handdator

Visa fullständig version : Ryggskydd



honda500
2012-02-03, 19:36
Hej!

Var idag och klämde på biltemas ryggskydd. En liten konstig fråga, men hur ska ett ryggskydd sitta? Hur ska man resonera? Var osäker om jag ska ha large eller medium.

// honda500

Olle Å
2012-02-03, 20:35
Ryggskyddet bör ju gå ner så långt att de skyddar svanskotan när man står upp. Då blir de ju så långt att det går mot sadeln då man sitter på hojen. Har man då tvådelat ställ, så sitter det ju bäst utanpå bxorna. :hello:

honda500
2012-02-03, 20:42
hur långt ska den gå upp mot nacken?

Jåke
2012-02-03, 20:49
Hittade den här texten:

"Enklast är att man mäter någon centimeter under t-shirtkanten i nacken ner till svanskotan."

Viragomannen
2012-02-03, 23:45
Hej!

Var idag och klämde på biltemas ryggskydd. En liten konstig fråga, men hur ska ett ryggskydd sitta? Hur ska man resonera? Var osäker om jag ska ha large eller medium.

// honda500

Bäst är att prova i butiken.och böja sig lite hit och dit,man känner direkt om det är för långt eller för kort.
skulle tipsa dig om att sätta nån hundring extra på ryggskyddet och köpa något annat än biltemas.
Detta blir riktigt kladdigt varmt på sommarn.
själv köpte jag ett som heter richa vet ej om stavningen är rätt:) mycket svalt och bekvämt.;)

honda500
2012-02-03, 23:51
Javisst har ni fler tips på ryggskydd som är godkänt men inte så dyr så får ni gärna tipsa mig!

Nina
2012-02-04, 08:18
hur långt ska den gå upp mot nacken?

Petar den i nacken när du sitter ner på hojen eller på annat vis pillar på nacken är den för stor. Jåkes tips är bra. :)

Själv kör jag med Halvarsson Buckler (http://sulasmcbutik.se/index.php/default/kategori/ryggskydd-skydd/halvarsson-buckler.html), med avtagbart tvättbart tyg, justerbar i det oändliga i mitt tycke, har format sig efter min ryggtavla och sitter som gjuten. Fast den var inte så där dyr när jag köpte den, var nog mer introduktionspris när den kom. Bäst i test är den för övrigt.

räven
2012-02-04, 09:06
Själv föredrar jag ryggskydd som sitter i en väst med andra skyddsfunktioner. Sitter bra å stadigt, men varmt naturligtvis

DearHunter
2012-02-05, 17:06
Handelsbodens ryggskydd fick tydligen utmärkta betyg.
Jag använder mitt ryggskydd även till utförsåkning (skidor alltså)!

AT-gubben
2012-02-10, 09:59
Själv föredrar jag ryggskydd som sitter i en väst med andra skyddsfunktioner. Sitter bra å stadigt, men varmt naturligtvis



Jag med. Visst blir det varmt men då tar jag av jackan och har bara en tröja, t.ex. crosströja ovanpå skyddsvästen och simsalabim så vart det betydligt bättre. Tyvärr har jag inte hittat några skyddslångkalsonger :( Och tur är väl det. :eek:

Ove
2012-02-10, 10:20
Tyvärr har jag inte hittat några skyddslångkalsonger :( Och tur är väl det. :eek:

:) Biltema artikel 86257. ;)

AT-gubben
2012-02-10, 12:29
Vaa? skulle klädkrokar vara bra? :confused: :D :)


http://www.biltema.se/sv/Bygg/Armaturmontering/Krok/Kladkrokar-2-pack-86257/

Håkan46
2012-02-10, 16:03
82-657 kanske... går ju att hänga på klädkrokar.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skyddsbyxa-MC-82657/

Ove
2012-02-10, 16:26
Vaa? skulle klädkrokar vara bra? :confused: :D :)


http://www.biltema.se/sv/Bygg/Armaturmontering/Krok/Kladkrokar-2-pack-86257/

:o Hoppsan! Blidde lite fel där.....


