handdator

Visa fullständig version : Triumph Tiger 800XC - Orginalväskor eller eftermarknads?



lasrberglund
2012-02-05, 21:36
Står i startgroparna för att köpa ny hoj och i dagsläget blir det nog en Tiger 800xc.

Jag har läst mycket bu och bä om orginalväskorna som triumph säljer.
Nån som har köpt orginal eller andra? Omdöme?

Mest skeptisk pga plasten och att de är flytande. Kan ju bli en och annan tur i terräng så alu vore nog bättre.

H & B gobi verkar dessutom ha snabbfäste så man enkelt kan ta lös dem och lämna dem på rummet före turen upp på fjället.

engström67
2012-02-05, 22:23
Står i startgroparna för att köpa ny hoj och i dagsläget blir det nog en Tiger 800xc.

Jag har läst mycket bu och bä om orginalväskorna som triumph säljer.
Nån som har köpt orginal eller andra? Omdöme?

Mest skeptisk pga plasten och att de är flytande. Kan ju bli en och annan tur i terräng så alu vore nog bättre.

H & B gobi verkar dessutom ha snabbfäste så man enkelt kan ta lös dem och lämna dem på rummet före turen upp på fjället.

Jag är väldigt nöjd med dessa.Finns i silver,svarta.

http://shop.sw-motech.com/lshop,showrub,1306748933467,en,1306750278-6475,brands.triumph.tiger800xc,index,,,.htm

lasrberglund
2012-02-05, 22:43
Ser riktigt fina ut.

Var köpte du dem? Såg att de ej säljer till sverige pga att importör finns.

RobbeS
2012-02-06, 08:07
http://www.ebay.co.uk/itm/Sw-Motech-TraX-EVO-37-Aluminium-BLACK-Pannier-Right-/250982738433?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3a6fbcaa01#ht_500wt_1121

Finns i England för knappt 2400 kr st plus frakt. Såg att dom kostar mer än 3000 kr styck i sverige. Om du letar i England kan du säkert få dom billigare också. Nu är länken till en högerväska.

DearHunter
2012-02-06, 08:45
Bra där. Och hojarna är ännu billigare än i Sverige, sist jag kollade :)

lasrberglund
2012-02-06, 09:29
Vad tros om den här för offroadturerna?

Mats Liifv
2012-02-06, 10:14
Har aldrig fattat varför Triumph inte kan göra riktiga packväskor. Alla jag sett till de olika modellerna är rena smäcket. För min del skulle jag absolut köpa tillbehörsväskor, finns flera bra att välja påförutom de redan nänmda. Touratech och Hepco & Becker är två exempel. Väskan funkar säkert utmärkt att ha lite smått och gott i, punkalagningssats t.ex.

räven
2012-02-06, 11:15
Plast är plast, tål inte mycket smällar innan fäste å sånt går sönder. Dom som öppnas utåt håller inte tätt efter minsta smäll eller ovarsam behandling. Lägg pengarna på plåt direkt.

Håkan46
2012-02-06, 11:21
Vad tros om den här för offroadturerna?

Den ser bra ut, snygg. Hur har du tänkt använda den? På baksätet, på tvären eller längden?

Jag köpte min istället för topbox, (tycker inte att det är snyggt..). Till min väska finns tillhörande sidoväskor (som jag inte har, men ev. införskaffar). det funkar bra, med den jag har, men utan ställningar för sidoväskorna kanske inte lika bra. Jag använder min för dagsturer med regnstället ovanpå och ett packnät. Något jag verkligen saknar på min (billiga) är sidofickor men det finns ju på den du visar på bild.
Min väska:
http://www.louis.de/_2094bb0f8988053019ab02b6402a6902ee/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=525&wgr=221&list_total=15&anzeige=0&page=0&artnr_gr=10025335

// Håkan

lasrberglund
2012-02-06, 11:46
Tänkte ha den på tvären som en packrulle.
Priset på din var verkligen Bra.

