma från -91 t ex är därmed utesluten med sina 25 hk.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/trafikregler-motorcykel/

Nina
2012-02-07, 11:55
Märkligt att det är så i reglerna? Jag tycker det var bättre förr: lätt mc, 125 cc, fr o m 16 års ålder. That's it. Att krångla till allt med antal hk och kW gör allt bara så förvirrande. De lär väl inte ändra så att det blir enklare heller…

Så, min Husqvarna som har fruktansvärda 15 hk, kW okänt just nu i minnet men som är på 250cc skulle ändå vara förbjuden. Antalet häst stämmer men inte kubiken, jag tror inte den skulle vara mer farlig än en 125:a bara för att det är 250cc. Eller gå fortare (gör max 80 km/tim).

Thojo
2012-02-07, 11:56
Skall man ge sig på att strypa hojen 1kw? Den har förmodligen tappat mer på grund av ålder och slitage. Kan det räcka med bromspapper från någon auktoriserad verkstad?

räven
2012-02-07, 12:44
Märkligt att det är så i reglerna? Jag tycker det var bättre förr: lätt mc, 125 cc, fr o m 16 års ålder. That's it. Att krångla till allt med antal hk och kW gör allt bara så förvirrande. De lär väl inte ändra så att det blir enklare heller…

Så, min Husqvarna som har fruktansvärda 15 hk, kW okänt just nu i minnet men som är på 250cc skulle ändå vara förbjuden. Antalet häst stämmer men inte kubiken, jag tror inte den skulle vara mer farlig än en 125:a bara för att det är 250cc. Eller gå fortare (gör max 80 km/tim).

Förmoda att du bestyckat om förgasaren. Förmodligen massa hästar till när den int 4taktar utan jobbar i efektområdet.

Nina
2012-02-07, 14:37
Förmoda att du bestyckat om förgasaren.

Svar: nej. Så original den kan bli den här militärmoppen. :)

Olle Å
2012-02-07, 16:57
Märkligt att det är så i reglerna? Jag tycker det var bättre förr: lätt mc, 125 cc, fr o m 16 års ålder. That's it. Att krångla till allt med antal hk och kW gör allt bara så förvirrande. De lär väl inte ändra så att det blir enklare heller…

Så, min Husqvarna som har fruktansvärda 15 hk, kW okänt just nu i minnet men som är på 250cc skulle ändå vara förbjuden. Antalet häst stämmer men inte kubiken, jag tror inte den skulle vara mer farlig än en 125:a bara för att det är 250cc. Eller gå fortare (gör max 80 km/tim).

På den tiden då jag var ung körde vi lätta mc bara de vägde under 75 kg. Husqvqrna Guldpil hade faktiskt 200cc. Tyvärr hade en så lätt mc lite dålig hållfasthet i ramen:hello::hello:

Ankan1
2012-02-07, 16:58
Skall man ge sig på att strypa hojen 1kw? Den har förmodligen tappat mer på grund av ålder och slitage. Kan det räcka med bromspapper från någon auktoriserad verkstad?

Tyvärr räcker det inte med bromspapper pga sliten motor i en besiktning där man går på originaleffekten som maskinen lämnade ifrån sig som ny.Man kan med andra ord dra in den med skuren och låst motor och den går inte igenom ändå pga för hög effekt enligt originalhandlingarna om du som sagt var inte strypt effekten på något annat sätt och fått detta dokumenterat.

Amledningen till allt detta var att 125cc en gång i tiden mer eller mindre spårade ur i hästkraftskriget och många 125or blev starkare än motsvarande efterföljande tyngre och kubikstörre mc där man hänvisade de nya reglerna till att få ner antalet olyckor med dessa 125cc mc många gånger framförda av 16 åringar som trodde att de medverkade i en ny biljaktsfilm så fort de vred om startnyckeln.

Nina
2012-02-07, 17:03
På den tiden då jag var ung körde vi lätta mc bara de vägde under 75 kg. Husqvqrna Guldpil hade faktiskt 200cc. Tyvärr hade en så lätt mc lite dålig hållfasthet i ramen:hello::hello:

Allt var enklare förr. :)

Ankan1
2012-02-07, 17:11
Allt var enklare förr. :)

Visst var det.Speciellt när vi hade vänstertrafik och ratten på samma sida.Blev ju lite mer sportigt för de som åkte med att först möta trafiken vid en omkörning.Nog många skillsmässor som startat i dessa sammanhang ha ha ... :hello:

Innan 1916 kunde man framföra sitt fordon i praktiken hur man ville utan minsta erfarenhet och fick ett körtillstånd utfärdat av närmsta länsman om man hade lyckats skaffa sig detta motorfordon.

Efter 1916 skärptes lagen något och man började ställa krav på att man i någon form skulle begripa vad trafikskyltarna betydde.Hemska öde. :)

1948 ansåg man även att det behövdes någon form av uppkörning på detta motorfordon för att bevisa att man var kompetent till att hantera fordonet.

Så sent som 1960 tog det moderna körkortet form där man nu ställde ett samtidigt krav på vad trafikskyltar i samband med körning innebar.

Man upptäckte med andra ord under tidens gång att ju fler individer som skaffade sig ett motorfordon ställde också högre krav på trafiksäkerheten för att få ner antalet olyckor och dödsfall på vägarna.

Den gyllene eran om man vill se det som så var med andra ord över och det fria framförandet av ett fordon utan minsta kunskap hade nått sitt slut.Istället fick vi se fler av våra nära och kära som slapp bli dödade av vilde Hilding i hans nya flotta Merzedes modell 1910. :)

Thojo
2012-02-07, 23:46
Får bli till att strypa den på något vis. Skall kolla runt vad det finns för alternativ. Första 2cyl Yamma hette Yas1 och hade 10,9kw. Skulle ha en sådan då. Vi har ju iofs en encylindrig motor från en DT125 men det blir så mycket fetare med 2cyl så det får vara lite pyssel. Bifogar en bild på hur det skall bli.
http://i1239.photobucket.com/albums/ff504/Thojo61/Monark%20M75%20-49/IMG_2726.jpg