handdator

Visa fullständig version : Fler offroad än glidare!



lasrberglund
2012-01-26, 22:17
Såg i nya allt om mc att offroadarna är den typ av hoj som såldes mest förra året.:deal:

Glidarna har trillat ner på tredje plats :aetsch:

Känner mig otroooligt moderiktig just nu:D

räven
2012-01-26, 22:38
Såg i nya allt om mc att offroadarna är den typ av hoj som såldes mest förra året.:deal:

Glidarna har trillat ner på tredje plats :aetsch:

Känner mig otroooligt moderiktig just nu:D

Fler som vill köra hoj,färre som vill åka hoj

pentti01
2012-01-26, 23:48
Själv tillhör jag skaran : "Ratbiker " (i.a.f snart :rock: )
Ska bli skoj o se om vi blir ännu fler, hoppas det :cool:

Olle Å
2012-01-27, 08:47
Fler som vill köra hoj,färre som vill åka hoj

:):):):)Tillhör ju sedan länge samma skara.:):):) Vi vill ju verkligen köra hoj och få upplevelser utanför gängse asfalterade turisrfällor:beer:

Mavve65
2012-01-27, 11:04
Har endast med de usla vägarna att göra:aetsch:

Ingemar
2012-01-27, 11:55
Såg i nya allt om mc att offroadarna är den typ av hoj som såldes mest förra året.:deal:

Glidarna har trillat ner på tredje plats :aetsch:

Känner mig otroooligt moderiktig just nu:D

Det var glädjande läsning:)
Själv kan jag inte tänka mig någon annan typ av hoj.

räven
2012-01-27, 13:32
Har endast med de usla vägarna att göra:aetsch:

Vilka vägar är usla? dom stora raka ?

Molgan
2012-01-27, 13:36
Jaha då kanske man snart kan skaffa sig en glidare då.

//Motfalls Käring

Mavve65
2012-01-27, 16:33
Vilka vägar är usla? dom stora raka ?

Ja det är ju en helt subjektiv värdering från min sida, men nog är det mycket lagningar och potthål och förslitningar (hjulspår) på vägarna. Dessutom finns det ju ny asfalt som ju är farlig, exempelvis i stort sett hela sträckan mellan Söderköping och Kalmar. Men visst finns det säkert en hel del fina raka vägar med bra beläggning, exempelvis de man får köra 120 km/h på. Tror dock inte de utgör så många procent av vägnätet totalt sett.

lasrberglund
2012-01-27, 17:03
Jaha då kanske man snart kan skaffa sig en glidare då.

//Motfalls Käring

indie-vaaarning!:eek::eek:

räven
2012-01-27, 17:41
[QUOTE=Mavve65;59297]Ja det är ju en helt subjektiv värdering från min sida, men nog är det mycket lagningar och potthål och förslitningar (hjulspår) på vägarna. Dessutom finns det ju ny asfalt som ju är farlig, exempelvis i stort sett hela sträckan mellan Söderköping och Kalmar. Men visst finns det säkert en hel del fina raka vägar med bra beläggning, exempelvis de man får köra 120 km/h på. Tror dock inte de utgör så många procent av vägnätet totalt sett.
Kör du E 22,skyll dig själv.

Olle Å
2012-01-27, 22:14
Jag tror också faktiskt de flesta skulle ha mycket trevligare med sina hojar om de hade typ allroadhojar.:)
Då behöver man ju inte bry sig så mycket om ifall det är grus på asfalten eller fullt med potthål.

Körde en väg här i Värmland för ett par år sedan i sällskap med glidare. De skällde sedan på mig för att jag lett dem ut på en jäkla undermålig väg. Jag var helt oförstående till deras kritik eftersom min dåvarande Dominator bara rullade på.:eek::eek:

