handdator

Visa fullständig version : Regnställ.



Hornet
2012-02-01, 14:43
Hej !
Tänker köpa mig ett regnställ, ser att det finns ställ som är fodrade och dom utom vilket är att föredra ? Känns som att köpa ett fodrat blir lite kaka på kaka, men vad är era erfarenheter. Tips Fodrat eller inte.

Ha de // Gunnar

Gert
2012-02-01, 15:32
Jag har inget i mitt och det blir nog tillräckligt "bumsigt" utan foder tycker jag

Nina
2012-02-01, 15:48
Köp inte Biltemas, du ser ut som en Michelin-gubbe i 70 blås. :rofl:
Begriper inte hur det är funtat det regnstället, det håller väta ute jättebra men luft kryper in innanför och blåser upp hela stället som en luftballong.

honda500
2012-02-01, 16:42
undvik Handelsboden. Om du kan köpa ett ställ som är tät mot regn så skulle jag personligen föredra det.

Olle Å
2012-02-01, 17:45
Om du skall köra i riktigt regnväder så skall du prova stället först utanpå dina ordinarie mckläder.
Jag föredrar tvådelat ställ framför overall med tanke på av och påklädning.:)
Om du köper en jacka med huva, så klarar du det värsta tänkbara regnande med huvan innanför hjälmen utan att bli blöt i nacken. Tänk på att byxorna skall gå att täta till nertill och att ärmarna har någon form av snörning eller kardborrestängning. Sedan finns det ju både överdrag till stövlar och vattentäta handskar.:)
Brukar sällan regnställ själv eftersom mitt goretexställ håller regnet ute i timmatal. Skall jag köra en heldag vid temperatur runt nollan och det är risk för regn, så är ju regnstället ett extraskydd mot kylan eftersom det inte släpper igenom fartvinden.:hello::hello:

Jan-Olov
2012-02-01, 18:10
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=133&cid=19
Jag har detta regnställ och de gånger jag har använt det så har det funkat bra. Den långa dragkedjan gör att det går ganska bra att ta av och på och det är både luva och kardborre i armar och ben.

Håkan46
2012-02-01, 18:12
Jag har ett helställ Halvarssons. Fungerar bra, inga stora problem att ta på/av, 1 dragkedja. Jag kan ta på det under långkörning mest som vindstopper för extra värme, som redan sagts. Bumsigare blir det ju med regnställ utanpå det går inte att undvika.
Ett tvådelat är ju visserligen flexiblare. En kompis åkte gärna med bara överdelen och det slutade ofta med blöta byxor.
Jag rekommenderar varselfärg på lämpliga delar. Sämre sikt i regn.

honda500
2012-02-01, 18:16
Lindstrands regnställ har jag hört mkt gott om.

namn
2012-02-01, 18:20
Richa 2-delat, kör jag med och är helnöjd med...
http://www.24mx.se/mc/p/mc-regnstall-richa-2-delat-gul-svart/15019/regnstall-och-reflexvastar/k297/

Eftersom du kommer synas mycket sämre vid regnväder så är det inte alls dumt att ha lite skrikiga färger på delar av stället.

Hornet
2012-02-01, 18:35
Tack för intressanta synpunkter ! Detta med huva var intressant. Jag har handlat en hel del från Tyskland och då hos Louis och är nöjd med det jag har köpt. Så nu så kollar jag på regnställ kolla länken :)
Gunnar //


http://www.louis.de/_101a5ec20b07fa76cdd42b5365a656a167/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=208871

honda500
2012-02-01, 18:43
Tänkte stjäla lite grann din tråd och fråga om kläder som du beställer från tyskland, brukar de passa dig eller blir det en massa skickande fram och tillbaka?

Hornet
2012-02-01, 18:58
Tänkte stjäla lite grann din tråd och fråga om kläder som du beställer från tyskland, brukar de passa dig eller blir det en massa skickande fram och tillbaka?

Hej ! Ta i trä,, jag har köpt skinnställ 2 delat både till mig å frugan, och det har passat :adore: Ett litet fult knep kan va att man provar kläder i någon affär här, det gjorde vi. Dock inte hjälmar det köpte vi i affären. Prismässigt ligger Louis klart bra till tycker jag.

Snabb leverans till dörren ca 1 vecka.

Mats Liifv
2012-02-02, 08:40
Själv kör jag med det här stället, vilket jag sedan flera år är väldigt nöjd med!

För min del är det självskrivet att det ska vara ett tvådelat ställ. Mycket mer praktiskt ur alla aspekter. Lättare att ta av och på, användbart med de separata delarna och dessutom mycket enklare vid toabesök etc. En stor fördel med dessa byxor är blixtlåset som går högt upp på låret. Gör det fantastiskt lätt att snabbt och enkelt få på sig byxorna. En inte oviktig fördel när man står vid vägkanten och regnet vräker ner. Då vill man inte att det ska strula...

