handdator

Visa fullständig version : Spöken i mina blinkers



flygare69
2012-02-05, 21:17
Upptäckte idag att mina blinkers bara funkar med ljuset avstängt. Tänder jag halvljuset/helljuset så går de inte alls. Har jag ljuset avstängt och blinkersen på, men trycker in bromsen så tänds bromsljuset och blinkersen slocknar tills jag släpper bromsen.
Min första tanke är att batteriet inte orkar. Satte det på laddning och hoppas att det funkar nästa gång jag är i garaget. Har mekat en del och använt batteriet en del så det visade sig behöva lite laddning. Tror ni att jag är rätt på det, eller kan det vara något annat som spökar? Är lite nojig för att det inte ska funka med fulladdat batteri heller. Kan informera om att jag monterat Kellerman 3in1 bak och små ledblinkers fram. Har monterat enligt beskrivning så jag vet inte annars vad felet kan bero på.

pentti01
2012-02-05, 21:24
Kolla all jordning är mitt tips !

Jan-Olov
2012-02-05, 21:56
Kolla all jordning är mitt tips !

Mitt med.

flygare69
2012-02-05, 23:05
Ok, är helt grön vad gäller el. Allt funkar som det ska förutom blinkersen som inte vill fungera tillsammans med det andra. Skumt eftersom jag kopplat in det enligt beskrivning. Är det jorden till blinket som jag i så fall skulle kopplat fel då eller?

Jan-Olov
2012-02-05, 23:32
Vad är det du har byggt om?

pentti01
2012-02-06, 01:05
Ok, är helt grön vad gäller el. Allt funkar som det ska förutom blinkersen som inte vill fungera tillsammans med det andra. Skumt eftersom jag kopplat in det enligt beskrivning. Är det jorden till blinket som jag i så fall skulle kopplat fel då eller?
Behöver inte vara felkopplat, det kan vara dålig kontakt i kopplings-don osv.
Ta loss alla el-kopplingar en o en, som har med blinkers att göra ( senare ev. all belysning) och gör rent; spruta "556" e.dyl, dra i sär o sätt ihop några ggr.
Leta även efter kablar som är fastskruvade i ramen (brukar finnas några st i.a.f) och gör ren även dem.
Var noga när du letar ; ibland är dom "gömda" tex. under/bakom batterihållaren.
Jag hade problem med bromsljuset i somras; visade sig att det ärgat i ett par skarvkontakter (orginal) till just jordningen. i.o.f.s är min hoj gammal men det kan hända lätt om skarvdonen sitter på ett ställe som är utsatt för fukt,tror jag.

flygare69
2012-02-06, 08:44
Vad är det du har byggt om?

En gammal Honda Shadow 600 som sakta men säkert blir en bobber. Första cykeln för mig så det är en hel del frågetecken och jag famlar i blindo ibland, men man lär så länge man lever. Ska gå över kopplingarna igen. Surt bara när man lagt möda på att gömma allt snyggt med krympslangar och kabelband.

flygare69
2012-02-06, 11:33
Du kan ju börja med att förklara för oss mindre vetande vad "..förutom blinkersen som inte vill fungera.." innebär?
Lyser bara..
lyser inte alls..
blinkar konstigt..
eller nåt annat..
Och framför allt VAD har du micklat med??? Och hur?

Bra svar kräver bra ställd fråga.

Prova att läsa tråden från början så ser du att det finns mer info än om du börjar läsa i mitten

akems
2012-02-06, 20:56
Prova att dra en lös ledning så slipper du kanske dra om allt utan kan hitta var det försvinner,tex jorda direkt från batteriet till lampan,spänning direkt till reläet osv.

flygare69
2012-02-07, 00:31
Prova att dra en lös ledning så slipper du kanske dra om allt utan kan hitta var det försvinner,tex jorda direkt från batteriet till lampan,spänning direkt till reläet osv.

Låter som en vettig idé.
Några tillägg: Kan en bränd lampa i systemet göra att ett sånt här fenomen uppträder? Märkte att parkeringsljusets lampa var trasig, men det borde väl inte påverka blinkersens funktion?
Har även originalreläet kvar på hojen, men har beställt ett elektroniskt ledrelä. Kan det vara reläet som ställer till det?
Vidare så har jag plockat bort lampan till blinkersgivaren för att motverka att det blinkar varningsljus hela tiden vilket det gjorde innan p.g.a bakmatning av ström till motsatt sida. Kan detta spela in??

Kanske dumma frågor, men som sagt, jag är inte kunnig på området.

flygare69
2012-02-09, 14:31
Testade igår igen med fulladdat batteri utan resultat så batteriet var inte problemet. Däremot la jag märke till att när ljuset är på så drar inte reläet blinkersen och det tickar inte alls. Däremot tickar det när ljuset är avstängt och då funkar ju blinkersen. Börjar misstänka att det är originalreläet som är boven i dramat. Ska testa med lastoberoende relä innan jag börjar gräva i kablarna.

Viragomannen
2012-02-11, 02:17
Låter som en vettig idé.
Några tillägg: Kan en bränd lampa i systemet göra att ett sånt här fenomen uppträder? Märkte att parkeringsljusets lampa var trasig, men det borde väl inte påverka blinkersens funktion?
Har även originalreläet kvar på hojen, men har beställt ett elektroniskt ledrelä. Kan det vara reläet som ställer till det?
Vidare så har jag plockat bort lampan till blinkersgivaren för att motverka att det blinkar varningsljus hela tiden vilket det gjorde innan p.g.a bakmatning av ström till motsatt sida. Kan detta spela in??

Kanske dumma frågor, men som sagt, jag är inte kunnig på området.

Hej!
Det borde nog vara med ett motstånd till dom nya led blinkerserna,annars blir strömmen för kraftig och det kan visa sig på detta vis.
En idé i alla fall;)

flygare69
2012-02-23, 21:34
Pillade dit ett ledrelä idag och nu fungerar blinkersen som de ska. Värt att veta för alla som byter till led: det kan alltså bete sig lite hur som helst. Ibland blinkar de för fort, eller bara lyser, eller som i detta fallet; lyser inte alls. Enda fenomenet nu är att mina framblinkers (biltema) nte slocknar helt mellan blinken utan glöder svagt. Bakblinkersen funkar som de ska (Kellerman). Dock upptäckte jag att det inte var alla dioder i biltemablinkersen som lyste så de åker tillbaka till butiken. Tror jag investerar i Kellerman där fram också så lär det ju funka.