Håkan46
2012-02-06, 12:37
Ja, men som sagt ibland tittar man för mycket på priset. Köpte den dessutom hos en handlare i Sverige.
Jag har lite planer på att eventuellt bygga ett "skelett" i den så att packningen inuti inte blir tillplattad, detta vid längre turer.

engström67
2012-02-06, 15:07
Ser riktigt fina ut.

Var köpte du dem? Såg att de ej säljer till sverige pga att importör finns.

Det är : http://www.custombikeparts.se/ som tar in dom.Jag köpte väskorna av min handlare i Gävle.Var ska du köpa hojen,någon handlare där uppe? han kan väl ta hem kanske?.Jag gav 14000 för alla tre väskor,innerväskor,fästen,osv.Komplett.:)
http://forumbilder.se/thumbs/e7201221100PM1067.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=e7201221100PM1067)

RobbeS
2012-02-06, 21:32
Bra där. Och hojarna är ännu billigare än i Sverige, sist jag kollade :)

Jepp, men varför? :)

lasrberglund
2012-02-06, 21:51
Det är : http://www.custombikeparts.se/ som tar in dom.Jag köpte väskorna av min handlare i Gävle.Var ska du köpa hojen,någon handlare där uppe? han kan väl ta hem kanske?.Jag gav 14000 för alla tre väskor,innerväskor,fästen,osv.Komplett.:)
http://forumbilder.se/thumbs/e7201221100PM1067.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=e7201221100PM1067)

Blir isf på lindroths mc i luleå.

Ska dock ner till umeå och testa BMW F800gs innan köp.

DearHunter
2012-02-07, 14:58
Jepp, men varför? :)

Beror väl på att deras generalagenter sätter kunden i fokus med cirkapriser, brist på konkurrens, pundets höga kurs, de höga skatterna och inte minst att man kan lura engelsmännen att köpa vilket skit som helst för dyra pengar.....
.... Öhhhh....vänta nu....eller är det tvärtom kanske :confused::confused::confused:.. jag är inte säker, ska kolla i stjärnkikaren...nej jag menar kaleidoskåpet... :D

engström67
2012-02-07, 17:56
Beror väl på att deras generalagenter sätter kunden i fokus med cirkapriser, brist på konkurrens, pundets höga kurs, de höga skatterna och inte minst att man kan lura engelsmännen att köpa vilket skit som helst för dyra pengar.....
.... Öhhhh....vänta nu....eller är det tvärtom kanske :confused::confused::confused:.. jag är inte säker, ska kolla i stjärnkikaren...nej jag menar kaleidoskåpet... :D

Ha ha ja du har nog rätt,det är nog tvärs om.Höga skatter får vi väl skylla oss själva för och alla handlare borde ju ge bort prylarna i stället:confused:.Nä jag tycker vi bojkottar alla handlare i det här landet så kan vi åka utomlands och köpa prylar,prova hojar och så vidare.Många handlare börjar ju ta bort tillbehör redan och snart tar dom hem hojar på beställning,det är bra det.Mig gör det ingenting,bara lyfta på luren och tala om vilken hoj jag vill ha:)

räven
2012-02-07, 19:23
Ha ha ja du har nog rätt,det är nog tvärs om.Höga skatter får vi väl skylla oss själva för och alla handlare borde ju ge bort prylarna i stället:confused:.Nä jag tycker vi bojkottar alla handlare i det här landet så kan vi åka utomlands och köpa prylar,prova hojar och så vidare.Många handlare börjar ju ta bort tillbehör redan och snart tar dom hem hojar på beställning,det är bra det.Mig gör det ingenting,bara lyfta på luren och tala om vilken hoj jag vill ha:)

Hmmm. borde inte varje by ha handlare där man kan provköra hojar å klämma på tillbehör?

engström67
2012-02-07, 19:38
Hmmm. borde inte varje by ha handlare där man kan provköra hojar å klämma på tillbehör?

Ja det tycker jag,vore kanon:)

DearHunter
2012-02-07, 20:45
Fri import och fritt att välja försäkringsbolag i vilket Eu land som helst. Det behövs en större konkurrens mellan försäkringsbolagen. Vi lever fortfarande i en skyddad oligopolistisk verkstad som suger ut oss. Varför ska jag betala massa mellanhänder och göda människor som har onödiga jobb som fördyrar? Sätt en skyffel i händerna på dem och låt dem skyffla igen hålen i vägbanorna istället.., Nääää, jag är skeptisk som Dr. Dengroth brukade säga!