:hello::hello: Kör allroadhojar så blir ni gladare.:hello::hello:

engström67
2012-01-27, 22:48
Jag måste hålla med dom lite,när jag åkte sporttouring så vände jag när det vart grus,dels för att jag inte ville råka ut för stenskott och andra skador i lacken och sedan vill man ju kunna utnyttja hojens potentional och det funkar icke på grus med sådan maskin.Men nu åker jag allround maskin och trivs med detta,behöver ej vända om vägen blir grus:).Men jag letar ju inte grusvägar,går ju att köra mera aktivt på asfalt:)

räven
2012-01-27, 23:06
Jag måste hålla med dom lite,när jag åkte sporttouring så vände jag när det vart grus,dels för att jag inte ville råka ut för stenskott och andra skador i lacken och sedan vill man ju kunna utnyttja hojens potentional och det funkar icke på grus med sådan maskin.Men nu åker jag allround maskin och trivs med detta,behöver ej vända om vägen blir grus:).Men jag letar ju inte grusvägar,går ju att köra mera aktivt på asfalt:)

Att blanda är inte fel, grus å asfalt

Molgan
2012-01-28, 02:16
Tycker det här med "offroad" är en lite luddig definition. En KTM 400 EXC är offroad, en BMW 1200 GS är det inte. Bara för att man kan ta sig fram på grusväg kör man inte offroad. Jag kör själv allroad, och alla som har en sån hoj måste väl inse att det är en kompromiss? Man är sämst både i endurospåret och på asfaltsslingan, men man har iaf möjligheten att köra på båda. Jag tror inte att det säljs mer offroad än glidare, däremot tror jag det säljs mer äventyrshojar än glidare. Den enda dual sporten som går att köpa idag och inte är renodlad enduro heter 660R vad jag vet, resten är allroad (dvs man kan köra bäde på dålig asfaltsväg och grusväg).

Sen att vissa tar en 1200 GS på grusbus, visst. Jag känner en som släpade sin K1200 LT genom en enduroslinga. Gör det LT'n till en offroad?

Olle Å
2012-01-28, 07:53
Tycker också att beteckningen offroad på en del hojar är helt fel. Att ta ut en Honda Varadero på en tur på en endurobana är ju bara löjligt.
Då borde de hojarna betecknas allroad i stället, vilket bättre motsvarar dess användningspotential.

lasrberglund
2012-01-28, 09:17
Då borde väl R1an heta ""snabb" istället för "sport"" ?
Man kör ju bara fort med dem. får inte Köra sport på våra vägar...?

Lite småaktigt att haka upp sig på namnet när det är klassen som säljer.

engström67
2012-01-28, 09:35
Det har jag ju sagt hela tiden.Men det blir ju så bara att man säger offroad.Precis som alla som säger jeep så fort det är 4x4.Jeep är ett eget märke så står det jeep på bilen då är det en jeep,(typ wrangler).:)

räven
2012-01-28, 10:48
Det har jag ju sagt hela tiden.Men det blir ju så bara att man säger offroad.Precis som alla som säger jeep så fort det är 4x4.Jeep är ett eget märke så står det jeep på bilen då är det en jeep,(typ wrangler).:)

Så är det. Jag har en Jeep jeep, obs ingen vrangler

lasrberglund
2012-01-28, 12:47
Det har jag ju sagt hela tiden.Men det blir ju så bara att man säger offroad.Precis som alla som säger jeep så fort det är 4x4.Jeep är ett eget märke så står det jeep på bilen då är det en jeep,(typ wrangler).:)


Språkhitler: Det heter faktiskt General purpulse som blev GP som blev jeep...

Man ska nöja sig när man förstår och inte märka ord..

engström67
2012-01-28, 15:39
Man ser ju vem som märker ord:rolleyes:Är det inte lite så,damerna har syjunta och herrarna har sådana här forum;)
jisses.

räven
2012-01-28, 15:56
Till ämnet, jag kör ingen offroad, jag kör en GS. Betyder nog= Gelende Strasse

lasrberglund
2012-01-28, 16:01
Till ämnet, jag kör ingen offroad, jag kör en GS. Betyder nog= Gelende Strasse

ok tillbaka till allvaret.

Vad betyder Gelende Strasse?

räven
2012-01-28, 16:20
ok tillbaka till allvaret.

Vad betyder Gelende Strasse?

Hmm,ungefär eländig väg, eller dåliga vägar. Allvarligt nu, vilka vägar är dåliga? krokigt puckligt? Då har jag nog översatt rätt?

Olle Å
2012-01-28, 17:51
Hmm,ungefär eländig väg, eller dåliga vägar. Allvarligt nu, vilka vägar är dåliga? krokigt puckligt? Då har jag nog översatt rätt?