Olle Å
2012-02-02, 12:04
Själv kör jag med det här stället, vilket jag sedan flera år är väldigt nöjd med!

För min del är det självskrivet att det ska vara ett tvådelat ställ. Mycket mer praktiskt ur alla aspekter. Lättare att ta av och på, användbart med de separata delarna och dessutom mycket enklare vid toabesök etc.

Ha ha. Ett toalettbesök om man har väldigt bråttom och utrymmet är väldigt litet, med goretexställ och ett tvådelat regnställ utanpå och dessutom ett separat ryggskydd, kan ha sina poänger så här i efterskott. Just då önskade man att man hade haft bil i stället.
Hade kanske varit ännu värre om man hade haft en regnoverall som varit lite fuktigt.

honda500
2012-02-02, 12:06
Jag har hört mkt gott om det här stället.




Själv kör jag med det här stället, vilket jag sedan flera år är väldigt nöjd med!

För min del är det självskrivet att det ska vara ett tvådelat ställ. Mycket mer praktiskt ur alla aspekter. Lättare att ta av och på, användbart med de separata delarna och dessutom mycket enklare vid toabesök etc.

honda500
2012-02-02, 12:07
Jag har varit i den sitsen och det var inte kul:p:D:deal::cool:





Ha ha. Ett toalettbesök om man har väldigt bråttom och utrymmet är väldigt litet, med goretexställ och ett tvådelat regnställ utanpå och dessutom ett separat ryggskydd, kan ha sina poänger så här i efterskott. Just då önskade man att man hade haft bil i stället.
Hade kanske varit ännu värre om man hade haft en regnoverall som varit lite fuktigt.

pentti01
2012-02-02, 12:21
"kör Gore-Tex, slipp regnställ" ,,?

Mats Liifv
2012-02-02, 12:53
"kör Gore-Tex, slipp regnställ" ,,?I den bästa av världar funkar det på det viset. Dessvärre blir kläderna blöta, även om du är torr närmast kroppen och kyleffekten i blöta kläder är inte skön. Finns kläder som har laminatet i yttertyget och inte blir blöta på samma sätt, men dom brukar kosta mer än de flesta är beredda att satsa. Runt 20.000:- tror jag att man får räkna med. Vill minnas att det var Rukka jag såg senast.

DearHunter
2012-02-02, 14:00
I den bästa av världar funkar det på det viset. Dessvärre blir kläderna blöta, även om du är torr närmast kroppen och kyleffekten i blöta kläder är inte skön. Finns kläder som har laminatet i yttertyget och inte blir blöta på samma sätt, men dom brukar kosta mer än de flesta är beredda att satsa. Runt 20.000:- tror jag att man får räkna med. Vill minnas att det var Rukka jag såg senast.

Japp. Är hur nöjd som helst med RUKKA.

Man måste dock känna till, vad gäller membranställ, att fukten transporteras från varmt till kallt. Så om man har tex handskar i G-tex och drar igång handtagsvärmen så kan fukten krypa in.

En annan parameter är hur hög vattenpelare (tryck) som membranet tål. Färdas man i motorvägsfart så kan det kanske bli problem eftersom vattendropparna kommer med en jefla fart och kan motsvara ett för högt tryck (har dock inte räknat på det eller känt efter.) .... :D

Höj-och sänkbar ruta - om Dearhunter får välja :)

Olle Å
2012-02-02, 14:06
Japp. Är hur nöjd som helst med RUKKA.

Man måste dock känna till, vad gäller membranställ, att fukten transporteras från varmt till kallt. Så om man har tex handskar i G-tex och drar igång handtagsvärmen så kan fukten krypa in.

En annan parameter är hur hög vattenpelare (tryck) som membranet tål. Färdas man i motorvägsfart så kan det kanske bli problem eftersom vattendropparna kommer med en jefla fart och kan motsvara ett för högt tryck (har dock inte räknat på det eller känt efter.) .... :D

Höj-och sänkbar ruta - om Dearhunter får välja :)

Ok, då är vi där igen. Jag kan köra timtals i regn och ganska fort, ca 100 tack vare min höga framruta på Transalpen. Använder dock bara regnstället om det närmar sig nollan.:hello:

Mats Liifv
2012-02-02, 14:27
Regnskyddet på min BMW LT är i toppklass...så länge man rullar!

DearHunter
2012-02-02, 14:48
Regnskyddet på min BMW LT är i toppklass...så länge man rullar!

