handdator

Visa fullständig version : antal mil



honda500
2012-01-21, 18:04
Hej,

När ni kör långturer eller rent av är ute och reser, hur många mil kör ni innan ni måste sträcka på benen?

Honda500

Olle Å
2012-01-21, 18:25
Brukar väl bli så på lite längre turer, att varannat stopp är bensträckare och det andra tankning.:):)

honda500
2012-01-21, 18:26
Antal mil mellan stoppen är?

Gert
2012-01-21, 18:29
Jag räknar inga mil men knappt en timmeskörning är lagom tycker jag innan en bensträckare.
Jag kör flera olika modeller (se under min profilbild) men tycker det är en bra intervall med ca 50 min.
Antalet mil är ju helt beroende av storleken på väg.

honda500
2012-01-21, 18:33
Själv kör jag 10 mil mellan stoppen. Det vore kul att göra en jämförelse mellan landsvägshojar och glidare.

Hamre
2012-01-21, 18:53
Själv kör jag 10 mil mellan stoppen. Det vore kul att göra en jämförelse mellan landsvägshojar och glidare.

Stoppen beror på tankens storlek. 20-25 mil e väl ganska lagom. Customhojar har väl inte mer än 7-8 liter :D då blir inte aktionsradien så lång!! :-)

Bighoj
2012-01-21, 18:58
När vi kör längre sträckor som då vi skulle från rostock till Prag (Transportsträckor) så kör vi nonstopp tills vi behöver tanka dvs mellan 35-40 mil.Sen blir det tankning och lite käk för att sedan köra de sista ca 20 milen.Vi har då kört hyfsat lugnt,mellan 120-130 km/h.

Gert
2012-01-21, 19:02
Själv kör jag 10 mil mellan stoppen. Det vore kul att göra en jämförelse mellan landsvägshojar och glidare.
Då jag kör båda sorter men går efter tiden på sadeln och då spelar ju typ av väg en stor roll hur långt jag hinner mellan stoppen. Kör jag på en 4 meter bred väg i en timme hinner jag ju av förståliga skäl inte inte lika många mil som på tex en motorväg. Förstår inte din fråga då vägvalet har en stor betydelse då man ska göra en jämförelse.

honda500
2012-01-21, 19:19
Det var inte illa. Så längre klarar jag tyvärr inte. Det beror ju också på vilken benvinkel man har, hur bra blod cirkulation man har, kondition samt hur avslappnat man sitter när man kör.

En sak som jag märkte i somras när jag var gjorde en kortare resa i Norge var hur mkt lyftkraften från luften gjorde för kroppen.

På grund av det lugnare tempot i Norge belastades min kropp mycket mera.

Anledning till att jag över huvudtaget ställer den här frågan är att jag funderar på att så småning om slå om till glidarcykel. Det jag funderar på är om jag kan köra längre mellan stoppen i och med att jag sitter bättre på en custom än en landsvägshoj.

//honda500


När vi kör längre sträckor som då vi skulle från rostock till Prag (Transportsträckor) så kör vi nonstopp tills vi behöver tanka dvs mellan 35-40 mil.Sen blir det tankning och lite käk för att sedan köra de sista ca 20 milen.Vi har då kört hyfsat lugnt,mellan 120-130 km/h.

honda500
2012-01-21, 19:21
Customhojar var väl först med att ha stora bensintankar eller? Harley hade 25 liter på sina electra modeller redan på 70 talet. Jag har för mig dock att det var tillval.

De har ju också idag störst tank bland dagens glidare.



Stoppen beror på tankens storlek. 20-25 mil e väl ganska lagom. Customhojar har väl inte mer än 7-8 liter :D då blir inte aktionsradien så lång!! :-)

Jåke
2012-01-21, 19:33
Det jag funderar på är om jag kan köra längre mellan stoppen i och med att jag sitter bättre på en custom än en landsvägshoj.
Visst gör bättre sittställning att du kan köra längre mellan stoppen. Men då gäller det sittställning som är fysiskt bättre under lång tid och i rätt fart. Med cirkulationsproblem i t ex böjda knän tror jag det är bättre att bita i det sura äpplet och ta korta bensträckare lite oftare.