Funderar på om det inte betyder:hello: " Grand Sport " :hello:

Ove
2012-01-28, 18:12
Hmm,ungefär eländig väg, eller dåliga vägar. Allvarligt nu, vilka vägar är dåliga? krokigt puckligt? Då har jag nog översatt rätt?

Woxikon föreslog följande ......:

galamiddag, galant, galanteri, glimt, glimta, glindra, glänta, glömd och förlåten, glömma totalt, gällande, gå i land, gå i land med

... och en del uttryck tycker jag passar bra. Gå iland med glömda och förlåtna vägar tillhör mina favoriter. ;)

räven
2012-01-28, 19:00
Woxikon föreslog följande ......:

galamiddag, galant, galanteri, glimt, glimta, glindra, glänta, glömd och förlåten, glömma totalt, gällande, gå i land, gå i land med

... och en del uttryck tycker jag passar bra. Gå iland med glömda och förlåtna vägar tillhör mina favoriter. ;)

Absolut. Av vägverket glömda vägar passar bra. Ditt lexikon är nog skitgammalt.

Hasselman
2012-01-28, 19:26
Vad betyder Gelende Strasse?

G/S stod från början för Gelände und Stra§e = terräng och väg/gata. Detta var på den tiden när BMW gjorde den "riktiga" GS'n, d.v.s R80G/S som också fanns i en R80ST variant där ST stod för Strasse Touring. Sedan blev det GS i betydelsen GeländeSport. Idag kan det väl mera tolkas som GanzeStrasse som på hemmagjord tyska blir alla vägar och översatt till swenglish blir allroad
Fast för mig betyder GS idag Gut mit Snee och på sommaren GrusSmisk.

Ps. läste f.ö. i Hämeen Sanomat (Tavastehus Nyheter) att det bor rävar även i London, somliga har dem bakom örat ;)

Pps. f.ö. tar jag inte illa vid mig att ni med stora GS'er förtrycker oss som kör BMW's små Gastarbeiter GS'ar

räven
2012-01-28, 20:52
G/S stod från början för Gelände und Stra§e = terräng och väg/gata. Detta var på den tiden när BMW gjorde den "riktiga" GS'n, d.v.s R80G/S som också fanns i en R80ST variant där ST stod för Strasse Touring. Sedan blev det GS i betydelsen GeländeSport. Idag kan det väl mera tolkas som GanzeStrasse som på hemmagjord tyska blir alla vägar och översatt till swenglish blir allroad
Fast för mig betyder GS idag Gut mit Snee och på sommaren GrusSmisk.

Ps. läste f.ö. i Hämeen Sanomat (Tavastehus Nyheter) att det bor rävar även i London, somliga har dem bakom örat ;)

Pps. f.ö. tar jag inte illa vid mig att ni med stora GS'er förtrycker oss som kör BMW's små Gastarbeiter GS'ar

Hej Hasselman,där halvägs till sibiria. Språkbruk förändras, föredrar nog " allavägar" (svenska) Du vet att moped betydde =motor med pedaler i forntid, alltså kunde man hjälptrampa om motorn inte orkade

Mats Liifv
2012-01-28, 21:46
Språkhitler: Det heter faktiskt General purpulse som blev GP som blev jeep...

Man ska nöja sig när man förstår och inte märka ord..Heter det inte General Purpose... eller är jag helt ute och cyklar?

engström67
2012-01-28, 22:11
Har för mig det står jeep på jeeparna;)

Ove
2012-01-28, 23:31
Heter det inte General Purpose... eller är jag helt ute och cyklar?

:) Helt rätt: General Purpose förkortat till GP som uttalat blev jeep som i sin tur blev märket Jeep. :cool:

:hmmmm2: Hur kom vi in på historien om ett amerikanskt militärfordon? :hmmmm2:

engström67
2012-01-28, 23:48
:) Helt rätt: General Purpose förkortat till GP som uttalat blev jeep som i sin tur blev märket Jeep. :cool:

:hmmmm2: Hur kom vi in på historien om ett amerikanskt militärfordon? :hmmmm2:

Jag råkade säga Jeep:cool:

lasrberglund
2012-01-29, 09:04
:) Helt rätt: General Purpose förkortat till GP som uttalat blev jeep som i sin tur blev märket Jeep. :cool:

:hmmmm2: Hur kom vi in på historien om ett amerikanskt militärfordon? :hmmmm2:

Mitt fel. Ville bara visa hur det kan gå när man märker ord.

räven
2012-01-29, 10:51
Mitt fel. Ville bara visa hur det kan gå när man märker ord.