RobbeS
2012-02-07, 20:47
Beror väl på att deras generalagenter sätter kunden i fokus med cirkapriser, brist på konkurrens, pundets höga kurs, de höga skatterna och inte minst att man kan lura engelsmännen att köpa vilket skit som helst för dyra pengar.....
.... Öhhhh....vänta nu....eller är det tvärtom kanske :confused::confused::confused:.. jag är inte säker, ska kolla i stjärnkikaren...nej jag menar kaleidoskåpet... :D

:D
Tyvärr verkar det som om generalagenterna kommer att bli handlarnas död i detta land...
Fattar inte att handlarna går med på att toppstyras av en generalagentsorganisation som tjänar mer på varje såld vara än handlarna själva gör.
I USA finns det tre olika importörer av Yamaha plus att ett antal handlare kan gå ihop och beställa direkt från fabriken. Men i Sverige finns det EN generalagent som styr hela marknaden.

Jan-Olov
2012-02-07, 21:25
Men, har inte handlarna rätt att importera och sälj hur dom vill bara tull och skatt betalas?

engström67
2012-02-07, 21:33
:D
Tyvärr verkar det som om generalagenterna kommer att bli handlarnas död i detta land...
Fattar inte att handlarna går med på att toppstyras av en generalagentsorganisation som tjänar mer på varje såld vara än handlarna själva gör.
I USA finns det tre olika importörer av Yamaha plus att ett antal handlare kan gå ihop och beställa direkt från fabriken. Men i Sverige finns det EN generalagent som styr hela marknaden.

Precis och säljer dom inte till räckligt med hojar så blir dom av med märket.Men sverige är ju fantastiskt.

räven
2012-02-07, 22:18
Men, har inte handlarna rätt att importera och sälj hur dom vill bara tull och skatt betalas?

De fins nåt som heter generalagent, jag vet inte mer.

RobbeS
2012-02-07, 23:01
Men, har inte handlarna rätt att importera och sälj hur dom vill bara tull och skatt betalas?

Ja enligt de regler som styr handeln inom EU så är fri rörlighet av varor och tjänster över gränserna skyddade. Det har vissa företag dock inte insett utan delar upp marknaden över geografiska områden där en generalagent har monopol och styr över handlarna. De kriminella outlawsklubbarna typ HA är organiserad på samma sätt.....

V Saarela
2012-02-09, 20:32
Finns väl ganska många sidoimpörter här i landet, så generalagenten har ju inte direkt monopol.

lasrberglund
2012-02-10, 07:34
Finns väl ganska många sidoimpörter här i landet, så generalagenten har ju inte direkt monopol.

Sant.
Men i vissa fall så säljer inte t. ex. tyska tillverkare till sverige pga att en generalagent finns.

Mats Liifv
2012-02-10, 09:52
Sant.
Men i vissa fall så säljer inte t. ex. tyska tillverkare till sverige pga att en generalagent finns.Exempelvis Touratech. Prispåslaget i Sverige rör sig om i runda slängar 25% gentemot att handla i Tyskland. Ska väl vara olagligt enligt EU:s regler, likväl är det så det funkar!

V Saarela
2012-02-10, 10:40
Sant.
Men i vissa fall så säljer inte t. ex. tyska tillverkare till sverige pga att en generalagent finns.

Precis, finns flera andra. Spontant kommer jag på, KTM, Triumph, Yamaha, etc etc. Oftast handlar det väl om märken där man har nån slags centrallager(dvs, generalagenten beställer direkt från tex ett europalager)
Det är ju bara att kika runt hos gråimportörerna vilka märken som går att kringå. Hur dom köper sina maskiner har jag ingen aning om, kanske från nån handlare eller nån generalagent i annat land?

Men är det generalagentens fel(även Touratech) som bestämt att det ska finnas bara en generalagent?