Absolut Mats. Ska man "köra" flera dagar i sträck så är det en välsignelse att plocka flygfän och regn med rutan...

"man rullar" ?? Hmmm....låter nästan som en tegelsten från Hissingen "Volvo". :D

Mats Liifv
2012-02-02, 14:57
Det är inte för intet som radfyrorna av den gamla sorten kallas "The flying brick"!

DearHunter
2012-02-02, 18:35
Ha, ha...såsant. 😄

Ska köpa nya stövlar inför nästa säsong. Mina har gett upp och spruckit. Vet ej vad det kan bero på..... 😁

räven
2012-02-02, 18:51
Ha, ha...såsant. ��

Ska köpa nya stövlar inför nästa säsong. Mina har gett upp och spruckit. Vet ej vad det kan bero på..... ��

Smörja mera

DearHunter
2012-02-02, 19:16
Nä, nä. Syntetläder kan du smörja själv, som den där gamla damen som vattnade sina blommor i tre år tills hemtjänsten påpekade att de var av plast 😄

Ove
2012-02-02, 19:37
Nä, nä. Syntetläder kan du smörja själv, som den där gamla damen som vattnade sina blommor i tre år tills hemtjänsten påpekade att de var av plast ��

:) Kedjevax lär fungera på stövlar som läcker enligt Elving Solli. Kunde väl vara roligt att handla lite sånt som omväxling. ;)

räven
2012-02-02, 21:25
Nä, nä. Syntetläder kan du smörja själv, som den där gamla damen som vattnade sina blommor i tre år tills hemtjänsten påpekade att de var av plast ��

Syntet? ? ?

DearHunter
2012-02-02, 22:14
Japp. Vissa detaljer är i syntet och de har spruckit.

engström67
2012-02-02, 22:34
I den bästa av världar funkar det på det viset. Dessvärre blir kläderna blöta, även om du är torr närmast kroppen och kyleffekten i blöta kläder är inte skön. Finns kläder som har laminatet i yttertyget och inte blir blöta på samma sätt, men dom brukar kosta mer än de flesta är beredda att satsa. Runt 20.000:- tror jag att man får räkna med. Vill minnas att det var Rukka jag såg senast.

Jepp och Stadler:).Det är dyrt men värt det,behöver aldrig fundera,oavsett väder

engström67
2012-02-02, 22:38
Japp. Vissa detaljer är i syntet och de har spruckit.

är väl därför dom spruckit:)Köp riktigt skinn i stället och sköt om dom,smörj in osv,då håller dom länge

RobbeS
2012-02-02, 23:50
Tog förra sommaren hem ett par meindelkängor som skulle kastas från jobbet som fått bytas ut pga utslitna sulor. Inget vidare att gå timtal i skogen med men annars i bra skick. Gore Tex membran och äkta tjockt läder gör dom till dom bästa mc skor jag ägt. Nu har väl försäkringsbolagen en del att anmärka men jag tror kängorna skulle klara en krasch bättre än dom flesta mc stövlar. Om Biltemas mc stövlar är godkända så borde ju dom flesta skor klara kraven.

DearHunter
2012-02-03, 09:12
De flesta vandringskängor saknar skydd för vristen och fotknölarna. Dessutom så tycker jag att de är lite otympliga att växla med. Men det kan man säkert vänja sig vid och justera spaken. Annars håller jag med. Dessutom är de ju sköna att knata omkring i när man kommer fram eller tar en paus. En del stövlar ser ju ut och låter som ett par slalompjäxor när man går omkring i dem. Ska nog ge mig ut på research efter "the boot" !!

Mats Liifv
2012-02-03, 09:27
Har sedan ett par år tillbaka ett par sådana här (https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/sec24ab22aaf7/?ObjectPath=/Shops/10207048/Products/TCX-Competizione-S-GTX/SubProducts/TCX-Competizione-S-GTX-0003) stövlar. Högsta tänkbara säkerhet, vattentäta och inte minst sköna att gå i. Har faktiskt vandrat i dessa nere i Österrike. Funkade perfekt i det ösregn som rådde! :)

Om man väljer att köra i vandringskängor så kan man ha i åtanke att underbensbrott är en mycket vanlig skada vid olyckor med motorcykel. Har jsälv slagit i underbenet rejält vid ett "oplanerat stopp". Klarade mig med blåmärke och lite ont i smalbenet tack vare stöveln som hade ett rejält skydd för smalbenet. Utan det hade det gått betydligt värre...Hojåkning är alltid ett kalkylerat risktagande och man får väga bekvämlighet mot skyddseffekt.

