handdator

Visa fullständig version : Lite köpråd



Olle.M
2012-01-19, 22:02
Hej!
Ny på detta forumet så ursäkta om jag kanske postar i fel forum.

Nu till våren hade jag tänkt skaffa lätt motorcykel. Jag skulle gärna vilja ha lite tips på några modeller som man även skulle kunna köra lite i skogen med, då jag brukar köra lite enduro på fritiden. Kraft är ju då såklart viktigare än hastighet. Kan ni rekommendera någon så skulle jag uppskatta det. Moppen var ju tyvärr en stor beskvikelse i skogen tyvärr.

Jag kollar just nu på begangnat och min budget är väl MAX 20000 kr, helst mindre.
Är denna något att ha? Blocket.se (http://www.blocket.se/vastmanland/Kawasaki_KMX_125_R__Latt_Mc_38197065.htm?ca=13&w=3)
Hoppas att det är någon som har lite mer koll än jag,
/Olle

pentti01
2012-01-19, 23:31
Hej o välkommen! Kul att du gör sällskap med oss. Hoppas du kommer finna detta forum till både nytta o nöje, precis som jag gjort :)
Personligen tycker jag att du gör rätt som satsar på offroad :)
kör ICKE det själv, men ändå ;) ( har gjort förr, saknar det nu )
Naturligtvis bör du få provköra på lämplig plats, förmodar att du har moppe-erfarenhet och då bör du kunna testa/prova/känna på den?
Gör tex lite ryckiga inbromsningar (räcker med låg fart) med både fram o bakbroms och känn/lyssna efter konstigheter.
Kolla glapp i sving o gaffel samt all el.
Hur ser däck, broms,kedja o drev ut?
Har du jämfört priset mot andra hojar o allt verkar ok , ja då är det väl bara att slå till ?
Lycka till med allt :)

På denna sida kan du få lite fakta på alla möjliga hojar,både nya o begagnade. http://www.bikez.com/

Olle.M
2012-01-20, 22:00
Okej, tack för tipset på sidan! Verkar som Kawasakin är lite klen, ska nog vänta till det dyker upp en fin Yamaha Dt på blocket istället.

Provkörningstipsen hade jag lite koll på innan, har ju köpt moppe förra året. Sen gör det inget om det blir något att meka, för då läs man sig ju lite på köpet och jag har en morfar som renoverar gamla veteranhojar (tex BSA och NV) så han kan nog hjälpa mig.
Hej o välkommen! Kul att du gör sällskap med oss. Hoppas du kommer finna detta forum till både nytta o nöje, precis som jag gjort :)
Personligen tycker jag att du gör rätt som satsar på offroad :)
kör ICKE det själv, men ändå ;) ( har gjort förr, saknar det nu )
Naturligtvis bör du få provköra på lämplig plats, förmodar att du har moppe-erfarenhet och då bör du kunna testa/prova/känna på den?
Gör tex lite ryckiga inbromsningar (räcker med låg fart) med både fram o bakbroms och känn/lyssna efter konstigheter.
Kolla glapp i sving o gaffel samt all el.
Hur ser däck, broms,kedja o drev ut?
Har du jämfört priset mot andra hojar o allt verkar ok , ja då är det väl bara att slå till ?
Lycka till med allt :)

På denna sida kan du få lite fakta på alla möjliga hojar,både nya o begagnade. http://www.bikez.com/

V Saarela
2012-01-21, 13:13
Alla 125 4-taktare i modern tid är klena, oftast ca 15 hästar.
Ska du ha en landsvägsreggad 125 med lite mer effekt, så är det 2-takt som gäller.

Eftersom du inte har kravet på max 15 hästar(11kw) och meka är inte något problem....så finns ju KTM 125EXC som landsvägsreggad. Till skillnad från tidigare nämnda så är den gjord för att tåla enduro.

Olle.M
2012-01-21, 17:29
Så det är alltså 2-takt som gäller om man vill ha kraft? Har hört att 4T med 4 ventiler är ganska starka också, stämmer det? men de är i vilket fall tyvärr för dyra.

Jag har kollat lite på KTM 125exc, men de som ligger ute på blocket är tyvärr för dyra för mig, samma sak med huskys enduro 125.
Vill inte lägga för mycket pengar nu när jag ändå ska byta upp mig om två år:)

EDIT: Tycker du att Yamaha dt 125 r är för klen för enduro? Jag kommer ju liksom inte flyga fram i spåret, det fattar jag ju, men den tar väl sig runt eller?
Alla 125 4-taktare i modern tid är klena, oftast ca 15 hästar.
Ska du ha en landsvägsreggad 125 med lite mer effekt, så är det 2-takt som gäller.

Eftersom du inte har kravet på max 15 hästar(11kw) och meka är inte något problem....så finns ju KTM 125EXC som landsvägsreggad. Till skillnad från tidigare nämnda så är den gjord för att tåla enduro.

V Saarela
2012-01-21, 21:49
Eftersom du har en budget att hålla så finns det inte så mycket effektmonster att välja på. En DT har ju inte mycket mer effekt än 125 fyrtaktarna, dock så får du väl förmodligen en lättare maskin.
Ser du på cross/enduro så brukar 250cc 4-takt köra i samma klass som 125cc 2-takt(lika med 150cc 4-takt och 85cc 2-takt)

125EXC är en enduromaskin där komponenterna(fjädring etc) är färdig för tävling. En DT är i princip en robustare landsväghoj med längre fjädringsväg.
Klart du kommer runt med den, likväl som du kommer runt med KMX, XT, XR....och allt vad det nu finns.