82-657 kanske... går ju att hänga på klädkrokar.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skyddsbyxa-MC-82657/

...... men här var det rätt. :shakehands:

AT-gubben
2012-02-10, 17:08
Näää! Skyddslångkalsonger skulle det vara. Knäkalsonger ser så larvigt tu. Fast blir det hysteriskt varmt så med ett par tunna crossbyxor (naturligtvis med knäskydd under) så kanske ventilationen blir tillfredställande. Humm! Får prova i sommar, jag säger inte var och när. ;) ;):rolleyes:

Ove
2012-02-10, 18:24
[
Näää! Skyddslångkalsonger skulle det vara. Knäkalsonger ser så larvigt tu. Fast blir det hysteriskt varmt så med ett par tunna crossbyxor (naturligtvis med knäskydd under) så kanske ventilationen blir tillfredställande. Humm! Får prova i sommar, jag säger inte var och när. ;) ;):rolleyes:

:) Aha! Du har låååånga ben? :p

:hello: Jag har faktiskt tänkt i samma banor med crossutrustning, just för att det inte behöver bli så varmt. Den tunna jackan har jag redan, dock inte Biltemas som sitter väldigt illa och mest skyddar delar som jag inte vet att jag har. :rolleyes: Men brallorna ser ut att kanske ha skydden mera rätt placerade.

AT-gubben
2012-02-11, 21:50
Okey! För att bli seriösa så är skyddsvästen helt superb. Kunna ta av jackan och få friskluft nästan på kroppen helt fantastiskt. Jackan tar inte stor plats utan kan stuvas undan på bekvämt sätt. Jag lovar att du blir säkrare och gladare i varmt väder om du har modet att prova.

I somras var jag och flera från Distans mck nere i Italien och vi var några med den utrustningen som trivdes i värmen.
Dock fanns jakan stuvad i nät från Biltema och det fungerar superbt. Uppe i bergen vid svalare eller om du vill kallare väder så åkte jackan på och vi grät inte.

Ove
2012-02-12, 09:46
:) Kollade i garderoben - min jacka heter Thor (made in China). Känns väldigt gedigen och är sval. Kör man helt utan vindskydd utanpå är den iskall, har testat och fick det årets brakförkylning mitt i sommaren. :p

Phaedre
2012-02-12, 10:16
Okey! För att bli seriösa så är skyddsvästen helt superb. Kunna ta av jackan och få friskluft nästan på kroppen helt fantastiskt. Jackan tar inte stor plats utan kan stuvas undan på bekvämt sätt. Jag lovar att du blir säkrare och gladare i varmt väder om du har modet att prova.

I somras var jag och flera från Distans mck nere i Italien och vi var några med den utrustningen som trivdes i värmen.
Dock fanns jakan stuvad i nät från Biltema och det fungerar superbt. Uppe i bergen vid svalare eller om du vill kallare väder så åkte jackan på och vi grät inte.

Vad är det för märke på skyddsvästen?

AT-gubben
2012-02-12, 10:29
Finns ett flertal märken som är bra. Jag kör sen tre år tillbaka med ett UFO Skorpion. Finns att beskåda på Garage 24 under Cross.

Håkan46
2012-02-12, 11:08
Finns ett flertal märken som är bra. Jag kör sen tre år tillbaka med ett UFO Skorpion. Finns att beskåda på Garage 24 under Cross.

Den ser ut att fungera bra. Hur är den att ta på /av? Är det ett antal spänn-remmar att justera varje gång?

AT-gubben
2012-02-12, 14:57
Den ser ut att fungera bra. Hur är den att ta på /av? Är det ett antal spänn-remmar att justera varje gång?

Dragkedja fram och kardborre i ärmsluten. Det är allt när du har justerat in den för din kroppshydda. Mitt råd är att prova ut rätt storlek innan köpet.