Själv brukar jag ha ca 2 timmar mellan stoppen på längre turer, då är det lagom att vila den alltmer medelålders kroppen (där ett dubbelopererat knä stelnar till ganska snabbt numera) och stoppa nånting i magen för att väcka huvudet. Samtidigt passar man på att tanka för det brukar vara läge ungefär samtidigt.

Hur långt jag kommer beror på farten så det är ganska irrelevant, åtminstone så länge jag inte kör fortare än att fartvinden i sig blir en tröttande faktor.

honda500
2012-01-21, 19:35
Jag håller med dig och ska jag försöka låna hem en suzuki c800 eller xvs 1300 och testa och köra de vägar jag brukar köra och se hur det känns i kroppen samt att kolla om glidare är överhuvudtaget ngt för mig...tycker att det är vackra men jag har bara provkört dem vid provkörningsdagar.

Ankan1
2012-01-21, 19:37
10 mil och sedan blir det normalt en fem minuters bensträckare.Brukar gympa benen och vänsterarmen annars under färd om det blir för enformigt under längre sträckor.

Längsta nonstop sträckan i somras var ca 30 mil utan stop och jag gick som en djävla apa efter att ha klivit av, (ursäkta mig apan).Tanken var för övrigt nästan tom efter detta.

honda500
2012-01-21, 19:39
Hur villiga brukar handlare vara på att låna ut hojen över dagen eller helgen?

Jåke
2012-01-21, 19:48
Hur villiga brukar handlare vara på att låna ut hojen över dagen eller helgen?
Det beror lite på, men om de sett och pratat med dig förut kan det mycket väl vara möjligt. Brukar inte herr Engström göra såna mer ingående provkörningar har jag för mig?

honda500
2012-01-21, 19:53
BMW brukar vara när det gäller provkörningar..har flera gånger fått låna över dagen och åkt till grann stan. Japanska märken är mkt sämre på denna front.

honda500
2012-01-21, 19:54
Menar du att "Engström" brukar göra detaljarade provkörningar va olika hojar?


Det beror lite på, men om de sett och pratat med dig förut kan det mycket väl vara möjligt. Brukar inte herr Engström göra såna mer ingående provkörningar har jag för mig?

Jåke
2012-01-21, 20:07
Menar du att "Engström" brukar göra detaljarade provkörningar va olika hojar?
Nej, men jag har för mig engström67 skrev nånstans att han lånat hoj en längre period än bara 15 min provkörning. Bara som exempel på att det brukar gå. Men jag håller nog med dig att det generellt är lättare hos t.ex BMW som oftast är märkesförsäljare än hos hojkrängaren runt hörnet som säljer 4 olika märken med sämre tillverkarbackup...

honda500
2012-01-21, 20:13
När jag köpte min hoj så fick jag över huvudtaget inte provköra den. Jag gör ALDRIG mer om det misstaget.

Jåke
2012-01-21, 20:19
När jag köpte min hoj så fick jag över huvudtaget inte provköra den. Jag gör ALDRIG mer om det misstaget.
Sånt är ganska korkat av säljaren egentligen. Ofta skriver man ju på ett ansvarspapper och förbinder sig betala en massa pengar om nåt händer, eller lämnar handpenning vilket betyder att de går skadefria. Så jag förstår dig.

Själv har jag köpt hälften av mina hojar utan minsta provkörning, men det funkar ju inte om man är beroende av körställningen.

engström67
2012-01-21, 20:31
Nej, men jag har för mig engström67 skrev nånstans att han lånat hoj en längre period än bara 15 min provkörning. Bara som exempel på att det brukar gå. Men jag håller nog med dig att det generellt är lättare hos t.ex BMW som oftast är märkesförsäljare än hos hojkrängaren runt hörnet som säljer 4 olika märken med sämre tillverkarbackup...

Ja men har man köpt 8 hojar av samma handlare sedan -01 var det ju f-n om jag inte fick låna hem en över en helg och verkligen känna på den,så det känns rätt.Men jag vet att det är många man inte får göra det hos,men där tänker jag inte handla heller:)

honda500
2012-01-21, 20:31
Min cykel är liten och kanske inte så attraktiv på marknaden och dessutom var den en av de sista exemplaren på marknden innan modellen lades ner. Han hävdade att den skulle bli begagnade och måste då säljare den till ännu lägre pris och kanske rent av förlora på cykeln. Men jag tror att han innerst inne visste att jag skulle bli besviken på prestandan och avstå från hojen. Jag ägde en honda cb 400 n och cm 400 t innan min nuvarande honda. Hade jag provkört den så hade han fått rätt. Jag hade inte köp den.

honda500
2012-01-21, 20:32
man lär så länge man lever....