Vet inte om du är 16 år...men det kan ju vara bra o hålla sig inom tillåten effekt.
-För att köra en 1000 kubiks sporthoj strypt till 34 hästkrafter måste du vara 18 år gammal
- För att köra en 125 kubiks hoj med 16 hästkrater(eller mer) så måste du vara 21 år gammal.

Olle.M
2012-01-21, 23:41
Jag är 16 år, innebär det att jag inte ens får köra ktm 125 med A1 kort? Jag trodde att alla landsvägreggade 125 cc hade en begränsning på 11 kW... Engligt internet (verkar inte finnas några officiella uppgifter om hk)så har KTM 125 exc cirka 30-40 hk.

Ja då man väl iallafall utesluta KTM då jag tänker köra lagligt.. Får väl sikta på en DT eller KMX, och vänta tills jag fyller 18.
Eftersom du har en budget att hålla så finns det inte så mycket effektmonster att välja på. En DT har ju inte mycket mer effekt än 125 fyrtaktarna, dock så får du väl förmodligen en lättare maskin.
Ser du på cross/enduro så brukar 250cc 4-takt köra i samma klass som 125cc 2-takt(lika med 150cc 4-takt och 85cc 2-takt)

125EXC är en enduromaskin där komponenterna(fjädring etc) är färdig för tävling. En DT är i princip en robustare landsväghoj med längre fjädringsväg.
Klart du kommer runt med den, likväl som du kommer runt med KMX, XT, XR....och allt vad det nu finns.

Vet inte om du är 16 år...men det kan ju vara bra o hålla sig inom tillåten effekt.
-För att köra en 1000 kubiks sporthoj strypt till 34 hästkrafter måste du vara 18 år gammal
- För att köra en 125 kubiks hoj med 16 hästkrater(eller mer) så måste du vara 21 år gammal.

V Saarela
2012-01-22, 07:24
KMX:en du hänvisar till har väl 15 hästar? Du antydde i ditt första inlägg att du vill ha mer hästkrafter....därav mitt förslag på KTM:en

KTM:en kommer in strypta, men strypningarna plockas ut av ägarna för endurokörning. Kappast att det finns någon begad ute på marknaden som har strypningen kvar.

T o m dom stora KTM enduromaskinerna levereras med ca 11-12 kw. Dock där är det fär att klara miljökrav, bullerkrav etc.

DT:n blir nog bra för dig. Känns den lite mesig/felutväxlad i skogen så kan du alltid dreva om den (givetvis till bekostnad av fel utväxling landsväg)....det beror ju på vilken körning som är viktigast för dig

Olle.M
2012-01-22, 08:36
Jo, men då tänkte jag mer på att DT hade mer vridmoment vid lägre varvtal (engligt bikez.com) Jag var nog lite otydlig.
Tack för din hjälp och jag ska kolla på drevningen om jag hittar någon bra på blocket.
KMX:en du hänvisar till har väl 15 hästar? Du antydde i ditt första inlägg att du vill ha mer hästkrafter....därav mitt förslag på KTM:en

KTM:en kommer in strypta, men strypningarna plockas ut av ägarna för endurokörning. Kappast att det finns någon begad ute på marknaden som har strypningen kvar.

T o m dom stora KTM enduromaskinerna levereras med ca 11-12 kw. Dock där är det fär att klara miljökrav, bullerkrav etc.

DT:n blir nog bra för dig. Känns den lite mesig/felutväxlad i skogen så kan du alltid dreva om den (givetvis till bekostnad av fel utväxling landsväg)....det beror ju på vilken körning som är viktigast för dig

V Saarela
2012-01-22, 12:32
Ganska marginellt. Beror ju också på hur det ser ut i registret. Knappast du ligger runt slingan på varvtalsregulatorn på 4-taktarn?

Ett bra exempel är att åka på en crossbana och lyssna på skillnaden, speciellt i 125/250 klasserna. En 2-takt ylar fram på höga varv, medan 4-taktaren kör mer med bottenvridet och med klart lägre varv.

Sen är det ju så också att....när det totalrasar så är det alltid billigare och enklare att laga en 2-takt?

Olle.M
2012-01-22, 21:40
Ganska marginellt. Beror ju också på hur det ser ut i registret. Knappast du ligger runt slingan på varvtalsregulatorn på 4-taktarn?

Ett bra exempel är att åka på en crossbana och lyssna på skillnaden, speciellt i 125/250 klasserna. En 2-takt ylar fram på höga varv, medan 4-taktaren kör mer med bottenvridet och med klart lägre varv.

Sen är det ju så också att....när det totalrasar så är det alltid billigare och enklare att laga en 2-takt?
Vilken 4-taktare tänkte du på nu? För jag jämförde ju Kawasakin mot Yamaha, men du kanse menade rent allmänt?

Jo, jag vet skillnaden på 2-takt o 4-takt. Min morfar som kör enduro har en honda 250 -08 2-takt, medans min pappa, som bara kör för skojs skull, har en honda xl 250. Jag har testat båda, och igentligen så tycker jag mer om 4-takt, efetrsom det är inte känns lika aggresivt som 2-takt. Sen gillar jag ljudet :)