Vad skulle hända med verkstadsbiten hos handlarna som tydligen är redan så kass. Om inte nu utbildat folk med specialverktyg klarar av jobbet, hur ska då firmorna med en hylsnyckelsats och utan felsökningsdatorer klara av det?
Vad skulle hända med våra garantier. Vi har väl världens givmildaste garantier med 5 år på vissa märken. Dom tre extra åren är ju nåt som generalagenten står själv för. Förmodligen är dom väl också garanterade också, åtminstone genom att märket har ju krav på ordnad ekonomi. Gråimportörerna har ju också börjat med fem-års garanti, men problemet är ju att, vem som helst kan vifta med en sedelbunt och köpa hojar....konkkar firman så är garantin lika borta med den.

Jaja, vi hatar nog hela världen....såna är vi :)

lasrberglund
2012-02-10, 19:56
Är det inte världen som hatar oss?? :D

V Saarela
2012-02-10, 21:37
Är det inte världen som hatar oss?? :D

haha, förlåt.....så var det ju :)

gunther
2012-02-11, 15:56
Så, för att snacka lite orginal triumph-väskor igen då.. ;)

Jag har orginalväskorna på min Tiger 800 och är nöjd med dom. Dock - köper jag en ny hoj så kommer jag nog inte åka med orginalväskor igen. Toppmatade väskor är enklare att ha att göra med, så är det bara. Men som det är nu är jag tillräckligt nöjd med dom jag har nu för att inte börja leta efter andra.

Jag har tappat min hoj kanske tre, fyra ggr sammanlagt i låg hastighet när den varit fullpackad (för att den varit fullpackad och för att jag varit trött i huvudet) och väskorna har inte visat ett smack av sämre funktionalitet för det. Men visst, kraschar man ordentligt med dom så är det nog en annan historia.

Täta har dom varit i ur och skur trots att jag inte har några innerväskor.

Så, det var det. =)

lasrberglund
2012-02-11, 16:55
Var o kollade på en XC idag.
Skulle få samma rabatt på andra väskor som orginal (15%) så blir det hojköp så blir det andra väskor.

V Saarela
2012-02-11, 17:39
Var o kollade på en XC idag.
Skulle få samma rabatt på andra väskor som orginal (15%) så blir det hojköp så blir det andra väskor.

Jag o kompisen var i veckan hos Lingvalls i Gävle. Han skulle göra affär med dom på en ZXT1200...och om dom fick fler leveranser upp till Norrbotten, så skulle dom leverera den hem till honom.
Kanske höra med dom(snacka med Henry där)....så får kåmpiisen sin också :)

engström67
2012-02-11, 17:56
Jag o kompisen var i veckan hos Lingvalls i Gävle. Han skulle göra affär med dom på en ZXT1200...och om dom fick fler leveranser upp till Norrbotten, så skulle dom leverera den hem till honom.
Kanske höra med dom(snacka med Henry där)....så får kåmpiisen sin också :)

Bra grabbar där,Henry och hans brorsa Tommy som jag gör affärer med:).Dom fixade mina väskor från sw-motech.Beställde orginal väskor,men var ej nöjd med dom så vi bytte rätt av bara:)

V Saarela
2012-02-11, 18:09
Bra grabbar där,Henry och hans brorsa Tommy som jag gör affärer med:).Dom fixade mina väskor från sw-motech.Beställde orginal väskor,men var ej nöjd med dom så vi bytte rätt av bara:)

Ja, Tommy babblade på mig en GoPro kamera :)
Orginalväskorna är ju ingen hit, luckan på sidoväskorna tar i om man har en större topbox. Vi kikade på motech också....

engström67
2012-02-11, 22:10
Ja, Tommy babblade på mig en GoPro kamera :)
Orginalväskorna är ju ingen hit, luckan på sidoväskorna tar i om man har en större topbox. Vi kikade på motech också....

Ha ha,ja jag köpte en gopro kamera ,men lämnade tillbaka den.Det var inget för mig.Säkert kul om man håller på med nå konst eller annat lattjo,men sitta och filma vägen gav inget för mig:)