Jåke
2012-01-21, 20:35
man lär så länge man lever....
Ja, det hoppas jag verkligen. Även om det blir (kostsamma) fel ibland.

honda500
2012-01-21, 20:47
Han drog flera fula tricks. De hade öppet hus under mars månad 2008 så strax därefter så skrev de att hojen var reserverad och då ringde jag till honom och frågat om han hade fått sålt hojen och då säger han att han har reserverat hojen åt mig....då sa jag till honom...hörrudu om jag vill reservera en hoj så kan jag nog tala för min räkning och du behöver inte gissa till dig en reservation....Jag blev så förbannad att jag vill köpa samma hoj hos en handlare 8 mil ifrån min stad me jag ångrade i sista sekund...


Jag kommer att ALDRIG mer köpa hoj från den handlaren

engström67
2012-01-21, 20:54
Han drog flera fula tricks. De hade öppet hus under mars månad 2008 så strax därefter så skrev de att hojen var reserverad och då ringde jag till honom och frågat om han hade fått sålt hojen och då säger han att han har reserverat hojen åt mig....då sa jag till honom...hörrudu om jag vill reservera en hoj så kan jag nog tala för min räkning och du behöver inte gissa till dig en reservation....Jag blev så förbannad att jag vill köpa samma hoj hos en handlare 8 mil ifrån min stad me jag ångrade i sista sekund...


Jag kommer att ALDRIG mer köpa hoj från den handlaren

Vilken slut en:)

honda500
2012-01-21, 20:56
Bmw handlaren i stan är den enda som har lånat ut hojar till mig vid flera tillfällen men tyvärr kommer jag inte över ens med bmw-hojar med det är en annan historia. De gör vackra hojar....men jag kommer inte överens med hojarna

Jan-Olov
2012-01-21, 21:02
När jag köpte Varaderon så valde jag mellen den och Vstrom 1000. Jag fick köra bägge en runda av varierande typ på en 8 till10 mil, och det var deras förslag. Vestromen gick bra lite för snabb för att vara hälsosamt för mig, så det Varaderons lite sävligare gång passade bättre. Jag har också problem med mina knän så det var även ett test om jag klarade det, och det funkade betydligt bättre än Dragstaren jag hade tidigare. Ryggen trivs bättre nu när jag sitter riktigt och inte ihop sjunken som en hösäck.

honda500
2012-01-21, 21:21
Kommer du alltså längre med varderon mellan stoppen än med dragstaren?

V Saarela
2012-01-21, 21:29
Ursäkta men(tänkte nu på honda500:as köp), var finns den firma som tar ut en sprillans ny hoj för att nån vill proköra den?

I bilbranchen lånas det ut bilar över helger och dygn. I mc-branchen gör man inte det normalt pga att en del fulingar behöver en hoj just för den kvällen, oftast för att man tex har sålt hojen och är lite körsugen med kompisarna som ska ut på en repa på kvällen.
Istället för att råka neka "fel person"(dvs, en seriös spekulant) så har dom flesta firmor tagit det beslutet att dom kör på en linje, dvs...lånar inte ut åt nån över natt eller helg.

Finns ju sen en del firmor som väljer sina kunder(typ Engströms) och lånar ut till vissa. Nu är ju motorcyklisten(i jämförelse med bilisten som i princip kör bara hem osv) sån att man träffas och möts, förr eller senare snackar man om sitt helglån.....till en som blivit tidigare nekad.

Sen, i princip alla handlare lånar väl ut hojen för en rejäl provtur dagtid om behovet finns.

pentti01
2012-01-21, 21:31
Jag brukar inte hinna längre än ca 10mil, innan jag ser nått efter vägen som jag vill stanna o titta på
sådan e jag :)

honda500
2012-01-21, 21:41
Vs, jag både håller med dig och inte....det finns hojfirmor i min stad som låter provköra hojar som sprillans är nya och då ägaren backat ur. I fall enligt handlarens egen utsaga. Men då skall man vara nära affär.