Drog väl mitt strå eftersom jag har en jeep av märket Jeep

Ove
2012-01-29, 11:08
Drog väl mitt strå eftersom jag har en jeep av märket Jeep

:D Funderade bara på asossiationsbanorna, för hoppet från glidare till militärt, på flera fabriker massproducerat, fordon där man kunde skifta delar hur som helst mellan de olika exemplaren med enkla verktyg, är ganska stort. :)

engström67
2012-01-29, 11:09
Mitt fel. Ville bara visa hur det kan gå när man märker ord.

Precis och kikar du längre tillbaks före mig så syns det vem som berättade vad som är en offroad och inte:cool:

honda500
2012-01-29, 11:19
Problemet med många så kallade offroad hojar att de är inte egentligen offroadhojar utan på sin höjd halvoffroad eller? Vad tycker ni?

engström67
2012-01-29, 11:37
Så är det ju.Ibland när man pratar hoj med någon och dom frågar vad man har för hoj,vad är det för typ av hoj säger dom,då blir det att man säger offroad fast det inte är det,men för att underlätta för den som inte vet så säger man så.

lasrberglund
2012-03-13, 19:57
Problemet med många så kallade offroad hojar att de är inte egentligen offroadhojar utan på sin höjd halvoffroad eller? Vad tycker ni?

Nytt namn på moderna "offroads" behövs alltså!

Förslag?

Mitt förslag blir Ej-lämplig-för-skogen-men-duger-på-grusvägen. Förkortat ELFSMDPG :D

Ove
2012-03-13, 20:48
Nytt namn på moderna "offroads" behövs alltså!

Förslag?

Mitt förslag blir Ej-lämplig-för-skogen-men-duger-på-grusvägen. Förkortat ELFSMDPG :D

:cool: Helt rätt! Smaka på det - ELFSMDPG - koncist och beskriver allt. Ligger rätt på tungan. Kan inte beskrivas bättre. :shakehands: ;) :D

Jan-Olov
2012-03-13, 21:01
:cool: Helt rätt! Smaka på det - ELFSMDPG - koncist och beskriver allt. Ligger rätt på tungan. Kan inte beskrivas bättre. :shakehands: ;) :D

Det blir nog utmärkt, man tänker genast på HDs fina och lättförstådda förkortningar.

Olle Å
2012-03-13, 22:13
En benämning som dyker upp då och då är ju allroadhoj. Obs då menas alla sorters vägar. Alltså inte terräng.
Där finns det ju många hojar som passar.:banana:

pne64
2012-03-14, 21:00
Underbar tråd!!

rakarör
2012-05-21, 12:26
Det börjar närma sig skatteåterbäring så jag letar billiga hojar på Blocket, där måste man söka på alla fordonstyper märker jag, då jag sökte på "transalp" så hittade jag hojar under offroad, touring samt sport!:hmmmm2: Att bara söka på offroad går inte, då kan man missa flera stycken.

Jo, det börjar bli dags för en hoj nu.. och det lutar starkt åt XT600-hållet, tror jag får mest bus för pengarna där, men skicket får avgöra så jag försöker hålla ett öppet sinne.;)

Tiger of
2012-05-21, 18:15
"allroadhoj" är väl ett beskrivande namn.
I Finland kallar vissa dom som "Reseenduro" eller snarare "Touringenduro":cool:

lasrberglund
2012-05-21, 22:13
Det börjar närma sig skatteåterbäring så jag letar billiga hojar på Blocket, där måste man söka på alla fordonstyper märker jag, då jag sökte på "transalp" så hittade jag hojar under offroad, touring samt sport!:hmmmm2: Att bara söka på offroad går inte, då kan man missa flera stycken.

