handdator

Visa fullständig version : beställt grejer utanför EU?



Twenty2
2012-01-19, 20:00
Tjenare.

Jag har beställt lite pryttlar från USA. Paketet kom i går....

Sadeln var klockren. :D

Undrar dock om någon har koll på hur det funkar med tull och avgiftet. Om man åker på tull får man lösa ut paketet på posten eller kan det komma hem en avi i brevlådan när man minst anar det?

Hoppas självklart på att man är tvungen att lösa ut paketet om man åker på tull för då klarade jag mig.

akems
2012-01-19, 22:17
Tjenare.

Jag har beställt lite pryttlar från USA. Paketet kom i går....

Sadeln var klockren. :D

Undrar dock om någon har koll på hur det funkar med tull och avgiftet. Om man åker på tull får man lösa ut paketet på posten eller kan det komma hem en avi i brevlådan när man minst anar det?

Hoppas självklart på att man är tvungen att lösa ut paketet om man åker på tull för då klarade jag mig.

Har du fått grejorna har du klarat dej,man brukar få lösa ut det om det fasnat i tullen

Wiseguy
2012-01-19, 22:24
Förutom när de levereras med Fedex.
De fakturerar intullningen i efterskott med deras egna avgifter ovanpå det hela.

Hade ett paket från Hong Kong via dem. Inget konstigt i att man åkte på tull+moms liksom. Den summan var 104:- totalt.
Däremot tog Fedex ut en avgift på 110:- för att de tullade in den åt mig.
Så istället för att åka på 104:- så blev det 214:- extra.

Och till råga på det hela så sa inte budet något om att det skulle komma en faktura 1 vecka senare.

Undvik Fedex i möjligaste mån

http://i42.tinypic.com/33vddly.gif

Twenty2
2012-01-19, 22:37
Tackar för svaren.. då kan jag pusta ut och köpa något kul på hojmässan istället för pengarna jag inte gjorde av med på tull och moms :)

Linnex
2012-01-20, 00:13
För mig tog det ca 3 veckor efter leverans innan avi dök upp från FeedEx

RobbeS
2012-01-20, 00:30
Från dom privata speditörerna kan det dröja någon vecka efter leverans innan faktura på tull kommer.
Jag beställer oftast via USPS, dvs posten i USA, och sedan svensk post. Sist jag beställde från Singapore via deras post fick jag ett brev från svenska posten där dom ville ha info om vad paketet innehöll för att kunna förtulla det. Sen fick jag betala tull och postens administrationsavgift då jag hämtade ut paketet. Blev ett par hundra totalt men jag tjänade ändå 1700 spänn jämfört med om jag hade köpt grejerna i Sverige.

oban
2012-01-24, 19:52
Har man tur så blir det som när jag beställde ny ruta från Nya Zeeland, betalade med kort och hade räknat med tull och moms i priset med. Men de skickade den som varuprov och bara en monteringsanvisning i paketet. Kvitto och sånt hade jag ju fått på mail redan.
Såna handlare gillas :-D

Twenty2
2012-01-24, 20:19
Sådant gillas helt klart.

Kanske kan vara läge att göra en tråd om sidor/affärer som man har beställt av utan för EU där de har varit hyggliga och fixat till leveransen åt en så att man i alla fall har haft förutsättningen att slippa tullen.

Vad tycks om det ?

Viragomannen
2012-01-25, 01:07
Sådant gillas helt klart.

Kanske kan vara läge att göra en tråd om sidor/affärer som man har beställt av utan för EU där de har varit hyggliga och fixat till leveransen åt en så att man i alla fall har haft förutsättningen att slippa tullen.

Vad tycks om det ?

Bra idé:hello:

Hamre
2012-01-25, 19:18
Sådant gillas helt klart.

Kanske kan vara läge att göra en tråd om sidor/affärer som man har beställt av utan för EU där de har varit hyggliga och fixat till leveransen åt en så att man i alla fall har haft förutsättningen att slippa tullen.

Vad tycks om det ?
Handlar du för mindre än 1400:- varje gång betalar du ingen tull eller avgift.
Bifogar länk till Tullverkets regler för internethandel.

www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632 f3ba9280005754.html

Stoffe_G
2012-01-25, 21:29
Det där med tull/momsfaktura verkar kunna variera kraftigt.
Köpte reservdelar till Firebirden från USA. Grejjerna kom på bara ett par dagar, lyckan var toltal. Ca 2 månader efteråt (!) kom tull/momsfakturan... Då hade man nästan glömt av att man handlat grejjer....