VS, i värsta fall hyr jag en cykel. Det är inte värre än så....men förstår inte varför bmw har den inställning att man får provköra hoj men inte japanska hojar...

Längre tur på en japansk hoj dag tid har jag blivit nekad...det kunde ordnas dock bara vid ett köp kunde jag få en längre provtur.

engström67
2012-01-21, 21:43
Ursäkta men(tänkte nu på honda500:as köp), var finns den firma som tar ut en sprillans ny hoj för att nån vill proköra den?

I bilbranchen lånas det ut bilar över helger och dygn. I mc-branchen gör man inte det normalt pga att en del fulingar behöver en hoj just för den kvällen, oftast för att man tex har sålt hojen och är lite körsugen med kompisarna som ska ut på en repa på kvällen.
Istället för att råka neka "fel person"(dvs, en seriös spekulant) så har dom flesta firmor tagit det beslutet att dom kör på en linje, dvs...lånar inte ut åt nån över natt eller helg.

Finns ju sen en del firmor som väljer sina kunder(typ Engströms) och lånar ut till vissa. Nu är ju motorcyklisten(i jämförelse med bilisten som i princip kör bara hem osv) sån att man träffas och möts, förr eller senare snackar man om sitt helglån.....till en som blivit tidigare nekad.

Sen, i princip alla handlare lånar väl ut hojen för en rejäl provtur dagtid om behovet finns.

Jag tror att dom flesta lånar ut en hoj för en rejäl provtur idag.Men sen vet jag att folk blivit nekad pga att dom hittat en spritt ny hoj i butiken som dom vill prova,men dom har ingen demo och det förstår jag.Den är ju beg sedan,men dom bör ju ha en demo av alla modeller.

Jåke
2012-01-21, 21:50
Kommer du alltså längre med varderon mellan stoppen än med dragstaren?

För att hålla mig kort; svaret kommer att vara "ja".

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

Håkan46
2012-01-21, 21:50
Skall jag på långresa så skall första dags etappen vara kort (max 50 mil) och med många stopp. Började en resa med 86 mil första dagen, 4-5 stopp. Det fick jag lida för resten av resan då jag blev stel i nacke axlar och rygg (mellan skulderbladen)

V Saarela
2012-01-21, 21:54
Engström: Innebär att en handlare som har 3-4 märken ska ha kanske typ......50 demohojar?

Ove
2012-01-21, 22:19
Anledning till att jag över huvudtaget ställer den här frågan är att jag funderar på att så småning om slå om till glidarcykel. Det jag funderar på är om jag kan köra längre mellan stoppen i och med att jag sitter bättre på en custom än en landsvägshoj.
//honda500

:hmmmm2: Nu vet jag nog inte hur du menar för man kan nog inte generellt säga att customhojar är bekväma. Det kan nog vara så för några men annars får man nog söka bekväma maskiner bland touring- och äventyrshojarna.

Ska man köra långa pass bör man ha öppen vinkel i höft och knäleder. Vindskydd och position till styret är också viktigt. Bara att prova sog fram och köpa rätt maskin för det är ju inte lika lätt att justera körställning som i en bil. ;)

Jan-Olov
2012-01-21, 22:41
Kommer du alltså längre med varderon mellan stoppen än med dragstaren?

Svar ja.

honda500
2012-01-21, 23:06
Bland annat hoppas jag genom att gå över till glidare ska kunna köra mer än 10 mil mellan stoppen.

Olle Å
2012-01-21, 23:31
Har ju flera gånget kört runt 80-100 mil på en dag och då har det inte varit motorväg utan största delen varit i Norge. Eftersom vägstandarden varit mycket omväxlande har ju turerna skett på offroadhojar, vilka är de bästa då det gäller den typen av körning.:banana::banana:

V Saarela
2012-01-22, 08:07
Jag räknar också tid eftersom ibland snittar foronet 40 kilometer i timmen och ibland 160. Normalt ligger jag på ca 110 kilometer i timmen, även autobahn.(annars blir det jobbigt att ta sig 150 mil hem genom sverige i 110 om man vant sig)
Försöker annars normalt köra 1-1,5 timmar i stöten och sen kliva av en stund. Börjar man mata tanken tom så räcker man inte många dagar. Snusbyte, kanske en snabb kopp medhavd kaffe. Är man ensam så förlorar man inte värst mycket tid.