Håkan46
2012-02-03, 11:05
Hej Mats
Stövlarna du hänvisar till verkar bra, jag skall införskaffa ett par nya i år. Hur mycket väger dom?
Hur är storlekarna?
Jag har åkt med Biltemas stövlar i 3 år nu och dom har aldrig varit vattentäta, har visserligen inte provat med kedje-vax. Styvheten i dom är ju inte alls vad man kan önska.
/Håkan

Olle Å
2012-02-03, 11:28
Hej Mats
Stövlarna du hänvisar till verkar bra, jag skall införskaffa ett par nya i år. Hur mycket väger dom?
Hur är storlekarna?
Jag har åkt med Biltemas stövlar i 3 år nu och dom har aldrig varit vattentäta, har visserligen inte provat med kedje-vax. Styvheten i dom är ju inte alls vad man kan önska.
/Håkan

Köpte ett par läderstövlar typ enduro för flera år sedan, märke BMW. Måste varje år smörja in dem rejält runt sulsömmarna med fiskarsmorning, så håller de vattnet ute.
Väl smorda läderstövlar håller länge. Dessutom är de lätta att få rena efter en dags skitiga grusvägsåkning.
Hellre starka och skyddande än att vara fin i kängor.:hello:

Håkan46
2012-02-03, 11:37
Jodå. Jag har allt smort med fiskarsmorning, mina fötter blev blöta trots detta.
Jag borde kanske även sagt att mina har tappat formen, är inte bra att stå eller gå i/med.

//Håkan

Olle Å
2012-02-03, 11:47
Jodå. Jag har allt smort med fiskarsmorning, mina fötter blev blöta trots detta.
Jag borde kanske även sagt att mina har tappat formen, är inte bra att stå eller gå i/med.

//Håkan

Annars är ju ett enkelt tips att ta ett par plastkassar och trä över stövlarna om man vet att det blir mycket regn under en längre tid. Silvertejp på sulan, så kan man faktiskt gå med påsarna.
Detta duger ju som en nödfallsåtgärd, inte snyggt.............:hello::hello:

engström67
2012-02-03, 13:07
Jag kör dessa,helt vattentäta och sköna att gå i:)

http://www.touringbutiken.se/product_info.php?products_id=22857

Mats Liifv
2012-02-03, 14:14
Jag kör dessa,helt vattentäta och sköna att gå i:)

http://www.touringbutiken.se/product_info.php?products_id=22857En mycket bra stövel som jag hade i flera år innan den började släppa i limningen. Sulorna lossnade. Ett bra köp, helt klart!

Mats Liifv
2012-02-03, 14:18
Hej Mats
Stövlarna du hänvisar till verkar bra, jag skall införskaffa ett par nya i år. Hur mycket väger dom?
Hur är storlekarna?
Jag har åkt med Biltemas stövlar i 3 år nu och dom har aldrig varit vattentäta, har visserligen inte provat med kedje-vax. Styvheten i dom är ju inte alls vad man kan önska.
/Håkan

Har ingen aning om vikten, känns helt normala på den fronten. Vad gäller storlek så funkade det med min vanliga. Prova i någon butik, om du har möjlighet och handla där du får bäst pris. Kan misstänka att FC-Moto är ett antal hundra billigare än handlarna här hemma. Så är inte alltid fallet, men nog så ofta för att det ska vara värt att kolla.

Kollade på Lelles sida och fann att man blandat ihop bilderna på stövlarna. Det finns en modell utan GoreTex för 2.795:- och en med för 1.495:-. Verkligheten är tvärsom. Betalade för mina stövlar runt 2.700: för tre år sedan. Det är modellen med GoreTex, samma som jag länkade till och i Tyskland då kostar runt 2.000:- inklusive frakt hem till dörren. 800:- i ren förtjänst är inte helt fel. Modellen utan GoreTex är det samma pris på i Sverige och Tyskland och alltså ingen idé att beställa utifrån.

Håkan46
2012-02-03, 16:20
Okay. Tack för det. Prova dom måste man ju någonstans..
Håkan

RobbeS
2012-02-04, 05:18
De flesta vandringskängor saknar skydd för vristen och fotknölarna. Dessutom så tycker jag att de är lite otympliga att växla med. Men det kan man säkert vänja sig vid och justera spaken. Annars håller jag med. Dessutom är de ju sköna att knata omkring i när man kommer fram eller tar en paus. En del stövlar ser ju ut och låter som ett par slalompjäxor när man går omkring i dem. Ska nog ge mig ut på research efter "the boot" !!

Det beror ju till viss del vilken typ av kängor man väljer. De så kallade "jaktkängorna" är ju ofta lika höga i skaften som touring mcstövlar och sydda i riktigt tjockt läder. Jag trodde också att dom skulle vara otympliga vid växling men det tog fem minuter så satt tekniken där:)