Jo, det börjar bli dags för en hoj nu.. och det lutar starkt åt XT600-hållet, tror jag får mest bus för pengarna där, men skicket får avgöra så jag försöker hålla ett öppet sinne.;)

Beror vad för slags bus du vill ha. Den har ärligt talat ganska trött motor. MEN.. hanterar man den bara rätt och tar den för vad den är så är den suverän :)

rakarör
2012-05-22, 09:45
Beror vad för slags bus du vill ha. Den har ärligt talat ganska trött motor. MEN.. hanterar man den bara rätt och tar den för vad den är så är den suverän :)

Jag kommer aldrig att köra långt, den ska funka till & från jobbet (stadskörning), det ska gå att köra 10mil landsväg och samma sträcka hem igen, den ska funka på grus och bättre skogsvägar och den får kosta max 15000:-

Jag tror att en XT600 är rätt hoj för mig även om jag är mest sugen på en Kawasaki VN800, men en sådan ligger runt 30000:- i pris så det är inte aktuellt idag. Det viktigaste är ändå att hitta en billig hoj i bra skick så det kan lika gärna bli en gammal landsvägsmaskin 750-1100 (utan väskor, kåpor och onödigt krafs) det beror helt på vad som dyker upp.

lasrberglund
2012-07-22, 19:55
Jag kommer aldrig att köra långt, den ska funka till & från jobbet (stadskörning), det ska gå att köra 10mil landsväg och samma sträcka hem igen, den ska funka på grus och bättre skogsvägar och den får kosta max 15000:-

Jag tror att en XT600 är rätt hoj för mig även om jag är mest sugen på en Kawasaki VN800, men en sådan ligger runt 30000:- i pris så det är inte aktuellt idag. Det viktigaste är ändå att hitta en billig hoj i bra skick så det kan lika gärna bli en gammal landsvägsmaskin 750-1100 (utan väskor, kåpor och onödigt krafs) det beror helt på vad som dyker upp.

Blivit nåt köp?

Olle Å
2012-07-22, 21:50
Jag kommer aldrig att köra långt, den ska funka till & från jobbet (stadskörning), det ska gå att köra 10mil landsväg och samma sträcka hem igen, den ska funka på grus och bättre skogsvägar och den får kosta max 15000:-

Jag tror att en XT600 är rätt hoj för mig även om jag är mest sugen på en Kawasaki VN800, men en sådan ligger runt 30000:- i pris så det är inte aktuellt idag. Det viktigaste är ändå att hitta en billig hoj i bra skick så det kan lika gärna bli en gammal landsvägsmaskin 750-1100 (utan väskor, kåpor och onödigt krafs) det beror helt på vad som dyker upp.

Den hoj du beskriver verkar ju vara en Honda Dominator. Den går till allt. Byter man framdrevet, till ett nr. större, så funkar den bra även på snabb landsväg. Funkar även fint på mycket dåliga traktorvägar.
Visst kan man åka långt på¨den .jag har själv gjort dagsetapper flera gånger på mellan 75 -100 mil.
Med ganska enkla medel kan man få den betydligt piggare:):):):)

pentti01
2012-07-22, 22:08
Även jag har länge funderat på offroad/allroad-hoj, om jag får pengar över ,,
Skulle gärna tänka mig något ur Honda XR eller Yamaha tt- serien,,,
men dom är väl mer enduro-hojar, väl?

lasrberglund
2012-07-23, 11:06
Även jag har länge funderat på offroad/allroad-hoj, om jag får pengar över ,,
Skulle gärna tänka mig något ur Honda XR eller Yamaha tt- serien,,,
men dom är väl mer enduro-hojar, väl?

En XT600/660 Kanske..?

pentti01
2012-07-23, 17:29
En XT600/660 Kanske..?
,,njaaae jo njae,, Honda XR lockar mer. Utrustad med offroad däck ;)

lasrberglund
2012-07-23, 18:39
Nu är du den som är den..

pentti01
2012-07-23, 22:22
Nu är du den som är den..
VA !? Får jag inte ha egna drömmar/önskemål ?
Hoppas du skämtar, svårt att avgöra på skriven text ,,? ;)

lasrberglund
2012-07-24, 07:23
VA !? Får jag inte ha egna drömmar/önskemål ?
Hoppas du skämtar, svårt att avgöra på skriven text ,,? ;)

Det var skämt.:aetsch:

pentti01
2012-07-25, 02:56
:)!!!!!