Finns folk som kör långt med custom också. Nackdelen med custom är att det är svårt att ändra sittställning. Fötterna på bakpinnarna och det känns som man sitter i fosterställning. Vet inte hur ni andra gör(som har on/offroad hojar), men jag står upp ibland och kör när jag behöver sträcka på mig och inte vill stanna )

Nina
2012-01-22, 09:44
När jag körde min Street Triple R ner mot Linköping i sensomras stannade jag inte till på hela vägen ner, hemvägen ett stopp. Jag fick öva upp uthålligheten rejält redan under övningskörningen med svärfar. Han kunde sitta i timmar och det var bara att hänga med och bli lika uthållig själv. Det har jag stor nytta av i dag och kan nöta mil efter mil på en mc. Alla mc jag har är med upprätt körställning, dock så har Streeten en något framåtlutande körställning jämfört med t ex Scramblern.

Olle Å
2012-01-22, 10:36
Jag räknar också tid eftersom ibland snittar foronet 40 kilometer i timmen och ibland 160. Normalt ligger jag på ca 110 kilometer i timmen, även autobahn.(annars blir det jobbigt att ta sig 150 mil hem genom sverige i 110 om man vant sig)
Försöker annars normalt köra 1-1,5 timmar i stöten och sen kliva av en stund. Börjar man mata tanken tom så räcker man inte många dagar. Snusbyte, kanske en snabb kopp medhavd kaffe. Är man ensam så förlorar man inte värst mycket tid.

Finns folk som kör långt med custom också. Nackdelen med custom är att det är svårt att ändra sittställning. Fötterna på bakpinnarna och det känns som man sitter i fosterställning. Vet inte hur ni andra gör(som har on/offroad hojar), men jag står upp ibland och kör när jag behöver sträcka på mig och inte vill stanna )

Brukar ju också stå upp emellanåt för att vädra ur kläderna, speciellt om det är mycket varmt
Oftast när man kör i grupp blir det inte så värst långt mellan alla småstopp. :rolleyes:En timme verkar vara max för många. Det beror ofta på ren ovana och då domnar baken.:mad:
Ett tips för alla som har lite nersuttna dynor, är att lossa dynklädseln och skära ur ett par cm och lägga i en gelpad. Man kan ta en sådan ca 10mm tjock som ryttare använder under sadeln, klippa till den, tejpa runt det klippta, så får man en mycket ökad sittkomfort.:hello::hello:

Bighoj
2012-01-22, 11:17
Har ju flera gånget kört runt 80-100 mil på en dag och då har det inte varit motorväg utan största delen varit i Norge. Eftersom vägstandarden varit mycket omväxlande har ju turerna skett på offroadhojar, vilka är de bästa då det gäller den typen av körning.:banana::banana:

100 mil /dag och inte på motorväg,samt på offroadhoj ? Tror inte att det är möjligt.
Vi körde 63 mil i 120 km/h med stopp för 1 st tankning + snabbmat och detta tog ganska exakt 8 timmar.Sista biten var inte autobahn så den tog låång tid.
Skulle man hålla 100 km/snitt på blandade vägar (ej motorväg)inga mat och tankstopp skulle detta ta 10 h.Vi måste ha snittat klart under hundra och ändå körde vi mestadels motorväg.
Det räcker att man står stilla en halvtimme så betyder det att man måste hålla dubbelt så hög fart nästa halvtimme för att hålla uppe snittet.

V Saarela
2012-01-22, 12:25
100 mil /dag och inte på motorväg,samt på offroadhoj ? Tror inte att det är möjligt.
Vi körde 63 mil i 120 km/h med stopp för 1 st tankning + snabbmat och detta tog ganska exakt 8 timmar.Sista biten var inte autobahn så den tog låång tid.
Skulle man hålla 100 km/snitt på blandade vägar (ej motorväg)inga mat och tankstopp skulle detta ta 10 h.Vi måste ha snittat klart under hundra och ändå körde vi mestadels motorväg.
Det räcker att man står stilla en halvtimme så betyder det att man måste hålla dubbelt så hög fart nästa halvtimme för att hålla uppe snittet.

Om Olle menar nu(förmodligen) Transalpen så är det ju ingen offroadhoj i den meningen, utan en robust landvägshoj med lång fjädring.
Lämpar sig alldeles utmärkt för långa turer, medam man kan ha kul med den på hemmaplan också.

Jag har haft alla Transalpmodellerna, enbart just för att kompromissa, snitta +100 mil om dagen samt ha skoj på hemmaplan också.
Just en Transalp 600 är det enda gången jag somnat på en hoj. Vaknar timme 22 på min kördag på autobahn av att hojen har dragit ut från körfält 1 till körfält 3 och jag håller på att ramla av. En bil bakom fick nog bromsa in. Tur att det var typ klockan fyra på morgonen, ingen trafikstockning direkt :)

Mats Liifv
2012-01-22, 12:25
Själv kör jag utan problem ett hundratal mil på en dag. Kör jag ensam kör jag gärna runt tre timmar innan jag stannar, med passagerare eller kompisar rastar jag efter runt två timmar. Brukar passa för de flesta.

Ove
2012-01-22, 12:37
100 mil /dag och inte på motorväg,samt på offroadhoj ? Tror inte att det är möjligt.


:D Du har inte träffat den gubben? :) Efter att vi kört omkring heldag och det börjat kännas i kroppen, då plussar Olle på med 25 mil för kaffe och nybakt kanelbulle på hemmaplan. :cool: :D

Bighoj
2012-01-22, 13:05
:D Du har inte träffat den gubben? :) Efter att vi kört omkring heldag och det börjat kännas i kroppen, då plussar Olle på med 25 mil för kaffe och nybakt kanelbulle på hemmaplan. :cool: :D

Jag tänker såhär.En dags körning = från ca 07.00 till kanske kring 19-20.00 på kvällen.Köra på delvis lite mindre vägar och inte motorväg.100 mil inkl flera tankningar,mat,toabesök,ta hänsyn till trafikförhållanden osv.Snitthastigheten blir inte speciellt hög då.
Att köra 100 mil utslaget på ett helt dygn på kanske lite mindre vägar är ju en annan femma.
Jag räknade mer på en lite normalare dagskörning och då skulle knappast timmarna räcka till.

engström67
2012-01-22, 16:40
Engström: Innebär att en handlare som har 3-4 märken ska ha kanske typ......50 demohojar?

Låter ju mycket,jag vete tusan hur dom gör.Men ska man köpa en ny hoj vill man ju prova först,annars är det ju bara att åka någon annanstans:)

engström67
2012-01-22, 16:56
Jag tänker såhär.En dags körning = från ca 07.00 till kanske kring 19-20.00 på kvällen.Köra på delvis lite mindre vägar och inte motorväg.100 mil inkl flera tankningar,mat,toabesök,ta hänsyn till trafikförhållanden osv.Snitthastigheten blir inte speciellt hög då.
Att köra 100 mil utslaget på ett helt dygn på kanske lite mindre vägar är ju en annan femma.
Jag räknade mer på en lite normalare dagskörning och då skulle knappast timmarna räcka till.

startar man i gryning och kör långt in på kvällen så är det ju lungt med 100mil,men varför när jag har semester så har jag inte bråttom och gå upp i gryning och köra.Men många åker ju tydligen 100mil i norge utan problem i laglig hastighet.Jag måste nog skaffa en vassare hoj.

Mats Liifv
2012-01-22, 18:38
startar man i gryning och kör långt in på kvällen så är det ju lungt med 100mil,men varför när jag har semester så har jag inte bråttom och gå upp i gryning och köra.Men många åker ju tydligen 100mil i norge utan problem i laglig hastighet.Jag måste nog skaffa en vassare hoj.Om jag kör i Norge brukar jag räkna 40-50 mil som en lagom dagsetapp!

Mats Liifv
2012-01-22, 18:50
Har gjort två godkända IronButts. Den ena gången körde jag 175 mil och den andra 181 mil. Gemensamt för de båda var att jag höll 80 km/h i snitt. När jag inte gör sådana extremkörnimgar räknar jag på ett snitt på drygt 70 km/h. Funkar bra som riktmärke för min del.

Pfaff
2012-03-11, 18:03
ca 30 mil, ca 1 tank. Om inte stark hunger infinner sig dessemellan. :)
En dagsetapp brukar bli mellan 60 o 80 mil.